Συνέντευξή εφ όλης της ύλης παραχώρησε στη «δ» ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Ρόδου κ. Κύριλλος με αφορμή την μεγάλη εορτή της χριστιανοσύνης, τη Γέννηση του Θεανθρώπου.
Μίλησε για τη Γέννηση του Ιησού Χριστού και υπογράμμισε, πως είναι το γεγονός της ανατολής του φωτός
«Ο άνθρωπος κατά την ιστορική πορεία του εβίωσε και βιώνει, την τραγικότητα του σκότους, του οποίου μία έκφραση είναι ο πόλεμος. Τα Χριστούγεννα ως η ανατολή του φωτός σηματοδοτούν το γεγονός της ελπίδας του, που εκφράζεται με τη χαροποιό λέξη «λύτρωσις», δηλώνει ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Ρόδου.
Ακόμη ο Σεβασμιότατος μίλησε για το πόσο κοντά είναι οι πιστοί στην εκκλησία αλλά και για τα βήματα που έχουν γίνει για να εορτάζουν από κοινού Χριστιανοί και Καθολικοί το Άγιο Πάσχα.
Ο Μητροπολίτης Ρόδου μίλησε ακόμα για τα ελληνοτουρκικά αλλά και για τα πρόσφατα γεγονότα στη Συρία και τόνισε:
«Κανείς άνθρωπος καλής θελήσεως δεν μπορεί να μείνει ασυγκίνητος στο δράμα αυτών των ανθρώπων που ξεριζώνονται από τις εστίες τους. Η εργαλειοποίηση του μεταναστευτικού προβλήματος θα αποτελέσει μια μαύρη σελίδα στην ιστορία των χρόνων μας»
Η συνέντευξη του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Ρόδου Κύριλλου αναλυτικά:
• Σεβασμιότατε, τι σηματοδοτεί για την ανθρωπότητα η γέννηση του Θεανθρώπου ειδικά τώρα που βλέπουμε τόσες δοκιμασίες και τη φωτιά του πολέμου σε κάποιες γωνιές του πλανήτη;
Τα Χριστούγεννα, σύμφωνα με την απ᾿ αρχής βιουμένη εκκλησιαστική εμπειρία είναι το γεγονός της ανατολής του φωτός. Η εκπλήρωση της προσδοκίας του προχριστιανικού κόσμου, των ανθρώπων «των καθημένων ἐν χώρᾳ καὶ σκιᾷ θανάτου». Μία πραγματικότητα του φυσικού κόσμου, οικεία σε όλους, εκείνη του φωτός, χρησιμοποιείται για να υποδηλώσει την νέα πραγματικότητα που εγκαινιάζει η Γέννηση του Χριστού και να σημάνει την πλέον υπερβατικὴ και καθολικὴ αποκάλυψη του νοήματος. Την απάντηση στην αρχέγονη αναζήτηση του ανθρώπου για αλήθεια, ειρήνη, δικαιοσύνη, αγάπη, πληρότητα, ποιότητα και προοπτική. Ο άνθρωπος κατά την ιστορική πορεία του εβίωσε και βιώνει την τραγικότητα του σκότους, του οποίου μία έκφραση είναι ο πόλεμος. Τα Χριστούγεννα ως η ανατολή του φωτός σηματοδοτούν το γεγονός της ελπίδας του, που εκφράζεται με τη χαροποιό λέξη «λύτρωσις».
• Ποιο είναι το μήνυμα της γέννησης του Ιησού στη σημερινή εποχή μας;
Το μήνυμα είναι ότι ο Πατήρ προσφέρει τον Υιό Του που σαρκώνεται και γίνεται άνθρωπος στον κόσμο, για να γνωρίσει ο κόσμος την αληθινή αγάπη και να κοινωνήσει του πληρώματος της ζωής. Ο Υιός (Χριστός), που γίνεται άνθρωπος, προσφέρει τον εαυτό Του μέχρι σταυρού και θανάτου, για να φανερωθεί έτσι αυτή η αγάπη, και ανασταίνει την ανθρωπότητα, δίνοντάς της μιά νέα ζωή που δεν εχει τέλος. Μας καλεί να Τον ακολουθήσουμε, με τη διαβεβαίωση ότι θα μας οδηγήσει προς τον Πατέρα Του. Μας διδάσκει ότι η ελπίδα διαρκώς πορεύεται μέσα από την πνευματική ωρίμανση που φέρνουν οι δυσκολίες της ζωής. Η σχέση μας με τον Θεό και η ελπίδα μας σ̉ Αυτόν δεν μπορεί να μένει στάσιμη. Εμείς πως μπορούμε να συμβάλουμε σε αυτή την προσφορά; Όπως ο Χριστός προσφέρει τον εαυτό Του δια της φιλανθρωπίας Του, άς προσφέρουμε τον εαυτό μας σ̉ Αυτόν προσφέροντας φιλανθρωπία και συμπόνια ο ένας στον άλλον, ώστε να φανερωθεί η αγάπη του Θεού στον κόσμο. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να ανακαλύψουμε αληθινή και ζωτική αλπίδα στις δύσκολες μέρες που βιώνουμε. Εύχομαι να το ανακαλύψουμε και να το βιώσουμε γιαρτάζοντας τα φετινά Χριστούγεννα.
•Σε ό,τι αφορά στους πιστούς ειδικά τώρα που τα προβλήματα είτε οικονομικά ή κοινωνικά δεν εκλείπουν πόσο κοντά είναι οι Ροδίτες πιστοί στην Εκκλησία δηλαδή προστρέχουν στον Θεό για προστασία και στήριξη; Ειδικά οι νέοι του νησιού μας πόσο κοντά είναι στην Εκκλησία;
Υπήρξε κάποτε εποχή χωρίς προβλήματα; Συνήθως όταν βιώνουμε δυσκολίες και αντιμετωπίζουμε προβλήματα εξωραΐζουμε το παρελθόν για να ισχυροποιήσουμε τα επιχειρήματα της κριτικής μας ή για να πάρουμε αισιοδοξία. Οι άνθρωποι στις δυσκολίες και στα προβλήματα άλλοτε γίνονται περισσότερο ευαίσθητοι και άλλοτε σκληραίνουν και ανάλογα διαμορφώνουν και τη σχέση τους με τον Θεό και κατά συνέπεια με τον συνάνθρωπο, η σχέση δε αυτή που, σημειωτέον, εκφράζεται μέσα στο εκκλησιαστικό γεγονός, δεν είναι, δεν μπορεί να είναι αφηρημένη. Αυτή, όπως και κάθε σχέση έχει τα σκαμπανεβάσματά της, άρα δεν έχουμε δεδομένα. Συνήθως λέμε: «Παλαιότερα οι άνθρωποι πίστευαν περισσότερο». Δεν παύουν να πιστεύουν και σήμερα και το εκφράζουν ποικιλότροπα. Το ίδιο ισχύει και για την θρησκευτικότητα των νέων μας, για την οποία χρειάζεται μια ιδιαίτερη συζήτηση σε αναφορά με οικογενειακές, κοινωνικές και άλλες παθογένειες.
• Προσφάτως έγινε γνωστό πως είμαστε πολύ κοντά ώστε η Ορθόδοξη Εκκλησία και η Καθολική Εκκλησία να εορτάζουν μαζί το Άγιο Πάσχα. Ποια είναι η άποψη σας;
Η Ορθόδοξη Εκκλησία ακολουθεί το Πασχάλιο όπως αυτό ορίστηκε από την Πρώτη Οικουμενική Σύνοδο και παραμένει αμετακίνητη στη θέση της, εκφράζοντας παράλληλα την ευχή για την επίτευξη κοινού εορτασμού του Πάσχα με τους ετεροδόξους, οι οποίοι και ορίζουν τους βηματισμούς τους προς αυτή την κατεύθυνση.• Η αλλαγή στην πολιτική ηγεσία της Συρίας έγινε με βίαιο τρόπο και ακολούθησαν αποκαλύψεις για τη φρίκη που βίωνε ο κόσμος εκεί. Όλα αυτά θα έχουν ως συνέπεια την έξαρση του μεταναστευτικού ρεύματος. Πως αισθάνεστε βλέποντας ολόκληρες οικογένειες και μικρά παιδιά να κατασκηνώνουν στα πάρκα της Ρόδου μη έχοντας καν τα απαραίτητα;
Τα γεωπολιτικά δρώμενα στην ευρύτερη περιοχή μας είναι ανησυχητικά και οι παρενέργειές τους αναστατώνουν τη ζωή μας. Κανείς άνθρωπος καλής θελήσεως δεν μπορεί να μείνει ασυγκίνητος στο δράμα αυτών των ανθρώπων που ξεριζώνονται από τις εστίες τους. Η εργαλειοποίηση του μεταναστευτικού προβλήματος θα αποτελέσει μια μαύρη σελίδα στην ιστορία των χρόνων μας. Οι νέα κατάσταση στη Συρία προκαλεί ανησυχία για το μέλλον των εκεί Χριστιανών, οι οποίοι συγκροτούν ένα μεγάλο μέρος του τοπικού πληθυσμού. Ευχόμαστε και ελπίζουμε να μην επαναληφθεί στη Συρία αυτό που συνέβη στο Ιράκ και να αναγκαστούν οι Χριστιανοί να εγκαταλείψουν τη χώρα. Μη ξεχνάμε ότι η Παλαιστίνη και η Συρία αποτελούν τίς αρχαίες κοιτίδες του Χριστιανισμού, τα μέρη που ιδρύθηκαν οι πρώτες χριστιανικές κοινότητες.
