«Oι υπουργοί φροντίζουν πρώτα για την πολιτική και μετά για τον τουρισμό»

Να σκύψει η κυβέρνηση με περισσότερη φροντίδα στον τουρισμό και να δώσει κίνητρα τέτοια, που θα ελαχιστοποιήσουν τα αποτελέσματα της κρίσης, συνιστά μεταξύ άλλων σε συνέντευξή του στη “δημοκρατική” ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Ρόδου κ. Βασίλης Μηναΐδης.
Ο ίδιος, δηλώνει υπερήφανος, καθώς τα αποτελέσματα των προσπαθειών εκ μέρους των ντόπιων φορέων του τουρισμού και επιχειρηματιών έχουν αποδώσει, με αποτέλεσμα να έχουμε μέχρι στιγμής αύξηση στο προϊόν μας σε σχέση με άλλες τουριστικές περιοχές της Ελλάδος. Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Μηναΐδη, σε ποια πορεία μπορούμε να κατατάξουμε τη φετινή τουριστική κίνηση σε σχέση με πέρσι;
Σύμφωνα με στοιχεία, το πρώτο πεντάμηνο πήγε αρκετά ικανοποιητικά, καθώς με τη λήξη του Μαΐου, παρουσιάστηκε αύξηση της τάξεως το 5%. Βεβαίως το νούμερο αυτό μας εξέπληξε, ομολογουμένως δεν περιμέναμε να εξελιχθούν έτσι τα πράγματα. Η Ρόδος είναι το μοναδικό μέρος στην Ελλάδα που παρουσίασε αύξηση και αυτό κάτι σημαίνει.
Θα ήταν βεβαίως ευχής έργον να διατηρήσουμε το ποσοστό αυτό, όμως προσωπικά, δεν πιστεύω σε κάτι τέτοιο. Σταδιακά, θα γυρίσει σε αρνητικό πρόσημο που ελπίζω να μην ξεπεράσει το -5% για όλη τη σαιζόν.
• Με ποιο τρόπο επιτύχατε τη συγκεκριμένη αύξηση;
Τα ξενοδοχεία προχώρησαν σε μείωση των τιμών που θα προτιμούσαμε να κυμαινόταν στο -15% και όχι στο -20% από πέρσι. Κατά τα άλλα, πράγματι ο τουρισμός υπέστη βαρύ πλήγμα, από τα μεγαλύτερα ίσως στην ιστορία του. Τα μέτρα που πήρε η κυβέρνηση ως προς την αντιμετώπιση, ήταν σωστά. Ακόμα και η προσπάθεια να κρατηθούν τα αεροπλάνα απέδωσε, διότι σήμερα φάνηκε ότι τα αεροπλάνα δεν έχουν γεμίσει και καταβάλλονται προσπάθειες για να γεμίσουν έστω και την τελευταία στιγμή.
Το μεγάλο ερωτηματικό είναι το τι θα γίνει τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, διότι εκεί είναι οι μεγάλες εισπράξεις. Ο Σεπτέμβριος και ο Οκτώβριος, θα κρατηθούν όπως φαίνεται στα περσινά επίπεδα, ο Ιούλιος και ο Αύγουστος, θα εξαρτηθούν από τους μεμονωμένους πελάτες. Αν δηλαδή μπορέσουμε να προσελκύσουμε έλληνες και άλλους καλούς πελάτες, για να μπορέσουμε να ξεφύγουμε από τις τεράστιες εκπτώσεις που οι ξένοι ζητούν και να μείνουμε σε ευπρεπείς τιμές. Βεβαίως οι ξένοι, δεν θα πληρώσουν -φαντάζομαι- αυτά που πλήρωναν μέχρι πέρσι. Αυτό όμως, θα φανεί τις προσεχείς ημέρες, κατά πόσον δηλαδή, είναι διατεθειμένοι ή όχι να το κάνουν.
Οι tour-operators λένε ότι θα γεμίσουν τα αεροπλάνα. Πιστεύω λοιπόν να μην έχουμε μεγάλες διακυμάνσεις, καθώς Ιούλιο και Αύγουστο οι ξενοδόχοι εισπράττουν τα περισσότερα χρήματα από οποιοδήποτε δίμηνο του έτους. Σε ότι αφορά στα συμβόλαιο της ερχόμενης σαιζόν, οι tour-operators ζητούν ακόμα χαμηλότερες τιμές. Γεγονός που είναι εξοντωτικό. Αν αυτό περάσει ως μόδα, η ελληνική ξενοδοχεία, δεν θα είναι σε λίγα χρόνια ελληνική. Θα πωληθεί στους ξένους, ή θα χρεοκοπήσει. Αυτή την παράμετρο πρέπει να ψάξει η κυβέρνηση και είναι ανεύθυνο να λέει ότι θα πρέπει να μειωθούν οι τιμές.
• Το Σωματείο Ξενοδοχοϋπαλλήλων εκφράζει εδώ και καιρό φόβους για ανεργία των μελών. Επί πλέον, καταγγέλλει ότι οι ξενοδόχοι εισάγουν προσωπικό ημιαπασχόλησης από Τσεχία και γενικά χώρες του ανατολικού μπλοκ υποβαθμίζοντας το τουριστικό προϊόν.
