Οι ταξιδιωτικές τάσεις του 2025 αναδεικνύουν την ανάγκη για αναπροσαρμογή της στρατηγικής στον ελληνικό τουρισμό. Με βάση τα ευρήματα της έρευνας της Accor και τις διαρκείς αλλαγές στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών, η Ελλάδα έχει την ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει, επενδύοντας στην ποιότητα και την αυθεντικότητα των εμπειριών που προσφέρει.
Περιβαλλοντική ευαισθησία, η βιώσιμη Ελλάδα
Η κλιματική αλλαγή και η ευαισθητοποίηση των ταξιδιωτών γύρω από περιβαλλοντικά ζητήματα που καταγράφεται στις ταξιδιωτικές τάσεις 2025 καθιστούν απαραίτητη την ενσωμάτωση της βιωσιμότητας στον πυρήνα της τουριστικής στρατηγικής.
Για τον λόγο αυτό επιβάλλεται η ενίσχυση των πράσινων υποδομών, όπως ξενοδοχεία με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα. Προς αυτήν την κατεύθυνση, πολλές μεγάλες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις στην Ελλάδα ακολουθούν πρακτικές αειφορίας και βιωσιμότητας, στο πλαίσιο συγκεκριμένων προτύπων και εκδίδουν ετησίως τα αποτελέσματα των δράσεών τους. Ωστόσο, οι μικρότερες επιχειρήσεις πρέπει να ενισχυθούν με προγράμματα χρηματοδότησης προκειμένου να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις.
Εξίσου σημαντική όμως είναι και η ανάγκη ο ελληνικός τουρισμός να στρέψει την προσοχή του και προς την ανάπτυξη προϊόντων και προγραμμάτων οικοτουρισμού που προβάλλουν την ελληνική φύση, όπως τα μονοπάτια στην Πίνδο ή τα θαλάσσια πάρκα στις Σποράδες. Σε αυτό το πλαίσιο, η συνεργασία με τοπικές κοινότητες για την προστασία των φυσικών πόρων και την προώθηση αειφόρων δραστηριοτήτων (π.χ. ανανεώσιμες πηγές ενέργειας σε τουριστικές εγκαταστάσεις), είναι επιβεβλημένη. Σημαντικός πυλώνας σε αυτήν την προσπάθεια είναι η ανάπτυξη των Οργανισμών Διαχείρισης Προορισμών (DMMOs), κάτι που πλέον χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Δροσερότεροι προορισμοί, ανάδειξη των ορεινών και βόρειων περιοχών
Η αυξημένη ζήτηση για προορισμούς που προσφέρουν ανακούφιση από την κλιματική ζέστη αποτελεί σημαντική ευκαιρία για περιοχές της Ελλάδας που μέχρι τώρα ήταν σε δεύτερη μοίρα. Είναι χαρακτηριστικό ότι φέτος οι μήνες του Ιουλίου και του Αυγούστου, που σημείωσαν υψηλές θερμοκρασίες, είδαν μειωμένο ρυθμό αύξησης του αριθμού των εισερχόμενων τουριστών.
Είναι λοιπόν η κατάλληλη ώρα η Ελλάδα να προωθήσει ορεινές περιοχές, όπως το Ζαγόρι, το Μέτσοβο ή τον Όλυμπο ως δροσερά καλοκαιρινά θέρετρα. Δεν είναι τυχαία η επένδυση της Λάμψα στο Elatos Resort στον Παρνασσό, η οποία φιλοδοξεί να δημιουργήσει μια εναλλακτική πρόταση για τους ταξιδιώτες της Αθήνας που θέλουν να ξεφύγουν από τις υψηλές θερμοκρασίες του χειμώνα, συνδυάζοντας διαμονή μόλις δύο ώρες από την πρωτεύουσα.
Εδώ ο ρόλος της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι πολύ σημαντικός. Τα τελευταία χρόνια η Περιφέρεια Ηπείρου έχει προχωρήσει σε πολλές πρωτοβουλίες προώθησης των προορισμών της, οι οποίες πλέον αποδίδουν, προσελκύοντας ολοένα και περισσότερους επισκέπτες. Την ίδια στρατηγική ακολουθεί και ο νομός Πιερίας, που διαθέτει τόσο ένα πολύ ελκυστικό παραθαλάσσιο μέτωπο όσο και σημαντικές χειμερινές υποδομές στον Όλυμπο. Η δημιουργία θεματικών διαδρομών, όπως ορεινές πεζοπορίες με συνοδεία τοπικών οδηγών ή ποδηλατικές διαδρομές στη Μακεδονία, είναι μερικά μόνο παραδείγματα για το τι μπορούν να αξιοποιήσουν οι προορισμοί.
Ωστόσο, αυτό προϋποθέτει τη βελτίωση των υποδομών σε απομακρυσμένες περιοχές, ώστε να γίνουν πιο προσβάσιμες και ελκυστικές στους επισκέπτες.
Λιγότερο πολυσύχναστοι προορισμοί, μια Ελλάδα πέρα από τις κλασικές επιλογές
Ο υπερτουρισμός απωθεί όλο και περισσότερους ταξιδιώτες, που αναζητούν ησυχία και μοναδικότητα, σύμφωνα με τις ταξιδιωτικές τάσεις 2025. Η Ελλάδα έχει το πλεονέκτημα να προσφέρει αυθεντικούς προορισμούς πέρα από τα μεγάλα νησιά ή την Αθήνα.
