Συνεντεύξεις

Μανώλης Μαργέλλος: Οραμα, ρίσκο, καινοτομία και το μυστικό της επιτυχίας

• «Οι καλύτεροι πελάτες που φιλοξενεί η Ρόδος είναι αυτοί που έχουν τη γαστρονομική παιδεία να αναγνωρίσουν την ποιότητα», τονίζει ο γνωστός επιχειρηματίας • «Αυτό που λείπει σήμερα από τη Ρόδο είναι η αισθητική και το όραμα. Το όραμα που θα έπρεπε να έχει κάθε πολιτικός αυτού του τόπου, ώστε να κάνει ουσιαστικά έργα που θα αλλάξουν το νησί…»

Ο Μανώλης Μαργέλλος είναι ένας επιτυχημένος, αυτοδημιούργητος Ροδίτης επιχειρηματίας, που ξεκίνησε σε νεαρή ηλικία, μόλις 21 ετών, να ασχολείται με το επιχειρείν και σήμερα, συμπληρώνει σχεδόν τρεις δεκαετίες στον χώρο της εστίασης. Του αρέσει να τολμά, να πρωτοπορεί, να εξελίσσονται συνεχώς οι επιχειρήσεις όπου δραστηριοποιείται και, αυτό που του αναγνωρίζουν όλοι, είναι η εργατικότητα και η αφοσίωσή του σε ό,τι καταπιάνεται με πάθος και μεράκι, με στόχο πάντα την ποιότητα και τα υψηλά standard. Έχει καταφέρει εξάλλου να κάνει το Ronda σημείο αναφοράς του νησιού.
Στη συζήτησή μας, αναφέρει ότι τα περισσότερα καταστήματα στη Ρόδο δεν βρίσκονται σε υψηλό επίπεδο, υποστηρίζοντας μάλιστα ότι το 90% απευθύνεται στη λεγόμενη «αρπαχτή», με τη λογική του γρήγορου κέρδους, χωρίς να επενδύουν οι επιχειρηματίες σε ποιότητα, εμπειρία και σωστή εξυπηρέτηση. «Η Ρόδος είναι ένας κορυφαίος τουριστικός προορισμός και αξίζει μαγαζιά που θα προσφέρουν υψηλού επιπέδου εμπειρίες. Όσοι το καταλαβαίνουν, κάνουν τη διαφορά και είναι αυτοί που τελικά επιβιώνουν και ξεχωρίζουν», θα πει σχετικά ο γνωστός επιχειρηματίας.
Ο κ. Μαργέλλος δεν παραλείπει να τονίσει ότι αυτό που λείπει σήμερα από τη Ρόδο είναι η αισθητική και το όραμα. Το όραμα που θα έπρεπε να έχει κάθε πολιτικός αυτού του τόπου, ώστε να κάνει ουσιαστικά έργα που θα αλλάξουν το νησί…


Αναλυτικά η συνέντευξη:
• Πόσα χρόνια συμπληρώνετε στον χώρο της εστίασης από τότε που μπήκατε στο επιχειρείν σε νεαρή ηλικία;
Φέτος, στις 16 Ιουνίου, κλείνω 29 χρόνια κα Παμπρή ως επιχειρηματίας στον χώρο της εστίασης. Ξεκίνησα το ταξίδι μου στα 21 μου χρόνια, γεμάτος όνειρα, πάθος και θέληση. Η πορεία μου δεν ήταν εύκολη, είχε προκλήσεις, δυσκολίες, αλλά και αμέτρητες στιγμές δημιουργίας και εξέλιξης. Με αφοσίωση, σκληρή δουλειά και όραμα, κατάφερα να εξελιχθώ και να προσφέρω πάντα το καλύτερο στους πελάτες μου, χτίζοντας σχέσεις εμπιστοσύνης και ποιότητας. Σε αυτή τη διαδρομή, δεν ήμουν ποτέ μόνος. Είχα δίπλα μου τη γυναίκα μου, τα παιδιά μου και τους κοντινούς μου ανθρώπους, που ήταν το στήριγμά μου σε κάθε βήμα. Μαζί καταφέραμε να κρατήσουμε ζωντανή την αγάπη για την εστίαση, δημιουργώντας έναν χώρο όπου η φιλοξενία και η γεύση συναντούν την παράδοση και την καινοτομία.