• Στην ατζέντα συνεχώς είναι και τα ελληνοτουρκικά με αφορμή το διάλογο μεταξύ των αρμοδίων υπουργών. Πόσο άραγε όμως αγγίζουν αυτά στην πράξη τους δύο λαούς που ζουν στην θάλασσα του Αιγαίου;
Διαβάσαμε πριν από μερικές ημέρες τα στατιστικά στοιχεία για το πόσο απασχολεί τους Έλληνες πολίτες η πορεία του ελληνοτουρκικοῦ διαλόγου και πληροφορηθήκαμε ότι το ποσοστό είναι μεγάλο. Θεωρούμε ότι αυτό το ποσοστό ενδιαφέροντος για το εν λόγω ζήτημα προέρχεται από τη βούληση για ειρηνική συμβίωση στην περιοχή μας και αποφυγή αποσταθεροποίησης. Επίσης δεν πρέπει να παραθεωρούμε ότι η από μέρους της άλλης πλευράς του Αιγαίου ρητορική των τελευταίων χρόνων προκαλεί αισθήματα ανασφάλειας. Οι λαοί μας θέλουν να ζήσουν ειρηνικά και οι ηγεσίες πρέπει να εκφράζουν στη πράξη τη βούληση των λαών τους. Όσον δε αφορά τα εθνικά μας θέματα ο λαός μας δεν δέχεται εκπτώσεις.
• Πριν λίγο καιρό παρουσιάστηκε το έργο της ανακαίνισης του ιερού Μητροπολιτικού Ναού της Ρόδου που μετράει τόσα χρόνια ζωής. Ποια άλλα χριστιανικά μνημεία και ναούς έχετε προγραμματίσει για να ανακαινιστούν;
Δόξα τω Θεώ ως τοπική Εκκλησία (Μητρόπολη, Μονές και Ενορίες) έχουμε κατορθώσει με την αγαστή και καρποφόρο συνεργασία της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου να επιτευχθεί ένα σημαντικό έργο παρεμβάσεων στα εκκλησιαστικά μνημεία του τόπου μας και στη συντήρηση και διαφύλαξη των εκκλησιαστικών κειμηλίων. Σε λίγο καιρό θα παρουσιαστεί το ψηφιακό κομμάτι αυτής της προσπάθειας. Στα σχέδια εντάσσονται οι σύμφωνα με τις εκπονηθείσες μελέτες παρεμβάσεις στο κτιριακό συγκρότημα του Καθεδρικοῦ Ναοῦ του Ευαγγελισμού, η αποπεράτωση των εργασιών στον Ναό και το περιβάλλοντα χώρο του Αγίου Φανουρίου, η συνέχεια της υλοποιήσεως των κόμβων των εκκλησιαστικών Μουσείων και πολλές άλλες μικρότερες παρεμβάσεις στα μνημεία που κρίνεται απαραίτητο. Επιθυμία μας είναι να προχωρήσουν οι ενέργειες και η συνεργασία για την αποκατάσταση του μοναστηριακού συγκροτήματος της Φιλερήμου, το οποίο έχει υποστεί τη φθορά του χρόνου και χρήζει αμέσων παρεμβάσεων.