Ειδήσεις

Οι αγορές που ποντάρει ο ελληνικός τουρισμός

Σταθερή αξία αποτελούν οι ελληνικοί προορισμοί στις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές τουρισμού γεγονός που προκαλεί αισιοδοξία για τις επιδόσεις της τρέχουσας χρονιάς, παρά τους τριγμούς που έχει επιφέρει προσωρινά στις κρατήσεις η ηφαιστειακή δραστηριότητα της Σαντορίνης. Αν μάλιστα κερδηθεί το στοίχημα σε συγκεκριμένες αγορές, στις οποίες φαίνεται να επενδύει τα τελευταία χρόνια η χώρα και οι φορείς του κλάδου και παρουσιάζουν υψηλά ποιοτικά χαρακτηριστικά, αντίστοιχες με τις φετινές επιδόσεις είναι, εκτός απροόπτου, διασφαλισμένες.

Ψηλά στις προτιμήσεις των Ευρωπαίων η Ελλάδα

Να θυμίσουμε ότι την μεγαλύτερη συνεισφορά στο μείγμα των τουριστών που υποδέχεται η χώρα έχουν παραδοσιακά οι ευρωπαϊκές αγορές, και συγκεκριμένα η Γερμανία και η Βρετανία. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι την προηγούμενη χρονιά ρεκόρ για τον κλάδο, το 2024, από τα 35,9 εκατ. ταξιδιωτών που επισκέφτηκαν την χώρα μας τα 10 περίπου εκατ., πάνω από το 25%, προήλθαν από αυτές τις δύο χώρες. Συγκεκριμένα σύμφωνα με τα στοιχεία της ΤτΕ οι Γερμανοί ταξιδιώτες έφτασαν το 2024 τα 5,4 εκατ. καταγράφοντας αύξηση 13,4%, ενώ αντίστοιχα οι Βρετανοί τα 4,5 εκατ. παρότι μάλιστα η ταξιδιωτική κίνηση από την Βρετανία σημείωσε οριακή μείωση της τάξης του 1%.

Ανοδικά κατά 8% με 10% κινήθηκαν και οι άλλες δύο βασικές ευρωπαϊκές αγορές που τα τελευταία χρόνια εντάσσουν την Ελλάδα στα ταξιδιωτικά τους πλάνα. Ο λόγος για την Γαλλία και εσχάτως την Ιταλία, οι οποίες τροφοδότησαν την χώρα με περίπου 2 εκατ. ταξιδιώτες έκαστη (1,99 εκατ. οι ταξιδιώτες από την Γαλλία και 2 εκατ. οι ταξιδιώτες από την Ιταλία).

Οι ενδείξεις από τις συγκεκριμένες αγορές φαίνεται να είναι θετικές, με έρευνα του INSETE για το πόσο ελκυστικό παραμένει το Brand Ελλάδα να δείχνει ότι η χώρα μας παραμένει στην ίδια θέση κατάταξης των προτιμώμενων προορισμών για Γερμανούς και Γάλλους, καταλαμβάνοντας την 3η και την 4η θέση αντίστοιχα. Παράλληλα βρίσκεται στην πρώτη πεντάδα των προορισμών επιλογής και των Βρετανών, έχοντας χάσει όμως δύο θέσεις σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη χρονιά. Γεγονός που, αν επιδράσει στις αφίξεις των Βρετανών τουριστών, οι οποίοι παρουσιάζουν υψηλότερη μέση δαπάνη από αυτή των Γερμανών για παράδειγμα, μπορεί να καταστεί επιζήμιο, ειδικά για συγκεκριμένους προορισμούς.

Σε κάθε περίπτωση βέβαια, οι προτιμήσεις των τριών αυτών χωρών, οι οποίες εισέφεραν και το 2023 το 42% των εισπράξεων του εισερχόμενου τουρισμού είναι ενδεικτικό της διατήρησης της δυναμικής του κλάδου. Παράλληλα βέβαια, η χώρα μας βρίσκεται και στην πρώτη δεκάδα, συγκεκριμένα στην 7η θέση, των Ισπανών τουριστών οι οποίοι όμως μικρή συνεισφορά έχουν στις τουριστικές εισπράξεις.