Η πορεία συνεχίζεται, με το ίδιο πάθος και την ίδια δέσμευση: να προσφέρω αυθεντικές εμπειρίες και να δικαιώνω κάθε μέρα την εμπιστοσύνη των ανθρώπων που μας επιλέγουν.
• Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας που έκανε το Ronda διαχρονικό στη Ρόδο κ. Μαργέλλο;
Το Ronda Beach Bar Restaurant έχει καταφέρει να γίνει ένα διαχρονικό σημείο αναφοράς στη Ρόδο, χάρη στην αδιαπραγμάτευτη ποιότητά του, τις υψηλού επιπέδου υπηρεσίες του και τη συνεχή εξέλιξη της εμπειρίας που προσφέρει. Ένα από τα βασικά μυστικά της επιτυχίας του είναι η συνεχής εκπαίδευση του προσωπικού, υπό την καθοδήγηση εξειδικευμένων στελεχών που ταξιδεύουν σε διάφορα μέρη του κόσμου για να αντλούν νέες ιδέες και εικόνες. Έτσι, το Ronda παραμένει πάντα στην πρώτη γραμμή της εστίασης στην Ευρώπη, θέτοντας νέα πρότυπα στον χώρο της γαστρονομίας και της φιλοξενίας.
Πλέον, το Ronda δεν είναι απλώς ένα εστιατόριο – είναι ένα brand με ευρωπαϊκή εμβέλεια. Οι προτάσεις για να επεκταθεί ως αλυσίδα σε μεγάλες πόλεις της Ευρώπης είναι πολλές και σίγουρα βρίσκονται στις σκέψεις μας για το μέλλον.
Πάνω απ’ όλα, το Ronda είναι ένα κόσμημα για τη Ρόδο, ένα σημείο που έχει ανεβάσει τον πήχη της εστίασης στο νησί σε ασυναγώνιστο επίπεδο. Απευθύνεται σε ένα συγκεκριμένο, απαιτητικό κοινό που αναζητά το καλύτερο, προσφέροντας μια εμπειρία που συνδυάζει πολυτέλεια, αισθητική και υψηλές γαστρονομικές προδιαγραφές.
Το Ronda είναι πλέον σήμα κατατεθέν για τον τουρίστα που επισκέπτεται τη Ρόδο. Πολλοί ταξιδεύουν στο νησί αποκλειστικά και μόνο για να ζήσουν την εμπειρία του Ronda. Αυτό το γεγονός επιβεβαιώνεται και από τους κορυφαίους τουριστικούς πράκτορες του νησιού, αλλά και από διεθνή ταξιδιωτικά γραφεία που συνεργάζονται με τη Ρόδο, αναδεικνύοντας το Ronda ως έναν must-visit προορισμό.
Η επιτυχία αυτή δεν θα ήταν δυνατή χωρίς τους εξαιρετικούς συνεργάτες μας, με τους οποίους πορευόμαστε μαζί από τα πρώτα μου βήματα στον χώρο. Ανάμεσά τους, ξεχωριστή θέση κατέχει η αρχιτέκτονας Βάνα Περνάρη, η οποία με τις καινοτόμες και πρωτοποριακές της δημιουργίες έχει αφήσει ανεξίτηλο το στίγμα της στο νησί της Ρόδου. Η δουλειά της αποτελεί κόσμημα για το νησί, όπως ακριβώς το Ronda αποτελεί σημείο αναφοράς για την εστίαση και τη φιλοξενία. Το πιο σημαντικό; Το Ronda δεν διαφημίζεται από το νησί – το Ronda διαφημίζει τη Ρόδο.


