Νέες επενδύσεις 200 εκατ. ευρώ σε τέσσερα αεροδρόμια που έφτασαν στα όρια τους σχεδιάζει η Fraport Greece, η οποία από το 2017 που ανέλαβε την διαχείριση 14 αεροδρομίων της χώρας, τα διεθνοποίησε ακόμη περισσότερο, επεκτείνοντας παράλληλα την τουριστική σεζόν.
«Απογειώθηκαν» τα ελληνικά αεροδρόμια το 11μηνο – Έχασε έδαφος η Μύκονος [πίνακας]
Η Fraport Greece ανακοίνωσε χθες στην κατεύθυνση της στήριξης και της ενίσχυσης του εγχώριου τουριστικού προϊόντος ότι σχεδιάζει πρόσθετες επενδύσεις ύψους 200 εκατ. ευρώ, με στόχο την αύξηση της φέρουσας ικανότητας στα αεροδρόμια της Κω «Ιπποκράτης», της Κέρκυρας «Ιωάννης Καποδίστριας», της Μυκόνου και της Σαντορίνης.
Τα αεροδρόμια αυτά πλησιάζουν τα όρια δυναμικότητάς τους λόγω της σημαντικής ανόδου της επιβατικής κίνησης, γεγονός που καθιστά απαραίτητη την περαιτέρω ενίσχυση των υποδομών τους.
Για την αναμόρφωση και ανακατασκευή των διαδρόμων, στο πλαίσιο ενίσχυσης του ήδη υψηλού επιπέδου ασφαλείας, έχουν δεσμευθεί κονδύλια ύψους 146 εκατ. ευρώ
Επίσης επενδύει σταθερά στις υποδομές των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, (Άκτιο, Χανιά, Κέρκυρα, Καβάλα, Κεφαλονιά, Θεσσαλονίκη, Ζάκυνθος, Κως, Μυτιλήνη, Μύκονος, Ρόδος, Σάμος, Σαντορίνη, Σκιάθος) διαθέτοντας ετησίως ποσά που αγγίζουν τα 50 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση και βελτίωση των εγκαταστάσεών τους.
Επιπρόσθετα, για την αναμόρφωση και ανακατασκευή των διαδρόμων, στο πλαίσιο ενίσχυσης του ήδη υψηλού επιπέδου ασφαλείας, έχουν δεσμευθεί κονδύλια ύψους 146 εκατ. ευρώ.
Τα έργα αυτά, τα οποία εντάσσονται στη Σύμβαση Παραχώρησης, αποτελούν μέρος ενός ευρύτερου προγράμματος μεγάλης κλίμακας που υλοποιεί η εταιρεία, με στόχο τη συμμόρφωση με τους νέους κανονισμούς ασφαλείας της EASA (European Union Aviation Safety Agency). Πιο «διεθνή» τα αεροδρόμια, πιο αυξημένη κίνηση στα άκρα της σεζόν.
Τα 14 αεροδρόμια εμφανίζουν αξιοσημείωτες επιδόσεις τα τελευταία οκτώ χρόνια που πέρασαν στον έλεγχο της Fraport Greece. Δεν είναι μόνο η συνολική αύξηση της επιβατικής κίνησης το διάστημα 2016-2024 κατά 44,1% ή 11.017.382 περισσότερους επιβάτες. Είναι ότι έχουν διεθνοποιηθεί περαιτέρω, μια εξέλιξη που αντικατοπτρίζει την γενικότερη άνοδο του ελληνικού τουρισμού, αλλά και με τον στόχο επέκτασης της σεζόν.
Η επέκταση της σεζόν στα άκρα του χρόνου
Από την επεξεργασία των στοιχείων των ετών 2016 (τελευταίος χρόνος πριν αναλάβει η Fraport) και 2024 προκύπτει ότι η επιβατική κίνηση στις διεθνείς πτήσεις αυξήθηκε περισσότερο από την συνολική (εσωτερικού εξωτερικού). Οι επιβάτες των διεθνών πτήσεων το 2016 ήταν 18.262.981 και το 2024 έφτασαν τους 28.246.829 καταγράφοντας μία άνοδο κατά 54,66% έναντι της συνολικής ανόδου κατά 44,1%, ανταποκρινόμενα στην υψηλότερη ζήτηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.
Επίσης μεγαλύτερη ακόμη άνοδο σημείωσε η διεθνής επιβατική κίνηση στα «άκρα» της σεζόν, δηλαδή το πρώτο και το τελευταίο δίμηνο κάθε χρονιάς, συμβάλλοντας στον στρατηγικό στόχο επέκτασης της σεζόν.
Το 2024 το πρώτο και το τελευταίο δίμηνο του έτους (Ιανουάριος-Φεβρουάριος και Νοέμβριος-Δεκέμβριος) η διεθνής επιβατική κίνηση έφτασε τους 1.179.699 επιβάτες έναντι 687.318 επιβατών τους αντίστοιχους μήνες του 2016, σημειώνοντας μία άνοδο κατά 71,6%.
Ποια αεροδρόμια ξεχώρισαν
Ειδικά το 2024 η επιβατική κίνηση εξωτερικού των 14 αεροδρομίων της Fraport Greece, αυξήθηκε κατά 6,4% σε σύγκριση με το 2023 με τους επιβάτες να ανέρχονται στα 28.246.829 έναντι 26.535.563 το προηγούμενο έτος. Η συνολική κίνηση ξεπέρασε τα 36 εκατ. και έφτασε τα 36.026.347 έναντι 33.870.868 πέρυσι ελαφρώς χαμηλότερα από τις προβλέψεις των 36,5 εκατ. επιβατών. Καβάλα και Μύκονος είχαν αρνητική επίδοση το 2024 (-6,7% και -5,1% αντίστοιχα στους διεθνείς επιβάτες και -3,3% και -2,7% στο σύνολο της επιβατικής κίνησης) ενώ η Ρόδος είναι ο απόλυτος πρωταγωνιστής της χρονιάς με +13,7% στη διεθνή επιβατική κίνηση και +12,7% στη συνολική.
Η περίπτωση της Ρόδου
Το αεροδρόμιο της Ρόδου έσπασε το φράγμα των 6 εκατ. επιβατών στις διεθνείς πτήσεις (6.015.507) καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση μεταξύ των 14 αεροδρομίων, και προσέγγισε τα επτά εκατ. (6.921.748 εκατ. επιβάτες) στο σύνολο της επιβατικής κίνησης. Σε ποσοστιαία βάση πρωταθλητής με +45,8% στη διεθνή κίνηση και +13,3% στο σύνολο σε σύγκριση με το 2023, το αεροδρόμιο της Μυτιλήνης με 177.605 επιβάτες στις διεθνείς πτήσεις και 563.543 στο σύνολο της επιβατικής κίνησης.
Το αεροδρόμιο με τους περισσότερους επιβάτες ήταν για μια ακόμη χρονιά το αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης με 7.381.064 επιβάτες στο σύνολο της επιβατικής κίνησης (+5%), πρωτιά που οφείλεται στο γεγονός ότι σε σύγκριση με το αεροδρόμιο της Ρόδου έχει πολλούς περισσότερους επιβάτες στις εσωτερικές πτήσεις (2.433.486, +6,8%) ενώ στις διεθνείς πτήσεις έρχεται δεύτερο με 4.947.578 επιβάτες (+4,1%).
Χώρες προέλευσης
Με την εξαίρεση των ελλήνων (7.779.518 επιβάτες) οι Βρετανοί ήταν η πολυπληθέστερη «φυλή» που εξυπηρετήθηκε στα 14 αεροδρόμια της Fraport Greece με 7.225.860 επιβάτες έναντι 6.767.601 πέρυσι (άνοδος 6,76%) και ακολουθούν οι Γερμανοί με 5.119.341 (+6,24%) 2313- και οι Ιταλοί με 2.313.341 επιβάτες (6,24%).
Την 5αδα συμπληρώνουν οι Πολωνοί με 1.844.392 επιβάτες, οι Ολλανδοί με 1.289.581 επιβάτες και οι Γάλλοι με 1.100.692 επιβάτες.
Μείωση εμφάνισε ο αριθμός των Ισραηλινών επιβατών που ανήλθαν στους 584.798 έναντι 648,262 πέρυσι την ίδια περίοδο. Μειωμένοι εμφανίζονται και οι Κύπριοι με 579.669 επιβάτες έναντι 598,638 επιβάτες πέρυσι.
Οι προκλήσεις και οι υποδομές
Η μεγάλη πρόκληση που αφορά πλέον και τις τοπικές κοινωνίες όπου και τα 14 αεροδρόμια είναι πόσο ανταποκρίνονται στην αυξημένη κίνηση οι υποδομές των περιοχών.
Τα αεροδρόμια αναβαθμίζονται η κίνηση αυξάνει αλλά το ερώτημα πόσο μπορούν να ανταποκριθούν οι γενικότερες υποδομές των περιοχών αυτών στα νέα δεδομένα παραμένει αναπάντητο.
Όπως επισημαίνουν από την Fraport η αναβάθμιση των υποδομών εκτός των αεροδρομίων είναι η νέα μεγάλη πρόκληση των περιοχών που τα φιλοξενούν. Προς την κατεύθυνση αυτή απαιτείται στενή συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων.
Πηγή: ot.gr