Στο γεγονός ότι τα στοιχεία δείχνουν πως οι τιμές στα τρόφιμα που πωλούνται από τα σούπερ μάρκετ έχουν σταματήσει να ανεβαίνουν, αναφέρθηκε ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Αριστοτέλης Παντελιάδης, στο πλαίσιο ενημέρωσης που πραγματοποιήθηκε προς τους δημοσιογράφους. Όπως ο ίδιος είπε, είναι δεδομένο ότι οι τιμές τα τελευταία 2,5 χρόνια έχουν σταθεροποιηθεί σε ένα υψηλό επίπεδο και αυτό δημιουργεί προβλήματα και γκρίνια.
“Οι τιμές δεν μπορούν στο σύνολό τους να ξαναγυρίσουν στο επίπεδο που ήταν προ τριετίας. Η λύση είναι οι αυξήσεις των μισθών. Οι μισθοί πλέον και το 2024 και το 2025 αυξάνονται και θα αυξάνονται με ρυθμούς σημαντικά πιο γρήγορους από τον πληθωρισμό των τροφίμων. Ένα μέρος της απώλειας της αγοραστικής δύναμης καλύπτεται και θα συνεχίσει να καλύπτεται λόγω της αύξησης των μισθών. Αυτό θα γίνει με υγιή τρόπο για τις επιχειρήσεις εφόσον συνοδεύεται από αύξηση της παραγωγικότητας”, σημείωσε.
Μάλιστα έθεσε εκ νέου θέμα μείωσης του ΦΠΑ σε βασικά αγαθά για την υποχώρηση των τιμών και τόνισε ότι “μια μείωση του ΦΠΑ την επόμενη μέρα θα φαινόταν στις τιμές στο ράφι. “Καθώς το ελληνικό φορολογικό σύστημα εκσυγχρονίζεται, υπάρχει περιθώριο για έμμεσους φόρους και δη τον ΦΠΑ να προσαρμοστούν στα ευρωπαϊκά επίπεδα”, σημείωσε.
O ίδιος στάθηκε στα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η αγορά, αναφερόμενος ειδικότερα στην κλιματική αλλαγή. Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, η συγκεκριμένη συνθήκη επιφέρει δυσκολία στην παραγωγή σε παγκόσμιο επίπεδο “και το βλέπουμε κατά καιρούς σε διάφορα προϊόντα. Το βλέπουμε τώρα στο κακάο, το είδαμε πέρυσι στο ελαιόλαδο. Αυτό οδηγεί σε απρόβλεπτες αυξήσεις κόστους σε διάφορα προϊόντα. Το ελαιόλαδο αποκλιμακώνεται και η τιμή του θα έχει διορθωθεί σημαντικά το επόμενο διάστημα. Τα επόμενα χρόνια θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι ότι θα προκύπτουν διάφορα προβλήματα λόγω κλιματικής κρίσης που θα επηρεάζουν την εφοδιαστική αλυσίδα και κατ’ επέκταση τις τιμές των προϊόντων. Πρόβλημα αποτελούν επίσης οι καταστροφές περιουσιών και υποδομών που επιβαρύνουν το κόστος, τους φόρους και τη δυνατότητα ορθής λειτουργίας των σούπερ μάρκετ, όπως συνέβη με την κακοκαιρία Daniel”.
Η γραφειοκρατία των Βρυξελλών
Μία ακόμα πρόκληση κατά τον ίδιο είναι η γραφειοκρατία των Βρυξελλών, που, όπως είπε, πλήττει την επιχειρηματικότητα “και δυστυχώς δεν ενοχλείται από αυτό. Τα περιοριστικά μέτρα διώχνουν βιομηχανίες από την Ευρώπη και όχι μόνο δεν ενοχλείται η Ε.Ε. αλλά το θεωρεί και φυσιολογικό, δηλώνοντας ικανοποιημένη μόνο από το γεγονός ότι μειώνονται οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Ωστόσο, η παραγωγή μεταφέρεται δίπλα μας, σε χώρες όπως για παράδειγμα η Τουρκία και ουσιαστικά είναι σαν να στρουθοκαμηλίζουμε”.
Ωστόσο, αναφέρθηκε στο σύστημα εγγυοδοσίας για την επιστροφή των φιαλών από πλαστικό και από αλουμίνιο στο νερό και τα αναψυκτικά, το λεγόμενο DRS, και συμπλήρωσε ότι είναι ένα μέτρο που έχει λόγο ύπαρξης, θα εφαρμοστεί σε έναν χρόνο και θα αλλάξει τον τρόπο που ψωνίζουμε και πηγαίνουμε στο σούπερ μάρκετ. “Έχει κόστος, έχει όμως και νόημα. Στον αντίποδα η οδηγία CSRD που είναι η μετεξέλιξη του ESG, φέρνει μεγάλη γραφειοκρατία και σημαντική επιβάρυνση. Συχνά οι κανόνες γίνονται υπερβολικοί. Επίσης, βρίσκεται σε εξέλιξη η κουβέντα για την πιο σύντομη αποπληρωμή των υποχρεώσεων από τα σούπερ μάρκετ στους προμηθευτές τους σε 30 ή 60 ημέρες για τα γεωργικά προϊόντα αλλά και για τα προϊόντα που περιέχουν γεωργικά προϊόντα. Σε αυτό το πεδίο συζητείται η περαιτέρω αυστηροποίηση”.
“Επίσης ο κανονισμός για το deforestation (αποψίλωση των δασών) ενέχει μεγάλη γραφειοκρατία και αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα τυφλής γραφειοκρατίας χωρίς να σκέφτεται τις επιπτώσεις που τελικά βαρύνουν τον καταναλωτή”, ανέφερε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ.
Σε διαδικασία συζήτησης βρίσκεται η τιμή αναφοράς για τις προσφορές αλλά και η οδηγία NIS2 για την κυβερνοασφάλεια που επίσης φέρνει γραφειοκρατία, όπως υποστήριξε ο κύριος Παντελιάδης.
“Πρόκληση συνεχίζει να αποτελεί η έλλειψη προσωπικού που εντείνεται το καλοκαίρι και οδηγεί σε αύξηση μισθολογικού κόστους. Στην προκειμένη περίπτωση η αύξηση των μισθών γίνεται κάτω από την πίεση των ειδικών συνθηκών και δεν είναι προς όφελος όλης της κοινωνίας, καθώς μπορεί να αφορά ορισμένες κατηγορίες εργαζομένων και συγκεκριμένες περιοχές όπως τα νησιά. Επίσης, αυξάνεται το μη μισθολογικό κόστος για ενοικίαση χώρων σε τουριστικά μέρη ή το κόστος που αφορά τη μίσθωση μεταφορικών μέσων για τη μετακίνησή των εργαζομένων στον χώρο εργασίας”.
Περαιτέρω συγκέντρωση του κλάδου στα σούπερ μάρκετ
O ίδιος προέβλεψε ότι θα έρθει περαιτέρω συγκέντρωση του κλάδου των σούπερ μάρκετ με νέες εξαγορές ή συγχωνεύσεις. “Δεν εννοώ ότι θα εξαλειφθούν όλες και ότι δεν θα υπάρχει χώρος για μία μικρή ή μεσαία αλυσίδα, αρκεί αυτές να γνωρίζουν σε ποιο χώρο και με ποιες συνθήκες ανταγωνίζονται. Μέσω της συγκέντρωσης θα επέλθει οικονομική υγεία, καθότι τα περιθώρια κέρδους είναι οριακά και επικίνδυνα. Η αύξηση των αμοιβών θα συνεχιστεί και πρέπει να συνεχιστεί και αυτό αποτελεί σημαντικό παράγοντα ενίσχυσης του κόστους γιατί είμαστε κλάδος εντάσεως εργασίας. Πρέπει να συνεχίσουν και θα συνεχίσουν να αυξάνονται οι αμοιβές. Πρέπει να συνεχίσουν και θα συνεχίσουν να γίνονται επενδύσεις για να κρατάμε καλό επίπεδο στα καταστήματά μας. Και δεν νομίζω ότι θα σταματήσει ο έντονος ανταγωνισμός να υπάρχει, καθότι οδηγεί τον κλάδο σε εξέλιξη”.
Πηγή: capital.gr