• Ο κόσμος μπορεί να εκτιμήσει τις σωστές παρεχόμενες υπηρεσίες;
Ο κόσμος μπορεί και αναγνωρίζει τις σωστά παρεχόμενες υπηρεσίες – και αυτό είναι κάτι που βλέπω καθημερινά στο Ronda. Όταν ακούς πελάτες να λένε “Ναι, είναι ακριβό, αλλά αξίζει!”, καταλαβαίνεις πως οι επισκέπτες μας δεν ψάχνουν απλώς κάτι φθηνό, αλλά κάτι που να έχει πραγματική αξία. Δεν έχει νόημα να πληρώσεις λιγότερα κάπου αλλού, αν αυτό που λαμβάνεις δεν ανταποκρίνεται στην ποιότητα που περιμένεις. Αυτός είναι και ο λόγος που το Ronda έχει γίνει σημείο αναφοράς στη Ρόδο. Ο κόσμος όχι μόνο το αναγνωρίζει, αλλά επιστρέφει ξανά και ξανά, γιατί ξέρει πως εδώ θα βρει την εμπειρία, την ποιότητα και το επίπεδο υπηρεσιών που αξίζει να πληρώσει. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι τα περισσότερα μαγαζιά εστίασης και ξενοδόχοι του νησιού παίρνουν ιδέες από το Ronda και προσπαθούν να τις υλοποιήσουν. Το να σε αντιγράφουν είναι τιμητικό, γιατί δείχνει πως αυτό που κάνεις αξίζει. Βέβαια, οι περισσότερες από αυτές τις προσπάθειες είναι απλές κακές απομιμήσεις, γιατί η επιτυχία δεν είναι μόνο η εικόνα – είναι η ουσία, η φιλοσοφία και η λεπτομέρεια πίσω από κάθε παροχή. Και αυτό είναι που με ξεχωρίζει: η αυθεντικότητα. Πρέπει, όμως, να πω ότι ο κόσμος της Ρόδου δεν μπορούσε να αναγνωρίσει τις σωστές παροχές τα προηγούμενα χρόνια. Χρειάστηκε χρόνος, παιδεία και εμπειρίες για να μπορέσει να εκτιμήσει πραγματικά τι σημαίνει υψηλό επίπεδο εστίασης και φιλοξενίας. Σήμερα, όμως, αυτό έχει αλλάξει – και είναι κάτι που βλέπω καθημερινά μέσα από την αφοσίωση των πελατών μας και την αναγνώριση που λαμβάνουμε.
• Τα καταστήματα της Ρόδου είναι σε καλό επίπεδο;
Η αλήθεια είναι πως τα περισσότερα καταστήματα στη Ρόδο δεν βρίσκονται σε υψηλό επίπεδο. Το 90% απευθύνεται στην αρπαχτή, με τη λογική του γρήγορου κέρδους, χωρίς να επενδύουν σε ποιότητα, εμπειρία και σωστή εξυπηρέτηση. Από την άλλη, υπάρχει ένα 10% που επενδύει πραγματικά στην ποιότητα, κατανοώντας ότι η επιτυχία δεν έρχεται μέσα σε μία σεζόν, αλλά χτίζεται με συνέπεια, επαγγελματισμό και σεβασμό στον πελάτη. Τα τελευταία χρόνια, βλέπω μια νέα γενιά επιχειρηματιών που προσπαθεί να ανεβάσει τον πήχη λίγο παραπάνω. Υπάρχουν νέοι άνθρωποι που αντιλαμβάνονται ότι η ποιότητα είναι αυτή που φέρνει τη διάρκεια και όχι η νοοτροπία του “αρπάξαμε ό,τι προλάβαμε και πάμε παρακάτω”. Ωστόσο, το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι πολλοί δεν έχουν καμία επαγγελματική κατάρτιση στον χώρο. Πολλές επιχειρήσεις ανοίγουν χωρίς πλάνο, χωρίς γνώση του αντικειμένου και χωρίς τη σωστή φιλοσοφία για το πώς πρέπει να λειτουργεί ένα μαγαζί που σέβεται τον πελάτη. Το αποτέλεσμα; Χαμηλή ποιότητα, κακή εξυπηρέτηση και μια γενικότερη εικόνα που δεν τιμά τον τουρισμό της Ρόδου. Η Ρόδος είναι ένας κορυφαίος τουριστικός προορισμός και αξίζει μαγαζιά που θα προσφέρουν υψηλού επιπέδου εμπειρίες. Όσοι το καταλαβαίνουν, κάνουν τη διαφορά και είναι αυτοί που τελικά επιβιώνουν και ξεχωρίζουν. Οι υπόλοιποι έρχονται και φεύγουν, αφήνοντας πίσω μία νοοτροπία που, ευτυχώς, σιγά-σιγά αλλάζει. Η αλλαγή στον χώρο της εστίασης δεν έρχεται από μόνη της. Χρειάζεται επένδυση, γνώση, αγάπη για το αντικείμενο και σεβασμό στον πελάτη. Και αυτό είναι κάτι που εγώ, προσωπικά, εφαρμόζω όλα αυτά τα χρόνια.


