Η τοπική αγορά της Ρόδου έχει «μπει στον ρυθμό» της black Friday, με τους καταναλωτές να αναζητούν προσφορές σε διάφορα είδη. Η συμμετοχή των τοπικών καταστημάτων και των καταστημάτων των πολυεθνικών στη συγκεκριμένη προωθητική ενέργεια (Παρασκευή 29 Νοεμβρίου) είναι καθολική, όμως οι καταναλωτές δείχνουν εγκράτεια, αναζητώντας τις πιο συμφέρουσες προσφορές.
Αν και η black Friday ξεκίνησε ως μια μοναδική ημέρα εκπτώσεων, πλέον η προωθητική ενέργεια έχει επεκταθεί και σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να διαρκεί εβδομάδες ή ακόμα και ολόκληρο μήνα. Αυτή η επέκταση έχει μειώσει σημαντικά το φαινόμενο των «βιαστικών αγορών» την καθορισμένη ημέρα, καθώς οι καταναλωτές δεν νιώθουν πλέον την πίεση να εκμεταλλευτούν τις προσφορές άμεσα. Αντιθέτως, έχουν περισσότερο χρόνο για να συγκρίνουν και να αποφασίσουν, γεγονός που οδηγεί σε μια πιο ομαλή κατανομή των αγορών καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου εκπτώσεων, χωρίς την ένταση και τον …πανικό της black Friday.
Η προσέλευση στην αγορά αναμένεται να είναι αυξημένη από σήμερα μέχρι και την Κυριακή, όπου τα καταστήματα θα είναι ανοιχτά. Ωστόσο όπως αναφέρουν έμποροι της Ρόδου, αρκετοί καταναλωτές έχουν ήδη κάνει τις αγορές τους διαδικτυακά, κυρίως σε προϊόντα τεχνολογίας, και απλώς σπεύδουν να παραλάβουν από τα φυσικά καταστήματα.
Τα τεχνολογικά είδη όπως smartphones, tablets και κονσόλες παιχνιδιών είναι τα πιο δημοφιλή, παρόλα αυτά όλα τα καταστήματα προσφέρουν εκπτώσεις, σχεδόν σε όλη την γκάμα των εμπορευμάτων τους. Παρά τις προσφορές, οι εμπορικές επιχειρήσεις της περιοχής δυσκολεύονται να ανταγωνιστούν τα μεγάλα e-shops και τις πολυεθνικές που έχουν την ευχέρεια να εφαρμόζουν μία άκρως ανταγωνιστική τιμολογιακή πολιτική, με εκπτώσεις που φτάνουν έως και 80%.
Μετά το πέρας της τουριστικής περιόδου, η αγορά έχει σημειώσει κατακόρυφη πτώση, οδηγώντας πολλούς επαγγελματίες να ανησυχούν για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεών τους. Η μειωμένη αγοραστική κίνηση αποδίδεται σε έναν συνδυασμό παραγόντων, όπως ο έντονος ανταγωνισμός από τα μεγάλα e-shops και τα καταστήματα των πολυεθνικών που ως συνήθως καρπώνονται τη μερίδα του λέοντος. Η black Friday αναμένεται να λειτουργήσει σε ένα βαθμό ως κίνητρο για την τόνωση της αγοράς και την πραγματοποίηση των δώρων των Χριστουγέννων. Δεν υπάρχουν ωστόσο μεγάλες προσδοκίες. Γενικότερα, οι καταναλωτές φαίνεται να επικεντρώνονται σε είδη πρώτης ανάγκης ή σε αγορές που συνδυάζουν υψηλές εκπτώσεις και χρηστική αξία, περιορίζοντας τις δαπάνες για προϊόντα πολυτελείας ή μη απαραίτητα αγαθά.
«Η black Friday έχει καθιερωθεί ως προωθητική ενέργεια η οποία δεν περιορίζεται μόνο σε μία μέρα αλλά μπορεί να επεκταθεί καθ όλη τη διάρκεια του μήνα. Το τριήμερο από την Παρασκευή μέχρι την Κυριακή που θα είναι ανοιχτά τα καταστήματα αναμένεται ότι θα υπάρχει αυξημένη προσέλευση στην αγορά. Συμμετέχει το σύνολο της αγοράς. Εκτιμούμε όμως ότι οι καταναλωτές θα περιοριστούν στις απολύτως αναγκαίες αγορές. Πολλοί θα επιλέξουν να αγοράσουν και τα δώρα των Χριστουγέννων. Γενικότερα δεν περιμένουμε θεαματικά αποτελέσματα αφού ο ανταγωνισμός με τα ηλεκτρονικά καταστήματα και τις πολυεθνικές είναι μεγάλος. Αξίζει όμως τον κόπο να επισκεφθούν οι καταναλωτές τις τοπικές επιχειρήσεις και να ανακαλύψουν τις συμφέρουσες τιμές», δήλωσε ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ρόδου, κ. Κώστας Σπανός.