• Δύο ‘παρών’ από την μειοψηφία
Ομοφώνως (με δύο ‘παρών’ από την μειοψηφία) ψηφίστηκε χτες, κατά την 42η τακτική συνεδρίαση Δημοτικής Επιτροπής του δήμου Ρόδου, η κατάρτιση σχεδίου προϋπολογισμού Δήμου Ρόδου, Οικονομικού Έτους 2025.
Σύμφωνα με την σχετική εισήγηση που έκανε η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Οικονομικών του δήμου Ρόδου, κα Παρασκευή Καλογήρου, ο προϋπολογισμός είναι αυξημένος σε σχέση με τα αμέσως προηγούμενα χρόνια, και ανέρχεται στα 215.467.830,23 ευρώ. Οπως ανέφερε ο αντιδήμαρχος Οικονομικών κ. Κώστας Χαλκιάς, το οικονομικό έτος 2024 το ύψος του προϋπολογισμού ανήλθε στα 188.193.446,74 και το 2023 στα 184.016.943,63. Από τα στοιχεία προκύπτει ότι η διαφορά οφείλεται κατά βάση στην αύξηση των ανταποδοτικών τελών αλλά και σε έργα που περιλαμβάνει το τεχνικό πρόγραμμα του δήμου και είναι χρηματοδοτούμενα από χρηματοδοτικά προγράμματα.
Όπως ανέφερε ο προϊστάμενος του Τμήματος Προϋπολογισμού κ. Χρυσόστομος Χάσταλης, η αύξηση είναι πάνω από 10% σε σχέση με τον αντίστοιχο προϋπολογισμό του 2024 (που είχε ψηφιστεί από την προηγούμενη δημοτική αρχή) ενώ, το 15% αποτελεί την μισθοδοσία του προσωπικού.
«Ο προϋπολογισμός για το 2025, αποδεικνύει την δουλειά που έγινε μέσα στο έτος 2024 στον δήμο Ρόδου. Θεωρούμε ότι στην πορεία, θα υπερβούμε τα 215εκ. ευρώ αν και θεωρώ, πως καταρτίσαμε τον προϋπολογισμό ‘μετριοπαθώς’. Υπολογίζουμε ότι θα εισπράξουμε ποσά και από τους ΚΑΠ και από τα τέλη. Θεωρούμε ότι στο τέλος της θητείας της δημοτικής αρχής, θα προσεγγίσουμε τα 300 εκ. ευρώ. Θέλουμε να ‘καθαρίσουμε’ όλες τις υποχρεώσεις του δήμου, ώστε να είναι φερέγγυος απέναντι σε όλους» -ανέφερε ο κ. Χαλκιάς, σημειώνοντας πως η Ρόδος τα τελευταία χρόνια είχε πάρει μια πορεία, η οποία δεν ήταν η πρέπουσα.
Είπε ακόμη ότι κοντινοί νησιωτικοί δήμοι με πολύ μικρότερο πληθυσμό, έχουν μεγάλους προϋπολογισμούς.
Κατά την διάρκεια της συνεδρίασης, ο δήμαρχος κ. Αλέξανδρος Κολιάδης απέφυγε να αναφερθεί εκτενώς στις ζημιές από τις πρόσφατες πλημμύρες, παραπέμποντας στην επόμενη συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής που θα πραγματοποιηθεί την προσεχή Δευτέρα.
Στην τοποθέτησή του ωστόσο, ο δήμαρχος τόνισε μεταξύ άλλων τα εξής: «Σίγουρα, οι αποζημιώσεις που θα πρέπει να λάβει ο δήμος, θα πρέπει να είναι μεγάλες –ανάλογα με τις ζημιές που υπέστη. Εμείς, δεν θέλουμε να κινηθούμε απλά στην λογική της επαναφοράς στην προηγούμενη κατάσταση, πριν την θεομηνία. Το ζητούμενο είναι να μπούμε στη διαδικασία της διεκδίκησης και της εκπόνησης μελετών, ώστε να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε κάτι παρόμοιο, στο μέλλον. Άλλωστε κάθε μελέτη έχει ανάγκη να επικαιροποιείται αφού κάθε χρόνο, αλλάζουν τα δεδομένα για κάθε τόπο. Είναι η ώρα να πάρουμε πολύ σοβαρές πολιτικές αποφάσεις και να ξεκινήσουμε να διεκδικούμε δυναμικά για επεμβάσεις στις υποδομές του νησιού».
Αναφερόμενος στον Τριαντενό ποταμό, είπε ότι θα εκπονηθεί ειδική μελέτη ενώ, για την Φιλέρημο, τόνισε πως ο δήμος Ρόδου δεν έχει καμία αρμοδιότητα να παρέμβει, παρά μόνον η Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Δεσμεύτηκε πάντως, ότι θα κάνει αναλυτική ενημέρωση για τον Τριαντενό ποταμό πολύ σύντομα.
Τελικά, ο προϋπολογισμός εγκρίθηκε ομοφώνως με τον κ. Δημήτρη Ζανεττούλη να δηλώνει πως ψηφίζει ΝΑΙ σε ό,τι αφορά στους πόρους που θα δοθούν στους πληγέντες από την πρόσφατη θεομηνία και ΠΑΡΩΝ για τα υπόλοιπα, ενώ ο κ. Αθανάσιος Στάμος ψήφισε ΠΑΡΩΝ.
Πρόσληψη έκτακτου προσωπικού
Στη συνεδρίαση, η Επιτροπή αποφάσισε να προχωρήσει στην πρόσληψη 25 ατόμων με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου διάρκειας έως οχτώ μηνών. Στη σχετική εισήγηση τονίσθηκε πως η ανάγκη των προσλήψεων γίνεται επειδή κρίνεται άμεση και επιτακτική η αντιμετώπιση των συνεπειών των πλημμυρών με τη λήψη των απαραίτητων μέτρων όπως το κλάδεμα και ο καθαρισμός δένδρων αστικού ιστού και θάμνων από ξερά κλαδιά και πευκοβελόνες, ο καθαρισμός από την χαμηλή βλάστηση (αποψίλωση, κλάδεμα), που βρίσκεται στις τάφρους, τα πρανή και τα ερείσματα των αγροτικών και δημοτικών οδών και λοιπών κοινοχρήστων χώρων, ο καθαρισμός και οι επισκευές του οδικού δικτύου, ο μεγάλος αριθμός μελετών και οριοθέτησης ρεμάτων και αντιστήριξης πρανών, οι μελέτες και επισκευές ζημιών ακινήτων διαχείρισης δήμου, κοινοτήτων, σχολείων, κοινόχρηστων χώρων κ.λπ.
Ακόμη, το γεγονός ότι εντός δύο ημερών, συγκεκριμένα από 30-11-2024 έως και 01/12/2024 καταγράφηκε από το Εθνικό Αστεροσκοπείο ότι στο νησί της Ρόδου έπεσε ποσότητα νερού που άγγιζε τα 318,2 mm, όταν το σύνολο έτους για το 2023 ήταν 636,6mm.
Στη συνέχεια, η απόφαση του αντιδημάρχου Πολιτικής Προστασίας, με την οποία συγκροτήθηκαν επιτροπές καταγραφής ζημιών αποτελούμενες από υπαλλήλους ΠΕ μηχανικούς διαφόρων ειδικοτήτων, με αποτέλεσμα να δημιουργείται συσσώρευση εκκρεμοτήτων στις ήδη υποστελεχομένες υπηρεσίες τους, τη Δ/νση Τεχνικών Έργων και Υποδομών και τη Δ/νση Μεσαιωνικής Πόλης και Μνημείων αντίστοιχα.
Επίσης, με απόφαση δημάρχου, συγκροτήθηκαν επιτροπές για τη διαδικασία χορήγησης οικονομικής ενίσχυσης πολιτών-πληγέντων από τις πλημμύρες αλλά και την αξιοσημείωτη παροχή προσωπικού και οχημάτων από τη Δ/νση Κοινωνικής Πολιτικής και Υγείας, γεγονός όμως που δημιούργησε πρόβλημα στην υπηρεσία «Βοήθεια στο Σπίτι», η οποία είναι υπεύθυνη για την καθημερινή προσφορά βοήθειας στις ευπαθείς ομάδες συμπολιτών μας.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, λοιπόν, για την αντιμετώπιση της τρέχουσας δυσμενούς κατάστασης, λόγω των πλημμυρών, στην οποία έχει περιέλθει το νησί μας αλλά και για τη εκτέλεση τόσο μελετών όσο και εργασιών πρόληψης παρόμοιων μελλοντικών φαινομένων και ιδιαίτερα εργασιών αποκατάστασης των ρεμάτων, κρίνεται απαραίτητο να γίνουν προσλήψεις για το σύνολο του νησιού και συγκεκριμένα:
• 2 ΠΕ μηχανικών/ΠΕ πολιτικών μηχανικών,
• 2 ΠΕ Μηχανικών/ ΠΕ αρχιτεκτόνων μηχανικών,
• 1 ΠΕ Μηχανικού/ΠΕ μηχανολόγου μηχανικού,
• 1 ΤΕ τεχνολογικών εφαρμογών/ΤΕ πολιτικών μηχανικών, των οποίων έργο θα είναι η σύνταξη φακέλων ανάθεσης μελετών, αντιμετώπισης επειγουσών παρεμβάσεων, ο σχεδιασμός, η αποκατάσταση και η επίβλεψη εργασιών σε κοινόχρηστους χώρους, δρόμους, κτήρια, ρέματα κ.λπ,
• 4 ΔΕ τεχνικών/ΔΕ δομικών έργων
• 2 ΔΕ τεχνικών/ ΔΕ υδραυλικών
• 2 ΔΕ τεχνικών/ ΔΕ ηλεκτρολόγων
οι οποίοι θα ασχοληθούν με την εκτέλεση εργασιών που θα προκύψουν από τις παραπάνω μελέτες,
• 12 ΥΕ εργατών γενικών καθηκόντων / ΥΕ εργατών γενικών καθηκόντων, οι οποίοι θα ασχοληθούν με τις λοιπές χειρωνακτικές εργασίες.
-Οι παραπάνω εργαζόμενοι θα ενταχθούν στις συναρμόδιες υπηρεσίες του δήμου (Δ/νση Περιβάλλοντος και Πρασίνου, Δ/νση Τεχνικών Έργων και Υποδομών, Δ/νση Μεσαιωνικής Πόλης και Μνημείων, Αυτοτελές Γραφείο Πολιτικής Προστασίας).
Τα λοιπά θέματα
Στα υπόλοιπα θέματα, πολύς λόγος έγινε για την διαδικασία που ακολουθείται στους αποχαρακτηρισμούς διαφόρων τμημάτων σε δημοτικές ενότητες ή άλλες περιοχές της Ρόδου. Αν και η μειοψηφία ζήτησε να αναβληθεί το θέμα για επόμενη συνεδρίαση, ο δήμαρχος δήλωσε πως επειδή εκκρεμούν πολλές τέτοιες υποθέσεις, είναι καλύτερα να ξεκαθαρίσουν όλες με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου και να μην υπάρξουν άλλες χρονοτριβές, ώστε να μην ταλαιπωρούνται οι πολίτες με νομικά μέσα και με χρονοβόρες διαδικασίες που διαρκούν –πολλές φορές- και χρόνια.