• Τι πρέπει να διαθέτει ένας υποψήφιος επιχειρηματίας εστίασης και διασκέδασης;
Για να γίνει κάποιος επιτυχημένος επιχειρηματίας στον χώρο της εστίασης και της διασκέδασης, δεν υπάρχει οδηγός χρήσης. Δεν είναι μία δουλειά που μαθαίνεται από ένα βιβλίο ή μία συνταγή επιτυχίας που ακολουθείς βήμα προς βήμα. Χρειάζεται διαρκής εξέλιξη, συνεχής μάθηση και κυρίως τόλμη. Πρώτα απ’ όλα, πρέπει να έχει αγάπη για αυτό που κάνει. Αν δεν αγαπάς τον χώρο, αν δεν έχεις πάθος και όραμα, τότε είναι πολύ δύσκολο να πετύχεις. Η εστίαση και η διασκέδαση απαιτούν δημιουργικότητα, όχι απλά να ακολουθείς τις τάσεις, αλλά να καινοτομείς, να φέρνεις νέες ιδέες, να ξεχωρίζεις. Ένας επιχειρηματίας σε αυτόν τον χώρο δεν μπορεί να φοβάται τη γνώση. Πρέπει να εξελίσσεται, να μαθαίνει, να παρακολουθεί τι συμβαίνει στον κόσμο, να ταξιδεύει, να εμπνέεται. Αν μένεις στάσιμος, αν δεν προσπαθείς να γίνεις καλύτερος, τότε αργά ή γρήγορα θα μείνεις πίσω.
Το ρίσκο είναι αναπόσπαστο κομμάτι αυτής της δουλειάς. Επιχειρηματίας χωρίς ρίσκο, δεν είναι επιχειρηματίας. Πρέπει να τολμάς να επενδύεις, να μη φοβάσαι αν κάτι θα δουλέψει ή όχι. Δεν μπορείς να περιμένεις εγγυήσεις πριν κάνεις μία κίνηση. Η απόφαση είναι δική σου και η επιτυχία έρχεται σε αυτούς που δεν φοβούνται να πάρουν μεγάλες αποφάσεις. Γι’ αυτό και είναι δύσκολο να γίνει κάποιος επιχειρηματίας – αλλιώς θα ήταν όλοι. Βλέπεις ικανούς ανθρώπους, δυνατά στελέχη, που θα μπορούσαν να ανοίξουν τη δική τους επιχείρηση, αλλά μένουν στη σιγουριά του μισθού. Φοβούνται να ξεβολευτούν, να αφήσουν την ασφάλεια για το άγνωστο. Όμως, ο επιχειρηματίας δεν σκέφτεται έτσι. Δεν έχει στο μυαλό του το “λίγο από όλα” – είναι όλα ή τίποτα. Γι’ αυτό, όποιος θέλει να πετύχει στον χώρο αυτό, πρέπει να ρισκάρει, να δημιουργεί, να επενδύει, να παίρνει αποφάσεις και πάνω απ’ όλα να αγαπά αυτό που κάνει. Χωρίς αυτά, η επιτυχία είναι απλώς ένα όνειρο που δεν θα γίνει ποτέ πραγματικότητα.
• Ποια πιστεύετε πως ήταν η καλύτερη επιχειρηματική σας ιδέα;
Η μεγαλύτερη και πιο δύσκολη επιχειρηματική μου ιδέα ήταν να συνδυάσω τη γαστρονομία με την ποιότητα του ποτού. Το να καταφέρεις να παντρέψεις την εστίαση με τη διασκέδαση στον ίδιο χώρο, διατηρώντας παράλληλα υψηλή ποιότητα, δεν είναι κάτι απλό. Ήταν μία μεγάλη πρόκληση, γιατί οι δύο αυτοί κόσμοι, αν και φαινομενικά κοντινοί, έχουν διαφορετικές απαιτήσεις και δυναμικές. Αυτό το concept ξεκίνησε στην Ευρώπη αρκετά χρόνια πριν και έφτασε στην Ελλάδα γύρω στο 2011. Τότε ήταν ακόμα μία νέα τάση για την ελληνική αγορά, η οποία λειτουργούσε με πιο παραδοσιακά μοντέλα διασκέδασης και εστίασης. Όταν το φέραμε στη Ρόδο το 2014, ήταν κάτι εντελώς ξένο για τους ντόπιους. Ο κόσμος δεν ήταν συνηθισμένος να απολαμβάνει υψηλής ποιότητας γαστρονομία σε ένα περιβάλλον που συνδυάζει ποτό, μουσική και διασκέδαση, χωρίς να θυσιάζεται ούτε η εμπειρία φαγητού ούτε η ατμόσφαιρα του χώρου.