Μεγάλος ο ανταγωνισμός στη Μεσόγειο

Ο ανταγωνισμός βέβαια, παραμένει μεγάλος από τους άλλους δημοφιλείς προορισμούς της Μεσογείου. Ενδεικτικά στις προτιμήσεις των Γερμανών στην πρώτη θέση βρίσκεται η Ιταλία με 29,2% ακολουθεί η Ισπανία με 28,5% και έπεται η Ελλάδα με ποσοστό 20,3%.

Στην περίπτωση των Γάλλων πριν από την Ελλάδα, που συγκεντρώνει ποσοστό 12,9%, βρίσκονται Ισπανία (31,4%), Ιταλία (21,6%), Πορτογαλία (16,6%) ενώ στην περίπτωση του Ηνωμένου Βασιλείου Ισπανία (34,1%), Ιταλία (22,2%), Γαλλία (20,0%), ΗΠΑ (19,8%) προηγούνται της χώρας μας που συγκεντρώνει ποσοστό 19%.

Με το βλέμμα στις long-haul αγορές

Ειδοποιός διαφορά για τις επιδόσεις του 2025, θα αποτελέσει και η επίδραση της χώρας μας στις προτιμήσεις των υπερπόντιων αγορών, οι οποίες άργησαν να ανακάμψουν μετά την πανδημία, καταφέρνοντας ωστόσο, μερικές από αυτές, να παρουσιάζουν αξιοσημείωτες επιδόσεις. Τρανό παράδειγμα αποτελεί η αγορά των ΗΠΑ η οποία κινείται ανοδικά τα τελευταία χρόνια εισφέροντας πολλαπλά σε αφίξεις και έσοδα καθώς αποτελεί την αγορά με την υψηλότερη μέση δαπάνη για την χώρα μας.

Μόνο το 2024 για παράδειγμα οι Αμερικανοί τουρίστες παρουσίασαν αύξηση της τάξης του 10% φτάνοντας τα 1,5 εκατ. αφίξεις. Παρότι μάλιστα οι Αμερικανοί τουρίστες που έφτασαν στη χώρα ήταν αριθμητικά λιγότεροι από τους Γάλλους ή τους Ιταλούς, η συνεισφορά τους στα έσοδα ήταν υψηλότερη. Για την ακρίβεια οι εισπράξεις από τη Γαλλία μειώθηκαν κατά 11,4% φτάνοντας τα 1.262,9 εκατ. ευρώ – παρά την άνοδο των αφίξεων – και αυτές από την Ιταλία διαμορφώθηκαν στα 1.225,1 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας άνοδο 13,6%, όταν οι εισπράξεις από τις ΗΠΑ σημείωσαν αύξηση κατά 15,1% και διαμορφώθηκαν στα 1.581,5 εκατ. ευρώ.

Στην περίπτωση των ΗΠΑ δε, σύμφωνα με την έρευνα του INSETE η οποία βασίζεται έρευνα που διενεργήθηκε από την εταιρεία GWI τα δύο προηγούμενα έτη, η Ελλάδα κέρδισε μια θέση στην προτίμηση των Αμερικανών τουριστών, βρισκόμενη στην 13η θέση των προτιμήσεων των Αμερικανών πέρυσι.

Μάλιστα η διαφορά σε προτίμηση μεταξύ της Ελλάδας και των χωρών που προηγούνται κατά μια ή δύο θέσεις, για την αγορά των ΗΠΑ είναι μόλις 1 ποσοστιαία μονάδα. Σημειωτέον, ότι για τους Αμερικανούς το Μεξικό, ο Καναδάς (χώρες που ευνοούνται από μικρότερες αποστάσεις και εύκολη οδική πρόσβαση από τις γειτονικές πολιτείες των ΗΠΑ) και οι Μπαχάμες αποτελούν τους τοπ 3 προορισμούς ενώ ο πρώτος σε προτίμηση ευρωπαϊκός προορισμός είναι η Ιταλία.

