Μοιάζει με σενάριο επιστημονικής φαντασίας, όμως, συμβαίνει στο δήμο της Κω.
Η υπόθεση αφορά σε δύο διαχειριστικούς ελέγχους τους οποίους, ενώ ανέθεσε η πρώην δημοτική αρχή και αφορούσαν η μία στην εκκαθάριση της ΕΔΗΚ (επιχείρηση δημοτικών κινηματογράφων) και η άλλη στο πρώην διαδημοτικό λατομείο, φαίνεται ταυτόχρονα η ίδια να τους σαμποτάριζε.
Πιο συγκεκριμένα, τον Νοέμβριο του 2011, ανατέθηκε στο λογιστικό γραφείο του κ. Σπύρου Ακύλα, ο διαχειριστικός έλεγχος της ΕΔΗΚ. Τον ίδιο χρόνο ανατέθηκε στο λογιστικό γραφείο του κ. Ηλία Χρυσόπουλου και ο διαχειριστικός έλεγχος του λατομείου.
Στην πρώτη περίπτωση, ο εκκαθαριστής παρέδωσε πριν δύο χρόνια το στικάκι με τα αποτελέσματα του ελέγχου στο γραφείο του τ. δημάρχου Κω Κώστα Καΐσερλη και από τότε το στικάκι αναζητείται. Στην δε δεύτερη, ο εκκαθαριστής δηλώνει πως, δεν μπορεί να ολοκληρώσει τον έλεγχο διότι λείπουν τα λογιστικά βιβλία και ισολογισμοί…
Το χαμένο στικάκι….
Όπως δήλωσε στον «Σ» ο κ. Ακύλας, όταν ολοκλήρωσε την έρευνα (εμπεριέχεται σε περίπου 200 σελίδες) έναν χρόνο μετά την ανάθεση του έργου, δηλαδή, τον Νοέμβριο του 2012, είχε θέσει το ερώτημα στη δημοτική αρχή, με ποια μορφή επιθυμεί να της παραδώσει την έκθεση: σε χαρτί ή ηλεκτρονικά; Του απάντησαν, ηλεκτρονικά, διότι όπως του είπαν, θα είναι πιο εύχρηστο το διάβασμά της και αυτό έπραξε. «Την παραλάβανε μέσα στο γραφείο του κυρίου δημάρχου» μας είπε χαρακτηριστικά. Από εκεί και πέρα δεν γνωρίζει τίποτα περισσότερα. Μας ενημέρωσε όμως πως, πριν από λίγες ημέρες (δηλαδή, δύο σχεδόν χρόνια από την ημερομηνία παράδοσης) έλαβε μία επιστολή από τη νέα δημοτική αρχή, όπου τον ρωτούν πού βρίσκεται η έκθεση. Η απάντησή του η ίδια. Ζητά να τον ενημερώσουν με ποια μορφή την θέλουν. «Θα ψάξω στα backup δύο χρόνων και θα την βρω» μας είπε χαρακτηριστικά.
Όσο για την έρευνα, μας ενημέρωσε πως, αρχικά έγινε έλεγχος στην επιχείρηση από το ΙΚΑ και την ΔΟΥ, ενώ στη συνέχεια ο ίδιος συνεργάστηκε με τον κ. Περικλή Περρή (λογιστή της επιχείρησης) και από τα αρχεία που του έδωσε, έκανε την αξιολόγηση. Όπως δε, μας δήλωσε χαρακτηριστικά, «έχω κάνει, νομίζω, μια δουλειά που μπορεί να την διαβάσει και επιστήμονας και μη».
Εκκαθάριση χωρίς στοιχεία
Σύμφωνα με δηλώσεις στον «Σ» του κ. Ηλία Χρυσόπουλου, ο δήμος Κω του αναθέτει το 2011 την εκκαθάριση του λατομείου. Μέχρι το 2013, δεν είχε προβεί σε καμία ενέργεια διότι, όπως σημειώνει, «δεν μου έδωσαν τα βιβλία, τα τιμολόγια, δηλαδή στοιχεία για να κάνω την εκκαθάριση». Το 2013, του ανανεώνουν την εντολή, «όμως, πάλι δεν έχω στοιχεία. Το μόνο που κατάφερα να κάνω ήταν να πληρώσω τους εργαζόμενους, όσους είχαν προσφύγει και είχαν δικαστικές αποφάσεις, έστω και με τα μισά χρήματα, με σκοπό, μόλις ολοκληρωθεί η εκκαθάριση, να πάρουν τα υπόλοιπα» λέει χαρακτηριστικά.
Το εξίσου πολύ σημαντικό είναι ότι, όπως μας είπε, όταν του ανατέθηκε την πρώτη φορά η εκκαθάριση, ανακάλυψε την περιβόητη εγγυητική επιστολή (έχει όλα τα σχετικά έγγραφα).