Στην αρχή, υπήρχε σκεπτικισμός. Πολλοί δεν καταλάβαιναν το concept, άλλοι το έβλεπαν διστακτικά. Όμως, με τον χρόνο, με συνέπεια, αφοσίωση και επιμονή στη λεπτομέρεια, ο κόσμος το αγκάλιασε και το έκανε δικό του. Σήμερα, αυτό το μοντέλο όχι μόνο έχει εδραιωθεί, αλλά θεωρείται σημείο αναφοράς στη Ρόδο και πέρα από αυτήν.
Η επιτυχία αυτής της ιδέας απέδειξε ότι, όταν επενδύεις σε κάτι καινοτόμο, πιστεύεις σε αυτό και επιμένεις στην ποιότητα, ο κόσμος το εκτιμά και το υιοθετεί με τον καιρό.
• Υπάρχει σκληρός ανταγωνισμός στον κλάδο σας;
Φυσικά και υπάρχει σκληρός ανταγωνισμός στον κλάδο μας – και αυτό είναι κάτι θετικό. Ο ανταγωνισμός σε κάνει καλύτερο, σε αναγκάζει να εξελίσσεσαι, να καινοτομείς, να μη μένεις στάσιμος. Αν δεν υπήρχε ανταγωνισμός, δεν θα υπήρχε και ξεχωρισμός. Ο επιτυχημένος επιχειρηματίας δεν φοβάται τον ανταγωνισμό, γιατί μέσα από αυτόν αποδεικνύει την αξία του και κερδίζει την εμπιστοσύνη του κόσμου. Ο σκληρός ανταγωνισμός στον χώρο της εστίασης και της διασκέδασης υπάρχει για πολλούς λόγους:
1. Η ζήτηση είναι τεράστια, αλλά και οι επιλογές πολλές – Ο τουρισμός φέρνει εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χρόνο, και όλοι θέλουν το μερίδιό τους. Αυτό σημαίνει ότι κάθε επιχείρηση προσπαθεί να τραβήξει την προσοχή του πελάτη, είτε μέσα από ποιότητα, είτε μέσα από χαμηλές τιμές, είτε μέσα από εμπειρίες.
2. Η διαφοροποίηση είναι δύσκολη – Στον χώρο μας, πολλές επιχειρήσεις προσπαθούν να αντιγράψουν ιδέες, concepts, ακόμα και ολόκληρη τη φιλοσοφία επιτυχημένων μαγαζιών. Για να ξεχωρίσεις, πρέπει να προσφέρεις κάτι μοναδικό και να διατηρείς υψηλά standards, ώστε ο κόσμος να καταλαβαίνει τη διαφορά.
3. Ο ανταγωνισμός είναι πολυεπίπεδος – Δεν ανταγωνίζεσαι μόνο άλλα εστιατόρια ή beach bars, αλλά και ξενοδοχεία, τουριστικούς πράκτορες και άλλους προορισμούς. Πλέον, δεν παίζεις μόνο σε τοπικό επίπεδο, αλλά σε διεθνές – γιατί ο πελάτης συγκρίνει την εμπειρία που του προσφέρεις όχι μόνο με αυτή που θα βρει σε ένα άλλο μαγαζί στη Ρόδο, αλλά με αυτή που θα βρει στην Ίμπιζα, στο Ντουμπάι ή στο Μόντε Κάρλο.
