«Ο Ελληνας επιχειρηματίας του τουρισμού πλέον έχει καταλάβει ότι θα πρέπει να αναπτυχθούν διαφορετικού μεγέθους και είδους τουριστικά προϊόντα και επίσης ότι θα πρέπει να γίνει ουσιαστική επένδυση στους ανθρώπους του τουρισμού, στους τομείς της κατάρτισης και της εκπαίδευσης. Από την άλλη πλευρά, σε αυτή τη συγκυρία, ένα σημείο που προκαλεί ανησυχία για τον ελληνικό τουρισμό είναι ότι έχουμε μια σχετικά γρήγορη ανάπτυξη σε πολλά και διαφορετικά σημεία της Ελλάδας στα οποία, για να υπάρξει αντίστοιχη ανάπτυξη των υποδομών στο νερό, την ηλεκτροδότηση ή την κυκλοφοριακή δυνατότητα, δεν είναι κάτι απλό για τις διαχειριστικές και τις οικονομικές δυνατότητες της χώρας. Οπότε εκεί χρειάζεται με αμεσότερο τρόπο να χρησιμοποιηθούν τα απαραίτητα κονδύλια για την τοπική στήριξη των υποδομών. Αυτήν ακριβώς τη λύση, τόσο ως προς τα κεφάλαια όσο και στο θέμα της ταχύτητας δεν την έχουμε βρει ακόμη, δημιουργώντας τελικά ζητήματα σε κάποιες περιοχές». Οι δηλώσεις ανήκουν στον κ. Ευτύχη Βασιλάκη πρόεδρο της AEGEAN και της Olympic Air και διευθύνοντα σύμβουλο της Autohellas, στο πλαίσιο της σειράς συζητήσεων Innovative Greeks Talks του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών με τον κ. Μάρκο Βερέμη, Πρόεδρο της Επιτροπής Καινοτομίας του ΣΕΒ.
Μετά από μια σεζόν όπως η περυσινή που εξελίχθηκε στο νέο σημείο αναφοράς για τον κλάδο, με εισπράξεις που θα αγγίξουν για πρώτη φορά τα 22 δισ. ευρώ το 2024, κι εν όψει της νέας θερινής σεζόν για την οποία τα πρώτα μηνύματα παραμένουν με θετικό πρόσημο, ο πρόεδρος της μεγαλύτερης εγχώριας αεροπορικής μιλάει για τον τουρισμό, τις προκλήσεις, την πορεία και το μέλλον της τουριστικής ανάπτυξης στην Ελλάδα.
Σε σχέση με το κατά πόσο τελικά έχει «θυσιαστεί» η εικόνα των ελληνικών προορισμών σε επίπεδο υπερδόμησης κ.τ.λ. για χάρη του τουρισμού, ο κ. Βασιλάκης αναφέρει ότι ειδικά τα τελευταία χρόνια, την τελευταία δεκαετία υπάρχει η συνειδητοποίηση στους ανθρώπους του κλάδου ότι θα πρέπει και οι ίδιοι να διαφυλάττουν τις περιοχές και τους προορισμούς σε όλα τα επίπεδα γιατί, ειδάλλως και οι ίδιες οι επενδύσεις δεν θα μπορούν να έχουν μακροπρόθεσμη απόδοση. «Υπάρχει μεγάλη βελτίωση σε αυτό το επίπεδο. Από την άλλη, ένα μείζον ζήτημα που μας ταλανίζει, όχι μόνο στον τουρισμό αλλά γενικότερα σε σχέση με την οικιστική ανάπτυξη σε όλη τη χώρα και όχι μόνο τα νησιά έχει να κάνει με την εκτός σχεδίου δόμηση. Η νομική ασάφεια δεν βοηθά ώστε να ξεπεραστούν τα προβλήματα. Πρέπει να προχωρήσει το χωροταξικό και να λήξουν οι νομικές ασάφειες, ένα διαχρονικό ζήτημα που σίγουρα δεν αφορά μόνο τον τουρισμό».
Η λειτουργία του Δημοσίου
Ο κ. Βασιλάκης αναφέρεται και στο -επίσης διαχρονικό- θέμα της λειτουργίας του Δημοσίου ως ένα ακόμη ζήτημα που χρήζει αντιμετώπισης:
«Αυτό που πρέπει να γίνει είναι η σταδιακή βελτίωση της λειτουργίας του Δημοσίου- και δεν εννοώ την ψηφιακή λειτουργία εκεί όπου πράγματι είναι εμφανής μια σημαντική βελτίωση, με διαδικασίες οι οποίες δεν υπήρχαν καθόλου πριν από 5 -7 χρόνια. Αντίθετα, σε σχέση με τις υπηρεσίες που αναγκαστικά και λογικά αφορούν τις καθημερινές λειτουργίες, είτε είναι ελεγκτικές, είτε υποστηρικτικές ή οτιδήποτε άλλο, είτε αφορούν την υγεία, είτε τις μεταφορές, τις υποδομές, είτε οποιονδήποτε άλλο τομέα, εκεί δυστυχώς δεν έχουμε εξελιχθεί. Σε αυτό είναι αλήθεια ότι δε βοήθησε και ο κορωνοϊός γιατί υπήρξε μία παύση για κάποιο διάστημα».
Ο κ. Βασιλάκης θεωρεί ακόμη ότι αυτό που λείπει περισσότερο ως προς τη λειτουργία του Δημοσίου σχετίζεται με τους ίδιους τους ανθρώπους του: «Η κρίση, η αξιολόγηση, η εντονότερη μισθολογική διαφοροποίηση εντός Δημοσίου, οι διαδικασίες εκπαίδευσης, επανασχεδιασμού, τρόπου στησίματος και λειτουργίας -όλα αυτά τα πράγματα δεν έχουν προχωρήσει και είναι πράγματι δύσκολα γιατί εμπίπτουν στη σχέση του Δημοσίου σαν εργοδότη με το δημόσιο υπάλληλο. Πιστεύω όμως ότι ακόμα και στους δημοσίους υπαλλήλους θα πρέπει να υπάρχει σε κάποιο βαθμό τουλάχιστον η διάθεση συμμετοχής στη διαδικασία, εξέλιξης, ανέλιξης, αύξησης παραγωγικότητας, με βασική προϋπόθεση τη μισθολογική διαφοροποίηση: Δεν είναι δυνατόν να έχουμε ένα σύνολο Δημοσίου με μισθούς που ξεκινούν από τα 1.000 ευρώ, να τελειώνουν στις 3.500 ευρώ και να λέμε αυτό είναι το επίπεδο διαφοροποίησης/ ικανότητας απόδοσης/ σταδιοδρομίας. Εκεί θα πρέπει να πέσει το βάρος κι ένα από τα πλέον προφανή παραδείγματα είναι ο τομέας της υγείας. Πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος διαχείρισης μεταξύ των ανθρώπων του Δημοσίου, αυτορρύθμισης, αξιολόγησης κ.τ.λ.. Η τεχνολογία και η ψηφιοποίηση είναι καλή, μπορεί να λειτουργήσει υποστηρικτικά όχι όμως καθοριστικά για τη βελτίωση της λειτουργίας του Δημοσίου».
Το στοίχημα για την AEGEAN
Οσον αφορά την ίδια την AEGEAN ένα «στοίχημα» για τη μεγαλύτερη εγχώρια αεροπορική όπως το θέτει ο κ. Βασιλάκης είναι να μπορέσει να δώσει η εταιρεία για τον κλάδο των αερομεταφορών αλλά και γενικότερα «την πολύ μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία που προσπαθούμε να ενισχύσουμε τώρα μέσω και της νέας δραστηριότητας και της επένδυσης που κάναμε στο νέο hangar στο Ελευθέριος Βενιζέλος για τη συντήρηση αεροσκαφών τρίτων εταιρειών και την εκπαίδευση των ανθρώπων του κλάδου. Οι πρωτοβουλίες αυτές προσδίδουν και μια διαφορετική δομή ως προς τη συνεισφορά του ομίλου, διαφορετικές και μεγαλύτερες επιλογές για την εξέλιξη του ανθρωπίνου δυναμικού. Επιπλέον, αναδεικνύεται και μια άλλη σημαντική παράμετρος ότι δηλαδή τομείς όπως ο τουρισμός και οι μεταφορές μπορούν να συνδέονται και με άλλους κλάδους πιο σύνθετους, συμβάλλοντας στις δυνατότητες και τα οικονομικά μεγέθη της χώρας».
Ενας ακόμη, μελλοντικός στόχος για την εταιρεία, είναι σε διοικητικό επίπεδο «να αποτελέσει ένα αυτόνομο, λειτουργικό σύστημα, να μπορεί να συνεχίσει να αναπτύσσεται και να συμβάλλει θετικά στην ελληνική οικονομία, χωρίς να ταυτίζεται υποχρεωτικά με συγκεκριμένους ανθρώπους, μετόχους και οικογένειες- αυτό από μόνο του είναι ένα τεράστιο στοίχημα».
Σε επιχειρησιακό επίπεδο για την ίδια την AEGEAN παραμένει το «στοίχημα» της επέκτασης προς τους πιο μακρινούς προορισμούς, όπως πρόκειται να συμβεί και έχει ήδη ανακοινωθεί το «άνοιγμα» προς την Ινδία από τα τέλη του 2026 και μετά, πάντα υπό την προϋπόθεση της λελογισμένης ανάπτυξης του ομίλου και της ισχυρής χρηματοοικονομικής βάσης.
Πηγή: newmoney.gr