Και τώρα έχει την κατάλληλη ευκαιρία να προωθήσει λιγότερο γνωστούς προορισμούς, όπως την Αστυπάλαια, τη Σχoινούσα ή τους Φούρνους, να αναδείξει ιστορικούς τόπους όπως την Αρεόπολη στη Μάνη, ή πολιτιστικούς προορισμούς με πλούσια παράδοση, όπως η Νάουσα με την αρχαία Μακεδονική κληρονομιά της. Οι ταξιδιωτικές τάσεις 2025 δείχνουν ότι οι τουρίστες αναζητούν τέτοιου είδους προορισμούς.
Στην Ελλάδα υπάρχει ήδη μια επενδυτική κινητικότητα προς προορισμούς που έως τώρα δεν ήταν τόσο δημοφιλείς, όπως το Pearl Island, το πρώτο 5άστερο ξενοδοχείο στη Χίο από τον επιχειρηματία Μαρκέλλο Καλλιμασιά, το 4άστερο Olvos Koufonisia της Intracom στο Κάτω Κουφονήσι ή το Varko Bay στην Πάλαιρο Αιτωλοακαρνανίας, το οποίο μάλιστα θα φέρει το brand της Banyan Tree.
Η εμπειρία ως προτεραιότητα: Πολιτισμός, γαστρονομία και αυθεντικότητα
Οι ταξιδιώτες αναζητούν αυθεντικές εμπειρίες που τους επιτρέπουν να συνδεθούν ουσιαστικά με τον προορισμό. Είναι χαρακτηριστικό ότι υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον για βιωματικές δράσεις, όπως μαθήματα ελληνικής κουζίνας, γευσιγνωσία κρασιών σε οινοποιεία ή παρακολούθηση τοπικών εθίμων. Ταυτόχρονα είναι χρήσιμη η στήριξη τοπικών τεχνιτών και προϊόντων μέσα από οργανωμένες αγορές και επισκέψεις σε εργαστήρια παραδοσιακών τεχνών.
Επιπλέον, είναι σημαντικό στην προώθηση των προορισμών να περιλαμβάνονται και πολιτιστικά δρώμενα, όπως φεστιβάλ μουσικής ή θεάτρου σε ιστορικές τοποθεσίες (π.χ. Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου), συναυλίες ή και μεγάλα αθλητικά γεγονότα. Ο «live τουρισμός» όπως ονομάζεται η νέα τάση, προσελκύει μεγάλα ρεύματα τουριστών που παρακολουθούν μεγάλα γεγονότα, όπως έγινε φέτος με τις συναυλίες της Taylor Swift και των Coldplay αλλά και με τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Παρισιού.
Ευεξία και χαλάρωση: Ταξίδια για επανασύνδεση
Με την αύξηση της κόπωσης από την ψηφιακή επικοινωνία, οι ταξιδιώτες αναζητούν διακοπές που προσφέρουν αποσύνδεση και ευεξία. Ολοένα και περισσότερα θέρετρα στην Ελλάδα επενδύουν σε υπηρεσίες wellness, όπως γιόγκα, διαλογισμό και θεραπείες spa. Στα Καμένα Βούρλα, ο όμιλος Μήτση πραγματοποιεί μια μεγάλη επένδυση ανάπτυξης ενός wellness resort, αξιοποιώντας και τις ιαματικές πηγές της περιοχής. Στην Κύθνο ο ισραηλινός επιχειρηματίας Avraham Ravid ανέλαβε να αναστήσει το ιστορικό Ξενία και τις ιαματικές πηγές του υδροθεραπευτηρίου, σε μια επένδυση ύψους 25 εκατ. ευρώ. Επίσης, υπάρχει πολύ μεγάλη αύξηση η ζήτηση για δραστηριότητες στη φύση, όπως περπάτημα ή ιστιοπλοΐα, κάτι για το οποίο η Ελλάδα έχει πολύ μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης.
Εργασία και αναψυχή: Εκμετάλλευση της τάσης για workation
Η αύξηση των ευκαιριών για remote εργασία καθιστά την Ελλάδα ιδανική επιλογή για συνδυασμό δουλειάς και διακοπών. Ειδικά μετά την πανδημία, πολλοί ταξιδιώτες συνδυάζουν τα επαγγελματικά ταξίδια με την αναψυχή. Δεν είναι τυχαία η πολύ μεγάλη ανάπτυξη καταλυμάτων που διαθέτουν ειδικά διαμορφωμένους χώρους εργασίας, ενώ πλέον στην αγορά μπαίνουν και τα branded residences που στοχεύουν σε τέτοιου είδους τουρισμό. Η αμερικανική Wyndham Hotels & Resorts επενδύει στο Wyndham Residences Piraeus Marina Zeas που θα ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2025, και στο Ramada Residences στην Ελλάδα, στη Χαλκιδική, που θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2026.
Επίσης σε πολλές περιοχές της Ελλάδας έχουν δημιουργηθεί co-working spaces, με εξοπλισμό υψηλής τεχνολογίας, που εξυπηρετούν τις ανάγκες των remote workers.
Ένα μοντέλο ανθεκτικό και βιώσιμο
Ο ελληνικός τουρισμός του 2025 οφείλει να επενδύσει στη διαφορετικότητα, τη βιωσιμότητα και την αυθεντικότητα. Οι νέες ταξιδιωτικές τάσεις προσφέρουν ευκαιρίες για αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, έτσι ώστε η Ελλάδα να συνεχίσει να προσελκύει επισκέπτες όχι μόνο για την ομορφιά της, αλλά και για την ποιότητα της εμπειρίας που προσφέρει
Πηγή: powergame.gr