Τοπικές Ειδήσεις

Τα Koullias Hotels συνομιλούν με τη Rebecca Hederson, καθηγήτρια του Harvard, για τη βιώσιμη ανάπτυξη ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα τις τάσεις και προκλήσεις στην εποχή μας

Τα Koullias Hotels κάλεσαν την καθηγήτρια του Harvard Rebecca Hederson, συνδιευθύντρια στην πρωτοβουλία Επιχειρηματικότητα και Περιβάλλον σε συνομιλία στην οποία ανταποκρίθηκε άμεσα και με χαρά -ενώ βρισκόταν σε συνέδριο στην Ιαπωνία – για να μοιραστεί μεταξύ άλλων τις τάσεις και προκλήσεις της βιώσιμης ανάπτυξης, το σημαντικό ρόλο της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και των εργαζομένων, την ανάπτυξη καινοτομίας και την επίδραση στις τοπικές κοινωνίες. Γόνιμη συζήτηση με ερωτήσεις που ακολουθούν είχαν με την καθηγήτρια, η γενική διευθύντρια των Koullias Hotels κυρία Ελένη Μπάση,  η οποία είχε την πρωτοβουλία καθώς είχε παρακολουθήσει τα μαθήματα της Hederson σε πρόγραμμα του Πανεπιστημίου, οι συνεργάτες της επιχείρησης στα θέματα βιώσιμης ανάπτυξης, στρατηγικού μάρκετινγκ και στελέχη της διοίκησης.

Λίγα λόγια την ομιλήτρια:

Η Rebecca Henderson είναι καθηγήτρια στο Πανεπιστημίου John and Natty McArthur στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ και παράλληλα στο Harvard Business School στα μαθήματα Διοίκησης και Στρατηγικής καθώς και Συνδιευθύντρια της πρωτοβουλίας Επιχειρηματικότητα και Περιβάλλον. Eίναι επίσης ερευνήτρια στο Εθνικό Γραφείο Οικονομικών Ερευνών ΗΠΑ. Από το 1988-2008 ήταν Καθηγήτρια στο Sloan School του MIT, όπου ειδικεύτηκε σε προβλήματα που αφορούν τα οικονομικά της καινοτομίας, στην οργανωσιακή αλλαγή και τα στρατηγικά ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι μεγάλοι οργανισμοί που προσπαθούν να επωφεληθούν από τη σημαντική καινοτομία. Συνεργάστηκε με πολύ μεγάλες επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο. Η τρέχουσα εργασία της επικεντρώνεται στα οικονομικά της καινοτομίας στην ενέργεια και στις οργανωτικές και στρατηγικές προκλήσεις που είναι εγγενείς στις προσπάθειες των ιδιωτικών εταιρειών να ανταποκριθούν στην κλιματική αλλαγή. Είναι η συγγραφέας του ευπόληπτου βιβλίου «Reimagining Capitalism. In a world of Fire” όπου αναφέρεται σε ένα βιώσιμο καπιταλισμό ο οποίος μπορεί να σώσει τον κόσμο. Καταρρίπτει την κοσμοθεωρία ότι ο μόνος σκοπός της επιχείρησης είναι να βγάλει χρήματα και να μεγιστοποιήσει την αξία των μετόχων. Ο χρόνος για δράση είναι λίγος.

Η συζήτηση ξεκίνησε από την αβεβαιότητα και έντονη ανησυχία για τις πολιτικές απόσυρσης των ΗΠΑ από τη διεθνή κλιματική συμφωνία και την “πράσινη μετάβαση” αλλά και από τη στάση που θα κρατήσει η Ευρώπη η οποία έχει επενδύσει στην κλιματική ουδετερότητα. Η Hederson τοποθετήθηκε:

Το τι κάνουν οι επιχειρήσεις, αυτό είναι το σημαντικό. Ποιά είναι η σχέση της επιχείρησης με τις έννοιες βιωσιμότα, δέσμευση, καινοτομία, παραγωγικότητα με στόχο την οικονομική ανάπτυξη.

Πέρα όμως από τις πολιτικές αλλαγές, οι θεμελιώδεις μοχλοί βιωσιμότητας είναι εδώ: “Η κλιματική αλλαγή είναι εδώ! Η απώλεια βιοποιλιλότητας δεν πρόκειται να σταματήσει! ΟΙ καταναλωτές ανησυχούν όλο και περισσότερο γι΄ αυτό, ενώ οι νέοι παραμένουν βαθιά αφοσιωμένοι”. Το ερώτημα είναι “τι είδους επιχειρήσεις χρειάζονται για να ξεπεραστεί η κλιματική αλλαγή;” Με την μεγάλη εμπειρία της από τη συνεργασία με εταιρείες κολοσσούς, η Hederson  διαπιστώνει ότι είναι εφικτό μια επιχείρηση να λειτουργεί με κανόνες βιωσιμότητας και ταυτόχρονα να είναι κερδοφόρα ενώ παράλληλα ενισχύεται το brand. Το θέμα της βιωσιμότητας είναι ένα στρατηγικό στοίχημα.

