Ειδήσεις

Νέα δεδομένα στο δια θαλάσσης εμπόριο από τους δασμούς Τραμπ

Ένα από τα ερωτήματα που κυριαρχούν στην διεθνή πολιτική και οικονομική ζωή μετά την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ αφορά στο κατά πόσο θα κάνει πράξη όσα έλεγε προεκλογικά για την επιβολή νέων αυξημένων δασμών στην Κίνα και την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η προϊστορία του δείχνει ότι δεν έχει κανένα πρόβλημα να προχωρήσει στην επιβολή νέων δασμών και ως εκ τούτου το ερώτημα μάλλον θα πρέπει να επαναδιατυπωθεί και να γίνει «μέχρι που θέλει να το φτάσει με τους δασμούς», θεωρώντας ως δεδομένο ότι οι δασμοί σε Κίνα και Ε.Ε. θα αυξηθούν.

Στο θέμα αυτό αναφέρθηκε πολλές φορές κατά την διάρκεια της προεκλογικής του εκστρατείας, αλλά αρκετοί αναλυτές υποστήριξαν πως άλλο το προεκλογικό show και άλλο ο πολιτικός ρεαλισμός, εννοώντας πως εν τέλει ίσως να μην είναι τόσο επιθετικός όσο άφησε να εννοηθεί ότι μπορεί να γίνει.

Τα σενάρια πάντως δεν έχουν σταματήσει να αναπαράγονται με γεωμετρική πρόοδο σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που προκαλούν πολιτικές κρίσεις, όπως στην περίπτωση της Γερμανίας…

Επιχειρώντας μια αποτίμηση των σεναρίων αυτών σε σχέση πάντα με τη ναυτιλία ξηρού κυρίως φορτίου, αυτό που τώρα βλέπει κανείς για γυμνού οφθαλμού είναι η εξής εικόνα, όπως την καταγράφουν οι έμπειροι  Clarksons.

ΗΠΑ – Κίνα

«Οι δασμοί κάνουν δύο πράγματα. Αυτά που κάνουν είναι εκπληκτικά, είναι υπέροχα. Και φίλε, είναι καλό για διαπραγμάτευση. Είχα παιδιά, είχα χώρες, που ήταν δυνητικά εξαιρετικά εχθρικές απέναντι μας, έρχονταν όμως και μου έλεγαν: «Κύριε, παρακαλούμε σταματήστε με τους δασμούς. Θα έκαναν τα πάντα.»

Ντόναλντ Τραμπ, 25 Ιουνίου 2024

Υψηλότεροι δασμοί: Πρόσφατες αναφορές δείχνουν ότι η επόμενη κυβέρνηση Τραμπ θα μπορούσε να επιβάλει δασμούς έως και 60% σε ορισμένα κινεζικά προϊόντα, μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να οδηγήσει σε πολύ πιο επιθετικούς δασμούς αντιποίνων από την Κίνα από αυτούς που είδαμε το 2018.

Βιασύνη για τα σιτηρά: Όλοι αναμένουν μια βραχυπρόθεσμη αύξηση των εξαγωγών σιτηρών και φασολιών από τις ΗΠΑ προς την Κίνα, καθώς τόσο οι πωλητές όσο και οι αγοραστές προσπαθούν να ολοκληρώσουν τις συμφωνίες πριν ξεκινήσει οποιαδήποτε μορφή εμπορικού πολέμου.

Διαφοροποίηση προέλευσης: Η εξάρτηση της Κίνας από τις εξαγωγές φασολιών και καλαμποκιού των ΗΠΑ έχει μειωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Πράγματι, οι ΗΠΑ εξήγαγαν 26 εκατ. τόνους σόγιας στην Κίνα το 2023, ενώ οι αποστολές φασολιών Βραζιλίας ανήλθαν συνολικά σε 74 εκατ. τόνους, αντικατοπτρίζοντας τη μεγαλύτερη διαφορά (48,1 εκατ. τόνοι) μεταξύ των εξαγωγών φασολιών ΗΠΑ και Βραζιλίας από τον εμπορικό πόλεμο το 2018 (60,3 εκατ. τόνοι).

Διαφοροποίηση στον τύπο σιτηρών: Τα τελευταία χρόνια οι Κινέζοι έχουν αρχίσει επίσης να διαφοροποιούν τους τύπους σιτηρών που εισάγουν. Για παράδειγμα, οι εισερχόμενες αποστολές σιταριού σχεδόν τετραπλασιάστηκαν μεταξύ 2018 και 2023, καθώς οι εισαγωγές κριθαριού διπλασιάστηκαν. Η προέλευση των κινεζικών εισαγωγών σιτηρών έχει επίσης μετατοπιστεί, με τη χώρα να παίρνει περισσότερα από τις αγορές της πρώην Βραζιλίας και πρώην ΗΠΑ.

Ισχυρότερο κίνητρο για το Πεκίνο: Σύμφωνα με την UBS, οι δασμοί 60% θα μπορούσαν να μειώσουν κατά 2,5 ποσοστιαίες μονάδες από την ανάπτυξη της Κίνας το επόμενο έτος. Ως αποτέλεσμα, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής στο Πεκίνο μπορεί να χρειαστεί να θεσπίσουν πιο τολμηρά κίνητρα. Κορυφαίοι Κινέζοι ηγέτες εξετάζουν ήδη ένα εκτεταμένο πακέτο οικονομικής τόνωσης, το οποίο αναμένεται να συζητηθεί κατά τη διάρκεια της τρέχουσας συνεδρίασης του Εθνικού Λαϊκού Κογκρέσου (NPC), που πρόκειται να ολοκληρωθεί αυτή την εβδομάδα, στις 8 Νοεμβρίου.

ΗΠΑ – Ε.Ε.

«Σίγουρα, η Ευρωπαϊκή Ένωση ακούγεται τόσο όμορφη. Είναι μια υπέροχη ομάδα. Και πολλοί από εμάς ήρθαμε από εκεί. Ξέρετε, αγαπάμε τη Σκωτία και τη Γερμανία. Αγαπάμε όλα αυτά τα μέρη. Αλλά μόλις το ξεπεράσετε, θα δείτε ότι μας συμπεριφέρονται βίαια. Δεν παίρνουν τα αυτοκίνητά μας. Εμείς παίρνουμε τα αυτοκίνητά τους κατά εκατομμύρια. Δεν παίρνουν τα αγροτικά μας προϊόντα ή παίρνουν πολύ λίγα. Εμείς παίρνουμε τα αγροτικά τους προϊόντα. Δεν παίρνουν σχεδόν τίποτα από εμάς».

Λιγότερες BMW στους δρόμους των ΗΠΑ: Μια νίκη Τραμπ μπορεί να βλάψει την οικονομία της Ευρώπης, καθώς οι προτεινόμενοι δασμοί 10% των ΗΠΑ κινδυνεύουν να πλήξουν βασικές ευρωπαϊκές εξαγωγές, όπως αυτές στον τομέα των αυτοκινήτων και των χημικών.

Ευπάθεια της Ευρωζώνης: Το αδύναμο σημείο εκκίνησης για την οικονομία της Ευρωζώνης – η οποία εξακολουθεί να ανακάμπτει από μια ενεργειακή κρίση – θα μπορούσε να ενισχύσει αυτές τις επιπτώσεις. Η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, η Γερμανία, είναι ιδιαίτερα ευάλωτη. Οι τρεις μεγαλύτερες εξαγωγές της στις ΗΠΑ –χημικά, μηχανήματα και μεταφορές– εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν ελλείψεις στη ζήτηση μετά από πρόσφατες κρίσεις. Οι δασμοί των ΗΠΑ θα μπορούσαν να είναι η βασική αιτία που θα ωθούσε τη γερμανική οικονομία σε μια πιο σοβαρή ύφεση.

Οικονομική δυσφορία: Υποθέτοντας ότι ένας δασμός 10% θα εφαρμοστεί αργότερα το 2025 μετά την ανάληψη των καθηκόντων του Τραμπ, η ανάλυση δείχνει ότι το συνολικό πλήγμα στο ΑΕΠ της Ευρωζώνης θα κορυφωθεί κοντά στο 1,7 κατά μέσο όρο, με το κατώφλι της ανάπτυξης να σημειώνεται το 1ο τρίμηνο του 2026. Αυτό πιθανότατα θα καταπνίξει την οικονομική ανάπτυξη και περαιτέρω μείωση της ζήτησης ευρωπαϊκών δομικών υλικών, εις βάρος της αγοράς Geared.

Δόμηση: Οι εξαγωγές της ΕΕ που σχετίζονται με τις κατασκευές δεν έχουν ακόμη ανακάμψει τόσο από τον Covid όσο και από τους κραδασμούς που σχετίζονται με τη Ρωσία-Ουκρανία, με όγκους το 2024 να αναμένεται να φτάσουν τα 60 εκατομμύρια τόνους, σε σύγκριση με 80 εκατομμύρια τόνους το 2019.

Μείζον πρόβλημα μικρού όγκου: Εν τω μεταξύ, οι μικροί όγκοι χύδην εμπορίου μεταξύ ΗΠΑ και ΕΕ ανέρχονται σε περίπου 30 εκατ. τόνους ετησίως, με αυτό το εμπόριο να φαίνεται όλο και πιο απειλούμενο.

Γιώργος Σκορδίλης

Πηγή: Reporter.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου