Mε την τουρκική άσκηση «Γαλάζια Πατρίδα» να επιστρέφει αύριο στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο μετά από απουσία τριών ετών, το Πολεμικό Ναυτικό στρέφει τα ραντάρ και τα σόναρ του ανατολικά, παρακολουθώντας με ψυχραιμία αλλά και την απαραίτητη εγρήγορση όλα όσα εξελίσσονται στην περιοχή μεταξύ Ρόδου και Κύπρου, η οποία αναμένεται να αποτελέσει τη βασική περιοχή ανάπτυξης του τουρκικού στόλου.
Η «MAVI VATAN 25» θα ολοκληρωθεί στις 16 Ιανουαρίου με αεραποβατική ενέργεια στην περιοχή του Ακσάζ, απέναντι από τη Ρόδο, εκεί όπου βρίσκεται ο ναύσταθμος του τουρκικού ναυτικού.
Μονάδες επιφανείας και υποβρύχια του πολεμικού ναυτικού θα παρακολουθούν τα σενάρια της άσκησης και τις κινήσεις των τουρκικών πλοίων και αεροσκαφών, τονίζουν αρμόδιες πηγές στην «Κ».
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με το τουρκικό υπουργείο Αμυνας, στην άσκηση θα λάβουν μέρος 87 πλοία, επτά υποβρύχια, 31 αεροσκάφη, 17 ελικόπτερα, 28 μη επανδρωμένα αεροσκάφη και 7 αμφίβια USV καθώς και 20.000 στελέχη των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων.
Τι φέρνει το 2025 στις ένοπλες δυνάμεις
Δεύτερη αποστολή για την «Υδρα»
Στην Ερυθρά Θάλασσα «επιστρέφει» η φρεγάτα «ΥΔΡΑ» του Πολεμικού Ναυτικού, το πρώτο ελληνικό πολεμικό πλοίο που αναπτύχθηκε στη συγκεκριμένη περιοχή στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής επιχείρησης «Ασπίδες» για την προστασία της διεθνούς ναυσιπλοΐας, απέναντι στις επιθέσεις των φιλοϊρανών ανταρτών Χούθι της Υεμένης.
Η ελληνική φρεγάτα τύπου ΜΕΚΟ αναμένεται να αποπλεύσει από τον ναύσταθμο της Σαλαμίνας την Τρίτη 7 Ιανουαρίου με κατεύθυνση το Σουέζ και στη συνέχεια το Τζιμπουτί. Αφού ανεφοδιαστεί, θα μεταβεί στον τομέα ευθύνης που αναλαμβάνουν οι μονάδες του Πολεμικού Ναυτικού, στο νότιο τμήμα του Κόλπου του Αντεν, με αποστολή τη συνοδεία εμπορικών πλοίων, παρέχοντας αντιαεροπορική κάλυψη στις επιθέσεις των Χούθι με πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη.
Στη φρεγάτα «Υδρα» έχει εγκατασταθεί το σύστημα αντί-drone «Κένταυρος» που κατασκευάζει η ΕΑΒ και μάλιστα θα είναι η πρώτη φορά που θα μπει στο συγκεκριμένο πλοίο, καθώς στην πρώτη της αποστολή, τον Μάρτιο του 2024, είχε διαφορετικό σύστημα.
Η «Υδρα» ήταν η πρώτη μονάδα του Πολεμικού Ναυτικού που συμμετείχε στις «Ασπίδες». Ακολούθησαν οι φρεγάτες «Ψαρά» και «Σπέτσαι» και ήρθε η ώρα η «Υδρα» να επιστρέψει στο πιο «θερμό» θαλάσσιο πέρασμα του πλανήτη.
Στην πρώτη της αποστολή στον Κόλπο του Αντεν, η «Υδρα» κατέρριψε ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος των Χούθι και υποχρέωσε σε αλλαγή πορείας ακόμη τρία UAV που πλησίαζαν απειλητικά στον τομέα της.
Η κατάρριψη, τα ξημερώματα της 25ης Απριλίου, ήταν το πρώτο «Kill Mark» στη σύγχρονη ιστορία του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά όχι το τελευταίο. Τουλάχιστον δύο καταρρίψεις σημείωσε και η φρεγάτα «Ψαρά» κάνοντας χρήση του ελληνικού συστήματος «Κένταυρος».
Αναβάθμιση ΜΕΚΟ
Μέχρι την άφιξη των νέων φρεγατών FDI, η πρώτη αναμένεται περίπου στα μέσα του έτους, και την πλήρη επιχειρησιακή τους αξιοποίηση, ορόσημο για το οποίο θα απαιτηθούν ακόμη αρκετοί μήνες, οι ΜΕΚΟ θα αποτελούν τις πιο αξιόμαχες μονάδες του ελληνικού στόλου. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, το γεγονός ότι είναι τα μοναδικά πλοία του Πολεμικού Ναυτικού που πληρούν τις προϋποθέσεις που έθεσαν τα επιτελεία, ώστε να επιχειρήσουν στην Ερυθρά Θάλασσα. Παρόλα αυτά, πρόκειται για μονάδες που αγγίζουν τα 30 χρόνια υπηρεσίας και με κάθε συμμετοχή στις «Ασπίδες» επιβαρύνονται με 20.000 μίλια κατά μέσο όρο.
Στο ναυτικό επιτελείο γνωρίζουν ότι καμία ΜΕΚΟ δεν περισσεύει και, παρά τις καθυστερήσεις, επικρατεί αισιοδοξία σε σχέση με το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των πλοίων. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ηγεσία έχει δώσει σαφείς κατευθύνσεις ώστε να ξεπεραστούν και τα τελευταία εμπόδια και να προχωρήσει η τοποθέτηση των νέων ηλεκτρονικών, του ραντάρ και του συστήματος μάχης, που αναμένεται να ενισχύσουν σημαντικά τις επιχειρησιακές δυνατότητες των ΜΕΚΟ. Το πρόγραμμα, το οποίο αναμένεται να παρουσιαστεί με λεπτομέρειες εντός των επόμενων μηνών, περιλαμβάνει και μηχανολογικές παρεμβάσεις, με το συνολικό κόστος να προσεγγίζει τα 500 εκατ. ευρώ. Προϋπόθεση για την πολιτική και τη στρατιωτική ηγεσία, είναι οι εργασίες να πραγματοποιηθούν σε ελληνικό ναυπηγείο, το οποίο θα επιλέξει η εταιρεία που θα αναλάβει τον εκσυγχρονισμό.
Παράλληλα, το ΓΕΝ έχει ξεκινήσει διερευνητικές επαφές για την αναβάθμιση των Πυραυλακάτων Super Vita και των Υποβρυχίων 214, ενώ, σε ό,τι αφορά σε νέες πλώρες, το βλέμμα του επιτελείου αλλά και του υπουργείου Εθνικής Αμυνας είναι στραμμένο στην ευρωκορβέτα και μελλοντικά στις αμερικανικές φρεγάτες τύπου Constellation. Αν και είναι ακόμη νωρίς, αρμόδιες πηγές εκτιμούν ότι από το 2035 το Πολεμικό Ναυτικό θα μπορεί να διαθέτει περίπου ένα δισ. ετησίως για νέα πλοία, ώστε να «πιάσει» τις κορυφές που προβλέπει η δομή δυνάμεων.
Πηγή: kathimerini.gr