Τις θέσεις και τις παρατηρήσεις τους επί του νέου νομοσχεδίου του υπουργείου Τουρισμού κατέθεσαν στη Βουλή τη Δευτέρα, 13 Ιανουαρίου, οι μεγάλοι φορείς του Ελληνικού τουρισμού, κατά τη διάρκεια συνεδρίασης της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου.
Ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, κ. Αλέξανδρος Βασιλικός, μιλώντας για το σύστημα κατάταξης καταλυμάτων βάσει περιβαλλοντικών κριτηρίων, ανέφερε ότι όπως συνέβη και στη διαδικασία αστεροποίησης των ξενοδοχείων της χώρας, οι προδιαγραφές θα ανακοινωθούν με ΚΥΑ. Αποσαφήνισε πάντως ότι για τις προδιαγραφές έχουν ληφθεί υπόψη σχετικά διεθνή σήματα ώστε να μην γίνονται επαναλαμβανόμενες αξιολογήσεις που οδηγούν σε greewashing,
Οι προδιαγραφές έχουν διαμορφωθεί έπειτα από εκτενή επεξεργασία του ΞΕΕ, και διαμορφώνονται βάσει μεγέθους των ξενοδοχείων και γεωγραφίας, ενώ θα υπάρχει και ένα «ελάχιστο» κριτηρίων για όλες τις μονάδες ως αρχικό σημείο για περαιτέρω βελτίωση της θέσης τους.
Τα κριτήρια κατάταξης θα είναι 4: διαχείριση υδάτων, ενέργειας, δημιουργίας απορριμμάτων και εκπαίδευσης. Το μέσο Ελληνικό ξενοδοχείο διαθέτει 42 δωμάτια, επομένως είναι σημαντικό ο μεγάλος όγκος των ξενοδοχείων να μπορεί να συμπεριληφθεί στα κριτήρια, ανέφερε ο κ. Βασιλικός.
Ο πρόεδρος του ΞΕΕ ανέδειξε την ανάγκη θέσπισης αντισταθμιστικών και κινήτρων καθώς το 78% του ξενοδοχειακού δυναμικού της χώρας μας (10.000 ξενοδοχεία) αποτελείται από πολύ μικρές οικογενειακές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.
Με το Σύστημα κατάταξης καταλυμάτων βάσει περιβαλλοντικών κριτηρίων, η Ελλάδα γίνεται η πρώτη χώρα στον κόσμο που θεσπίζει λειτουργικές προδιαγραφές βιωσιμότητας στα ξενοδοχεία της.
Η διάταξη αυτή δεν αντικαθιστά κανένα σημείο της σημερινής αδειοδότησης των ξενοδοχείων αλλά λειτουργεί συμπληρωματικά και, όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο, προαιρετικά για τα μη κύρια τουριστικά καταλύματα.
Οι φορείς έκαναν τις ακόλουθες παρατηρήσεις επί του νομοσχεδίου…
–> Αλέξανδρος Βασιλικός, πρόεδρος ΞΕΕ
Για τις ρυθμίσεις στη βραχυχρόνια μίσθωση: Το νομοσχέδιο βρίσκεται στη σωστή κατεύθυνση.
Παρότι γίνεται προσπάθεια να στηθεί ένας κοινωνικός αυτοματισμός μεταξύ βραχυχρόνιας μίσθωσης και ξενοδόχων, το ΞΕΕ ποτέ δεν τάχθηκε κατά της βραχυχρόνιας μίσθωσης, αλλά ζητούσε πάντα τη ρύθμισή της όπως συμβαίνει σε όλο το δυτικό κόσμο.
Η εξέλιξη της δραστηριότητας αυτής είναι εθνικό θέμα, και όχι κοινωνικού αυτοματισμού, και αφορά το κοινωνικό μοντέλο ανάπτυξης, τη φιλοσοφία ζωής και το πόσα ακίνητα μπορούν να αφαιρούνται από τη λειτουργία της κοινωνίας.
Kέρδος χωρίς κανόνες οδηγεί σε χάος και σε επιχειρηματικότητα «frozen yogurt» όταν το κέρδος πνίγει το ίδιο το μοντέλο. Έτσι, απαιτούνται κανόνες για φορολόγηση (έχουν ληφθεί κάποια μέτρα) και για τη διαφύλαξη της εικόνας της χώρας και την προστασία του καταναλωτή (υπάρχουν κτίρια που λειτουργούν χωρίς καμία αδειοδότηση). Λείπουν ακόμη κανόνες που διασφαλίζουν την κοινωνική ισορροπία για τη λειτουργία των τοπικών κοινωνιών, είτε με περιορισμό του αριθμού ημερών ενοικίασης σε βραχυχρόνια μίσθωση, είτε με περιορισμό του αριθμού ακινήτων.
–> Αλέξανδρος Θάνος, Εντεταλμένος σύμβουλος Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ)
Για τις ρυθμίσεις στη βραχυχρόνια μίσθωση: Το νομοσχέδιο κινείται στη σωστή κατεύθυνση θεσπίζοντας και λειτουργικές προδιαγραφές πέρα από τη φορολογική αντιμετώπιση της δραστηριότητας.
Πέραν των προδιαγραφών, ο ΣΕΤΕ προτείνει…
-Σε περίπτωση που εντός του καταλύματος διεξάγεται οποιασδήποτε μορφής παροχή υπηρεσιών ή διαμεσολάβηση για παροχή υπηρεσιών, τότε το ακίνητο θα πρέπει να θεωρείται τουριστικό κατάλυμα.
-Να παρέχεται το δικαίωμα στους ΟΤΑ Α’ βαθμού να ορίζουν, μετά από απόφαση του ΔΣ τους, μέγιστο αριθμό ακινήτων που μπορούν να εγγράφονται στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Μίσθωσης ανά δημοτικό διαμέρισμα, κατόπιν δημόσιας διαβούλευσης, σχετικής επιστημονικής μελέτης και συνεκτίμησης του αριθμού κενών ακινήτων.
-Να ενεργοποιηθεί η διάταξη της παρ.8 του άρθρου 111 του ν.4446/2016 περί θέσεως περιορισμών σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές στη διάθεση ακινήτων για βραχυχρόνια μίσθωση, για λόγους που σχετίζονται με την προστασία της κατοικίας.
-Να διασφαλιστεί πως θα πραγματοποιούνται οι απαραίτητοι έλεγχοι τόσο για την εφαρμογή της προωθούμενης ρύθμισης, όσο και σε καταλύματα που λειτουργούν υπό τον μανδύα της βραχυχρόνιας μίσθωσης, ενώ θα έπρεπε να διαθέτουν Ειδικό Σήμα Λειτουργίας ή Γνωστοποίηση Λειτουργίας.
Για το σύστημα της «πράσινης κατάταξης»: Η προτεινομενη διαταξη είναι επι της αρχής θετική, σε αναμονη διευκρινισεων για τα επιμέρους κριτηρια.
Θα πρέπει να υπάρξει προηγουμένως ουσιαστική διαβούλευση μεταξύ των αρμόδιων φορέων, καθώς η ρύθμιση προβλέπει ότι τα ενοικιαζόμενα δωμάτια/διαμερίσματα μπορούν να καταταχθουν σε κατηγορίες περιβαλλοντικής απόδοσης, με αρμόδιο φορέα το ΞΕΕ, όμως τα μη κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα είναι μέλη των Εμπορικών και Βιομηχανικών Επιμελητηρίων.
Ο ΣΕΤΕ θεωρεί θετική την παραχώρηση χρήσης για εκτέλεση έργων, καθότι διευκολύνει τη χρήση θαλασσινού νερού στις πισίνες των καταλυμάτων, ενώ για τη δυνατότητα εποχικής μίσθωσης δωματίων προσωπικού κύριων ξενοδοχειακών καταλυμάτων υπογραμμίζει ότι η ρύθμιση αυτή θα πρέπει να λειτουργεί μόνο επικουρικά σε σχέση με τις υπόλοιπες πρωτοβουλίες που έχουν ήδη δρομολογηθεί για την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης σε μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα, αφού τα ξενοδοχειακά καταλύματα σχεδιάζονται για ικανοποίηση συγκεκριμένων αναγκών, για διαμονή τουριστων και αλλες συναφεις με τη διαμονη υπηρεσιες.
–> Γιάννης Χατζής, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ)
Για τις ρυθμίσεις στη βραχυχρόνια μίσθωση: Η ΠΟΞ ζητεί πλαίσιο για τη λειτουργια της βραχυχρόνιας μίσθωσης, που διαχωρίζει εαν ειναι επιχειρηματικη δραστηριότητα ή μορφή της οικονομίας διαμοιρασμού.
