Τίθεται σε εφαρμογή ο νέος θεσμός του “Συνηγόρου του Πολίτη”

Μια θεσμική καινοτομία στην υπηρεσία του δημότη.
Ιδιαίτερη σημασία δίνει η Δημοτική Αρχή Ρόδου στη λειτουργία ενός νέου θεσμού, του Συνήγορου του Δημότη. Σύμφωνα με πληροφορίες, το θέμα αναμένεται να απασχολήσει τη σημερινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου και αμέσως μετά θα τεθεί σε λειτουργία. Τα γραφεία του Συνηγόρου του Δημότη θα λειτουργήσουν σε διπλανό χώρο στο Δημαρχιακό Μέγαρο, στη διεύθυνση: Γ. Ευσταθίου και Αμερικής-Ρόδος ενώ το τηλέφωνο επικοινωνίας του Δημότη θα είναι: 22410-76770
Αποστολή-Αρμοδιότητες
Ο συνήγορος του Δημότη (Σ.τ.Δ.) ως αρωγός στην εμπέδωσε αισθήματος ασφάλειας δικαίου μεταξύ της Δημοτικής Διοίκησης και του Δημότη, αναπτύσσει μια πολυμερή δράση, με κύρια χαρακτηριστικά τη διαμεσολάβηση μεταξύ των Δημοτικών υπηρεσιών και Οργανισμών και των δημοτών και κατοίκων της Ρόδου, για την προστασία των δικαιωμάτων τους, την τήρηση της νομιμότητας και την καταπολέμηση της κακοδιοίκησης. Οι αρχές που διέπουν τη λειτουργία του περιλαμβάνουν:
• Τη νομιμότητα, που σημαίνει ότι ο Δήμος λειτουργεί σύμφωνα με τους νόμους και επομένως οι πράξεις των Δημοτικών οργάνων σε όλα τα επίπεδα οφείλουν να έχουν νομική βάση.
• Τη διαφάνεια, που σημαίνει ότι ο Δημότης έχει το δικαίωμα να έχει γνώση για τη λειτουργία του Δήμου και των Οργανισμών και Επιχειρήσεων που συμμετέχει αλλά και των αποφάσεων των δημοτικών οργάνων.
• Την πληροφόρηση, που σημαίνει ότι οι Δημοτικές υπηρεσίες οφείλουν να εξασφαλίζουν την ενημέρωση των δημοτών σε θέματα, διαδικασίες και πρωτοβουλίες που έχουν άμεση ή έμμεση επίπτωση στην προσωπική, επαγγελματική και οικονομική ζωή τους.
• Την ανταπόκριση στις ανάγκες των δημοτών, στα μέτρα των οικονομικών δυνατοτήτων του, που σημαίνει ότι ο Δήμος παίρνει όλα τα αναγκαία μέτρα για την εξυπηρέτηση των συγκεκριμένων αναγκών των δημοτών και εξαφανίζει όλες τις γραφειοκρατικές διαδικασίες που αναιρούν τον κύριο στόχο της αποτελεσματικής Διοίκησης.
• Τη φιλική αντιμετώπιση, που σημαίνει ότι οι Υπηρεσίες οφείλουν εκτός της υποχρέωσης να είναι προσιτές, να εξαντλούν όλες οι νόμιμες δυνατότητες εναλλακτικών λύσεων, ώστε ο Δημότης να νοιώσει ότι ο Δήμος δεν είναι ένα απρόσωπο και απομακρυσμένο γραφειοκρατικό σύστημα, αλλά το φιλικό και ανθρώπινο σημείο αναφοράς του.
• Την αποτελεσματικότητα, που σημαίνει ότι τα όργανα άσκησης Διοίκησης, παρεμβαίνουν με συγκεκριμένες ενέργειες ώστε να επιτευχθεί ο σκοπός της λειτουργίας των που δεν είναι άλλος από την εξυπηρέτηση του δημότη και την αναβάθμιση της καθημερινότητάς του.
• Την εφαρμογή της αρχής της “επιείκειας” που σημαίνει ότι η αυτονόητη υποχρέωση χρηστής και αδιάφθορης Διοίκησης και η επιταγή διάφανης και άμεμπτης διαχείρισης του δημόσιου χρήματος δεν αποτελούν εμπόδιο καλόπιστης κατανόησης και επιείκειας των προβλημάτων των δημοτών και καλόπιστης εφαρμογής των νόμων και των κανονισμών.
Πεδίο εφαρμογής
Ο Σ.τ.Δ. διερευνά υποθέσεις που αφορούν κακοδιοίκηση (ανεπαρκή ή πλημελή). Συντρέχει περίπτωση κακοδιοίκησης όταν ένα θεσμικό ή διοικητικό όργανο παραλείπει να ενεργήσει σύμφωνα με το νόμο, παραλείπει να σεβαστεί τις αρχές της χρηστής Διοίκησης ή παραβιάζει τα δικαιώματα του δημότη. Ενδεικτικά αναφέρονται:
• Διοικητικές παρατυπίες
• Αδικη μεταχείριση
• Αθέμιτες διακρίσεις
• Κατάχρηση εξουσίας
• Παράλειψη οφειλόμενης απάντησης
• Αρνηση παροχής υπηρεσιών ή πληροφοριών
• Αδικαιολόγητη καθυστέρηση
• Αρνηση πρόσβασης σε έγγραφα
Η λειτουργία του Σ.τ.Δ. χαρακτηρίζεται από την απουσία νομικής υποχρέωσης συμμόρφωσης και οι εισηγήσεις του προς τα Δημοτικά όργανα δεν είναι δεσμευτικές, δημιουργώντας μόνο υποχρέωση ηθικής ανταπόκρισης και αυτοδέσμευσης. Η διαμεσολάβηση ως άσκηση πειθούς, έχει ως στόχο τη διασφάλιση της ισονομίας των δημοτών και την προστασία των δικαιωμάτων τους.
Ο Συνήγορος του Δημότη δεν είναι αρμόδιος
• Αν έχουν περάσει περισσότεροι από έξι μήνες από τότε που ο Δημότης πληροφορήθηκε την παράνομη πράξη ή ενέργεια των δημοτικών οργάνων, που τον αφορά.
• Για την παροχή νομικών, οικονομικών ή τεχνικών συμβουλών.
• Για τις ιδιωτικές διαφορές.
• Για υποθέσεις που αναφέρονται στην υπηρεσιακή κατάσταση των δημοτικών υπηρεσιών, των δημοτικών επιχειρήσεων και Οργανισμών
• Για υποθέσεις που εκκρεμούν ενώπιον της δικαιοσύνης ή που έχουν ήδη κριθεί από Δικαστήριο
• Για πράξεις των Δικαστικών Αρχών, των Ανεξαρτήτων Αρχών, των θρησκευτικών Αρχών ή των ΝΠΔΔ. Ο Συνήγορος του Δημότη δεν διαθέτει έναντι της Δημοτικής Διοίκησης τη δύναμη του δεδικασμένου και την εκτελεστότητα της δικαστικής απόφασης ή της Διοικητής Πράξης. Η διαμεσολάβηση του πρέπει να πείσει τα ενδιαφερόμενα μέρη ότι ο ίδιος δρα αντικειμενικά και αμερόληπτα και ότι οι θέσεις που αναπτύσσει είναι οι ορθές, αυτές δηλαδή που αποδίδουν το δίκαιο, τη διαφάνεια και την ηθική.
Υποβολή και διαδικασία αναφοράς στον Σ.τ.Δ.
Ο Σ.τ.Δ. επιλαμβάνεται κάθε θέματος που εμπίπτει στις αρμοδιότητες του, ύστερα από ενυπόγραφη αναφορά κάθε άμεσα ενδιαφερόμενου φυσικού ή νομικού προσώπου. Οι αναφορές μπορούν να υποβληθούν αυτοπροσώπως, ταχυδρομικά ή με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (e/mail).
Πρέπει να περιλαμβάνουν τα πλήρη και ακριβή στοιχεία του ενδιαφερόμενου, την εμπλεκόμενη δημοτική υπηρεσία, την επιχείρηση ή τον Οργανισμό, τις ενέργειες που έχουν προηγηθεί και το αποτέλεσμα τους, καθώς και κάθε πληροφορία ή αποδεικτικό στοιχείο που μπορεί να βοηθήσει στη διερεύνηση του θέματος. Ο Δημότης ενημερώνεται γραπτώς σε κάθε στάδιο της διαδικασίας. Η έρευνα ολοκληρώνεται με τη σύνταξη πορίσματος, το οποίο γνωστοποιείται στο ιδιαίτερο γραφείο του Δημάρχου και στον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου.
Επίσης ο Δημότης ενημερώνεται γραπτώς όταν δεν υπάρχει δυνατότητα εξέτασης της αναφοράς του, επειδή ο Σ.τ.Δ. είναι αναρμόδιος ή η αναφορά είναι προφανώς αόριστη, αβάσιμη ή ασκείται κατά τρόπο καταχρηστικό.