4. Οι απαιτήσεις των πελατών συνεχώς αυξάνονται – Ο σημερινός επισκέπτης έχει ταξιδέψει, έχει δει, έχει ζήσει εμπειρίες σε όλο τον κόσμο. Δεν αρκείται σε ένα απλό όμορφο περιβάλλον – θέλει υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης, εξαιρετική γαστρονομία, μοναδική ατμόσφαιρα και υπηρεσίες που να δικαιολογούν το κόστος. Αν δεν μπορείς να ανταποκριθείς σε αυτό, ο ανταγωνισμός θα σε ξεπεράσει.
5. Η τεχνολογία και το marketing έχουν αλλάξει το παιχνίδι – Πλέον, το να έχεις ένα καλό μαγαζί δεν αρκεί. Πρέπει να το προωθήσεις σωστά, να δημιουργήσεις εμπειρία, να αξιοποιήσεις τα social media, να επενδύσεις σε branding. Όσοι μένουν πίσω σε αυτό το κομμάτι, χάνουν πολύτιμο έδαφος.
Γι’ αυτό, δεν βλέπω τον ανταγωνισμό ως εμπόδιο, αλλά ως κινητήρια δύναμη. Αν δεν υπήρχε ανταγωνισμός, δεν θα υπήρχε και πρόοδος. Η επιτυχία δεν έρχεται από τη χαμηλή τιμή ή από την αντιγραφή, αλλά από την καινοτομία, τη σταθερότητα και την επιμονή στην ποιότητα. Όσοι καταφέρνουν να το κατανοήσουν αυτό, είναι αυτοί που ξεχωρίζουν – και είμαι περήφανος που το Ronda είναι μέσα σε αυτούς.
• Από την εμπειρία σας όλα αυτά τα χρόνια ποιοι είναι οι καλύτεροι πελάτες της Ρόδου;
Από την εμπειρία μου όλα αυτά τα χρόνια, οι καλύτεροι πελάτες που φιλοξενεί η Ρόδος είναι αυτοί που έχουν τη γαστρονομική παιδεία να αναγνωρίσουν την ποιότητα. Είναι αυτοί που καταλαβαίνουν την αξία των πρώτων υλών, εκτιμούν ένα καλό ποτό και γνωρίζουν τι σημαίνει πραγματικά υψηλό επίπεδο γαστρονομίας. Ένας πελάτης με γαστρονομική παιδεία δεν κοιτά μόνο την τιμή, αλλά τη λογική πίσω από αυτήν. Κατανοεί ότι η ποιότητα κοστίζει, γιατί σημαίνει εξαιρετικές πρώτες ύλες, άριστη τεχνική, εξειδικευμένο προσωπικό και μοναδική εμπειρία. Δεν αρκείται σε κάτι φθηνό απλά για να φάει – αναζητά την ουσία, την εμπειρία, τη λεπτομέρεια. Αυτό που έχουμε καταφέρει στο Ronda είναι να συνδυάσουμε τη γαστρονομική παιδεία με τη διασκέδαση, χωρίς να χάνουμε τον χαρακτήρα μας. Το τρίπτυχο είναι ξεκάθαρο: υψηλού επιπέδου γαστρονομία, ποιοτική διασκέδαση και αυθεντική εμπειρία. Ο στόχος δεν είναι απλά ένα καλό γεύμα ή ένα ωραίο ποτό, αλλά μια ολοκληρωμένη εμπειρία που συνδυάζει την απόλαυση με την ένταση της διασκέδασης. Η ξέφρενη διασκέδαση μπορεί να συνυπάρχει με την ποιότητα – και αυτό είναι κάτι που έχουμε πετύχει στο απόλυτο. Το να μπορεί κάποιος να απολαύσει ένα signature cocktail, ένα εκλεπτυσμένο πιάτο και ταυτόχρονα να ζήσει μια έντονη βραδιά με μουσική και ενέργεια, χωρίς το μαγαζί να χάνει τον χαρακτήρα του, είναι μια ισορροπία που λίγοι μπορούν να διαχειριστούν. Αυτοί οι πελάτες είναι οι καλύτεροι για τη Ρόδο – γιατί δεν έρχονται απλά για διακοπές, αλλά για να ζήσουν εμπειρίες που θα θυμούνται. Και αυτό είναι που μας ξεχωρίζει και μας κάνει να κρατάμε τον πήχη ψηλά.
