• Δεν επηρεάζει μέχρι στιγμής τους προγραμματισμένους κατάπλους η κατάσταση στη Σαντορίνη
Από την επόμενη εβδομάδα ξεκινά ουσιαστικά στη Ρόδο ο θαλάσσιος τουρισμός καθώς τον Μάρτιο είναι προγραμματισμένες 12 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, ανοίγοντας την αυλαία της σεζόν μαζί με τις προγραμματισμένες αεροπορικές πτήσεις τσάρτερ.
Ο θαλάσσιος τουρισμός στη Ρόδο ξεκινά ουσιαστικά από τον Μάρτιο κάθε έτους, όπως φαίνεται από τα στατιστικά στοιχεία των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων που παρουσιάζει σήμερα η «δημοκρατική» ανά έτος (βλ. σχετικό πίνακα).
Τον Μάρτιο, παρατηρείται μία σημαντική αύξηση στον αριθμό των πλοίων και των επιβατών σε σύγκριση με τους προηγούμενους χειμερινούς μήνες (Ιανουάριο και Φεβρουάριο).
Για παράδειγμα, το 2023 καταγράφηκαν 16 πλοία και 11.908 επιβάτες, ενώ το 2024 οι αφίξεις ανήλθαν σε 10 πλοία και 9.773 επιβάτες.
Αυτή η τάση υποδηλώνει ότι ο Μάρτιος αποτελεί την αρχή της τουριστικής σεζόν για τη Ρόδο, με τα κρουαζιερόπλοια να αποτελούν έναν από τους κύριους άξονες του θαλάσσιου τουρισμού στο νησί.
Η ανάκαμψη που παρατηρείται από το 2023 και μετά, μετά την πανδημία COVID-19, επιβεβαιώνει τη σημασία του Μαρτίου ως μήνα έναρξης της τουριστικής κίνησης.
Τα στατιστικά στοιχεία των τελευταίων ετών αποκαλύπτουν μία ενδιαφέρουσα πορεία, με διακυμάνσεις που επηρεάστηκαν έντονα από την πανδημία COVID-19, αλλά και μία ελπιδοφόρα ανάκαμψη τα τελευταία δύο χρόνια.
Η πορεία των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων στη Ρόδο παρουσιάζει σημαντικές διακυμάνσεις ανά τα έτη. Στην περίοδο 2003-2008, παρατηρήθηκε μία σταθερή αύξηση τόσο στον αριθμό των πλοίων όσο και των επιβατών. Η κορύφωση σημειώθηκε το 2007, με 19 πλοία και 31.507 επιβάτες, έναν αριθμό που αποτέλεσε ρεκόρ για την εποχή. Ωστόσο, από το 2015 έως το 2019, η τάση άλλαξε, με μία σταδιακή μείωση να γίνεται εμφανής, ιδιαίτερα μετά το 2016. Τα έτη 2018 και 2019 σημειώθηκαν οι χαμηλότερες αφίξεις, με μόλις 3 πλοία και περίπου 1.800-1.900 επιβάτες τον Μάρτιο.
Η έκρηξη της πανδημίας COVID-19 το 2020 και οι επιπτώσεις της στον παγκόσμιο τουρισμό δεν άφησαν ανεπηρέαστη και τη Ρόδο. Το 2021 ήταν μία μαύρη σελίδα για τον θαλάσσιο τουρισμό, καθώς δεν καταγράφηκαν καθόλου αφίξεις κρουαζιερόπλοιων. Το 2022, αν και υπήρξε μία μικρή βελτίωση, οι αριθμοί παρέμειναν εξαιρετικά χαμηλοί, με μόλις 4 πλοία και 457 επιβάτες να φτάνουν στο νησί τον Μάρτιο.
Το 2023 σηματοδότησε την επιστροφή της ελπίδας για τον θαλάσσιο τουρισμό της Ρόδου. Τον Μάρτιο του 2023, 16 πλοία και 11.908 επιβάτες έφτασαν στο λιμάνι του νησιού, αριθμοί που πλησίασαν τα προπανδημικά επίπεδα. Το 2024, παρόλο που υπάρχει μία μικρή μείωση σε σχέση με το προηγούμενο έτος, οι αφίξεις παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, με 10 πλοία και 9.773 επιβάτες να δίνουν τον τόνο για την έναρξη της τουριστικής σεζόν.
Οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων τον Μάρτιο στο λιμάνι της Ρόδου έχουν διακυμάνσεις ανά τα έτη, με την κορύφωση να σημειώνεται το 2007 και την πιο σημαντική πτώση κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ωστόσο, η ανάκαμψη που παρατηρείται από το 2023 και μετά δείχνει ότι ο θαλάσσιος τουρισμός στο νησί βρίσκεται σε πορεία σταθεροποίησης και ανάπτυξης.
Ο Μάρτιος αποτελεί, λοιπόν, τον μήνα που σηματοδοτεί την έναρξη του θαλάσσιου τουρισμού στη Ρόδο, με τα κρουαζιερόπλοια να παίζουν κεντρικό ρόλο στην οικονομία και τον τουριστικό προσανατολισμό του νησιού. Η Ρόδος συνεχίζει να είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς του Αιγαίου, προσφέροντας μία ελπιδοφόρα εικόνα για το μέλλον του τουρισμού της.
Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με τις πληροφορίες της «δημοκρατικής» μέχρι στιγμής δεν έχει τροποποιηθεί το πρόγραμμα των προγραμματισμένων προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων το 2025 στη Ρόδο, λόγω των εξελίξεων στη Σαντορίνη, χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει ότι δεν είναι πιθανόν.
Η απαγόρευση προσέγγισης κρουαζιερόπλοιων στη Σαντορίνη ισχύει μέχρι τις 3 Μαρτίου 2025, με σκοπό την προστασία των επισκεπτών και των κατοίκων του νησιού.
Οι αρμόδιοι φορείς παρακολουθούν στενά την κατάσταση και εξετάζουν την άρση της απαγόρευσης μόλις οι συνθήκες το επιτρέψουν.
ΑΦΙΞΕΙΣ
ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΒΑΤΩΝ ΜΗΝΟΣ ΜΑΡΤΙΟΥ ΑΝΑ ΕΤΟΣ
Έτος Πλοία Επιβάτες
2003 7 3.770
2004 13 9.917
2005 16 16.873
2006 19 18.816
2007 19 31.507
2008 19 26.448
2015 5 3.144
2016 11 14.676
2017 5 4.189
2018 3 1.834
2019 3 1.935
2020 2 2.498
2021 0 0
2022 4 457
2023 16 11.908
2024 10 9.773