Στο μέσον μιας από τις δυσκολότερες τουριστικές περιόδους των τελευταίων χρόνων για τη Ρόδο και για τη χώρα γενικότερα, λόγω της διεθνούς οικονομικής ύφεσης, τουριστικοί παράγοντες της περιοχής μιλούν στη «δ» για την πορεία της σαιζόν και τολμούν προβλέψεις για την εξέλιξή της.
Κοινός τόπος στις εκτιμήσεις όλων είναι η επισφάλεια κάθε απόπειρας ασφαλούς πρόγνωσης, καθώς το τουριστικό τοπίο παραμένει ρευστό και διαμορφώνεται από τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Το βέβαιον είναι ότι θα υπάρξουν απώλειες, σε μονοψήφιο ποσοστό ως προς τις αφίξεις, πολύ μεγαλύτερες όμως, ως προς την εισροή τουριστικού συναλλάγματος, λόγω της συμπίεσης των τιμών και της περιορισμένης οικονομικής δυνατότητας των τουριστών. Ο θαλάσσιος τουρισμός αποτελεί την εξαίρεση στο γενικότερο αρνητικό τοπίο και καταγράφει θετικό πρόσημο.
Παρά ταύτα, η Ρόδος είναι , επί του παρόντος, ίσως ο νομαδικός τουριστικός προορισμός εν Ελλάδι, που αντέχει στις πιέσεις της οικονομικής κρίσης, με λιγότερες, συγκριτικά, απώλειες. Ωστόσο, όλοι οι τουριστικοί παράγοντες που πήραν μέρος στην έρευνα της «δ», επισημαίνουν ότι τα δύσκολα δεν πέρασαν, ως εκ τούτου, χρειάζεται εγρήγορση και όχι εφησυχασμός.
• Δημήτρης Καπετάνος – Προϊστάμενος Διεύθυνσης Τουρισμού Δωδεκανήσου : «Χρειάζεται η κινητοποίηση όλων μας»
Αξίζει να σημειώσουμε ότι για τη Ρόδο η φετινή τουριστική περίοδος, παρά την αρνητική διεθνή οικονομική συγκυρία, ξεκίνησε θετικά. Με στοιχεία της ΥΠΑ, σε ότι αφορά τις αφίξεις αλλοδαπών τουριστών με πτήσεις τσάρτερ, ο μήνας Απρίλιος, σημείωσε αύξηση 29,33% και ο μήνας Μάιος αύξηση 0,73%, σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2008.
Στο αποτέλεσμα αυτό συνέτειναν ουσιαστικά, τόσο η κινητικότητα των τοπικών τουριστικών γραφείων που δραστηριοποιούνται στον εισερχόμενο τουρισμό, όσο και οι ελκυστικές τιμές μεγάλων ξενοδοχείων της Ρόδου. Αποδείχθηκε για μια ακόμη φορά, ότι η έντονη και αποτελεσματική δραστηριότητα των επιχειρηματιών αλλά των τοπικών φορέων τουρισμού (ΠΡΟ.ΤΟΥ.Ρ. και Δ.Ο.Τ.) αποτελούν κλειδί για την ευημερία ενός τόπου.
Τους ίδιους μήνες, άλλες περιοχές της χώρας, όπως η Κρήτη και η Κέρκυρα ξεκίνησαν αρνητικά. Δυστυχώς για το μήνα Ιούνιο, η Ρόδος ακολούθησε την πορεία των άλλων ελληνικών περιοχών. Έτσι οι αφίξεις αλλοδαπών στη Ρόδο για το μήνα Ιούνιο μειώθηκαν κατά 9,7%, στην Κρήτη κατά 13,3% και στην Κέρκυρα κατά 8%. Για τον ίδιο μήνα, σε ότι αφορά τη Ρόδο μειώθηκαν και οι κινήσεις των αεροσκαφών κατά 11,4%.
Έτσι κατά το πρώτο εξάμηνο του 2009, η τουριστική κίνηση της Ρόδου σημείωσε μείωση της τάξης του 3%, καθόσον οι κυριότερες αγορές μας σημείωσαν μεγάλες απώλειες τον Ιούνιο. Αντιθέτως για το ίδιο χρονικό διάστημα οι αφίξεις επιβατών με κρουαζιερόπλοια σημείωσαν αύξηση κατά 15,7%.
Κατά την γνώμη μας ο μεγάλος πρωταγωνιστής της μείωσης των αφίξεων και των εισπράξεων όλων των τοπικών επιχειρήσεων, τουριστικών και μη, είναι η διεθνής ύφεση, η οποία έχει πλήξει ιδιαίτερα τα μικρά και μεσαία εισοδήματα, δηλαδή τους πελάτες μας. Τόσο οι Ευρωπαίοι καταναλωτές όσο και οι μεγάλοι Τουριστικοί Οργανισμοί του εξωτερικού ψάχνουν για φθηνούς προορισμούς. Παράλληλα η ύφεση έχει στρέψει ομάδες πληθυσμών προς τον εσωτερικό τουρισμό.
Ενδεχομένως και οι καλές καιρικές συνθήκες που επικρατούν στην Ευρώπη κατά τον μήνα Ιούνιο να επηρεάζουν τη ζήτηση. Να ληφθεί υπόψη ότι οι μήνες Απρίλιος και Μάιος είναι οι πρώτοι μήνες, που οι Ευρωπαίοι μετά από ένα βαρύ χειμώνα αναζητούν την απόδραση προς τον ήλιο και τις καλές καιρικές συνθήκες.
Σε ότι αφορά την τελική έκβαση της φετινής τουριστικής περιόδου, γνωρίζω ότι προσπάθειες της τουριστικής ηγεσίας βρίσκονται σε εξέλιξη. Στα Γραφεία Ε.Ο.Τ. εξωτερικού με εντολή της τουριστικής ηγεσίας υπάρχει αυξημένη κινητικότητα με ανάληψη διαφόρων δράσεων, προκειμένου να αντιμετωπισθεί όσον το δυνατόν θετικότερα η συνέχεια της τουριστικής περιόδου. Το στοίχημα είναι μεγάλο και χρειάζεται την κινητοποίηση όλων μας.
• Νίκος Πουλιού – Α΄ Αντιπρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων – KOS AKTIS Hotel: «Χρειάζεται μια πραγματική επανάσταση».
Η Κως, όπως και η Ρόδος είναι νησιά που κατακλύζονται κάθε χρόνο από μαζικό τουρισμό. Αν αυτό κάποτε αποτελούσε μοχλό ανάπτυξης των νησιών μας, σήμερα τείνει να γίνει μειονέκτημα, αφού δεν εκμεταλλευόμαστε τις ιδιαιτερότητες του και δεν πετάμε τα κακώς κείμενα.
Η μονοκαλλιέργεια του τουρισμού, η επιμονή τόσα χρόνια σε συγκεκριμένες αγορές, το γερασμένο τουριστικό προϊόν, η έλλειψη συντονισμένης στρατηγικής στην προβολή και την επικοινωνιακή πολιτική, οι ανεπαρκείς υποδομές των τόσων χρόνων μας καθιστούν ευάλωτους στην οικονομική ύφεση που διανύουμε, παρόλη την έντονη διαφήμιση που έκανε το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης για τη φετινή σεζόν.
Αρκετές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις αναγκάστηκαν να προβούν σε υπερπροσφορές, χωρίς να καταφέρουν να «νικήσουν» την κακή ψυχολογία του χειμώνα, που οδήγησε πολλούς φίλους επισκέπτες, που προτιμούσαν αρκετά χρόνια τα νησιά μας, (πολλοί απ’ αυτούς και δύο φορές τη σεζόν) είτε να αναβάλλουν τις διακοπές τους είτε να έρθουν για λιγότερες ημέρες.
Φαίνεται πεντακάθαρα πως από τη μια τα 14 μέτρα που πήρε ο Πρωθυπουργός για τη στήριξη του τουριστικού προϊόντος και από την άλλη η υπερπροσπάθεια των τοπικών αρχών-επιχειρηματιών να προσφέρουν περισσότερα σε χαμηλότερες τιμές, δεν είναι ικανά από μόνα τους να συγκρατήσουν τις απώλειες.
Χρειάζεται μια επανάσταση πραγματική στην εφαρμογή των νησιωτικών πολιτικών. Όχι μόνο λόγω της κρίσης, αλλά γιατί το αξίζουν οι κάτοικοι πρώτα, που ζουν στα νησιά και οι επισκέπτες. ¶μεσα να διεκδικήσουμε το ακτοπλοϊκό ισοδύναμο, φθηνότερο αεροπορικό και ακτοπλοϊκό εισιτήριο, να βελτιώσουμε την ποιότητα υπηρεσιών, να αναβαθμίσουμε την παροχή υγείας, να δώσουμε προτεραιότητα σε βασικά θέματα υποδομής ανά νησί. Επίσης, άμεσα να ξεκινήσει η λειτουργία του Παρατηρητήριου Τουρισμού και του Δορυφόρου Λογαριασμού, δυο εργαλείων που θα βοηθήσουν στην κατανόηση των πραγματικών προβλημάτων και θα δώσουν επιστημονικές λύσεις, ώστε κάθε χρονιά που θα έρχεται να’ ναι πιο αποδοτική από την προηγούμενη.
Τόσα χρόνια ο τουρισμός στήριζε και στηρίζει τα νησιά μας, είναι καιρός να επιστρέψουμε το κομμάτι της υπεραξίας που αποκτήσαμε, ζωντανεύοντας τους επίγειους παραδείσους μας.
• Μπάμπης Παλογιαννίδης – Διευθυντής ΠΡΟΤΟΥΡ: « Η Ρόδος άντεξε και διέψευσε τις προγνώσεις».
Είναι γεγονός, ότι η ύφεση στις ανεπτυγμένες οικονομίες οδήγησε φέτος, χαμηλότερα την διεθνή τουριστική κίνηση. Μαζί με την αμερικανική ήπειρο, η Ευρώπη είναι η περιοχή που έχει δεχθεί το μεγαλύτερο πλήγμα, δεδομένου ότι, οι αγορές προέλευσης τουριστών βρίσκονται ήδη ή πρόκειται να εισέλθουν σε οικονομική ύφεση. Τα οργανωμένα πακέτα ταξιδιών, είτε μεμονωμένα είτε ομαδικά, έχουν δεχθεί σχετική μείωση στο νησί μας. Ο λόγος είναι, πέρα από την οικονομική κρίση, ο πανικός που έχει ξεσπάσει για την ύπαρξη της. Η αγορά της Αγγλίας, η οποία είναι πολύ σημαντική σαν όγκος κίνησης, υπέστη συν τοις άλλοις, και υποτίμηση του νομίσματος της, πράγμα που οδήγησε στην φετινή μείωση των κρατήσεων της.
Παρόλα αυτά, είμαστε στην ευχάριστη θέση να επισημάνουμε ότι, η Ρόδος άντεξε και διέψευσε τις προγνώσεις που έκαναν λόγο για πτώση με διψήφια νούμερα και κατάφερε, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, να διατηρήσει τα περσινά επίπεδα αφίξεων, καθώς οι απώλειες της περιορίζονται σε μονοψήφιο αρνητικό πρόσημο, όταν οι άλλοι ελληνικοί προορισμοί έχουν υποστεί ισχυρά πλήγματα.
Τα επαγγελματικά ταξίδια και πιο συγκεκριμένα τα ταξίδια που αφορούν τον συνεδριακό τουρισμό στη Ρόδο, δεν δείχνουν να έχουν πληγεί σημαντικά. Αξίζει δε να σημειώσουμε, ότι ειδικά για φέτος, οι προσπάθειες μας προσέλκυσης Εσωτερικού Τουρισμού άρχισαν να αποδίδουν καρπούς και να συμβάλλουν στην άνοδο των ποσοστών αφίξεων. Ο Θαλάσσιος Τουρισμός, μια άλλη δυναμική μορφή τουρισμού στη Ρόδο, αυξήθηκε σημαντικά λόγω της αναβάθμισης του λιμανιού και λόγω των παρεμβάσεων μας στα σχετικά συνέδρια και εκθέσεις.
Στη συνέχεια της φετινής τουριστικής περιόδου είναι πιθανή κάποια μικρή πτώση, λόγω της αύξησης των τιμών των καταλυμάτων μέσα στον Ιούλιο και Αύγουστο. Ενδεχομένως, οι επισκέπτες να επιλέξουν φτηνότερες υπηρεσίες, όπως χαμηλότερης κατηγορίας ξενοδοχεία, ενώ θα είναι εγκρατείς ως προς τα χρήματα που θα ξοδέψουν. Οι αγορές της Γαλλίας, της Σκανδιναβίας και των Πρώην Ανατολικών Χωρών γενικότερα, δείχνουν να παρουσιάζουν αυξητικές μεταβολές, πράγμα που μαζί με τους Έλληνες, θα ισοσκελίσει την μικρή πτώση του Ιουνίου. Είμαι αισιόδοξος ότι, η φετινή τουριστική κίνηση στη Ρόδο θα διαμορφωθεί, κλείνοντας η σαιζόν, σε επίπεδα πολύ πιο ικανοποιητικά από τους λοιπούς ελληνικούς προορισμούς. Ο Οργανισμός Προώθησης Ροδιακού Τουρισμού, σαν μηχανισμός προβολής που είναι, οφείλει να διαφημίζει τη θετική εικόνα του νησιού μας στο εξωτερικό αλλά και στο εσωτερικό. Στόχος του οργανισμού είναι κάθε διαφημιστική του καμπάνια να έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση ζήτησης του προορισμού. Τα επίσημα στοιχεία, που καταδεικνύουν τη συγκράτηση της τουριστικής κίνησης στη Ρόδο, αποτελούν για τον ΠΡΟΤΟΥΡ, επιστέγασμα των ενδυναμωμένων προσπαθειών θωράκισης του ροδιακού τουρισμού απέναντι στην κρίση, αλλά και προστασίας του καθενός που δραστηριοποιείται στο χώρο του τουρισμού εδώ στη Ρόδο.
• Μαρία Βασιλάκη – Δ.Σ. Ένωσης Ξενοδοχείων Ρόδων – ESPERIDES: «Ακόμη είμαστε στην αρχή της κρίσης»
Η τουριστική κίνηση στο νησί έχει αυξηθεί από το τέλος Ιουνίου και παρουσιάζει ζήτηση και ο Ιούλιος. Η αύξηση αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι μειώθηκαν δραστικά οι τιμές των ξενοδοχείων και ότι έχουμε μπει στους μήνες διακοπών των σχολείων όπου αρχίζουν να κινούνται οικογένειες.
Οι κρατήσεις είναι τελευταίας στιγμής, που σημαίνει ακόμη χαμηλότερες τιμές σε όλες πλέον τις αγορές και βεβαίως τα έσοδα των ξενοδοχείων έχουν μεγάλη πτώση με ότι αυτό συνεπάγεται.
Αυτούς του είδους οι κρατήσεις δεν μας επιτρέπουν να έχουμε καθαρή εικόνα για τον Αύγουστο και τους επόμενους μήνες, αλλά φαίνεται ότι το επόμενο τρίμηνο θα έχει μεγαλύτερη πτώση από την αναμενόμενη.
Εκτιμώ ότι τελικά αυτό που υφίσταται τώρα ο ξενοδοχειακός κόσμος και σε επέκταση όλοι οι επιχειρηματίες που κύρια δραστηριότητας τους είναι ο τουρισμός, θα το αισθανθούν και οι υπόλοιποι κλάδοι από το φθινόπωρο.
Όσον αφορά το μέλλον, ήδη οι πιέσεις για μεγαλύτερες μειώσεις στα τιμολόγια είναι πολύ μεγάλες, που σημαίνει ότι ακόμη είμαστε στην αρχή της κρίσης την οποία οι μεν χώρες που έχουν βαριά βιομηχανία την βιώνουν ήδη με περικοπή μισθών, απολύσεις και κλείσιμο πολλών επιχειρήσεων, οι δε χώρες που έχουν τουριστική κατεύθυνση όπως η Ελλάδα θα την αντιμετωπίσουν το πολύ κοντινό μέλλον. Δεν είναι εποχή για εφησυχασμό.
• Κώστας Γεωργιάδης – Πρόεδρος Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Ρόδου – Georgiadis Tours: «Μείωση μεγαλύτερη των αντοχών του νησιού»
Τα μέχρι σήμερα αποτελέσματα δείχνουν ότι η Ρόδος δεν έμεινε ανεπηρέαστη από την διεθνή οικονομική κρίση στον τουριστικό τομέα. Η μείωση του 2,5% του πρώτου εξαμήνου αν και συγκριτικά χαμηλότερη από άλλες τουριστικές περιοχές της Ελλάδας πρέπει να μας ανησυχεί διότι τον μήνα Ιούνιο η μείωση ήταν 9% και αν συνεχίσει με τους ίδιους ρυθμούς για το υπόλοιπο της σαιζόν θα καταλήξουμε σε τελικές μειώσεις της τάξεως του 7-8% με αντίστοιχη μείωση του τουριστικού εισοδήματος της τάξεως του 20%, που είναι υπεράνω των οικονομικών αντοχών του νησιού, αποτέλεσμα της πίεσης των ήδη πεπιεσμένων τιμών των καταλυμάτων και υπηρεσιών προς τα κάτω.
Η ποσοτική αυτή κάμψη αυτή οφείλεται στην αβεβαιότητα του Ευρωπαίου τουρίστα αναφορικά με το εργασιακό του μέλλον, την ήδη μεγάλη ανεργία και την συρρίκνωση του εισοδήματος του. Παραδοσιακές τουριστικές αγορές άντλησης πελατών που αντιπροσωπεύουν πάνω από το 70% των επισκεπτών του Νησιού μας (Αγγλία, Γερμανία, πρώην Ανατολικές Χώρες, Σκανδιναβία ) έχουν μεγάλα οικονομικά προβλήματα. Παρένθεση στην ως άνω κατάσταση αποτελεί ο θαλάσσιος τουρισμός (Κρουαζιέρες) ο οποίος παρουσιάζει τουλάχιστον για την Ρόδο αυξητικές τάσεις της τάξεως του 15% σε επιβάτες και θα κλείσει με θετικό πρόσημο. Αυτό οφείλεται κυρίως στο ότι απευθύνεται σε υψηλότερα οικονομικά στρώματα τα οποία έχουν επηρεασθεί λιγότερο από την παγκόσμια οικονομική κρίση και σε περισσότερες αγορές και εκτός της Ευρώπης.
• Τσαμπίκος Χατζημιχάλης – Τουριστικός πράκτορας – Carayanides Travel Service S.A: «Αντέχει ο θαλάσσιος τουρισμός»
Η Τουριστική κίνηση στο νησί της Ρόδου , όσον αφορά τον θαλάσσιο τουρισμό , βρίσκεται σε παρόμοια επίπεδα με το 2008.
Παρ’ όλη την οικονομική κρίση που αναφέρεται στις διεθνείς αγορές , το νησί μας καταφέρνει να σταθεί σε ικανοποιητικά επίπεδα , δίχως να υστερεί σε νούμερα και σε αφίξεις σε σχέση με την περσινή χρόνια.
Κατά την άποψη μου , η πορεία του θαλασσίου τουρισμού μας , θα κλείσει με θετικό πρόσημο , αναλογιζόμενοι την κατάσταση που επικρατεί σε άλλα μέρη της χώρας και περεταίρω στην Ευρώπη.
Οι διορθωτικές κινήσεις που έγιναν στις λιμενικές μας εγκαταστάσεις , και η σωστή εφαρμογή του Κώδικας ISPS , συνετέλεσαν στην καλύτερη οργάνωση , και την διαμόρφωση ενός πιο ελκυστικού προορισμού.
Στοχεύοντας στην μεγιστοποίηση της ανάπτυξης του τουρισμού μας θα πρέπει να προχωρήσουμε σε κάποια ζωτικής σημασίας έργα και εγκαταστάσεις , που θα μας επιτρέψουν να διαχειριστούμε τον θαλάσσιο τουρισμό ακόμα καλύτερα, και με μακροχρόνια πρόβλεψη για αναβάθμιση προσφερομένων υπηρεσιών και κατά συνέπεια και επιπέδου.
• Τάσος Χατζηλιαμής – Rodos Tours – Marketing & Sales Director: «Μεγάλη μείωση του τουριστικού τζίρου»
Μέχρι σήμερα, μέσα Ιουλίου στο νησί μας και γενικότερα στην χώρα μας η τουριστική κίνηση επιδεικνύει μία φθίνουσα πορεία, η οποία ως κάποιο βαθμό ήταν αναμενόμενη. Φτάσαμε στο 9-10% της μείωσης των επισκεπτών στο νησί μας, ποσοστό το οποίο συνάδει με τις προβλέψεις μετά την οικονομική ύφεση στην Ευρώπη και γενικότερα.
Ο μεγαλύτερος παράγοντας επιρροής των επισκεπτών έχει να κάνει με την αρνητική ψυχολογία και την έντονη προβολή από τα μέσα μαζικής επικοινωνίας των επιπτώσεων των χρηματαγορών και τραπεζικών συστημάτων σε όλον τον κόσμο. Οι μαζικές απολύσεις στην Ευρώπη στην αρχή της χρονιάς άσκησαν μία έντονη ψυχολογική πίεση στους εργαζομένους οι οποίοι όντας αβέβαιοι για το μέλλον πλέον διέφυγαν σε πολιτική εκτενούς αποταμίευσης.
Σήμερα παρουσιάζεται το φαινόμενο της μείωσης των τυπικών κρατήσεων και νωρίτερων κρατήσεων και η αύξηση των κρατήσεων τελευταίας στιγμής. Σε αυτό, εκτός από την οικονομική κρίση, βοήθησε και η μεγάλη ανάπτυξη των νέων συστημάτων και τεχνολογιών των μηχανών αναζήτησης του διαδικτύου που προσφέρουν πλέον την δυνατότητα να γίνει η κράτηση μέχρι και μία μέρα πριν την αναχώρηση. Έτσι είναι πολύ δύσκολο πλέον να κάνουμε ασφαλείς προβλέψεις για την τελική έκβαση της τουριστικής περιόδου αφού τα δεδομένα αλλάζουν από την μία μέρα στην άλλη.
Προσωπικά πιστεύω πως η σαιζόν θα κλείσει με την τωρινή μείωση στο σύνολο των αφικνούμενων επισκεπτών, με επιφύλαξη για τον Οκτώβριο ο οποίος αναμένεται δύσκολος. Πολύ μεγαλύτερη ωστόσο προβλέπεται η μείωση του συνολικού τουριστικού τζίρου αφού εκτός από φθηνότερο τουριστικό προϊόν που λαμβάνουν, οι επισκέπτες δεν ξοδεύουν χρήματα στην τοπική κοινωνία.
• Ρήγας Ανδρέου – Πρόεδρος Σωματείου Διπλωματούχων Ξεναγών Δωδεκανήσου: «Στεκόμαστε όρθιοι αλλά με απώλειες»
Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις γενικότερες συνθήκες πού επικρατούν στο τουριστικό γίγνεσθαι ,η Ρόδος στέκεται όρθια, με απώλειες μεν αλλά αντιστέκεται!
Η κίνηση πού υπάρχει είναι καλλίτερη των προβλέψεων πού υπήρχαν τον περασμένο χειμώνα, αλλά χειρότερη βέβαια σε σύγκριση με παρελθόντα έτη.
Κατά πάσα πιθανότητα οι επόμενοι 2 μήνες θα είναι καλοί, δηλαδή είτε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι είτε ακόμα και λίγο καλλίτεροι.
Τελικά δεν θα είναι μία πολύ κακή “σαιζόν” ,αλλά οπωσδήποτε όχι τέτοια πού θα αφήσει ικανοποιημένο τον κόσμο ,και όχι τέτοια πού αξίζει το νησί τής Ρόδου και όλοι ευελπιστούμε και οραματιζόμαστε!
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/o-rodiakos-tourismos-tha-pligi-oligotero/