Από την αρχή εμείς οι ξενοδόχοι καθησυχάσαμε τους ξενοδοχοϋπαλλήλόυς, ως προς το ότι τέλη Μαΐου, θα είχαν προσληφθεί όλοι. Και έτσι έγινε. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει ανεργία.
Για το άλλο θέμα, έχω να πω ότι στον ευλογημένο αυτό τόπο, υπάρχει δουλειά για όλους. Ολοι οι ντόπιοι πάντως, ανεξάρτητα από το αν κατάγονται ή όχι από εδώ, δουλεύουν. Αν έρθουν λοιπόν μαθητές σχολών από άλλες χώρες που λειτουργούν ως βοηθοί σερβιτόρων κυρίως, προσθέτοντας και σχετική πολυτέλεια στην όλη περιποίηση, σε τι θα πείραζαν; Ας κάνουν οι ξενοδοχοϋπάλληλοι τον σταυρό τους, να πάει καλά η σαιζόν και να πληρωθούν όλοι στο ακέραιο.
• Θα μπορούσαμε να παραλληλίσουμε τη φετινή αριθμητική επιτυχία της τουριστικής κίνησης, εν μέσω τέτοιας κρίσης με ανάλογα ποσοτικά κέρδη;
Βεβαίως. Στην αγορά της Ρόδου, παραπονούνται για το ότι οι τουρίστες δεν ξοδεύουν, αυτό όμως συμβαίνει πάντα. Ας έρθουν οι άνθρωποι, ας επιλέξουν τον τόπο μας ως προορισμό διακοπών και το ότι θα ξοδέψουν λιγότερα, εφόσον επικρατεί κρίση, είναι σίγουρο. Μας ικανοποιεί παρ’ όλα αυτά το γεγονός, ότι έρχονται στη Ρόδο και χρησιμοποιούν τις εδώ υπηρεσίες, ξενοδοχεία, εστιατόρια, μετακινήσεις, εκδρομές, αξιοθέατα και πολλά άλλα.
Παρατηρείται ότι σε πολλούς κλάδους σε ανεπτυγμένες οικονομικά χώρες, π.χ. στη Γερμανία, εργάζονται πλέον οι υπάλληλοι στις βιομηχανίες επί τετραήμερο την εβδομάδα με άδεια της κυβέρνησης, αντί για πέντε. Τα οικονομικά επομένως δεν είναι ίδια με αυτά των άλλων χρόνων. Οπωσδήποτε θα ξοδέψουν λιγότερα. Κάτι θα αφήσουν παρ’ όλα αυτά στην αγορά. Ελπίζω να ξεπεραστεί η κρίση του χρόνου. Η ανάκαμψη στη Γερμανία, υπολογίζεται το 2011.
• Ποιας εθνικότητος τουρίστες προτιμούν τη Ρόδο αυτή την εποχή;
Κυρίως Ρώσοι. Οι οποίοι μάλιστα αυξήθηκαν. Προσωπικά, περίμενα οι 40.000 που ήρθαν πέρσι να γίνουν 30.000 εφέτος. Ενδεχομένως τελικά, να γίνουν και 50 ή πιθανόν να παραμείνουν στις 40. Αύξηση σημειώνουν οι προερχόμενοι από χώρες της ανατολικής Ευρώπης και τις Σκανδιναβικές. Μείωση έχουν οι παραδοσιακοί μας επισκέπτες, οι Αγγλοι και οι Γερμανοί, των οποίων η οικονομία δοκιμάζεται.
• Πρέπει να είμαστε ικανοποιημένοι από την προβολή που γίνεται τόσο σε εθνικό, όσο και σε τοπικό επίπεδο;
Θα μιλήσω για τα τοπικά δεδομένα και θα πω με σιγουριά ότι ο ΠΡΟΤΟΥΡ κάνει πολύ σωστές και μελετημένες κινήσεις. Η παρουσίαση στο Βερολίνο πέρσι και φέτος είχε επιτυχία, κυνηγά και τον αθλητικό τουρισμό και τον πολιτιστικό, στους ποταμούς Ρήνο και Δούναβη έγινε ιδιαίτερα καλή προβολή της Ρόδου, στη Μεσαιωνική Πόλη δίδεται ιδιαίτερη έμφαση, έχουν γίνει συμφωνίες με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες για έκπτωση στις τετραμελείς οικογένειες, γενικώς έχουμε δείξει μια δραστηριότητα που σε κανένα άλλο μέρος της Ελλάδος δεν συμβαίνει και αυτό ευνοεί τη Ρόδο.
• Η σαιζόν ουσιαστικά αρχίζει από τώρα, αλλά δεν θεωρώ ότι είναι πολύ νωρίς για να μιλήσουμε για τη χειμερινή σαιζόν, όπου λέγεται ότι τελικά, οι ξενοδοχοϋπάλληλοι είναι αυτοί, που μετά την κόπωση του καλοκαιριού, δηλώνουν απρόθυμοι να συνεχίσουν εργασία το χειμώνα. Εκτιμάτε ότι αν θα γινόταν σχετική καμπάνια από τους ξενοδόχους, δεν θα υπήρχε η σωστή ανταπόκριση και προθυμία από εργαζόμενους;
Ο μαζικός τουρισμός με τον οποίο τόσα χρόνια ασχολούμαστε βασικά, μεταφράζεται σε παραθεριστικό τουρισμό. Αυτοί που έρχονται δηλαδή για διακοπές. Αυτοί που έρχονται για να φορτίσουν τις μπαταρίες τους, που λόγω καιρού και ιδανικών κλιματολογικών συνθηκών, προτιμούν τη Ρόδο από Ιούνιο έως και Σεπτέμβριο.
Αυτό αποδείχθηκε τα τελευταία 30 χρόνια που ασχολούμαστε στον τόπο μας με τον τουρισμό. Από τέλη Μαΐου έως αρχές Οκτωβρίου, γνωρίζουν οι ξένοι ότι μπορούν να εμπιστευθούν τις καλοκαιρινές διακοπές ξεκούρασης και χαλάρωσης στο νησί μας. Τους άλλους μήνες, από Νοέμβριο έως και Απρίλιο, χρειάζεται από το κράτος κάποιο κίνητρο. Ενδεχομένως ίσως χρειάζεται ακόμα και να χαριστεί το σπατόσημο. Ή ακόμα, να διοργανωθούν αθλητικά και πολιτιστικά, παγκόσμια γεγονότα.
Χρειάζεται δηλαδή να προβάλλουμε ειδικές μορφές τουρισμού, αυτές που λέμε εναλλακτικές. Οπως π.χ. τα μεγάλα συνέδρια, που γίνονται αρχές ή τέλη της σαιζόν, τότε που ακόμα οι τουρίστες μπορούν να χαρούν. Που βέβαια είναι δυνατόν να συνεχιστούν το χειμώνα, εφόσον υπάρξουν απευθείας πτήσεις ή πτήσεις με το ίδιο αεροπλάνο. Τότε, το τοπίο του χειμερινού τουρισμού θα αλλάξει. Θα πρέπει να δημιουργηθεί ειδική διεύθυνση στον ΕΟΤ ή στο υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης που να προωθήσει το θέμα αυτό για την εκτός σαιζόν εποχή.
Ομως, μας απογοητεύει το ότι τα πάντα στην τουριστική ηγεσία σε επίπεδο υπουργείου και διευθύνσεων, αλλάζουν και ενώ οι πολιτικές πρέπει να παραμένουν σταθερές, όλα ξεκινούν συχνά από την αρχή και ο κάθε υπουργός, βρίσκεται στη θέση του μαθητευόμενου. Σε αυτό θα πρέπει να πούμε ότι ο Αβραμόπουλος πραγματικά έκανε καλή δουλειά. Και σωστά οδηγήθηκε στο να προσελκύσει τουρισμό από ανατολικές χώρες.
• Σε σύγκριση με την Κρήτη, την Κέρκυρα και τη Χαλκιδική, πως εμφανίζεται εφέτος το νησί μας;
Προαναφέραμε ότι έχουμε ήδη 5% αύξηση, τη στιγμή που οι άλλοι τουριστικοί προορισμοί στην Ελλάδα έχουν μείωση της τάξεως του 25%. Ετσι η Κέρκυρα είχε κίνηση -10%, τα Χανιά -15%, η Σαντορίνη -25%, η Κεφαλονιά -25% κ.λπ. Και γίνονται μεγάλες προσπάθειες γι’ αυτό. Νοιώθω υπερήφανος που τα καταφέρνουμε. Οι κινήσεις μας πιάνουν τόπο. Σημαντική ένεση αποτέλεσε η ενίσχυση των αεροπορικών εταιρειών. Εύχομαι να μην εγκαταλειφθεί στην τύχη του ο τουρισμός και να αποφευχθούν τα χειρότερα. Αυτό θα το συμπεράνουμε τον Ιούλιο-Αύγουστο.
Το ότι ιδρύθηκε ξεχωριστό υπουργείο, φάνηκε ότι τελικά ήταν ανάγκη, διότι όταν εμπεριέχετο στις δραστηριότητες και τις αρμοδιότητες του υπουργείου Ανάπτυξης, υπήρχε φόρτος εργασίας. Λειτούργησε όμως με λάθος τρόπο. Ο πρώτος υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης, Δημήτρης Αβραμόπουλος έκανε σωστή δουλειά. Επραξε σοφά, προσέλκυσε αγορές από ανατολικές χώρες και αυτό αποδείχθηκε ωφέλιμο. Στη συνέχεια οι υπουργοί διαδέχθηκαν πολύ γρήγορα ο ένας τον άλλον. Τώρα καταργήθηκε το υφυπουργείο, ο υπουργός είναι πολιτικοποιημένο πρόσωπο, κοιτάζει πρώτα την πολιτική και μετά τον τουρισμό. Ας κοιτάξουμε λοιπόν εμείς πρώτα τον τουρισμό και μετά την πολιτική, έτσι ώστε να πάμε καλά.