-Εάν η Πολιτεία τη χαρακτηρίσει επιχειρηματική δραστηριότητα, και, άρα μερος της επισημης τουριστικής δραστηριότητας, τότε απαιτούνται πιο αυστηρά πλαίσια ανάλογα των ξενοδοχείων προκειμένου να προστατεύεται η ποιότητα του τουριστικού προϊόντος της χώρας και να διασφαλίζεται ο υγιής ανταγωνισμός. Ο μέσος χρόνος που απαιτείται για την αδειοδότηση ενός ξενοδοχείου φτάνει τα 4-5 χρόνια, με εντελώς διαφορετική διαδικασία δικαιολογητικών από την ίδρυση ενός καταλύματος βραχυχρόνιας μίσθωσης, ενώ ήδη νομοθετείται και η πράσινη κατάταξή τους.
-Εάν η Πολιτεία την αντιμετωπίσει ως δραστηριότητα της οικονομίας διαμοιρασμού, που δεν εντάσσεται στο επίσημο τουριστικό προιόν, τότε οι προβλεπόμενες στο νομοσχέδιο βασικές προδιαγραφές θα πρέπει να συνδυαστούν με συγκεκριμένους χρονικούς και ποσοτικούς περιορισμούς. Ως προς τους χρονικούς περιορισμούς, ζητείται επαναφορά της αρχικής διατύπωσης του ν. 4446/2016 που προέβλεπε μίσθωση για κάθε ακίνητο έως 90 ημέρες ανά έτος (και για νησιά κάτω των 10.000 κατοίκων έως 60 ημέρες ανά έτος). Ως προς τους ποσοτικούς περιορισμούς, η ΠΟΞ προτείνει να παρέχεται το δικαίωμα στους ΟΤΑ Α’ βαθμού να ορίζουν, μετά από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου τους, το μέγιστο αριθμό ακινήτων που μπορούν να εγγράφονται στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Μίσθωσης ανά δημοτικό διαμέρισμα.
Το μόνο βέβαιο είναι πως το «επαμφοτερίζον» μοντέλο που ακολουθείται μέχρι σήμερα όχι απλώς δεν είναι σε θέση να δώσει λύση, αλλά εντείνει τη σύγχυση του καταναλωτικού κοινού και δεν αποκλιμακώνει τα προβλήματα που δημιουργούνται από τη λειτουργία της συγκεκριμένης δραστηριότητας.
–> Κωνσταντίνος Κιάμος, Αντιπρόεδρος Συνδέσμου Εταιρειών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης Ακινήτων (STAMA Greece)
Για τις ρυθμίσεις στη βραχυχρόνια μίσθωση: Η ρύθμιση για χώρους κύριας χρήσης δεν έχει νόημα, γιατί επιχειρεί να λύσει ένα πρόβλημα που δεν υπάρχει καθότι τα ζητήματα αυτά επιλύονται από την πολεοδομία.
Η ρύθμιση πλήττει πολλές μετατροπές κτιρίων που δεν είχαν αξιοποιηθεί για δεκαετίες στα αστικά κέντρα, και είναι πρώην βιοτεχνικοί και γραφειακοί χώροι που μετατράπηκαν σε διαμερίσματα και διατέθηκαν ως επι το πλέιστον στη βραχυχρόνια μίσθωση. Έτσι, μπαίνει φρένο στις επενδύσεις αυτές που ήδη είναι σε λειτουργία και σε καταλύματα που έχουν προσθέσει διαμερίσματα στο κέντρο των πόλεων, άρα να δούμε με προσοχή εάν θέλουμε να αφαιρέσουμε διαμερίσματα από τις πόλεις.
Η βραχυχρόνια μίσθωση δεν περιορίζεται στον τουρισμό αλλά έχει και άλλες χρήσεις καθώς φιλοξενεί ψηφιακούς νομάδες, ιατρικούς επισκέπτες, στελέχη επιχειρήσεων και φοιτητές.