Τι αφορά η εγγυητική επιστολή
Όπως μας εξήγησε ο κ. Χρυσόπουλος, το τότε υπουργείο Ανάπτυξης, για να χορηγήσει άδεια λειτουργίας στο διαδημοτικό λατομείο, απαιτούσε – εκτός των λοιπών δικαιολογητικών – και μία εγγυητική επιστολή ύψους 216.000 ευρώ (τα χρήματα θα επιστρέφονταν στην επιχείρηση όταν σταματούσε τη λειτουργία της και προχωρούσε στην αποκατάσταση του περιβάλλοντα χώρου), την οποία έδωσε η Alpha Bank. Η εγγυητική επιστολή έληξε το 2002, χωρίς να προβεί σε σχετικές δράσεις η τότε διοίκηση του λατομείου. Τι όφειλε να πράξει; Να την ανανεώσει, κάτι το οποίο δεν έπραξε ποτέ. Αξίζει να σημειώσουμε ότι, στη σύμβαση που είχε υπογράψει το λατομείο με το υπουργείο, αναφερόταν πως, η νέα εγγυητική επιστολή που θα εκδιδόταν το 2002, θα ήταν αυξημένη κατά 40% της αρχικής, δηλαδή, περίπου 300.000 ευρώ.
«Όταν ανέλαβα την εκκαθάριση και άρχισαν να ψάχνω, ανακάλυψα ότι, υπάρχει ένας λογαριασμός στην Alpha Bank που χρεώνει την εταιρεία με 1300 ευρώ το μήνα από το 2002 που έληξε η εγγυητική, αιτιολογώντας τα ως έξοδα (προμήθεια)» συνεχίζει ο κ. Χρυσόπουλος. Το «σκάλισμα» όμως της υπόθεσης από την πλευρά του, «ξυπνάει» τρόπον τινά την αρμόδια Υπηρεσία της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου, η οποία εντέλει την τράπεζα να πληρώσει την εγγυητική επιστολή, η οποία καταπίπτει υπέρ του ελληνικού δημοσίου. Η τράπεζα πληρώνει τα χρήματα και σήμερα τα ζητάει από τον δήμο αφού διαδημοτικό λατομείο δεν υφίσταται και εγγυητής ήταν ο τότε δήμαρχος, Κώστας Καΐσερλης.
«Αυτό που εγώ πήρα ως στοιχείο, είναι ένα ισοζύγιο του 2007 και μόνο. Δεν υπάρχει τίποτε άλλο στα χέρια μου. Μέσα σε αυτό το ισοζύγιο όμως, θα έπρεπε να φαίνεται αυτή η εγγυητική και δεν φαίνεται. Όμως, εάν και εφόσον μου προσκομιστούν τα βιβλία της επιχείρησης, η πληρωμή της εγγυητικής από την τράπεζα, μου άνοιξε το δρόμο για να κάνω την εκκαθάριση» σημειώνει ο κ. Χρυσόπουλος.
Τι γίνεται όμως με τα έξοδα που χρεώνει η τράπεζα το δήμο;
«Κάποια χρονική στιγμή μπήκαν σε έναν λογαριασμό του λατομείου από την πρώην Αγροτική Τράπεζα κάποια χρήματα που εκτιμώ ότι αφορούσαν σε επιστροφή χρημάτων και πιθανολογώ ότι αφορούσε σε μεταξύ τους σύμβαση για αγορά κάποιου μηχανήματος, το οποίο εκποιήθηκε από την τράπεζα» μας είπε ο κ. Χρυσόπουλος. Και το ρεζουμέ; Η Alpha Bank, χωρίς να ενημερώσει κανέναν, πήρε όλα τα χρήματα από τον λογαριασμό, με τα οποία καλύφθηκαν τα έξοδα της εγγυητικής επιστολής μέχρι και το 2012. Έτσι, τα χρήματα που οφείλει ο δήμος στην τράπεζα, σήμερα αφορούν: α) τις 216.000 ευρώ (το ποσό της εγγυητικής επιστολής) και β) τα έξοδα (προμήθεια) της εγγυητικής με τις προσαυξήσεις τους για το 2013 και το 2014 τα οποία ανέρχονται περίπου στα 22.000 ευρώ.
«Αυτό που περιμένω είναι, αφενός μεν να πάρω επισήμως το χαρτί ότι πληρώθηκε το ποσό της εγγυητικής επιστολής και αφετέρου, να φτιάξει ένας μηχανογράφος το πρόγραμμα (του Η/Υ του λατομείου), το οποίο δεν δουλεύει, για να αντλήσουν τα στοιχεία, να τα εκτυπώσουν και να μου τα παραδώσουν. Εάν γίνουν αυτά, έχω πλέον σχέδιο για τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να γίνει η εκκαθάριση. Αυτό το σχέδιο θα το καταθέσω στον δήμο. Εάν το αποδεχτεί, τότε θα προχωρήσω» ξεκαθαρίζει ο κ. Χρυσόπουλος.
Με λίγα λόγια, η αιτιολογία που χρησιμοποιούσε ο δήμος για την επί τρία χρόνια μη παραχώρηση των στοιχείων στον εκκαθαριστή, ήταν ότι, δεν δούλευε το πρόγραμμα διότι ήταν παλιό και τα στοιχεία δεν μπορούσαν να αναπαραχθούν!!!
Όσο για τα τιμολόγια, ο δήμος έλεγε ότι τα έχει ο λογιστής, ο λογιστής ότι τα πήρε ο δήμος και τα μετέφερε στο κτίριο της πρώην αλεξάντερ φάσιον και άκρη δεν υπάρχει.
«Εάν τουλάχιστον έχω τα στοιχεία από τα βιβλία και τους ισολογισμούς τους οποίους συνέτασσε η επιχείρηση, οι οποίοι φαντάζομαι θα συμφωνούν με τα βιβλία, τότε μπορώ να προχωρήσω στην εκκαθάριση της επιχείρησης» κατέληξε ο κ. Χρυσόπουλος.
Η προσφυγή του δήμου
«Δεν έχω βρει τίποτα» δήλωσε μιλώντας στον «Σ» η αντιδήμαρχος οικονομικών του δήμου Κω κα Ευτέρπη Παπαχρήστου για την υπόθεση του στικακίου της ΕΔΗΚ. «Αυτά όλα έπρεπε να βρίσκονται στην Οικονομική Υπηρεσία. Δυστυχώς όμως, δεν έχουμε βρει τίποτα απολύτως» συμπλήρωσε, εξηγώντας πως, για τον λόγο αυτό απέστειλε η Υπηρεσία σχετική επιστολή – ερώτημα στον κ. Ακύλα, η δε απαντητική του επιστολή εστάλη στον δήμο την Παρασκευή 10 Οκτώβρη.
Όσο για την μορφή που θα παραδοθεί η έκθεση του διαχειριστικού ελέγχου, η κα Παπαχρήστου είναι ξεκάθαρη: «Το στικάκι δεν μου λέει τίποτα. Η εκκαθάριση πρέπει να παραδίδεται σε έντυπη μορφή και υπογεγραμμένη».
Για δε την περίπτωση του λατομείου, η αντιδήμαρχος μας ανέφερε πως, μετά την υπόθεση της κατάπτωσης της εγγυητικής, είχαν συνεργασία με τον εκκαθαριστή Η. Χρυσόπουλο. Αφού ενημερώθηκε πλήρως για την υπόθεση, σε συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής στις 18 Σεπτεμβρίου 2014, ελήφθη η απόφαση ανάκλησης απόφασης της προηγούμενης Οικονομικής Επιτροπής (Αύγουστος του 2014) σύμφωνα με την οποία, ο δήμος θα πλήρωνε το ποσό της προμήθειας που ζητούσε η Alpha Bank.
Πιο συγκεκριμένα, η απόφαση η οποία ανακλήθηκε, έχει ως εξής: «… Εγκρίνει την εξόφληση της οφειλής ποσού 22.725,69 ευρώ της ΔΕΑΥΚ από το δήμο Κω ως καθολικό διάδοχο και την υποβολή αιτήματος για την εκκίνηση των απαιτούμενων διαδικασιών από την Alpha Bank για την αντικατάσταση του εγγυητή της εγγυητικής επιστολής Κώστα Καΐσερλη από το δήμο Κω».
Μας ενημέρωσε επίσης πως, στην ίδια συνεδρίαση αποφασίστηκε ο δήμος Κω, να προχωρήσει σε άσκηση προσφυγής κατά της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου, Γενική Δ/νση Ανάπτυξης, Δ/νση Βιομηχανίας, Ενέργειας και Φυσικών Πόρων, Τμήμα Τεχνικών Εφαρμογών, η οποία αφορά στην απόφαση της κατάπτωσης της εγγυητικής επιστολής.
Δύο εύλογα ερωτήματα:
1. Γιατί και με ποιο δικαίωμα η πρώην δημοτική αρχή δεν παρουσίασε τα αποτελέσματα του διαχειριστικού ελέγχου της ΕΔΗΚ ενώ τα είχε στα χέρια της 18 ολόκληρους μήνες (από τον Νοέμβριο του 2012 μέχρι τις εκλογές Μαΐου του 2014);
2. Γιατί τόσα χρόνια δεν «έφτιαχναν» το πρόγραμμα του Η/Υ του λατομείου έτσι ώστε να έχουν στη διάθεση του εκκαθαριστή τα στοιχεία; Πώς ανέθεσαν την εκκαθάριση της επιχείρησης χωρίς τα στοιχεία;
ΠΗΓΗ: ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ “ΣΤΑΘΜΟΣ”