Εκπαιδευτικοί του 12ου Δημοτικού Σχολείου Ρόδου πραγματοποίησαν την 2η κινητικότητα προγράμματος Erasmus+ KA1 με τίτλο «Ένα σχολείο για όλους!». Συγκεκριμένα οι εκπαιδευτικοί Καλούτσας Θωμάς (ΠΕ06), Μάγγος Δημήτριος (ΠΕ70) και Φλουρίδης Γρηγόριος (ΠΕ70), Χριστίνα Τσαγδή (ΠΕ11) και Σταυρούλα Ρέτσα (ΠΕ70) συμμετείχαν σε επιμορφωτικό πρόγραμμα με τίτλο «Ένα σχολείο για όλους!» και κωδικό αριθμό: 2023-1-EL01-KA122-SCH-000131938 για παρακολούθηση εκπαιδευτικών σεμιναρίων με θέμα: «Facing diversity: Inclusive education strategies for students with fewer opportunities», το οποίο υλοποιήθηκε στη Λισαβόνα της Πορτογαλίας από την 9η Νοεμβρίου έως τις 14η Νοεμβρίου 2024. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν και άλλοι εκπαιδευτικοί από την Κροατία, τη Ρουμανία και από τα Ιωάννινα.
Οι στόχοι του συγκεκριμένου προγράμματος για τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς ήταν:
· Η σύνδεση μεταξύ των πολιτισμών και της ομαλής ένταξης των μαθητών στην εκπαιδευτική κοινότητα.
· Η απόκτηση γνώσεων για την πολυπολιτισμική ή διαπολιτισμική εκπαίδευση και η ενσωμάτωσή της στο πλαίσιο της τάξης.
· Η ανακάλυψη νέων πολιτισμικών διαφορών και ομοιοτήτων και η διαχείρισή τους στην τάξη και κατά τη διάρκεια υλοποίησης έργων.
· Η κατάλληλη αντιμετώπιση στερεοτύπων και προκαταλήψεων στην τάξη.
· Η βελτίωση των βασικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων της εκπαιδευτικής διαδικασίας του 21ο αιώνα και η αναγνώριση των δεξιοτήτων της μη τυπικής εκπαίδευσης.
· Η εύρεση δημιουργικών και λειτουργικών λύσεων στο πλαίσιο της σχολικής κοινότητας διαχείρισης συγκρούσεων και διαμεσολάβησης μεταξύ συνομηλίκων.
· Τρόπους εφαρμογής της διαφοροποιημένης διδασκαλίας ώστε να αυξάνεται η εμπλοκή των μειονεκτούντων μαθητών.
· Η ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών και μεθοδολογιών για το χειρισμό δύσκολων καταστάσεων με μαθητές και οικογένειες από ευάλωτα περιβάλλοντα.
Κατά τη διάρκεια του επιμορφωτικού προγράμματος υλοποιήθηκαν βιωματικές δραστηριότητες και θεωρητικές προσεγγίσεις σε θέματα σχετικά με τους παραπάνω στόχους. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν οι δραστηριότητες που ενίσχυαν την ενσυναίσθηση και τη δυνατότητα διεύρυνσης της «comfort zone»-«περιοχής άνεσης» του καθενός. Παρουσιάσαμε το εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας και παρατηρήσαμε τις διαφορές και ομοιότητες με τα εκπαιδευτικά συστήματα των άλλων χωρών αλλά και τις μορφές συμπερίληψης των μειονεκτούντων μαθητών. Επίσης, επισκεφτήκαμε το σχολικό συγκρότημα “Agrupamento de Escuolas Amadora Oeste” που περιλάμβανε δομές για μαθητές/τριες πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και μεταλυκιακής εκπαίδευσης, ενημερωθήκαμε για τις μεθόδους συμπερίληψης των παιδιών και των προσφύγων που φιλοξενούνται σε αυτό και μιλήσαμε για τους τρόπους που η κάθε χώρα που συμμετείχε ενσωματώνει και διαφοροποιεί τις μεθόδους διδασκαλίας της, ώστε η μάθηση να είναι προσβάσιμη και αποδεκτή από όλους. Μιλήσαμε για ήθη και έθιμα της κάθε χώρας με βιωματική προσέγγιση, καθώς φροντίσαμε όλοι να ανταλλάξουμε τις παραδοσιακές μας γεύσεις και κουλτούρες συσφίγγοντας έτσι τις ανθρώπινες σχέσεις μας.
Συμπερασματικά, έγινε μεταλαμπάδευση γνώσεων, ιδεών, εμπειριών και καλών πρακτικών μεταξύ των συμμετεχόντων από τις διάφορες χώρες και δημιουργήθηκε η παρακαταθήκη για μελλοντική συνεργασία των φορέων προέλευσής των και περαιτέρω ανταλλαγή γνώσεων.