«Το προϊόν σας προστέθηκε στο καλάθι». Οι ηλεκτρονικές αγορές εδώ και μια δεκαετία αυξάνονται σταθερά από τους χρήστες του διαδικτύου με τα είδη ένδυσης να κυριαρχούν στις πωλήσεις. Οι αγορές μέσω διαδικτύου σε όλη την Ευρώπη έχουν κάνει άλματα μέσα σε μια δεκαετία (2014-2024) με τους Έλληνες να ακολουθούν την τάση που επικρατεί σε όλη τη Γηραιά Ήπειρο εκτοξεύοντας τις ηλεκτρονικές αγορές κατά 35 ποσοστιαίες μονάδες.
Ο κόσμος έχει αλλάξει ριζικά καθώς η ψηφιακή τεχνολογία μεταμορφώνει σταδιακά τον τρόπο που ταξιδεύουμε, που ζούμε και που ψωνίζουμε – και το διαδίκτυο έχει καταργήσει τα σύνορα, παρέχοντας άμεση και απρόσκοπτη πρόσβαση σε προϊόντα και υπηρεσίες από όλο τον κόσμο.
Μέσα σε δέκα χρόνια το 59% που προχώρησαν σε ηλεκτρονικές αγορές έγινε 77%
Τα τελευταία στοιχεία της Eurostat φανερώνουν τη μεγάλη άνθηση του ηλεκτρονικού εμπορίου που παρέχει στους καταναλωτές τη δυνατότητα να αγοράζουν με ευκολία προϊόντα από οποιοδήποτε μέρος της γης. Το 2024, το 77% των χρηστών του διαδικτύου αγόρασαν ή παρήγγειλαν αγαθά ή υπηρεσίες για προσωπική χρήση τους τελευταίους 12 μήνες εκτινάσσοντας τις συναλλαγές από το 59% του 2014 στο 77% το 2024.
Τα υψηλότερα ποσοστά ήταν στην Ιρλανδία (96%), τις Κάτω Χώρες (94%) και τη Δανία (91%). Αντίθετα, η Βουλγαρία είχε το χαμηλότερο ποσοστό με 57%, ακολουθούμενη από την Ιταλία και τη Ρουμανία, αμφότερες με 60%. Από το 2014 έως το 2024, σημαντική αύξηση παρατηρήθηκε στη Ρουμανία (+43%), την Ουγγαρία (+37%) και τη Λιθουανία (+36%).
Οι ηλεκτρονικές αγορές στην Ελλάδα
Η Ελλάδα βρίσκεται περίπου στη μέση του πίνακα με το ποσοστό των Ελλήνων που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές να φτάνει στο 75%. Παρότι μάλιστα η χώρα παραμένει πίσω από τον μέσο όρο της Ευρώπης, την τελευταία δεκαετία, συγκαταλέγεται στο γκρουπ των χωρών εκείνων που σημείωσαν την μεγαλύτερη άνοδο.
Το ποσοστό των ατόμων στην Ελλάδα που συνδέθηκαν στο διαδίκτυο το 2024 έφτασε το 87% και οι ηλεκτρονικές αγορές το 75% επισφραγίζοντας το γεγονός της στροφής του καταναλωτικού κοινού. Αξίζει να σημειωθεί ωστόσο ότι το ποσοστό όσων συνδέθηκαν στο διαδίκτυο το προηγούμενο έτος παραμένει χαμηλό σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρώπης αλλά και σε σχέση με την πλειονότητα των χωρών. Στην Ελλάδα όσοι συνδέθηκαν στο διαδίκτυο το 2024 έφτασαν το 87% όταν ο μέσος όρος της Ευρώπης ήταν 94%. Μόλις σε 7 χώρες δε, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας (Βουλγαρία, Κροατία, Λιθουανία, Πορτογαλία, Βοσνία Ερζεγοβίνη, Τουρκία το ποσοστό ήταν κάτω από το 90%. Αντίθετα υπήρξαν και χώρες όπως η Δανία η Νορβηγία και η Ολλανδία όπου το ποσοστό των κατοίκων που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο φτάνει το 100%.
Η άνοδος των online αγορών άρχισε να ανθίζει την τελευταία δεκαετία με τα χρόνια της πανδημίας η αύξηση να είναι εκρηκτική. Αρκεί να αναφερθεί ότι το 2014 ο μέσος όρος των χωρών της Ευρώπης που πραγματοποιούσαν online αγορές έφτανε μόλις το 59% έναντι του 77% πέρυσι. Σε αυτή την περίοδο μάλιστα η χώρα μας μαζί με πέντε ακόμα χώρες παρουσίασε την μεγαλύτερη αύξηση.
Τι αγοράζουν
Οι καταναλωτές έβαλαν περισσότερο στο ηλεκτρονικό καλάθι τους, το 2024, είδη ένδυσης (συμπεριλαμβανομένων των αθλητικών ειδών), παπούτσια και αξεσουάρ, με το 45% των ατόμων να πραγματοποιούν αυτές τις αγορές τους τελευταίους 3 μήνες. Ακολουθούν οι παραδόσεις φαγητού από εστιατόρια, αλυσίδες fast-food και υπηρεσίες catering (21%), καλλυντικά και προϊόντα ευεξίας (20%), καθώς και έπιπλα και αξεσουάρ σπιτιού ή είδη κηπουρικής (19%).
Ο αθλητικός εξοπλισμός (εξαιρουμένων των αθλητικών ειδών ένδυσης), τα βιβλία, τα περιοδικά, οι εφημερίδες και τα συμπληρώματα υγείας όπως οι βιταμίνες είχαν μερίδιο 16%.
Μεταξύ των χρηστών του διαδικτύου, το ποσοστό των ανδρών που αγόραζαν ηλεκτρονικά το 2024 ήταν 77%, παρόμοιο με το ποσοστό των γυναικών.
Νεότεροι σε ηλικία οι περισσότεροι αγοραστές
Όσον αφορά τα ηλικιακά δεδομένα όσων προβαίνουν σε ηλεκτρονικές αγορές, φαίνεται να είναι κυρίως νεότεροι σε ηλικία χρήστες. Το μερίδιο των διαδικτυακών αγοραστών μεταξύ της ηλικιακής ομάδας 25-34 ετών ήταν 89% το 2024 ενώ το ποσοστό των ηλικιακών ομάδων 35-44 και 16-24 ετών έφτασε το 86% και το 83% αντίστοιχα.
Στην ηλικιακή ομάδα 45-54 ετών το ποσοστό όσων προχώρησαν σε online αγορές έφτασε στο 78%, ελαφρώς πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ, ενώ οι ηλικιακές ομάδες 55-64 ετών και 65-74 ετών αντίστοιχα, ήταν κάτω από το μέσο όρο της ΕΕ το 2024, με μερίδια 67% και 53%.
Όσον αφορά εργαζόμενους, ανέργους, φοιτητές και συνταξιούχους, μόνο το 59% των συνταξιούχων αγόρασε ή παρήγγειλε αγαθά ή υπηρεσίες μέσω διαδικτύου το 2024, όταν το ποσοστό των «μισθωτών, αυτοαπασχολούμενων και οικογενειακών εργαζομένων» έφτασε το 83%. Τα ποσοστά των «φοιτητών» και των «ανέργων» που αγόρασαν ή παρήγγειλαν ηλεκτρονικά το 2024, έφταναν το 82% και 68% αντίστοιχα το 2024.
Επιπλέον, το μερίδιο των αγοραστών που ζούσαν σε πόλεις ήταν 78% ελαφρώς πάνω από το 76% όσων ζούσαν σε πόλεις και προάστια και του 75% αυτών που ζούσαν σε αγροτικές περιοχές.
Πηγή: in.gr