Σε επίπεδα υψηλότερα των 31 δισ. ευρώ, έναντι των σχεδόν 18 δισ. ευρώ που καταγράφηκαν φέτος το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου (σ.σ.: χωρίς τα έσοδα από τις κρουαζιέρες), θα είχαν διαμορφωθεί τα τουριστικά έσοδα, εάν όσοι ταξιδιώτες επισκέφθηκαν την Ελλάδα το 9μηνο είχαν δαπανήσει όσα οι Αμερικανοί.
Οι ταξιδιώτες από την άλλη άκρη του Ατλαντικού για μία ακόμη χρονιά σκαρφαλώνουν στην κορυφή των αγορών με τις υψηλότερες δαπάνες, διατηρώντας τον τίτλο των πιο «γαλαντόμων» μεταξύ των τουριστών που επιλέγουν την Ελλάδα για τις διακοπές τους.
Φέτος, με βάση τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, η μέση δαπάνη των Αμερικανών αν και περιορίστηκε κατά τι σε σχέση με πέρυσι, διατηρήθηκε σε επίπεδα άνω των 1.000 ευρώ, γεμίζοντας τα ταμεία του ελληνικού τουρισμού. Συγκεκριμένα, η μέση δαπάνη ανά ταξίδι το 9μηνο ανήλθε σε 1.040 ευρώ έναντι 1.062 ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023.
Στον αντίποδα, στο υποθετικό σενάριο ότι όλοι οι τουρίστες δαπανούσαν όσα οι ταξιδιώτες από τις χώρες της Ε.Ε. εκτός της ζώνης του ευρώ (για παράδειγμα Βούλγαροι, Τσέχοι, Ούγγροι, Πολωνοί, Ρουμάνοι και Σουηδοί), τα τουριστικά έσοδα θα είχαν κατρακυλήσει στα 11 δισ. ευρώ το 9μηνο (θυμίζουμε τα πραγματικά έσοδα ήταν σχεδόν 18 δισ. ευρώ), δεδομένου ότι η μέση δαπάνη ανά ταξίδι θα διαμορφωνόταν στα 365 ευρώ.
Η μέση δαπάνη των συγκεκριμένων τουριστών είναι ενισχυμένη σε σχέση με τα 317 ευρώ που ξόδεψαν πέρυσι κατά μέσο όρο για ένα ταξίδι τους στην Ελλάδα, ωστόσο η απόκλιση έναντι των πρώτων Αμερικανών παραμένει… χαοτική.
Η ψαλίδα
Ως εκ τούτου, η ψαλίδα των 20 δισ. ευρώ ανάμεσα στο υψηλό των 31 δισ. ευρώ του πρώτου σεναρίου και στο χαμηλό των 11 δισ. ευρώ του δευτέρου σεναρίου αποτυπώνει με γλαφυρό τρόπο την ανάγκη προσέλκυσης ταξιδιωτών υψηλού εισοδηματικού προφίλ όπως οι Αμερικανοί.
Σε αυτό το «ιδανικό» σενάριο με τους ταξιδιώτες να παραμένουν στα 30 εκατομμύρια στο ταμείο του ελληνικού τουρισμού θα εισέρρεαν 13 δισ. ευρώ επιπλέον σε σχέση με τα 18 δισ. ευρώ του 9μήνου Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου, χωρίς την προσέλκυση μεγαλύτερου αριθμού ταξιδιωτών σε μία περίοδο που η συζήτηση γύρω από τον υπερτουρισμό και την επάρκεια των υποδομών ειδικά τους μήνες αιχμής της σεζόν έχει φουντώσει.
Η στόχευση στην αμερικανική αγορά
Η στόχευση, άλλωστε, της διοίκησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» για ενίσχυση της συνδεσιμότητας της Ελλάδας με τις ΗΠΑ και τον Καναδά μόνο τυχαία δεν είναι. Στην κατεύθυνση αυτή, η απευθείας σύνδεση της Ελλάδας με τη Δυτική Ακτή και το Μαϊάμι αποτελεί προτεραιότητα για τους επικεφαλής του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας.
Η σημαντική ανάπτυξη της αμερικανικής αγοράς αποτυπώνεται στον αυξημένο αριθμό των πτήσεων από την άλλη άκρη του Ατλαντικού. Στο peak της θερινής σεζόν το αεροδρόμιο της Αθήνας συνδεόταν με τις ΗΠΑ με 82 πτήσεις σε εβδομαδιαία βάση, έναντι 67 το 2023 και 46 πριν από την πανδημία, με το 14,8% των διακινούμενων επιβατών στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» να προέρχεται τελικά από τις ΗΠΑ και τον Καναδά.
Ενδεικτικό της δυναμικής της αμερικανικής αγοράς είναι το γεγονός πως οι εισπράξεις των Αμερικανών σε συνδυασμό με εκείνες των Γερμανών και των Βρετανών, των δύο παραδοσιακά μεγαλύτερων δεξαμενών εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα, το 9μηνο του 2024 διαμορφώθηκαν σε 7,2 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 40% του συνόλου των τουριστικών εσόδων για το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου.
Ανέβασαν τη μέση δαπάνη
Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.gr FOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin
Η υψηλή δαπάνη των Αμερικανών ανέβασε σημαντικά και τη μειωμένη ούτως ή άλλως σε σχέση πέρυσι συνολική μέση δαπάνη των τουριστών που επισκέφθηκαν τη χώρα το 9μηνο, συμβάλλοντας παράλληλα στην ανάδειξη του Σεπτεμβρίου ως ενός από τους πιο δυνατούς μήνες της τουριστικής σεζόν και με τη… βούλα. Κι αυτό διότι η μέση δαπάνη των Αμερικανών τον Σεπτέμβριο προσέγγισε τα 1.500 ευρώ.
Έτσι, ο Σεπτέμβριος, όχι μόνο επανέφερε το θετικό πρόσημο στις ταξιδιωτικές εισπράξεις (σ.σ. είχε σημειωθεί κάμψη Ιούλιο και Αύγουστο), αλλά συνεισέφερε με πάνω από 3,5 δισ. ευρώ στο τελικό ταμείο του ελληνικού τουρισμού.
Με αύξηση 7,9% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023, ο πρώτος μήνας του φθινοπώρου ανέβασε στα 18,75 δισ. ευρώ τα έσοδα του κλάδου το εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος. Η μέση δαπάνη ανά ταξίδι διαμορφώθηκε τον Σεπτέμβριο στα 623 ευρώ, δηλαδή σε επίπεδα υψηλότερα από τα 594 ευρώ του Αυγούστου και τα 608 ευρώ του Ιουλίου, των δύο παραδοσιακά πιο «θερμών» μηνών του καλοκαιριού.
Μάλιστα, η μέση δαπάνη του πρώτου μήνα του φθινοπώρου, ο οποίος φαίνεται ότι καθιερώνεται σταδιακά ως μήνας διακοπών για αρκετούς Ευρωπαίους και όχι μόνο, ήταν οριακά ενισχυμένη σε ποσοστό 0,3% σε σχέση με πέρυσι.
Οι πιο… γαλαντόμοι
Ως προς τις επιμέρους αγορές, πάντως, εξαιρουμένης της αμερικανικής, με ενισχυμένο budget ήρθαν φέτος στην Ελλάδα οι Ιταλοί, με τη μέση δαπάνη να διαμορφώνεται στα 629 ευρώ και να είναι αυξημένη σε σχέση με τα 595 ευρώ του 2023. Υψηλότερες ήταν και οι δαπάνες των Ρώσων, με το μέσο κόστος να διαμορφώνεται στα 1.165 ευρώ το 9μηνο του 2024 έναντι 980 ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Σημειώνεται, βέβαια, πως ο αριθμός των Ρώσων που επισκέφθηκαν την Ελλάδα φέτος ήταν πολύ μικρός, λόγω των κυρώσεων.
Στον αντίποδα, πάντως, με φειδώ ξόδεψαν φέτος κατά τη διάρκεια των διακοπών τους Γάλλοι, Γερμανοί και Βρετανοί. Τις μεγαλύτερες… περικοπές έκαναν οι Γάλλοι, οι οποίο φέτος περιόρισαν τη μέση δαπάνη τους στα 667 ευρώ έναντι 80 ευρώ το 9μηνο του 2023. Στα 703 ευρώ διαμορφώθηκε η μέση δαπάνη των Γερμανών από 787 ευρώ του 2023. Σε λίγο χαμηλότερα επίπεδα κινήθηκε το μέσο budget των Βρετανών, με τη δαπάνη να ανέρχεται στα 742 ευρώ από 761 ευρώ έναν χρόνο πριν.
Πηγή: euro2day.gr