Ραγδαία αναπτύσσεται η βιομηχανία της κρουαζιέρας αφού διαθέτει πολλές προοπτικές για το μέλλον. Αυτό, αποτελεί ένα σημαντικό στοιχείο για την Ελλάδα καθώς, η παγκόσμια αγορά κρουαζιέρας γνώρισε πρωτοφανή επιτυχία το 2023, με 32.5 εκατομμύρια επιβάτες, συνεισφορά 86.6 δισεκατομμυρίων δολαρίων στο διεθνές ΑΕΠ και δημιουργία 1.6 εκατομμυρίων θέσεων εργασίας. Καθώς η ζήτηση για κρουαζιέρες συνεχίζει να αυξάνεται, οι προβλέψεις για το 2025 είναι ακόμη πιο ευοίωνες.
Όπως υπογραμμίζει σε συνέντευξή του προς την ‘δ’, ο Managing Director στην εταιρεία Five Senses Consulting & Development και Sea Trade Ambassador, κ. Ιωάννης Μπρας μπορεί το 2024 να έκλεισε με θετικό πρόσημο για την κρουαζιέρα σε παγκόσμιο επίπεδο, με τη χωρητικότητα των θέσεων να είναι πάνω από 36 εκατομμύρια, αλλά το 2025, θα είναι χρονιά – ορόσημο.
• Το 2024, έκλεισε με θετικό πρόσημο. Τι περιμένουμε το 2025 για την Ελλάδα;
Το 2024, έκλεισε με θετικό πρόσημο και κατέγραψε περί τα 35 εκατομμύρια επιβάτες –σαφής αύξηση σε σχέση με το 2023 που είχαμε 32,5 εκατομμύρια επιβάτες. Το 2025, αναμένουμε περαιτέρω αύξηση, με δεδομένο ότι +16 καινούργια κρουαζιερόπλοια αναμένεται να βγουν στην παγκόσμια αγορά. Τα στοιχεία αναφέρουν ότι μέχρι το 2036, θα έχουμε +72 καινούργια πλοία. Ειδικότερα για την Ελλάδα, υπολογίζουμε ότι φέτος, θα έρθουν περίπου τα 8 εκατομμύρια επιβάτες ενώ, το ενθαρρυντικό στοιχείο είναι ότι η συνεισφορά από τις κρουαζιέρες (σε οικονομικά στοιχεία) ανέρχεται σε πάνω από 2 δισεκατομμύρια ευρώ (!)
Αυτό οφείλεται στο γεγονός πως έχουν αυξηθεί κατά πολύ, τα ταξίδια Home Port από το λιμάνι του Πειραιά: δηλαδή, οι επισκέπτες που ταξιδεύουν με τα κρουαζιερόπλοια, μένουν κατά βάση μερικές μέρες πριν και μετά, αυξάνοντας τα έσοδα στην αγορά.
• Πώς είναι η εικόνα με τις χωρητικότητες στα πλοία και ποιες είναι οι προτιμήσεις των πελατών της κρουαζιέρας;
Επειδή σε πολλές περιπτώσεις συμμετείχαν στα ταξίδια κρουαζιέρας οικογένειες, η χωρητικότητα ανεβαίνει. Συνεπώς, αποδεικνύεται η δυναμική τάση της συγκεκριμένης κατηγορίας τουρισμού. Είναι γεγονός πως πλέον εμφανίζει δυναμικά, μια ανοδική τάση ενώ ο μέσος όρος ηλικίας είναι 46 έτη αφού, η κρουαζιέρα ανεβαίνει στις προτιμήσεις των επιβατών για τις διακοπές τους! Επίσης, πολλές οικογένειες ταξιδεύουν με κρουαζιερόπλοια. Γι αυτό και πολλά νέα πλοία, κατασκευάζονται στα δεδομένα αυτά. Πολύ δημοφιλή είναι ακόμη τα ταξίδια Luxury που απευθύνονται είτε σε ζευγάρια είτε σε μεγαλύτερες ηλικίες. Αρκεί να δει κάποιος τον κατάλογο των νέων κρουαζιερόπλοιων που ετοιμάζονται με ορίζοντα δεκαετίας. Μόνον 16 νέα κρουαζιερόπλοια θα δρομολογηθούν μέσα στο 2025. Όπως είναι γνωστό, ο σχεδιασμός γίνεται με ορίζοντα διετίας ή τριετίας ενώ πολλές εταιρείες έχουν κλείσει τα ταξίδια τους μέχρι και το 2026 – 2027.
• Έντονος προβληματισμός, εκφράζεται για την επιβολή νέων τελών στην κρουαζιέρα. Έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο; Το θέμα τέθηκε και από τους δημάρχους ανά τη χώρα, αφού δεν προγήθηκε ο απαραίτητος διάλογος πριν προχωρήσει η ανακοίνωση για την επιβολή αυτού του τέλους κρουαζιέρας.
Τα τέλη των επιβατών κρουαζιέρας, έχουν επιφέρει αναστάτωση. Κι αυτό γιατί έγινε χωρίς να προηγηθεί διάλογος. Δεν ρωτήθηκαν οι αρμόδιοι δεν υπάρχουν λεπτομέρειες για το πώς θα εφαρμοστεί το μέτρο αυτό. Πάντως, όπου εφαρμόστηκε δεν απέφερε τα προσδοκώμενα κέρδη. Κανονικά, θα μπορούσε να γίνει ένας σχεδιασμός που θα μπορούσε να δώσει τα έσοδα στους δήμους και στα Λιμενικά Ταμεία, για να αξιοποιήσουν τα χρήματα αυτά, για υποδομές ή για βελτίωση των λιμενικών εγκαταστάσεων. Θα έπρεπε να είχε γίνει λεπτομερής σχεδιασμός για κάθε τουριστικό προορισμό όπως π.χ. η Ρόδος ή άλλα λιμάνια όπου προσεγγίζουν τα κρουαζιερόπλοια για να μπορούν όλες οι πλευρές να γνωρίζουν τι θα γίνει, τόσο οι εταιρείες κρουαζιέρας όσο και οι δήμοι και τα δημοτικά λιμενικά ταμεία κ.λπ. Θεωρώ ότι το κάθε λιμάνι, ο κάθε τουριστικός προορισμός είναι ξεχωριστός ανάλογα με τις λιμενικές υποδομές που διαθέτει, αλλά και τις υποδομές στη στεριά (ξεναγοί, λεωφορεία, μνημεία, αξιοθέατα, shopping και πολλά ακόμη) που διαφοροποιούν τους επιβάτες της κρουαζιέρας από εκείνους της ακτοπλοΐας. Ωστόσο, αισιοδοξούμε ότι ο κλάδος, θα καταφέρει να βρει την θέση που του ανήκει στην Ελλάδα.
• Ποιες είναι οι επόμενες εκθέσεις όπου θα γίνουν ανακοινώσεις και θα καταγραφούν οι τάσεις για την κρουαζιέρα;
Η επόμενη μεγάλη διεθνής έκθεση είναι η ‘Seatrade Cruise Global’ που θα γίνει στο Μαϊάμι των ΗΠΑ, από τις 07 έως τις 10 Απριλίου 2025. Εκεί θα αναμένουμε να ανακοινωθούν τα τελικά στατιστικά για το 2024. Βεβαίως, από τώρα γνωρίζουμε τις τάσεις. Για την Ελλάδα, υπάρχει μια σαφής ζήτηση για νέους προορισμούς.
• Επειδή ο τουρισμός της κρουαζιέρας είναι πολύ ευαίσθητος, η ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή, επηρέασε τις προτιμήσεις των ταξιδιωτών. Τι γίνεται με τις τελευταίες εξελίξεις (προσωρινή εκεχειρία);
Για την Ελλάδα, βασικός προορισμός παραμένει η Αθήνα και ακολουθεί η Μύκονος, η Σαντορίνη και η Κρήτη. Ωστόσο, όλα τα νησιά μπορούν να αναπτυχθούν όταν διαθέτουν ολοκληρωμένο σχεδιασμό και προγραμματισμό ώστε να προσελκύσουν τις εταιρείες κρουαζιέρας. Η Ρόδος, είχε πετύχει τον στόχο της, είχε αυξήσει τις προσεγγίσεις και μπορεί να το πετύχει ξανά εάν έχει την κατάλληλη στρατηγική εφόσον υπάρξουν μια σειρά από προϋποθέσεις για Home Port κ.ά. Έχει όμως, ισχυρούς ανταγωνιστές όπως π.χ. το Ηράκλειο ενώ θα πρέπει να κοιτάξει σοβαρά τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει τις εταιρείες. Η Ελλάδα, δεν θα έχει κάποια διαφοροποίηση αλλά εάν δεν υπάρξει μια σαφέστερη αναπτυξιακή στρατηγική, ίσως να δούμε μείωση –σε σχέση με την παγκόσμια αγορά της κρουαζιέρας.
Τα γεγονότα της εκεχειρίας στο πολεμικό μέτωπο του Ισραήλ λειτουργούν θετικά, αλλά από το 2026, θα δούμε πλοία να εκτελούν δρομολόγια με εκκίνηση από αυτή τη χώρα.
Να σας ανακοινώσω ότι μετά το μεγάλο Συνέδριο στο Μαϊάμι, θα διοργανώσουμε μια ημερίδα που θα έχει σχέση με την επίδραση της κρουαζιέρας στις τοπικές κοινωνίες. Βεβαίως, έχουμε πολλή δουλειά ακόμη μπροστά μας, για να μπορέσουμε να δώσουμε τις σωστές πληροφορίες στους επιβάτες, για τον κάθε προορισμό που προσεγγίζουν τα κρουαζιερόπλοια, προκειμένου να μπορέσει έτσι ο κάθε επισκέπτης μας, να είναι σε επαφή με τα τοπικά προϊόντα, την τοπική αγορά και τις επιχειρήσεις.
• Υπάρχει ενδιαφέρον για την περιοχή της Μεσογείου; Δώστε μας μια εικόνα.
Είναι η 2η μεγαλύτερη περιοχή στον κόσμο (με 15% σε προτιμήσεις) μετά την Καραϊβική και τις Μπαχάμες (που έχουν το 40-42%). Αυτό το οποίο μας έχει επηρεάσει πολύ, είναι ότι έχει κλείσει η διώρυγα του Σουέζ από όπου έχουμε χάσει αρκετές διελεύσεις –στο κομμάτι των λεγόμενων Global Cruises. Στην κρουαζιέρα, αυτή την στιγμή, υπάρχουν δύο τάσεις: η μία είναι για μεγαλύτερης διάρκειας ταξίδια και μία για μικρότερης διάρκειας. Η μεγαλύτερη διάρκεια αφορά σε ταξίδια άνω των 90 ημερών και οι εταιρείες εντάσσουν πλέον, τέτοια ταξίδια. Με κλειστή την διώρυγα, χάνουμε ένα τέτοιο κομμάτι. Ωστόσο, κερδίζουμε από τις πτήσεις στο Ελευθέριος Βενιζέλος, από αμερικανούς που προτιμούν να ταξιδέψουν σε νησιά.
Ευελπιστούμε να ανοίξουν δρομολόγια από το Μαϊάμι προς την Αθήνα, για να έχουμε επισκέπτες και από τη Βραζιλία και από την Αργεντινή που θα έχουν πρόσβαση.
https://www.dimokratiki.gr/02-02-2025/ioannis-bras-chronia-orosimo-to-2025-gia-ton-tomea-tis-krouazieras/
Σχολιασμός Άρθρου
Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
Σχολιασμός άρθρου
Υπενθύμιση:
Για την μερική αναπαραγωγή της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η χρήση του παρακάτω παρεχόμενου συνδέσμου παραπομπής προς το άρθρο της Δημοκρατικής.