• Σε «Οδύσσεια» μετατράπηκε η μετακίνηση των δημάρχων Λειψών και Αγαθονησίου, Φώτη Μάγγου και Ευάγγελου Κόττορου. Μία εβδομάδα μετά η επιστροφή στα νησιά τους • Συνεχίζονται οι συνεννοήσεις με την ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας, δηλώνει στη «δ» ο δήμαρχος Καλύμνου Γιάννης Μαστροκούκος
Σε «Οδύσσεια» εξελίχθηκε η μετάβαση και η επιστροφή του δημάρχου Λειψών Φώτη Μάγγου από το νησί της Νάξου την περασμένη εβδομάδα προκειμένου να παραστεί στην παρουσίαση της υπογραφής του Ταμείου Απανθρακοποίησης Νησιών, παρουσία του πρωθυπουργού, αφού μέχρι και χθες το βράδυ, δεν είχε καταφέρει να επιστρέψει στο νησί του, μία εβδομάδα μετά.
Μάλιστα λόγω της ελλιπούς συγκοινωνιακής κάλυψης, ο κ. Μάγγος αναγκάσθηκε να ταξιδέψει με φουσκωτό (!) στη Λέρο, ενώ προσφάτως και ο δήμαρχος Αγαθονησίου Ευάγγελος Κόττορος κατά την επιστροφή του από τη Ρόδο, όπου παρέστη στο τακτικό συνέδριο της ΚΕΔΕ, ξέμεινε τέσσερις ημέρες στην Πάτμο και πέρασε μία ολόκληρη εβδομάδα μέχρι να φθάσει στο Αγαθονήσι.
Με γλαφυρό τρόπο ο δήμαρχος Λειψών περιγράφει στη «δ» το δρομολόγιο που ακολούθησε από το νησί της Καλυψούς στην «οδύσσεια» της περιπλάνησης: «Έφυγα από τους Λειψούς από το Τρίτη βράδυ με φουσκωτό, διότι λόγω της βλάβης του πλοίου που έκανε το δρομολόγιο εκείνη την ημέρα άλλαξε όλο το πρόγραμμα. Πήγα στη Λέρο, πήρα το καράβι, Τετάρτη βρέθηκα στην Αθήνα, Πέμπτη πρωί πετάξαμε με πτήση που είχε ναυλώσει το υπουργείο Περιβάλλοντος στη Νάξο, γυρίσαμε πίσω, έφυγα Παρασκευή και ακόμα στους Λειψούς δεν έχω πάει!!! Είμαι σε άλλο νησί και περιμένω αύριο (σήμερα δηλ) να εκτελεστεί το δρομολόγιο για να πάω.
Για το ακτοπλοϊκό ζήτημα ο δήμαρχος Λειψών τόνισε ότι «είναι αυτά που δεν καταλαβαίνουν αυτοί που σχεδιάζουν μέσα από κλειστές πόρτες και όταν μιλάς με κάποια αγανάκτηση γι’ αυτό το θέμα, δεν είναι η δική μας η ανάκτηση, είναι η αγανάκτηση όλων των κατοίκων οι οποίοι υφίστανται παρόμοιες καταστάσεις.
Μου έλεγε προχθές ο δήμαρχος Αγαθονησίου ότι μετά το συνέδριο της ΚΕΔΕ στη Ρόδο “κλείστηκε” για τέσσερις μέρες στην Πάτμο, έκανε κι εκείνος μία εβδομάδα για να μπορέσει να πάει στο Αγαθονήσι ακτοπλοϊκώς.
Το ζήτημα αυτό είναι πολυσύνθετο, το δεδομένο είναι ότι υπάρχουν πάρα πολύ λίγα πλοία. Αυτό δημιουργεί ένα τεράστιο πρόβλημα. Με αυτά τα λίγα πλοία πρέπει να εξυπηρετηθούν αρκετές γραμμές κι εκεί γίνονται διάφορα «παζάρια», ο καθένας κοιτάει πώς θα αυξήσει τα δικά του τα οικονομικά έσοδα από τις εταιρίες. Το υπουργείο προσπαθεί να καλύψει όσο το δυνατόν περισσότερες ανάγκες.