Αναφορικά με τη δέσμευση των εργαζομένων στα θέματα περιβάλλοντος ήταν σαφής:

• Η αντιμετώπιση των εργαζομένων με αξιοπρέπεια και σεβασμό, η ενδυνάμωσή τους και η δίκαιη (αξιοπρεπής) αμοιβή τους, παραμένει ζωτικής σημασίας για την παραγωγικότητα, την ευελιξία κια τη δέσμευση.

• Η οικοδόμηση γνήσιου ενδιαφέροντος για τους άλλους και αμοιβαίας υποστήριξης δημιουργεί την “κουλτούρα συναισθηματικής παρουσίας” και αποτελεί ισχυρό πλεονέκτημα.

• Να κάνουμε “μικρά πράγματα γιατί το να κάνεις μικρά πράγματα δεν είναι μικρό”.  Είναι μεγάλη η δύναμη που έχουν οι μικρές πράξεις και επηρεάζουν το μέλλον.

• Μάθηση μέσω της εμπειρίας. Η κατανόηση της αξίας της θετικής ανθρώπινης αλληλεπίδρασης προέρχεται από τον τρόπο που οι άνθρωποι φέρνονται ο ένας στον άλλον και μέσω της ενσυνείδητης πρόθεσης.

Πως αναπτύσσεται η καινοτομία στην επιχείρηση; Η Hederson ήταν άμεση: “Η καινοτομία απαιτεί Χρόνο και Χώρο”.

• Είναι σκόπιμη η δημιουργία Χρόνου και Χώρου για να υποβάλλονται ερωτήσεις για την προσφορά, τα προϊόντα, τις υπηρεσίες, οι οποίες εγείρουν στη συνέχεια άλλες ερωτήσεις, σκέψεις για πιθανές αλλαγές και πως μπορούν να βοηθήσουν μακροπρόθεσμα.

• Εσωτερικές ομάδες. Μικρές εσωτερικές ομάδες μπορούν να οδηγήσουν στην καινοτομία, με εξωτερική υποστήριξη όπου αυτό χρειάζεται. Βελτιώσεις προκύπτουν από την εμπλοκή ανθρώπων που βρίσκονται κοντά στους πελάτες και εισπράτουν τις απόψεις και παρατηρήσεις τους για να τις αξιοποιήσουν.

Πως μπορεί η ξενοδοχειακή επιχείρηση να εμπνεύσει και να επηρεάσει την τοπική κοινότητα; Η επιδραστική σχέση με την τοπική κοινότητα βασίζεται στον θετικό αντίκτυπο και το όφελος από απτές ενέργειες βιωσιμότητας.  Η επιχείρηση οφείλει να στηρίζει την τοπική κοινότητα. Πριν όμως παρακινήσει για δράσεις βιωσιμότητας, σε προτεραιότητα είναι η οικοδόμηση κοινότητας ανθρώπων με κοινές αξίες και εμπειρίες μέσα από την ανοικτή επικοινωνία και ενέργειες που βασίζονται στην εμπιστοσύνη.

Είναι σημαντικό να δώσουμε έμφαση στην κουλτούρα βιωσιμότητας  ως βασική αξία της επιχείρησης και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Η υιοθέτηση της φιλοσοφίας αυτής από το προσωπικό έχει πολλά οφέλη μεταξύ των οποίων, ικανοποιημένους εργαζόμενους με δέσμευση στο όραμα, χαρούμενους πελάτες, παραγωγικότητα, ανάπτυξη. Η εμπιστοσύνη και η πιστότητα τόσο από τους επισκέπτες όσο και από τους εργαζόμενους, προϋποθέτουν αυθεντικότητα και ειλικρινή επικοινωνία προς όλους. Η ενίσχυση των δεσμών με την τοπική κοινότητα με πρωτοβουλίες συνεργασίας και επικοινωνία συμβάλλει στις κοινές δράσεις που βασίζονται σε κοινές αξίες. Είναι σημαντικό να μοιράζονται οι επιχειρήσεις τις επιτυχίες από τις προσπάθειές τους, να εμπνέουν μέσα από τις μικρές ενέργειες και να πολλαπλασιάζουν την αξία και το όφελος προς όλες τις κατευθύνσεις – επισκέπτες, εργαζομένους, τοπική κοινότητα, ανάπτυξη.

Στον πυρήνα αυτής της προσέγγισης βρίσκεται η πιο θεμελιώδης αξία: η αγάπη – μια παγκόσμια δύναμη που ενώνει, εμπνέει και ενισχύει τη βιωσιμότητα σε κάθε της διάσταση. Η αγάπη αποτελεί το συνεκτικό στοιχείο που δίνει ουσιαστικό νόημα σε κάθε πρωτοβουλία και ενισχύει τη σύνδεση μεταξύ ανθρώπων, επιχειρήσεων και κοινωνίας. Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει η καθηγήτρια Rebecca M. Henderson, «η λύση σε όλες τις προκλήσεις της εποχής μας βρίσκεται στην ίδια την αγάπη».

 

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου