• Οι διαδικασίες κινούνται μέσω του ΑΣΕΠ και ως εκ τούτου υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στην κάλυψη των κενών θέσεων που προέκυψαν, είτε λόγω παραιτήσεων είτε λόγω έλλειψης ενδιαφέροντος
Θύματα της γραφειοκρατίας είναι πολλοί μαθητές του νηπιαγωγείου και του δημοτικού στα Δωδεκάνησα που αντί να φοιτούν στα σχολεία τους παραμένουν στο σπίτι, επειδή δεν έχουν καλυφθεί οι ελλείψεις ειδικού βοηθητικού προσωπικού.
Οι διαδικασίες κινούνται μέσω του ΑΣΕΠ και, ως εκ τούτου, υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στην κάλυψη των κενών θέσεων σε ό,τι αφορά στα σχολεία γενικής αγωγής, όπου καταγράφονται και τα περισσότερα προβλήματα.
Οι θέσεις για ειδικό βοηθητικό προσωπικό στα σχολεία ειδικής αγωγής στη Ρόδο έχουν σχεδόν καλυφθεί, όμως το πρόβλημα εντοπίζεται στα κενά που υπάρχουν στα δημοτικά και νηπιαγωγεία γενικής αγωγής, όπως εξηγεί στη «δ» ο προϊστάμενος της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου κ. Μπάμπης Ψαράς.
Τα περισσότερα κενά οφείλονται στο γεγονός πως πολλοί από τους ενδιαφερόμενους που είχαν πάρει μέρος στη διαδικασία του ΑΣΕΠ για να καλύψουν θέσεις Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού τελικώς με δική τους απόφαση δεν ανέλαβαν καθήκοντα, με αποτέλεσμα οι διαδικασίες να πρέπει να κινηθούν από την αρχή.
Όπως λέει ο προϊστάμενος της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου απαιτείται περίπου ένα διάστημα ενός με ενάμιση μήνα μέχρι να κινηθούν εκ νέου οι διαδικασίες για τις θέσεις που δεν καλύφθηκαν, είτε επειδή δεν εκδηλώθηκε ενδιαφέρον είτε λόγω παραιτήσεων.
Πλέον, βρισκόμαστε στο στάδιο που η διαδικασία έχει κινηθεί για τρίτη φορά ωστόσο είναι αμφίβολο αν τα κενά θα καλυφθούν και αυτή τη φορά.
Ένα από τα παιδιά που δεν φοιτούν στο σχολείο εξαιτίας αυτής της κατάστασης είναι και ο μικρός Παύλος από τη Ρόδο το παιδί – σύμβολο του σπάνιου συνδρόμου Angelman.
Ο μικρός Παύλος πλέον φοιτά στο νηπιαγωγείο της Λάρδου ή καλύτερα, θα έπρεπε να φοιτά, αφού το παιδί παραμένει στο σπίτι του επειδή δεν έχει καλυφθεί η θέση για το ειδικό βοηθητικό προσωπικό που θα τον αναλάβει.
Όπως λέει η μητέρα του Αγγελική Πελέλα στη «δ» μετά από τον τεράστιο αγώνα που δόθηκε για να ξεπεραστούν τα εμπόδια ώστε το παιδί να γίνει δεκτό στον παιδικό σταθμό, σήμερα – δύο χρόνια μετά- το παιδί είναι και πάλι στο σπίτι.
Η μόνη λύση για να φοιτήσει το παιδί στο νηπιαγωγείο είναι, είτε να το συνοδεύει η μητέρα του ή κάποιο μέλος της οικογένειας αναλαμβάνοντας χρέη ειδικού βοηθητικού προσωπικού ή να προσλάβει η οικογένεια άτομο που θα αναλάβει αυτά τα καθήκοντα.
Όπως εξηγεί η μητέρα του Παύλου, ούτε η μια λύση ούτε η άλλη μπορούν να υλοποιηθούν διότι η ίδια και ο σύζυγός της πρέπει να εργάζονται για να εξασφαλίσουν τα χρήματα που απαιτούνται για τις θεραπείες του παιδιού τους. Αυτό σημαίνει ότι, ούτε η ίδια μπορεί να αφήσει την εργασία της για να συνοδεύει τον Παύλο στο νηπιαγωγείο, ούτε επαρκούν τα χρήματα για να αναλάβει η οικογένεια την πρόσληψη ιδιώτη βοηθού που θα συνοδεύει το παιδί στο σχολείο.
«Είμαστε σε αδιέξοδο. Το παιδί παραμένει στο σπίτι επειδή η πρώτη βοηθός που είχε επιλεγεί μέσω ΑΣΕΠ παραιτήθηκε λόγω εγκυμοσύνης και η δεύτερη που επελέγη μέσα από τις διαδικασίες που ακολούθησαν αρνήθηκε να αναλάβει καθήκοντα. Η φοίτηση στο νηπιαγωγείο είναι υποχρεωτική, όμως δεν είναι δυνατόν να μη μπορεί να βρεθεί λύση με το θέμα του βοηθητικού προσωπικού.
Οι διαδικασίες του ΑΣΕΠ είναι χρονοβόρες, όμως θα έπρεπε να υπάρχει άλλου είδους αντιμετώπιση για περιπτώσεις όπως αυτές. Δεν είναι μόνο η δική μου περίπτωση αλλά γνωρίζω και άλλα παιδιά που παραμένουν στο σπίτι και δεν φοιτούν σε σχολείο επειδή δεν έχει λυθεί το πρόβλημα με το ειδικό βοηθητικό προσωπικό.
Προσωπικά ούτε εγώ, ούτε άλλες οικογένειες που γνωρίζω μπορούμε να αναλάβουμε το κόστος της ιδιωτικής λύσης. Εργαζόμαστε και εγώ και ο σύζυγός μου για να μπορούμε να καλύπτουμε τα έξοδα για τις θεραπείες του παιδιού και επίσης έχουμε και ακόμα ένα παιδί. Ποια οικογένεια είναι αυτή που μπορεί να επωμιστεί το κόστος της ιδιωτικής βοηθού;», λέει στη «δ» η μητέρα.
Όπως ανέφερε ο κ. Ψαράς, πράγματι στα σχολεία γενικής αγωγής στα Δωδεκάνησα και όχι μόνο στη Ρόδο, υπάρχουν αρκετά κενά με αποτέλεσμα να μην μπορούν να φοιτήσουν τα παιδιά είτε στο νηπιαγωγείο είτε στο δημοτικό, χωρίς αυτό να σημαίνει όμως ότι δεν έχουν κινηθεί οι διαδικασίες για την κάλυψη των ελλείψεων.
Παρόλα αυτά και σε αυτή την περίπτωση, οι αργοκίνητες διαδικασίες του δημοσίου και του ΑΣΕΠ προκαλούν πλείστα όσα προβλήματα.
Υπενθυμίζεται ότι το 2022 όλη η Ελλάδα, μέσω της «δημοκρατικής», πληροφορήθηκε για την παρέμβαση της αντεισαγγελέως Πλημμελειοδικών Ρόδου και εισαγγελέως Ανηλίκων κ. Αιμιλίας – Σοφίας Μέρη, που προκάλεσε ο αγώνας της μητέρας να καταφέρει να γίνει αποδεκτός ο μικρός Παύλος σε δημοτικό παιδικό σταθμό του νησιού.
Η δημοσιοποίηση του αγώνα της μητέρας του Παύλου, που μάχεται για τα δικαιώματα του παιδιού της το οποίο έχει ποσοστό αναπηρίας 80%, προκάλεσε τότε την παρέμβαση της κ. Εισαγγελέως, το έργο της οποίας αντανακλά την ευαισθησία με την οποία προσεγγίζει κοινωνικά ζητήματα όπως αυτό που αφορά στην συμπερίληψη των παιδιών ΑΜΕΑ.
Η παρέμβαση της κ. Εισαγγελέως, έδωσε ελπίδα στην μητέρα του μικρού Παύλου, Αγγελική, ότι δεν δίνει αυτόν τον αγώνα μόνη της και ότι υπάρχουν εισαγγελικοί λειτουργοί που αφουγκράζονται τα προβλήματα του πολίτη και με τις ενέργειές τους, συμβάλλουν στην αντιμετώπιση παθογενειών που ταλανίζουν την κοινωνία.
Σήμερα, όπως λέει στη «δ» η Αγγελική βρισκόμαστε πάλι στο σημείο μηδέν αφού ο μικρός Παύλος παραμένει στο σπίτι, αντί να φοιτά στο νηπιαγωγείο της Λάρδου, όπως και άλλα παιδιά που δεν μπορούν να φοιτήσουν στα σχολεία τους χωρίς την ειδική βοηθό.
Χωρίς ειδικό βοηθητικό προσωπικό, κάποιος μαθητής με αναπηρία δεν μπορεί να φτάσει στην σχολική αίθουσα, δεν μπορεί να ανοίξει το βιβλίο ή το τετράδιο του, δεν μπορεί να πάει στην τουαλέτα. Χωρίς υποστήριξη, οι μαθητές με αναπηρία αποκλείονται, μένουν στο σπίτι, ενώ κάποιοι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αδυνατούν να συμμετάσχουν ισότιμα.