«Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου ολοκληρώνει το 2024 με σημαντικά επιτεύγματα στους τομείς της βελτίωσης των λιμενικών υποδομών και της ενίσχυσης της λειτουργικότητας των λιμανιών της περιοχής μας».
Αυτό δηλώνει σε συνέντευξή του στην ‘δημοκρατική’ ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου, κ. Βασίλης Βαγιανάκης, αποχαιρετώντας την χρονιά που φεύγει.
Ακόμη, μιλάει για το μεγάλο στοίχημα που ήταν φέτος η χορήγηση βίζας στους Τούρκους επισκέπτες μας, για την κρουαζιέρα –ενώ τονίζει ότι αναμένουμε αύξηση των προσεγγίσεων με 455 κρατήσεις έναντι 353 το 2024, καθώς και για το ενδεχόμενο της εφαρμογής του HOMEPORT στο λιμάνι της Ρόδου.
• Κύριε Βαγιανάκη, πώς κλείνει η φετινή χρονιά για το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου; Μπορείτε να πείτε πώς επιτεύχθηκαν οι στόχοι που είχατε θέσει (εικόνα των λιμανιών, λειτουργία λιμενικών εγκαταστάσεων κ.λπ.);
Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου ολοκληρώνει το 2024 με σημαντικά επιτεύγματα στους τομείς της βελτίωσης των λιμενικών υποδομών και της ενίσχυσης της λειτουργικότητας των λιμανιών της περιοχής μας.
Ο βασικός στόχος ήταν και παραμένει να γιατρέψουμε πληγές και παθογένειες πολλών δεκαετιών που κρατάνε καθηλωμένα τα λιμάνια μας, κυρίως της Ρόδου που είναι η ναυαρχίδα του τουρισμού.
Η εικόνα που παρουσιάζουν τόσο το τουριστικό λιμάνι όσο και το λιμάνι της Ακαντιάς δεν αρμόζει σε έναν προορισμό όπως της Ρόδου, δεν αρμόζει σε ένα διεθνές λιμάνι.
Ένας μεγάλος στόχος που έχουμε θέσει είναι η μεταφορά των ημερόπλοιων από την μαρίνα του Μανδρακίου. Είναι ένα σημαντικό βήμα που μπορεί να συμβάλει στην αποσυμφόρηση του κέντρου της πόλης και στη βελτίωση της ποιότητας ζωής για τους κατοίκους και τους επισκέπτες. Το Μαντράκι, ως ένα από τα πιο εμβληματικά σημεία της Ρόδου, αντιμετωπίζει συχνά προβλήματα κυκλοφοριακής συμφόρησης και ηχορύπανσης λόγω της κίνησης των ημερόπλοιων και της αυξημένης τουριστικής κίνησης.
Με τη μεταφορά αυτών των δραστηριοτήτων σε μία άλλη, πιο κατάλληλη τοποθεσία, μπορεί να αναδειχθεί η ιστορική και αισθητική αξία του Μαντρακίου, ενώ παράλληλα το κέντρο της πόλης θα γίνει πιο προσβάσιμο και φιλικό για τους πεζούς. Επιπλέον, μία τέτοια κίνηση θα μπορούσε να ενισχύσει την τουριστική εμπειρία, προσφέροντας πιο οργανωμένες υποδομές για τα ημερόπλοια και μειώνοντας τις πιέσεις στο ήδη κορεσμένο κέντρο.
Πολλά πράγματα έχουν δρομολογηθεί και με την εμπειρία του πρώτου χρόνου της θητείας μου, είμαι σίγουρος πως το 2025 θα είναι ακόμα καλύτερο και θα αρχίσει να φαίνεται η δουλειά που γίνεται τόσο από την διοίκηση όσο και από τους λίγους αλλά μάχιμους υπηρεσιακούς μας παράγοντες.
• Η κρουαζιέρα έκλεισε με θετικό πρόσημο αλλά γνωρίζοντας πως οι εταιρείες κάνουν σχεδιασμό με ορίζοντα διετίας ή και τριετίας ακόμη, θα ήθελα να μας πείτε τι αναμένουμε για το 2025.
Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου συμμετείχε ενεργά σε διεθνείς εκθέσεις, όπως το «Seatrade Cruise Med 2024» στη Μάλαγα της Ισπανίας, με στόχο την προώθηση της Ρόδου ως προορισμού κρουαζιέρας. Οι προοπτικές για την κρουαζιέρα στο νησί μας το 2025 είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές, με τις μεγάλες εταιρείες να έχουν ήδη εντάξει το νησί στα δρομολόγιά τους ενισχύοντας την τουριστική κίνηση και την τοπική οικονομία.
Για την χρονιά που έρχεται έχουμε 455 κρατήσεις για προσέγγιση έναντι 353 το 2024.
Έχουμε εγκαταστήσει ψηφιακή πλατφόρμα κρατήσεων θέσεων, που θα συμβάλλει ώστε να μην υπάρχουν -ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες- τόσες μέρες χωρίς κρουαζιερόπλοιο στο λιμάνι και θα αποσυμφορήσει κάποιες άλλες μέρες που η ζήτηση είναι μεγάλη. Κι αυτό γιατί οι εταιρείες θα μπορούν να κάνουν τον προγραμματισμό τους και να αλλάξουν τα δρομολόγιά τους με βάση την διαθεσιμότητα δύο χρόνια πριν.
• Η χορήγηση της βίζας στους Τούρκους πολίτες, ήταν ένα μεγάλο στοίχημα, για τη διοίκηση του Λιμενικού Ταμείου. Τελικά, λειτούργησε καλά αυτό το μέτρο και τι θα γίνει με τη νέα σεζόν;
Η εφαρμογή του προγράμματος «βίζα εξπρές» για Τούρκους πολίτες που επιθυμούν να επισκεφθούν ελληνικά νησιά, συμπεριλαμβανομένης της Ρόδου, ήταν απόλυτα επιτυχής.
Πολύ μεγάλη συμβολή στην επιτυχία του προγράμματος, είχαν τα στελέχη της αστυνομίας στο λιμάνι, που χρειάστηκε να δουλεύουν κάποιες φορές νυχθημερόν για να φέρουν εις πέρας το δύσκολο έργο τους.
Για την νέα τουριστική σεζόν αναμένεται η συνέχιση του προγράμματος, που απέφερε θετικά αποτελέσματα κατά τη διάρκεια του 2024. Συγκεκριμένα, οι αφίξεις Τούρκων επισκεπτών σχεδόν διπλασιάστηκαν, ενισχύοντας σημαντικά την οικονομία του τόπου μας.
Μέχρι σήμερα είχαμε 460.341 μετακινήσεις από και προς Τουρκία έναντι 283.607 το 2023.
• Είχε ειπωθεί ότι η Ρόδος έχει την δυνατότητα να γίνει είτε HOMEPORT, είτε INTERPORT. Πού βρισκόμαστε και πώς θα προχωρήσετε;
Η έλλειψη υποδομών στο τουριστικό λιμάνι της Ρόδου αποτελεί τροχοπέδη για την ανάπτυξή του, ειδικά λαμβάνοντας υπόψη ότι το νησί είναι ένας από τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς στην Ελλάδα.
Καθίσταται επιτακτική η ανάγκη άμεσης παραχώρησης όλων των ισόγειων χώρων Τελωνείου και ΕΤΑΔ προς το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου, προκειμένου να γίνουν με ταχύρρυθμες διαδικασίες οι απαιτούμενες υποδομές με ανακατασκευή των χώρων. Πρέπει να επισημάνω ότι βάσει νόμου ο φορέας διαχείρισης, που στην προκειμένη περίπτωση είναι το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου. έχει τη χρήση και εκμετάλλευση των χερσαίων εγκαταστάσεων εντός της λιμενικής ζώνης. H ζήτηση από τις εταιρείες για να γίνει home porting το λιμάνι της Ρόδου είναι πολύ μεγάλη και δεν έχει κανείς το δικαίωμα, από όποια θέση κι αν βρίσκεται, να το στερεί αυτό από τον τόπο μας και κατ’ επέκταση από την πατρίδα μας.
Η επιλογή της Ρόδου ως λιμένα εκκίνησης προσφέρει σημαντικά οφέλη, όπως την προσέλκυση τουριστών υψηλού εισοδήματος που διαμένουν στο νησί πριν ή μετά την κρουαζιέρα τους, ενισχύοντας την τοπική οικονομία.