Σημαντική θέση καταλαμβάνει η χώρα και στις προτιμήσεις των Αυστραλών τουριστών, παρότι αποτελούν μικρό μέρος της διεθνούς ταξιδιωτικής κίνησης. Συγκεκριμένα η Ελλάδα κατατάσσεται στην 3η θέση προτίμησης για ταξίδια στο εξωτερικό τους επόμενους 12 μήνες για την αγορά της Αυστραλίας.

Οι προοπτικές της ινδικής αγοράς

Όσο για τις υπερπόντιες αγορές που εμφανίζουν μεγάλα περιθώρια βελτίωσης περιλαμβάνουν την Κινεζική η οποία προ πανδημίας σημείωνε υψηλά ποσοστά ανάπτυξης και σε αυτή την Ινδίας. Βάσει της έρευνας, η χώρα μας καταλαμβάνει την 32η θέση για την αγορά της Κίνας και την 36η για την ινδική αγορά, παρότι έχει πέσει 7 και 11 θέσεις αντίστοιχα. Ειδικά για την περίπτωση της Ινδίας οι προοπτικές αυξάνουν, καθώς επιχειρούνται συντονισμένες προσπάθειες ανοίγματος της εν λόγω αγοράς.

Σε αυτό το πλαίσιο η Ελλάδα ήταν η μοναδική ευρωπαϊκή χώρα που συμμετείχε στη Διεθνή Έκθεση SATTE (South Asia’s Travel & Tourism Exchange) 2025 στην Ινδία, στο Νέο Δελχί (19-21/2), συγκεντρώνοντας το έντονο ενδιαφέρον χιλιάδων επαγγελματιών του κλάδου (τουριστικών πρακτορείων, διαφημιστικών εταιρειών, ΟΤΑ, τουριστικών μέσων κ.α.). Το παρών έδωσαν μαζί με τον ΕΟΤ όπου συμμετείχε με περίπτερο 54 τ.μ. και συνεκθέτες την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τα ξενοδοχεία Mitsis Hotels, το Costa Navarino, η Aegean Airlines και τα τουριστικά πρακτορεία MAZI Travel Services και ASIT-ANATOLIA Travel.

Το επόμενο έτος δε, η Aegean φιλοδοξεί να επιχειρεί και στην Ινδία, με τα νέα αεροσκάφη που Airbus A321neo, που έχει παραγγείλει. Όπως έχει δηλώσει στο παρελθόν μάλιστα ο επικεφαλής της εταιρείας, Ευτύχης Βασιλάκης, γίνονται προσπάθειες ώστε να επισπευθεί η παραλαβή των τεσσάρων νέων αεροσκαφών, προκειμένου να μην χαθεί η σεζόν του 2026.

Όσο για τις προοπτικές της Ινδικής αγοράς να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με έρευνα της McKinsey, χάρη στην αυξανόμενη ευημερία και την ταχέως αναπτυσσόμενη οικονομία της χώρας, η Ινδία θα αποτελέσει μια σημαντική παγκόσμια αγορά προέλευσης για ταξίδια αναψυχής τα επόμενα χρόνια. Με πληθυσμό που ξεπερνά τα 1,4 δισεκατομμύρια, ο οποίος μάλιστα έχει μέση ηλικία τα 27,6 έτη – δέκα χρόνια νεότερος από τον πληθυσμό των περισσότερων μεγάλων οικονομιών – και με την προβλεπόμενη αύξηση του κατά κεφαλήν ΑΕΠ της χώρας, η McKinsey εκτιμά ότι οι Ινδοί τουρίστες θα μπορούσαν να πραγματοποιούν 80 έως 90 εκατομμύρια ταξίδια ετησίως έως το 2040.

 

Πηγή: insider.gr

 

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου