Η πασχαλινή αγορά θεωρείται μετά από την χριστουγεννιάτικη, η καλύτερη περίοδος για το ελληνικό λιανεμπόριο. Από πλευρά πωλήσεων φυσικά. Το γεγονός αυτό δεν επιβεβαιώθηκε στη διάρκεια της φετινής Μεγάλης Εβδομάδας. Οπως λένε πηγές της αγοράς μιλώντας προς τον ΟΤ «η αγορά κινήθηκε μέτρια φέτος».
Δηλαδή συμπληρώνουν άλλες πηγές στα όρια της ανάπτυξης των τελευταίων τεσσάρων μηνών – στο 5,2%, που το 3,5% προέρχεται από την αύξηση του όγκου των πωλήσεων και 1,7% από τις ανατιμήσεις. Τον τόνο φυσικά, όπως συμβαίνει κάθε χρόνο, τον έδωσαν τα αμνοερίφια.
Οι μεγάλοι κερδισμένοι από το πασχαλινό τραπέζι
Οπως λένε χαρακτηριστικά «οι μόνοι κερδισμένοι ήταν όσοι από τους κτηνοτρόφους είχαν φέτος αμνοερίφια για πώληση». Εχασαν και οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ και οι κρεοπώλες, γενικά μιλώντας. Πράγματι οι ανάγκες της αγοράς την πασχαλινή περίοδο ανέρχονται στα 750.000 ζώα, αλλά η παραγωγή φέτος ήταν περίπου 450.000 ζώα.
Παράλληλα φέτος συνέπεσε το Πάσχα των καθολικών με το Πάσχα των ορθοδόξων, γεγονός που σημαίνει ότι η Ιταλία αναζητούσε ζώα σ΄ όλες τις χώρες των Βαλκανίων, όπως και η νότια Γαλλία. Ως εκ τούτου η μειωμένη προσφορά και η εξαιρετικά υψηλή ζήτηση ανέβασαν την τιμή παραγωγού στα 9 – 10 ευρώ το κιλό.
Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ για μία χρονιά έχασαν συνολικά 4 – 5 εκατ. ευρώ από την πώληση των αμνοεριφίων
Χάθηκε τζίρος 4-5 εκατ. ευρώ
Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ για μία χρονιά έχασαν συνολικά 4 – 5 εκατ. ευρώ από την πώληση των αμνοεριφίων! Το ίδιο είχε συμβεί και πέρυσι. Οι πιέσεις από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης προς τι αλυσίδες σούπερ μάρκετ ήταν ασφυκτικές. Ετσι με προφανή ζημία η τιμή στις αλυσίδες «άνοιξε» με 11,5 – 11,80 ευρώ το κιλό.
Αυτές οι τιμές άσκησαν μεγάλες πιέσεις στους κρεοπώλες. Ομως αιφνιδίως την Μεγάλη Παρασκευή η ΑΒ Βασιλόπουλος έριξε την τιμή ακόμη χαμηλότερα, στα 9,995 ευρώ το κιλό – κυκλοφόρησαν μάλιστα φήμες πως φοβήθηκαν ότι θα της μείνουν αδιάθετες ποσότητες αμνοεριφίων. Αντέδρασε αμέσως η ΕΥ Σκλαβενίτης ΑΕ που έριξε επίσης την τιμή στα 10,60 ευρώ το κιλό.
Η στρατηγική των αλυσίδων και οι κράχτες
Το σήμα στην αγορά είχε δοθεί. Ακολούθησαν η Μετρό ΑΕΒΕ, η Μασούτης ΑΕ, η Γαλαξίας και οι άλλες μικρότερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Κι ενώ τα σούπερ μάρκετ πωλούσαν με ζημιά τα αμνοερίφια ελπίζοντας ότι θα λειτουργήσουν ως «κράχτες» προς τους καταναλωτές για την αγορά των άλλων προϊόντων τους, τα πράγματα δεν ήρθαν όπως έλπιζαν.
Και τούτο διότι οι συνταξιούχοι δεν είχαν πάρει – πρόωρα – τις συντάξεις τους, οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν έχουν δώρο και το δώρο των ιδιωτικών υπαλλήλων είναι μόνο μισός μισθός. Ετσι τα πράγματα κινήθηκαν μέτρια με όλες τις πλευρές διαμαρτυρόμενες!
Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι το Πάσχα συνέπεσε με την Πρωτομαγιά, πράγμα που σημαίνει ότι οι συνταξιούχοι ήταν πληρωμένοι, οι ιδιωτικοί υπάλληλοι είχαν στη διάθεση τους ενάμιση μισθό και είχαν πληρωθεί και οι δημόσιοι υπάλληλοι. Ετσι η φετινή περίοδος συγκρινόμενη με την αντίστοιχη περυσινή, είναι συντριπτικά ανίσχυρη!
Πηγή: ot.gr