• «Φρένο» στη λειτουργία του λιμανιού ως home port η κατάληψη των ισόγειων χώρων και τα σαράβαλα • Για ακόμα μία χρονιά θα είναι η πρώτη εικόνα που αντικρύζουν οι χιλιάδες επισκέπτες
Εννέα σχεδόν μήνες μετά από τη διαμόρφωση του χώρου στο λιμάνι της Ακαντιάς για τη μεταφορά των κατασχεμένων οχημάτων, το «νεκροταφείο» των παρατημένων αυτοκινήτων εξακολουθεί να είναι η πρώτη εικόνα που αντιμετωπίζουν οι χιλιάδες επισκέπτες που έρχονται στο νησί μας με τα πολυτελή κρουζιερόπλοια.
Παρότι το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου τήρησε στο ακέραιο τις προδιαγραφές που έθεσε το Τελωνείο στη διαμόρφωση του χώρου για τη μεταφορά των κατασχεμένων οχημάτων, εντούτοις όπως όλα δείχνουν και τη νέα τουριστική περίοδο τα παρατημένα σαράβαλα που σαπίζουν στον προβλήτα του τουριστικού λιμένα της Ρόδου θα είναι η πρώτη εικόνα που θα αντικρύζουν οι επισκέπτες.
Οι οχλήσεις προς το Τελωνείο να ελευθερώσει τον χώρο και να μεταφέρει τα κατασχεμένα οχήματα στον λιμένα της Ακαντιάς συνεχίζονται από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο χωρίς όμως αποτέλεσμα.
Τα περισσότερα από 50 σαράβαλα παραμένουν για χρόνια εκτεθειμένα στη θάλασσα και στις κακές καιρικές συνθήκες με αποτέλεσμα να σαπίζουν κυριολεκτικά και στους κατά καιρούς πλειστηριασμούς από τον Οργανισμό Διαχείρισης Δημόσιου Υλικού, ενδιαφέρον παρουσιάζεται μόνο για τα νεότερα που καταλήγουν εκεί. Τα υπόλοιπα εξακολουθούν να σκουριάζουν στο τουριστικό λιμάνι της Ρόδου.
Όλα αυτά συμβαίνουν την ώρα που η λειτουργία του τουριστικού λιμένα Ρόδου ως home port παραμένει προτεραιότητα για το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου και τη Δημοτική Αρχή Ρόδου.
Οι εταιρείες κρουαζιέρας που έχουν επιδείξει ενδιαφέρον για τη χρήση του τουριστικού λιμένα Ρόδου ως home port, ζητούν μετ΄επιτάσεως την απομάκρυνση των κατασχεμένων αυτοκινήτων από το τουριστικό λιμάνι και την κατάλληλη διαμόρφωση των χώρων προκειμένου να μπορούν να εξυπηρετηθούν οι επιβάτες κατά την επιβίβαση και την αποβίβαση.
Πλέον, καθίσταται επιτακτική η ανάγκη άμεσης παραχώρησης όλων των ισόγειων χώρων Τελωνείου και ΕΤΑΔ προς το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου, προκειμένου να γίνουν με ταχύρρυθμες διαδικασίες οι απαιτούμενες υποδομές με ανακατασκευή των χώρων για να προχωρήσει και το home porting.
Βάσει νόμου ο φορέας διαχείρισης, που στην προκειμένη περίπτωση είναι το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου, έχει τη χρήση και εκμετάλλευση των χερσαίων εγκαταστάσεων εντός της λιμενικής ζώνης.
H ζήτηση από τις εταιρείες για να γίνει home porting το λιμάνι της Ρόδου είναι πολύ μεγάλη παρόλα αυτά όμως η διαδικασία δεν μπορεί να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί εξαιτίας της «κατάληψης» των ισόγειων χώρων όπου στεγάζονται οι υπηρεσίες του Τελωνείου, της Αστυνομίας και του Κυλικείου, που μάλιστα είναι και σε πολύ κακή κατάσταση εξαιτίας της έλλειψης συντήρησης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το τουριστικό λιμάνι της Ρόδου είχε λειτουργήσει ως home port για πρώτη φορά το 2012 με προσπάθειες του τότε δημάρχου Ρόδου Στάθη Κουσουρνά, για την εταιρεία Costa, που έχει πιστωθεί ως ένα από τα σημαντικά επιτεύγματα στον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού για τη Ρόδο, από την τότε δημοτική αρχή.
Τότε, η Costa Cruises, χρησιμοποιούσε τα λιμάνια της Ρόδου και του Ηρακλείου ως homeport. Το “Costa Atlantica” εκτελούσε 7ήμερες κρουαζιέρες από τη Ρόδο και το Ηράκλειο αντίστοιχα, δίνοντας ώθηση στην ελληνική κρουαζιέρα, καθώς και τη δυνατότητα να επιβιβαστούν Έλληνες και αλλοδαποί ταξιδιώτες από τα δημοφιλή λιμάνια της Ρόδου και του Ηρακλείου.
Η Costa, έφερνε τους επιβάτες του κρουαζιερόπλοιου με απευθείας πτήσεις από την Ιταλία στα δύο νησιά, με την πλειονότητα των επιβατών να είναι μεν Ιταλοί αλλά υπήρχαν και πολλοί ταξιδιώτες από την υπόλοιπη Ευρώπη.
Τον Ιούνιο, Ιούλιο και Αύγουστο το Costa Atlantica, εκτελούσε κρουαζιέρες στα ελληνικά νησιά και στη Σμύρνη ενώ αργότερα είχε εντάξει στο δρομολόγιό της πάλι με αφετηρία τη Ρόδο και την Κρήτη, 7ήμερες κρουαζιέρες στους Αγίους Τόπους, στην Κύπρο, στην Τουρκία και στα ελληνικά νησιά. Το εγχείρημα διήρκεσε δύο περίπου χρόνια, αποφέροντας σημαντικά οφέλη για τη Ρόδο ως προορισμό home porting.
Η Ρόδος, με τη στρατηγική της τοποθεσία διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά που την καθιστούν ιδανικό home port για κρουαζιέρες με πολλαπλά οφέλη, τόσο για την τοπική οικονομία όσο και για τον τουρισμό και την ευρύτερη ανάπτυξη της περιοχής. Η λειτουργία ενός λιμανιού ως home port δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας και ενισχύει τις υφιστάμενες.
Από την παροχή υπηρεσιών στα πλοία (καύσιμα, προμήθειες, συντήρηση) μέχρι τις μεταφορές και τις τουριστικές υπηρεσίες, η τοπική οικονομία επωφελείται άμεσα. Επιπλέον, τα έσοδα από τον τουρισμό αυξάνονται καθώς οι επιβάτες ξοδεύουν περισσότερο χρόνο στο νησί και παράλληλα η λειτουργία της Ρόδου ως home port ενισχύει τη διεθνή φήμη του νησιού ως κορυφαίος τουριστικός προορισμός.
Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει καμία εξέλιξη πάντως για την μεταφορά των κατασχεμένων οχημάτων από το τουριστικό λιμάνι Ρόδου στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο της Ακαντιάς αφού το Τελωνείο δεν έχει ανταποκριθεί στις εκκλήσεις του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, διαιωνίζοντας το πρόβλημα με το «νεκροταφείο» των κατασχεμένων οχημάτων να εκθέτει όχι μόνο το λιμάνι αλλά και το νησί στα μάτια των χιλιάδων επισκεπτών.