• Η κατάσταση στην Παλιά Πόλη της Ρόδου έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια;
Δυστυχώς, η κατάσταση στην Παλιά Πόλη της Ρόδου παραμένει ίδια εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Η αισθητική της είναι κάτω του μηδενός, παρότι θα μπορούσε να αλλάξει με απλές παρεμβάσεις από τον εκάστοτε αντιδήμαρχο που αναλαμβάνει τη Μεσαιωνική Πόλη. Τρία βασικά ζητήματα που χρειάζονται άμεση βελτίωση είναι σαφώς, η ομοιομορφία στις τέντες και τις ομπρέλες, με ένα ενιαίο χρώμα που θα αποφασίσει η Αρχαιολογία, συγκεκριμένος τύπος πινακίδων για όλα τα καταστήματα, ώστε να διατηρείται η ιστορική αισθητική και φυσικά και οι κράχτες, που υπάρχουν παντού στον τουριστικό κόσμο, αλλά αλλού είναι κομψοί.
Στη Ρόδο, θα έπρεπε τουλάχιστον να ντύνονται ανάλογα με το περιβάλλον της Παλιάς Πόλης – ένα γιλέκο, μία γραβάτα, κάτι που να ταιριάζει. Αν δεν υπάρξει ουσιαστική παρέμβαση από τον αντιδήμαρχο, τίποτα δεν θα αλλάξει. Η αστυνομία μπορεί να κάνει τη δουλειά της, αλλά το θέμα είναι η συνολική αισθητική και η βούληση των τοπικών αρχών να πιέσουν τους επιχειρηματίες προς μία πιο προσεγμένη εικόνα.
• Τι λείπει από τη Ρόδο σήμερα;
Αυτό που λείπει από τη Ρόδο σήμερα είναι η αισθητική (σπασμένα παγκάκια, στραβές πινακίδες κτλ), καθώς και το όραμα. Το όραμα που θα έπρεπε να έχει κάθε πολιτικός αυτού του τόπου, ώστε να κάνει ουσιαστικά έργα που θα αλλάξουν το νησί. Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, από τότε που καταλάβαινα ελληνικά, όλοι οι δήμαρχοι που πέρασαν έλεγαν το ίδιο πράγμα: “Η μαρίνα του Μανδρακίου πρέπει να γίνει. Είναι προτεραιότητα. Θα αλλάξει όλο το νησί.” Μικρός ήμουν, μεγάλωσα, έγινα επιχειρηματίας, και ακόμα ακούω την ίδια υπόσχεση. Και το χειρότερο; Η μαρίνα ακόμα φτιάχνεται! Είναι σαν ένα ατελείωτο έργο που όλοι υπόσχονται, αλλά κανείς δεν πραγματοποιεί. Και όμως, αν η μαρίνα του Μανδρακίου ολοκληρωθεί, θα αλλάξει τη Ρόδο οριστικά. Θα γίνει η βιτρίνα του νησιού, ένα κόσμημα που θα τοποθετήσει τη Ρόδο ακόμα πιο ψηλά στον τουριστικό χάρτη.
Όποιος δήμαρχος καταφέρει να το κάνει πραγματικότητα, το όνομά του θα γραφτεί με χρυσά γράμματα στην ιστορία της Ρόδου. Θα είναι ένας άνθρωπος που άφησε ανεξίτηλο σημάδι στο νησί, κάνοντας κάτι που όλοι υπόσχονταν, αλλά κανείς δεν τόλμησε να υλοποιήσει.
Δεν θα μπω στη συζήτηση για υποδομές και ελλείψεις, γιατί σε κάθε νησί υπάρχουν θέματα που χρειάζονται λύση. Όμως, αν συγκεντρωθούμε στο βασικό, στη μαρίνα του Μανδρακίου, αυτό και μόνο θα αλλάξει ολόκληρο το νησί. Κάτι που έχω μάθει μέσα από την επιχειρηματική μου πορεία είναι ότι δεν υπάρχει “δεν μπορώ” ή “δεν γίνεται” – υπάρχει μόνο “δεν θέλω”. Και δυστυχώς, μέχρι σήμερα, αυτό το έργο δείχνει ότι κανείς δεν το ήθελε αρκετά για να το κάνει πραγματικότητα.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου