H «OΡΘΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ» των δηλώσεων του Αλέξανδρου Κολιάδη • Ο δήμαρχος Ρόδου ζητούσε επίσπευση των διαδικασιών αποζημίωσης, βουλευτές πίεζαν την κυβέρνηση, αλλά αποδείχθηκε ότι η δημοτική αρχή εξέδιδε λάθος αποφάσεις, με αποτέλεσμα να χρειαστούν αλλεπάλληλες διορθώσεις. Και σαν να μην έφτανε αυτό, μέχρι σήμερα ο δήμαρχος αρνείται να αναλάβει την παραμικρή ευθύνη
Στις 30 Νοεμβρίου 2024, σφοδρά πλημμυρικά φαινόμενα έπληξαν τη Ρόδο, προκαλώντας εκτεταμένες καταστροφές σε κατοικίες, επιχειρήσεις και υποδομές.
Στις 2 Δεκεμβρίου 2024, ο Δήμος Ρόδου με ανακοίνωσή του, ενημέρωσε τους πληγέντες για τη διαδικασία καταγραφής ζημιών. Οι πολίτες έπρεπε να συμπληρώσουν ειδική αίτηση και να καταθέσουν δικαιολογητικά στο Γραφείο Πρωτοκόλλου του Δημαρχείου ή στις Δημοτικές Ενότητες.
Οι οδηγίες ήταν λεπτομερείς: να τραβήξουν φωτογραφίες, να υποβάλουν φορολογικά έντυπα και βεβαιώσεις για την απόδειξη των ζημιών. Η προθεσμία ορίστηκε στις 45 ημέρες από την ημέρα της καταστροφής, αλλά όπως φάνηκε, η γραφειοκρατία είχε μόλις ξεκινήσει.
Η κυβέρνηση αντέδρασε άμεσα, κηρύσσοντας την περιοχή σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, ενώ στις 13 Δεκεμβρίου 2024 άνοιξε η πλατφόρμα arogi.gov.gr για την υποβολή αιτήσεων πρώτης αρωγής.
Η πλατφόρμα αυτή, που δημιουργήθηκε για την άμεση υποστήριξη των πληγέντων, δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να υποβάλουν αιτήσεις για οικονομική ενίσχυση με μερικά κλικ.
Μέσω του συστήματος, γίνονται διασταυρώσεις με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, εξασφαλίζοντας διαφάνεια και ταχύτητα στην αποζημίωση.
Η προθεσμία υποβολής αιτήσεων έληγε στις 31 Ιανουαρίου 2025, ώστε οι πληγέντες να έχουν επαρκή χρόνο να δηλώσουν τις ζημιές τους και να επωφεληθούν από την κρατική βοήθεια.
Αποφάσεις… με ημερομηνία λήξης!
Ο δήμαρχος Ρόδου κ. Αλέξανδρος Κολιάδης εξέδωσε αρχικώς δύο αποφάσεις για την οικονομική ενίσχυση 309 πολιτών που επλήγησαν από τις καταστροφικές πλημμύρες που σημειώθηκαν μεταξύ 30 Νοεμβρίου και 3 Δεκεμβρίου 2024, .
Η πρώτη απόφαση, με ΑΔΑ: ΨΕΔΑΩ1Ρ-ΝΓ3, αφορά την παροχή οικονομικής ενίσχυσης σε πληγέντες, η οποία εγκρίθηκε στις 27 Ιανουαρίου 2025. Η απόφαση αυτή καθόρισε τους πρώτους δικαιούχους οικονομικής ενίσχυσης. Το συνολικό ποσό που διανεμήθηκε φτάνει τα 588.510 ευρώ, καλύπτοντας τις ανάγκες 182 νέων δικαιούχων.
Η δεύτερη απόφαση, με ΑΔΑ: 6ΜΕ1Ω1Ρ-ΛΗΠ, υπογράφηκε στις 28 Ιανουαρίου 2025 και αφορά τη συνέχιση της οικονομικής ενίσχυσης με την ένταξη επιπλέον δικαιούχων.
Το συνολικό ποσό που διανεμήθηκε ανήλθε στα 429.000 ευρώ, καλύπτοντας τις ανάγκες 127 οικογενειών που υπέβαλαν αιτήσεις και πληρούσαν τα απαραίτητα κριτήρια.
Την 4η Φεβρουαρίου 2025 εκδίδεται ορθή επανάληψη της ίδιας απόφασης ΑΔΑ: 6ΜΕ1Ω1Ρ-ΛΗΠ που αφορά πλέον 126 δικαιούχους και ποσό αποζημίωσης 426.240 ευρώ.
Την 12η Φεβρουαρίου εξέδωσε ορθή επανάληψη της πρώτης αποφάσεως αποζημιώσεων που είχε εκδώσει με ΑΔΑ: ΨΕΔΑΩ1Ρ-ΝΓ3 που αφορά 182 πολίτες και ποσό αποζημίωσης 588.510 ευρώ.
Τόσο η αρχική της 27ης Ιανουαρίου 2025 όσο και η επόμενη τιτλοφορούνται πλέον και οι δύο ως ορθές επαναλήψεις.
Την 14η Φεβρουαρίου 2025 με ΑΔΑ: ΡΤ00Ω1Ρ-ΨΦ4 εκδίδεται η τρίτη απόφαση για την οικονομική ενίσχυση πληγέντων και συγκεκριμένα για την κάλυψη πρώτων αναγκών και αντικατάσταση οικοσκευής. Η συνολική επιχορήγηση ανέρχεται σε 403.392 ευρώ, ποσό που καλύπτει τόσο το επίδομα βιοτικών αναγκών όσο και την αποζημίωση για την αντικατάσταση οικοσκευής 124 πολιτών.
Την 26η Φεβρουαρίου 2025 εκδίδεται άλλη απόφαση σε ορθή επανάληψη της τελευταίας για επιχορήγηση πολιτών που έχουν πληγεί από πλημμύρες και αφορά 124 δικαιούχους με ποσό αποζημίωσης 403.392 ευρώ.
Όταν το υπουργείο έκανε τη δουλειά του, αλλά ο δήμαρχος… θύμωσε!
Στο μεσοδιάστημα, οι πρώτες αποφάσεις εγκρίθηκαν από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας μόνο αφότου διορθώθηκαν τα λάθη του Δήμου Ρόδου.
Στις 18 Φεβρουαρίου 2025, το Υπουργείο δέσμευσε ποσό συνολικού ύψους 1.014.750 ευρώ για την οικονομική ενίσχυση των πληγέντων.
Είναι ενδεικτικό του αλαλούμ που είχε προηγηθεί πριν την έκδοση της αποφάσεως ότι στα σχετικά έγγραφα που μνημονεύονται στην απόφαση του Υπουργείου Αρ. Πρωτ.: 9587/1.6243.72 αναφέρονται και τα εξής για τα αιτήματα του Δήμου Ρόδου, όπως είχαν υποβληθεί:
«13. Τα υπ’ αρ. πρωτ. 2/6004/04.02.2025 και 2/2465/06.02.2025 (ορθή επανάληψη) αιτήματα επιχορήγησης του Δήμου Ρόδου για παροχή οικονομικής ενίσχυσης σε πληγέντες του Δήμου από τα πλημμυρικά φαινόμενα της κακοκαιρίας ‘BORA’ που εκδηλώθηκε από 30.11.2024 έως 03.12.2024, συνοδευόμενο από:
– τα Πρακτικά των Επιτροπών Καταγραφής & Εξέτασης Αιτήσεων Οικονομικής Ενίσχυσης Πολιτών που επλήγησαν από τα πλημμυρικά φαινόμενα της κακοκαιρίας ‘BORA’ που εκδηλώθηκε από 30.11.2024 έως 03.12.2024, από τα οποία προκύπτει ο αριθμός των δικαιούχων και η οικονομική ενίσχυση που τους αντιστοιχεί,
–τις με αρ. 190 [αριθμ. πρωτ. 2/4465/04.02.2025 (ορθή επανάληψη)] και 81 [αριθμ. πρωτ. 2/2211/12.02.2025 (ορθή επανάληψη)] αποφάσεις του Δημάρχου Ρόδου για χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης,
– τη βεβαίωση τήρησης λογαριασμού σε Τράπεζα,
-τον ΑΦΜ του Δήμου και τη διεύθυνση ηλεκτρονικής επικοινωνίας με τον Δήμο,
τα οποία απεστάλησαν στην Υπηρεσία».
Όμως, αντί ο Δήμος να πανηγυρίσει για την εξέλιξη αυτή, ο κ. Κολιάδης επέλεξε τον δρόμο της… διαμαρτυρίας.
Διαμαρτυρίες χωρίς… αυτογνωσία
Την ώρα που οι αποφάσεις του Δήμου ανακαλούνταν και διορθώνονταν, ο κ. Κολιάδης είχε επιδοθεί σε έναν αγώνα διαμαρτυρίας για τις καθυστερήσεις από την κυβέρνηση! Με παρεμβάσεις τόσο δικές του όσο και βουλευτών, πίεζε για την επίσπευση των διαδικασιών, ρίχνοντας το φταίξιμο αποκλειστικά στο κράτος.
Ωστόσο, το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας ενημέρωσε αρμοδίως ότι η καθυστέρηση οφειλόταν αποκλειστικά στις λανθασμένες αποφάσεις του Δήμου, που δεν μπορούσαν να εγκριθούν λόγω ανακριβειών και ελλιπών στοιχείων.
Οι κυβερνητικοί βουλευτές, που μέχρι τότε είχαν στηρίξει τον Δήμο στις διαμαρτυρίες του, έμειναν εμβρόντητοι όταν διαπίστωσαν ότι οι καθυστερήσεις δεν ήταν ευθύνη του κράτους, αλλά του ίδιου του Δήμου! Σημειώνεται ότι κανείς μέχρι σήμερα δεν βγήκε δημόσια να το σχολιάσει παρότι ενημερώθηκαν σχετικά αρμοδίως όταν έκαναν παρεμβάσεις στο Υπουργείο!
Ο δήμαρχος θεώρησε μάλιστα σκόπιμο να σχολιάσει ειρωνικώς με δηλώσεις του και τους κυβερνητικούς βουλευτές που τόλμησαν να εκδώσουν δελτία τύπου για να ενημερώσουν το κοινό για την έκδοση της πρώτης απόφασης αποζημίωσης.
Στο θέμα των βουλευτών και το σχολιασμό που έκανε για τα δελτία τύπου που εκδίδουν, ο κ. Κολιάδης είπε μάλιστα σε ραδιοφωνικές του δηλώσεις ότι «δεν είναι δυνατόν να μιλάνε για ποσά που δίνονται για αποζημιώσεις σύμφωνα με το νόμο»
Ο δήμαρχος επιμένει: “Όλα έγιναν by the book!”
Παρά το διασυρμό του Δήμου και το προφανές μπάχαλο, ο κ. Κολιάδης δεν έχει αναγνωρίσει ούτε μισή ευθύνη για τις καθυστερήσεις και τα λάθη στις αποφάσεις. Αντίθετα, συνεχίζει να διατυμπανίζει ότι “όλα έγιναν by the book”!
Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, οι υπηρεσίες του Δήμου έχουν υποβάλει λανθασμένα στοιχεία και στους πίνακες των έργων αποκατάστασης για τους οποίους αιτήθηκε ο Δήμος Ρόδου επιχορηγήσεις, δημιουργώντας επιπλέον προβλήματα.
Τελικά, ποιος καθυστερεί ποιον;
Είναι τουλάχιστον ειρωνικό: ο Δήμος Ρόδου καταγγέλλει καθυστερήσεις από την κυβέρνηση, ενώ δεν κατάφερε να εκδώσει ούτε μία σωστή απόφαση αποζημιώσεων! Και ενώ πίεζε για επίσπευση, τελικά αυτός ήταν που καθυστερούσε την καταβολή των ενισχύσεων.
Η ιστορία αυτή θα μπορούσε να είναι ανέκδοτο – αν δεν αφορούσε εκατοντάδες πληγέντες, που χρειάζονταν άμεση βοήθεια.
Και το ερώτημα παραμένει: Ο κ. Κολιάδης θα αναλάβει ποτέ την ευθύνη για το διοικητικό αλαλούμ του Δήμου του, ή θα συνεχίσει να καταγγέλλει “καθυστερήσεις” που ο ίδιος προκάλεσε;