Mικτή είναι η εικόνα όσον αφορά την κίνηση κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά νησιωτικά και ηπειρωτικά λιμάνια στην αρχή της θερινής περιόδου. Αιτία το γεγονός ότι φέτος οι εταιρίες έχουν αναπροσαρμόσει τα προγράμματά τους με βάση τις τάσεις που διαμορφώθηκαν την τελευταία στιγμή στο πλαίσιο της γενικότερης προσπάθειας να μετριαστούν τυχόν απώλειες από ακυρώσεις εξ αιτίας της διεθνούς οικονομικής κρίσης. Ωστόσο, με βάση νεότερα στοιχεία, οι ακυρώσεις αυτές δεν συνέβησαν στον βαθμό που είχαν εκφραστεί φόβοι, καθώς τα προγράμματα είχαν κλειστεί πολύ προ της εμφάνισης του εύρους της κρίσης που δημιούργησε προβλήματα σε άλλους τομείς της ναυτιλίας. Μόλις πρόσφατα, σε γενική συνέλευση της Louis Cruise Lines, o κ. Κ. Λοΐζου μεταξύ άλλων σημείωσε πως οι κρουαζιέρες με αφετηρία το λιμάνι του Πειραιά, παρουσιάζουν εφέτος μείωση παρόλο που μειώθηκε και ο ανταγωνισμός, για να τονίσει πως ενώ πέρυσι υπήρχαν 3 κρουαζιερόπλοια που ανταγωνίζονταν τη Louis Cruise Lines με 850 περίπου καμπίνες, εφέτος υπάρχει μόνο 1 με 236 καμπίνες.
Παρά ταύτα αυξημένη κατά 10% καταγράφηκε η κίνηση τουριστών με κρουαζιερόπλοια στο λιμάνι της Ρόδου κατά τον μήνα Μάιο, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2008, παρά τη διεθνή οικονομική κρίση και την κάμψη που παρουσιάζει η τουριστική κίνηση στη χώρα μας.
Στο συγκεκριμένο λιμάνι διακινήθηκαν 71.000 επιβάτες έναντι 63.934 τον Μάιο του 2008. Mάλιστα κατά τους ειδικούς αναλυτές ιδιαίτερα σημαντικό χαρακτηρίζεται και το γεγονός ότι το 5μηνο του 2009 η κίνηση επιβατών εμφανίζει αύξηση σε σχέση με πέρυσι κατά 15,7%.
Ωστόσο παρά το γεγονός ότι το ενδιαφέρον έχει επικεντρωθεί στην κρουαζιέρα στοιχεία για προσεγγίσεις στα λιμάνια του Βόλου, του Κατακόλλου, αλλά και για προορισμούς στο Kεντρικό Αιγαίο δεν υπάρχουν σε βαθμό που να είναι εφικτή η αποτύπωση εικόνας. Στον καμβά πάντως του προβληματισμού που διακατέχει στελέχη της κρουαζιέρας είναι και το θέμα του ιδιόμορφου νομικού καθεστώτος που δεν επιτρέπει να γίνονται στον Πειραιά από επιβιβάσεις επιβατών ώστε να θεωρείται ο Πειραιάς αφετήριος λιμένας. Αποτέλεσμα του γεγονότος είναι ότι λιμάνια στην Τουρκία και Ιταλία έχουν «κλέψει» μεγάλο μέρος των εσόδων που θα δημιουργούσε η επιπρόσθετη κίνηση επιβατών. Υπενθυμίζεται ότι αίτημα για να επιτραπεί το “homeporting” στην Ελλάδα για ξένης σημαίας κρουαζιερόπλοια έχει υποβάλει στα συναρμόδια Yπουργεία Εμπορικής Ναυτιλίας και Τουριστικής Ανάπτυξης ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, το οποίο έχει γνωστοποιήσει και στο Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος.
Το αίτημα εδράζει σε στοιχεία της μελέτης “Contribution of cruise tourism to the economies of Europe” που απεικονίζει τις τάσεις της κρουαζιέρας στην Ευρώπη και τις συνέπειες από τις επί μέρους πολιτικές για τις οικονομίες των χωρών – μελών στα λιμάνια των οποίων καταπλέουν κρουαζιερόπλοια.
Με βάση αναγωγές της προαναφερθείσας μελέτης που απεικόνιζε απώλειες της τάξης των 430.000.000 ευρώ και 6.500 θέσεων εργασίας εξ αιτίας των στρεβλώσεων που δημιουργεί το ισχύον νομικό πλαίσιο, το οποίο ως γνωστόν είχε προ εικοσαετίας και πλέον θεσπιστεί για τη διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας του υπό ελληνική σημαία τότε στόλου των κρουαζιερόπλοιων και των θέσεων εργασίας των Eλλήνων ναυτεργατών.