Η ουσία είναι μία: θα πρέπει να γίνουν πολυετείς συμβάσεις. Είχα την ευκαιρία να συζητήσω με τον συνεργάτη του πρωθυπουργού τον κύριο Νέζη στη Νάξο και με ρώτησε γιατί δεν έχει γίνει;
Του απάντησα, αυτό να το πεις στο υπουργείο Οικονομικών, γιατί για να μπορέσουν να γίνουν πολυετείς συμβάσεις θα πρέπει να γίνει και η δέσμευση του αντίστοιχου ποσού από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Όσο κάνουμε κάθε χρόνο το ίδιο πράγμα, δεν υπάρχει περίπτωση να περιμένουμε διαφορετικό αποτέλεσμα. Αυτός είναι και ο ορισμός της ηλιθιότητας κατά τον Αϊνστάιν, από την ώρα που κάθε χρόνο βγάζουμε γραμμές για λίγους μήνες για τα δρομολόγια και μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες των ενστάσεων και το ένα και το άλλο κάνουμε απευθείας αναθέσεις με ό,τι αυτό συνεπάγεται και μετά τελειώνει η χρονιά.
Μέχρι προχθές το πλοίο «Νήσος Κάλυμνος» που εκτελούσε το δρομολόγιο από Κάλυμνο μέχρι Σάμο δεν ήταν από τον κανονικό διαγωνισμό, ήταν με απευθείας ανάθεση.
Να ξέρουμε ότι για 4-5 χρόνια αυτό θα είναι το πλοίο, αυτή θα είναι η γραμμή και δεν θα περιμένουμε κάθε φορά να ξεμένουμε 2-3 βδομάδες μέχρι το υπουργείο ν’ αποφασίσει που «θα κάτσει η μπίλια» στον διαγωνισμό. Δεύτερον όταν μία εταιρεία ξέρει ότι θα έχει για αρκετά χρόνια μία γραμμή, το πρώτο πράγμα που θα κάνει είναι να επενδύσει πάνω στα πλοία για να μπορέσει να είναι και ανταγωνιστική.
Ένα άλλο τραγελαφικό, στην προκήρυξη του διαγωνισμού του συγκεκριμένου για φέτος είναι ότι είχαν βγάλει τον όρο ταχύπλοο, γιατί λέει δεν νοείται στις άγονες γραμμές ο όρος ταχύπλοο», επισήμανε χαρακτηριστικά.
Με ιδιαίτερα κολακευτικά λόγια μίλησε ο κ. Μάγγος για τον γενικό γραμματέα Νησιωτικής Πολιτικής Μανώλη Κουτουλάκη, λέγοντας ότι “ευτυχώς που υπάρχει αυτός ο άνθρωπος και χωρίς κανένα ίχνος υπερβολής θεωρώ ότι είναι ο πραγματικός σύμμαχος όλων των νησιών, όχι μόνο του Αιγαίου, αλλά και στα Ιόνια νησιά και παντού.
Είναι ένας άνθρωπος πολύ διορατικός, πάρα πολύ αποτελεσματικός, εργασιομανής. Φανταστείτε ότι ήμουν 6 μ.μ. στο γραφείο του, έφυγα και τον άφησα εκεί να δουλεύει…όταν βρίσκουμε πρόβλημα η τελευταία μας ελπίδα είναι πάντα ο κ. Κουτουλάκης».
Ο δήμαρχος Καλύμνου Γιάννης Μαστροκούκος
Για το ίδιο θέμα, εμφανώς προβληματισμένος ο δήμαρχος Καλύμνου Γιάννης Μαστροκούκος, ανέφερε σε δηλώσεις του στη «δ» ότι είδε τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στην Νάξο και συνομίλησε με τον ιδιαίτερό του κ. Νέζη για τη διαμορφωθείσα κατάσταση. «Σε επικοινωνία με την ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μου πρότεινε ο υπουργός να αναλάβει η ΑΝΕΚ τρεις γραμμές, μία προς Ρόδο, μία προς Σάμο και τρία δρομολόγια εβδομαδιαίως προς Αστυπάλαια. Θέλουμε να κοστολογήσουμε την πρόταση, προκειμένου να απαντήσουμε εάν είναι συμφέρουσα η πρόταση.
Μιλάω με τον ίδιο τον υπουργό Χρ. Στυλιανίδη και τον υφυπουργό Στ. Γκίκα, όμως οι συζητήσεις ακόμη κρατούν και επειδή μεταβάλλουν τις απόψεις τους από μέρα σε μέρα, η κατάσταση είναι, όπως οι καιρικές συνθήκες, με χαμηλό βαρομετρικό», είπε χαρακτηριστικά ο δήμαρχος, διατηρώντας τις επιφυλάξεις του για το τι μέλλει γενέσθαι.