Έχουμε 2 ταχύτητες στη βραχυχρόνια μίσθωση και στα μη κυρια τουριστκα καταλυματα, όπου τα δεύτερα έχουν πολύ μικρότερες φορολογικες επιβαρυνσεις και λειτουργικές απαιτήσεις από αυτά της βραχυχρόνιας μίσθωσης. Αναφορικά με την ασφάλιση έναντι αστικής ευθύνης η βραχυχρόνια μίσθωση θα «πρωτοπορήσει», καθώς τα μη κύρια τουριστικα καταλυματα της χώρας δεν έχουν τέτοια υποχρεωση. Για την επιβολή του τέλους κλιματικής αλλαγής στις βραχυχρόνιες μισθώσεις που τετραπλασιάστηκε σε σχέση με λίγους μήνες πριν και διαμορφώνεται στα επίπεδα των τετράστερων ξενοδοχείων, στα 8 ευρώ, δεν έχει γινει κατι αναλογο για τα μη κυρια τουριστικα καταλυματα.
Οι λειτουργικες προδιαγραφες, αν και αυτονόητες σε ένα βαθμό, θα προσθέσουν ένα έξτρα κόστος και μια έξτρα γραφειοκρατική διαδιασία στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης. Αντί να συζητάμε για το χώρο κύριας χρήσης, το πιστοποιητικό μυοκτονίας και τον πυροσβεστήρα, θα έπρεπε να συζητάμε για κριτήρια βιωσιμότητας και πώς μπορούν αυτά να υποστηρίξουν το προϊόν και όχι να το τιμωρήσουν.
–-> Λύσανδρος Τσιλίδης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Γραφείων Ταξιδίων & Τουρισμού (FedHATTA)
Για τις ρυθμίσεις στη βραχυχρόνια μίσθωση: Θα έπρεπε να έχει διαμορφωθεί πλαίσιο για της βραχυχρόνια μίσθωση εδώ και μια δεκαετία. Οι επιχειρήσεις των τουριστικών γραφείων δηλώνουν κάθε μέρα έσοδα και έξοδα, επομένως απαιτούμε από οποιονδήποτε ασχολείται με τον χώρο του τουρισμού να είναι εξίσου σοβαρός με τις υποχρεώσεις του.
Για τις ρυθμίσεις ίδρυσης και λειτουργίας γραφείων ενοικιάσεως αυτοκινήτων: Συναρμόδια υπουργεία νομοθετούν για τη δραστηριότητα ενός άλλου κλάδου. Το υπουργείο Μεταφορών εμμονικά αρνείται να καταργήσει μια πλατφόρμα την οποία επιβαλει και σε όσους είναι και εκτός του πλαισίου των rent a car με οδηγό, δηλαδή στα αυτοκίνητα και βανάκια άνευ κομίστρου για ξενοδοχεία και τουριστικά γραφεία, δημιουργώντας σε καιρούς ψηφιοποίησης γραφειοκρατικά ζητήματα.
Καλούμε τα συναρμόδια υπουργεία να έρθουν κοντά στο υπουργείο Τουρισμού και να κάνουμε μεικτές επιτροπές παρουσία μας για τα σημαντικά ζητήματα του κλάδου
–> Παναγιώτης Τοκούζης, πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Επιχειρηματιών Τουριστικών Καταλυμάτων Ελλάδος (ΣΕΤΚΕ)
Για τις ρυθμίσεις στη βραχυχρόνια μίσθωση: Συμφωνούμε με οποιοδήποτε μέτρο που εισάγεται στη λειτουργία της βραχυχρόνιας μίσθωσης. Από το ξεκίνημά της, οι προτάσεις μας ήταν αντίθετες με τη λειτουργία της τη στιγμή που οι ανάγκες αυτές καλύπτονταν από τα μη κύρια τουριστικά καταλύματα που έχουν νόμιμη άδεια λειτουργίας και τηρούν τις αντίστοιχες διαδικασίες που απαιτούνται για τα κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα.
Για το σύστημα της «πράσινης κατάταξης»: Είναι στη σωστή κατεύθυνση, και θα βοηθησει στην αναβαθμιση του τουρ προιοντος. Δεν γνωρίζουμε όμως πως θα λειτουργήσει η διαδικασία δεδομένου ότι το αρμόδιος φορέας είναι το ΞΕΕ. Δεν έχουμε αντίρρηση να γίνουμε μέλη του ΞΕΕ, όμως σε διαφορετική περίπτωση θεωρούμε ότι αρμόδιο όργανο είναι οι κατά τόπους υπηρεσίες τουρισμού ή τα Εμπορικά και Βιομηχανικά Επιμελητήρια.
Πηγή: tornosnews.gr