Τοπικές Ειδήσεις

Η βέλτιστη λύση για την ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων

Με αφορμή το άρθρο του energypress της 21/1/2025, στο οποίο αναφέρεται ότι ο ΑΔΜΗΕ ξεκινά διεθνή διαγωνισμό, για τη σύναψη συμφωνίας–πλαίσιο των υποβρύχιων καλωδίων για διασύνδεση των Δωδεκανήσων και των νησιών του ΒΑ Αιγαίου με το ηπειρωτικό Σύστημα (ΕΣΜΗΕ), θέλουμε για ακόμη μία φορά να  υποστηρίξουμε ότι είναι σκόπιμο να συμπληρωθεί, με προηγούμενη  τη σύνδεση της Ρόδου με την Κρήτη.

Συγκεκριμένα, στον προωθούμενο από τον ΑΔΜΗΕ σχεδιασμό, προβλέπεται πόντιση υποβρύχιων καλωδίων (Υ/Β) συνεχούς ρεύματος (ΣΡ)  που θα συνδέονται στον Υποσταθμό (Υ/Σ) Κορίνθου και σε αντίστοιχο υποσταθμό στη νήσο Κω, μέσω σταθμών Μετατροπής (ΣΡ/ΕΡ). Από τη Κω προβλέπεται πόντιση καλωδίων εναλλασσομένου ρεύματος (ΕΡ) 150 kV προς τα μεγάλα νησιά, βόρεια της Κω (Σάμος, Χίος, Λέσβος, κλπ.) και νότια, μέχρι την Ρόδο και την Κάρπαθο.

Για τα νησιά του κεντρικού και βορείου Αιγαίου προβλέπεται η σύνδεση τους στο ηπειρωτικό σύστημα με βρόχους καλωδίων 150 kV που θα καταλήγουν αντίστοιχα στη κεντρική Εύβοια και την Θράκη. Αντίθετα, για τα Δωδεκάνησα, προβλέπεται  ακτινική  σύνδεση τους με τρία υποβρύχια καλώδια (ΕΡ) από τον μελλοντικό υποσταθμό της Κω μέχρι την Ρόδο και ενός καλωδίου από Ρόδο σε Κάρπαθο (όπως απεικονίζονται στο χάρτη του ΕΣΜΗΕ).

Σημειώνεται ότι, η κατασκευή των σταθμών Μετατροπής και οι σχετικές διαγωνιστικές και αδειοδοτικές διαδικασίες κατασκευής και πόντισης καλωδίων ΣΡ&ΕΡ, που θα συνδέουν το ΕΣΜΗΕ με την Κω, είναι ιδιαίτερα χρονοβόρες.

Στη Κρήτη σήμερα, λειτουργεί ήδη η «μικρή» διασύνδεση με την Πελοπόννησο και σύντομα επίκειται η έναρξη λειτουργίας της «μεγάλης» σύνδεσης (Κρήτη-Αττική) έτσι, το δίκτυο της θα καταστεί ισχυρός «ηλεκτρικός κόμβος» στον οποίο μπορεί να συνδεθεί άμεσα η Κάρπαθος και η Ρόδος με υποβρύχια καλώδια (ΕΡ). Για την σύνδεση, χρειάζεται η πόντιση καλωδίων από τον σταθμό παραγωγής στον Αθερινόλακο προς την Κάρπαθο και στην συνέχεια στο σταθμό παραγωγής στη περιοχή Καταβιά της Ρόδου.

Όταν μελλοντικά ολοκληρωθεί η διασύνδεση της Κω στο ΕΣΜΗΕ και η σύνδεση της Ρόδου με τον σταθμό Μετατροπής στη Κω, θα δημιουργηθεί ηλεκτρικός βρόχος, συμβάλλοντας στην επαύξηση της αξιοπιστίας και αδιάλειπτης τροφοδότησης όλων των νησιών του Νοτιοανατολικού Αιγαίου.

Η λύση αυτή, παρέχει περισσότερη ασφάλεια, συντομότερο χρόνο σύνδεσης της Ρόδου και Καρπάθου στο ΕΣΜΗΕ (2-2,5 έτη), μειωμένη ή και μηδενική ανάγκη τοπικής παραγωγής ασφαλείας μετά την ολοκλήρωση της σύνδεσης μέσω Κω, γρηγορότερο μηδενισμό των ΥΚΩ,  βελτίωση στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα σε Ρόδο και  Κάρπαθο, χωρίς να επιβαρύνονται οι προβλεπόμενες δαπάνες σύνδεσης των Δωδεκανήσων.

Σημειωτέον ότι, η σύνδεση των Δωδεκανήσων στη Κρήτη που υποστηρίζουμε, είχε προταθεί και αναφέρεται στη τελική Έκθεση «Επικαιροποίηση της Στρατηγικής Μελέτης Διασύνδεσης Νησιών με το Σύστημα», που είχε αναθέσει η ΡΑΕ στο ΕΜΠ (Νοέμβριο 2008).

Βασικό μειονέκτημα της Ακτινικής τροφοδότησης που έχει υιοθετηθεί από τον ΑΔΜΗΕ είναι ότι: Δεν παρέχει πλήρη ασφάλεια τροφοδότησης Ν-1, στο κλάδο Κώς-Ροδος-Κάρπαθος, επειδή, ενώ αυτή επιτυγχάνεται μερικώς με τις 3 γραμμές (Υ/Β καλώδια 150 kV) μεταξύ Κω-Ρόδου, δεν καλύπτεται σε περίπτωση εκτεταμένης βλάβης σε έναν από τους Υ/Σ στη Κω ή την Ρόδο, ειδικά σε κακές καιρικές συνθήκες που αρκετές φορές αυτές προκαλούν. Επί πλέον η Κάρπαθος,  δεν έχει Ν-1 ασφάλεια ούτε και στο Υ/Β καλώδιο που θα την συνδέει.

– Σπυρίδων Βάσσος, Χρυσόστομος Ορφανόγιαννης,  Αλβέρτος Μαϊσης, Πρώην στελέχη της ΔΕΗ και του ΑΔΜΗΕ

Πηγή: energypress.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου