Το 2024 υπήρξε μία εξαιρετική χρονιά για τη Ρόδο με τις αφίξεις να σημειώνουν εντυπωσιακή αύξηση και να ενισχύουν την θέση της ως κορυφαίου και ανταγωνιστικού value-for-money προορισμού, αναφέρει σε συνέντευξη της προς τη «δ» η έφορος δημοσίων σχέσεων της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, Κυρία Εβίτα Χρυσοχοϊδη. Σημειώνεται ωστόσο ότι το φετινό επίτευγμα συνεπάγεται σκληρότερη μάχη προκειμένου ο προορισμός να διατηρήσει αυτή την επιτυχία και στα επόμενα έτη.
Για τη σεζόν του 2025 επικρατεί αισιοδοξία ωστόσο η κυρία Χρυσοχοϊδη επισημαίνει πώς δεν πρέπει να επικεντρωνόμαστε μόνο στον αριθμό των αφίξεων της κάθε επόμενης χρονιάς, αφού «η επιτυχία θα πρέπει να έχει μακροπρόθεσμο και βιώσιμο χαρακτήρα, αξιολογούμενη με βάση πολλαπλούς δείκτες».
Τέλος η έφορος δημοσίων σχέσεων της ΕΞΡ, Ε. Χρυσοχοϊδη αναφέρεται στους στόχους και στις προτεραιότητες του φορέα που έχει εισέλθει σε φάση εξωστρέφειας και μέσα από την συνδικαλιστική του δράση διαδραματίζει έναν ουσιαστικό ρόλο στην διεκδίκηση των αιτημάτων του κλάδου.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης:
• Κυρία Χρυσοχοΐδη, θα ήθελα να ξεκινήσουμε με ένα σχόλιό σας για τη φετινή τουριστική σεζόν. Το νέο, εντυπωσιακό ρεκόρ αφίξεων κατατάσσει τη Ρόδο στους «κερδισμένους» προορισμούς;
Ομολογουμένως το 2024 υπήρξε μία εξαιρετική χρονιά για τη Ρόδο με τις αφίξεις να σημειώνουν εντυπωσιακή αύξηση και να ενισχύουν την θέση της ως κορυφαίου και ανταγωνιστικού value-for-money προορισμού, το οποίο συνεπάγεται σκληρότερη μάχη προκειμένου να διατηρήσουμε αυτή την επιτυχία και στα επόμενα έτη. Αφενός, παρατηρήθηκε αύξηση των αεροπορικών θέσεων της τάξης του 10,8% σε σχέση με το 2023 (σύμφωνα με το Airdata Tracker του ΙΝΣΕΤΕ). Αφετέρου, αυτός ο δείκτης δεν αποτελεί ασφαλή μέτρηση των εσόδων, λόγω της αύξησης των κλινών βραχυχρόνιας μίσθωσης, της σημαντικής μείωσης της μέσης κατά κεφαλήν δαπάνης (ΜΚΔ), και των αυξημένων κυβερνητικών επιβαρύνσεων.
Σε γενικές γραμμές, η φετινή πορεία ήταν αρκετά θετική για τη Ρόδο, παρά το γεγονός ότι διανύουμε μία περίοδο γεμάτη προκλήσεις, όπως οι δύο πολεμικές συγκρούσεις που εκτυλίσσονται πλησίον της Ελλάδας, η ενεργειακή κρίση και ο πληθωρισμός, που πλήττουν την επιχειρηματικότητα με γεωμετρική αύξηση του κόστους των επιχειρήσεων.
• Ποιες αγορές σημείωσαν μεγαλύτερες επιδόσεις; Υπάρχουν νέες αγορές που παρουσιάζουν αξιοσημείωτη δυναμική;
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ, η αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου παρουσίασε υψηλές επιδόσεις και φέτος, ενώ οι υπόλοιπες αγορές κυμάνθηκαν σε παρόμοια επίπεδα με πέρυσι. Η γερμανική αγορά παραμένει σταθερά μία από τις σημαντικότερες για τη Ρόδο, ενώ αξιόλογη αύξηση παρατηρήθηκε στις αγορές του Ισραήλ, της Ιταλίας, της Τσεχίας και της Γαλλίας.
• Οι συνεχόμενες επιτυχίες της Ρόδου στον τουρισμό ενισχύουν το brand του προορισμού; Που οφείλεται κατά την άποψή σας η μεγάλη ζήτηση;
Πράγματι, υπάρχει τεράστιο ενδιαφέρον για το brand Ρόδος και αναμφίβολα έχει πλέον καθιερωθεί στη Μεσόγειο, τραβώντας τα βλέμματα της διεθνούς αγοράς. Η Ρόδος διαπρέπει στο παραδοσιακό πακέτο «ήλιος και θάλασσα», αλλά πλέον οι επισκέπτες αναζητούν εμπειρίες και πράσινες επιλογές και για να παραμείνουμε υψηλά θα πρέπει να εναρμονιστούμε με τις νέες τάσεις.
Τα ξενοδοχεία της Ρόδου προσφέρουν ήδη υψηλής ποιότητας τουριστικό προϊόν, γεγονός που έχει συμβάλει σημαντικά στην επιτυχία του προορισμού. Οι συνεχείς επενδύσεις, ο εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεων και η εφαρμογή βιώσιμων πρακτικών αποτελούν βασικούς πυλώνες αυτής της επιτυχίας. Ενώ, το πρόγραμμα Rhodes Co-Lab, στο οποίο η Ε.Ξ.Ρ. συμμετάσχει ως συνεργάτης, έχει προωθήσει περαιτέρω το ζήτημα της βιωσιμότητας.
Ωστόσο, τίποτα δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο, καθώς τόσο ο εγχώριος, όσο και ο διεθνής ανταγωνισμός είναι έντονος. Η συντήρηση του brand ενός προορισμού είναι μία δυναμική διαδικασία και πρέπει να βρισκόμαστε πάντα στις επάλξεις, καθώς πολύ εύκολα το τουριστικό προϊόν επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες. Για παράδειγμα, η οριζόντια αύξηση των τελών (τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση και τέλος παρεπιδημούντων) μπορεί να καταστήσει το προϊόν μη ανταγωνιστικό , κάτι το οποίο δεν είναι άμεσα ορατό, αλλά μπορεί να εκδηλωθεί στο μέλλον. Θα έπρεπε, τουλάχιστον, τα έσοδα αυτά να επιστρέφουν στους προορισμούς από όπου εισπράχθηκαν επενδυόμενα σε έργα υποδομής, καθώς αυτό αποτελεί το στοίχημα για το νησί μας.
• Στη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού στο Λονδίνο, η Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου έδωσε ισχυρό παρών. Ποιο είναι το κλίμα που εισπράξατε και ποιες είναι οι προοπτικές για την επόμενη χρονιά;
Στη φετινή WTM, η Ρόδος εντυπωσίασε παρουσιάζοντας αυτόνομο περίπτερο και συγκεντρώνοντας τεράστιο ενδιαφέρον από την διεθνή αγορά με την συμμετοχή των επαγγελματιών του τουρισμού και την διεξαγωγή πλήθους παραγωγικές συναντήσεις με εκπροσώπους διάφορων αγορών.
Επομένως, εκτός απροόπτου, υπάρχει αισιοδοξία για το 2025. Παρόλα αυτά, δεν πρέπει να επικεντρωνόμαστε μόνο στον αριθμό των αφίξεων της κάθε επόμενης χρονιάς. Η επιτυχία θα πρέπει να έχει μακροπρόθεσμο και βιώσιμο χαρακτήρα, αξιολογούμενη με βάση πολλαπλούς δείκτες. Φέτος, παρότι τα νούμερα ήταν θετικά, η ΜΚΔ ήταν μειωμένη, η οποία ελπίζουμε τουλάχιστον να σταθεροποιηθεί του χρόνου.
Επίσης, όλοι εξέφρασαν την ανησυχία τους για τον κίνδυνο από τις συνεχείς κυβερνητικές επιβαρύνσεις στο τουριστικό προϊόν, οι οποίες θα αποτυπωθούν στις τιμές για το 2025, αλλά και για το γεγονός ότι οι δημοσιονομικές ανάγκες που απορρέουν από τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης δεν μπορούν να καλύπτονται αποκλειστικά από έναν τομέα της οικονομίας.
• Παρατηρείται στα τελευταία χρόνια η ενίσχυση της όψιμης τουριστικής περιόδου. Θα λέγατε ότι η Ρόδος βρίσκεται πιο κοντά στην επέκταση της τουριστικής σεζόν;
Το θέμα αυτό βρίσκεται στην ατζέντα όλων των φορέων του τουρισμού της Ρόδου εδώ και πολλά χρόνια. Οι αφίξεις κατά το φθινόπωρο του 2024 (Σεπτέμβριος και Οκτώβριος) παρουσίασαν αύξηση της τάξης του 11,9% συγκριτικά με το 2023. Ωστόσο, η εξέλιξη αυτή δεν μπορεί να θεωρηθεί δεδομένη για τις επόμενες χρονιές. Εάν θέλουμε να μιλήσουμε για επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν, απαιτείται στρατηγική συνεργασία με αεροπορικές εταιρείες και τοπικούς φορείς, ώστε να εξασφαλιστεί καλύτερη προσβασιμότητα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
• Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι της ΕΞΡ; Ποιες πρωτοβουλίες και δράσεις πρόκειται να υλοποιηθούν στο επόμενο διάστημα;
Η ΕΞΡ έχει εισέλθει σε φάση εξωστρέφειας και μέσα από την συνδικαλιστική της δράση διαδραματίζει έναν ουσιαστικό ρόλο στην διεκδίκηση των αιτημάτων του κλάδου, σε στενή συνεργασία με την ΠΟΞ, τον ΣΕΤΕ και το ΞΕΕ. Παρά τη σημαντική συνεισφορά του στην οικονομία, ο κλάδος επιβαρύνεται με μονομερή εισπρακτικά μέτρα, χωρίς αυτά να συνοδεύονται από αναπτυξιακό όραμα και σχεδιασμό ελλείψει μάλιστα οιασδήποτε διαβούλευσης επί του θέματος. Παράλληλα, η κυβέρνηση οφείλει να ρυθμίσει ολιστικά το ζήτημα της βραχυχρόνιας μίσθωσης με ένα δίκαιο ρυθμιστικό πλαίσιο, καθώς υπάρχουν έντονα προβλήματα στέγασης στη Ρόδο και αθέμιτος ανταγωνισμός με τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.
Πέραν των ενημερωτικών εκδηλώσεων που διοργανώνουμε, πραγματοποιούμε τοπικές συναντήσεις ανά περιοχές της Ρόδου, με σκοπό την καταγραφή των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η κάθε περιοχή και την αναζήτηση λύσεων, είτε μέσα από ιδιωτικές πρωτοβουλίες είτε με τη μεταφορά των θεμάτων στους αρμόδιους τοπικούς φορείς. Επιπλέον, πρόσφατα διοργανώσαμε συνάντηση όλων των προέδρων των τοπικών ενώσεων ξενοδόχων Δωδεκανήσου με τους βουλευτές του νομού ώστε να διεκδικήσουμε συντονισμένα απο την πολιτεία μέτρα που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού μας προϊόντος.
Έχουμε, επίσης, ζητήσει με υπόμνημα στον Πρωθυπουργό την επαναφορά μειωμένου Φ.Π.Α. στη Δωδεκάνησο, μέτρο κρίσιμο για τη βιωσιμότητα του κλάδου.
Τέλος, προωθούμε τη δημιουργία πανεπιστημιακού τμήματος φιλοξενίας, ενώ σε συνεργασία με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου συμμετέχουμε στο πρόγραμμα «The Rhodes Co-Lab Sustainable Destination» για ένα πιο βιώσιμο προορισμό.