Μέχρι το τέλος του 2015 θέλει το ΤΑΙΠΕΔ να έχει ολοκληρώσει την ιδιωτικοποίηση 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας.
Πρόκειται για τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας, Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου.
Η απόφαση έχει ξεσηκώσει έντονες αντιδράσεις από τους κατοίκους, τους φορείς των περιοχών που θα «χάσουν» τα αεροδρόμιά τους αλλά και τους ίδιους τους υπαλλήλους σε αυτά.
Η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας κάνει λόγο για «ξεπούλημα» και προαναγγέλλει κινητοποιήσεις.
Η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης
Σύμφωνα με την προκήρυξη του ΤΑΙΠΕΔ, oι επενδυτές πρόκειται να αναλάβουν τη διαχείριση των αεροδρομίων για διάστημα 30-35 ετών, ωστόσο υπάρχει η δυνατότητα επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης.
Με την εξαγορά θα καθοριστεί αρχικό εφάπαξ τίμημα και ετήσιες πληρωμές, οι οποίες θα εξαρτώνται από τα κέρδη των αερολιμένων.
Εντός τριετίας, οι παραχωρησιούχοι πρέπει να επενδύσουν σε υποδομές και αναπτυξιακές πρωτοβουλίες περίπου 220 εκατ. ευρώ.
Έντονη η αντίδραση της ΟΣΥΠΑ
Έντονα αντιδρά η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, καταγγέλλοντας ότι ιδιωτικοποιούνται κερδοφόρα αεροδρόμια, ενώ προειδοποιεί για τις οικονομικές, κοινωνικές αλλά και εθνικές προεκτάσεις.
Όπως αναφέρει η Ομοσπονδία, οι λόγοι της αντίδρασης επικεντρώνονται στα εξής:
-σε μια νησιωτική χώρα σαν την Ελλάδα, όπου το 80%-85% της τουριστικής κίνησης διακινείται αεροπορικά, είναι αυταπόδεικτα καθοριστικός ο ρόλος των κρατικών αεροδρομίων στην ανάπτυξη του τουρισμού και της εθνικής οικονομίας.
-η γεωπολιτική θέση της χώρας και οι καταιγιστικές εξελίξεις στα Βαλκάνια και τη Μεσόγειο, υπογραμμίζουν τον σημαντικό ρόλο των κρατικών αεροδρομίων στα θέματα εθνικής άμυνας και στρατηγικής.
-η έρευνα και διάσωση στο Αιγαίο, που διακαώς εποφθαλμιά η Τουρκία, στηρίζεται άμεσα στα αεροδρόμια του αρχιπελάγους
-ένα καθαρά εποχικό αεροδρόμιο, όπως το σύνολο των υπαρχόντων, ένα αεροδρόμιο που ουσιαστικά λειτουργεί πλήρως μόνο την τουριστική περίοδο, δεν μπορεί να είναι κερδοφόρο, με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, και συγχρόνως ελκυστικό για τις ξένες αεροπορικές εταιρείες, γιατί αναγκαστικά θα είναι ακριβό.
-ουδένα ιδιωτικό αεροδρόμιο μπορεί να λειτουργεί μόνο και μόνο για την κάλυψη κοινωνικών αναγκών, όπως γίνεται σε όλα τα μικρά α/δ σήμερα, δηλαδή για να εξυπηρετηθούν πτήσεις, που μεταφέρουν «δυο φαντάρους, τρεις πολίτες και εφημερίδες», όπως για παράδειγμα στο Καστελόριζο
-ουδείς ιδιώτης θα «ανοίξει» το αεροδρόμιό του για αεροδιακομιδή ασθενούς ή για έρευνα και διάσωση, χωρίς κέρδος
-ουδένα ιδιωτικό αεροδρόμιο θα κρατήσει χαμηλά τα τέλη χρήσης, με στόχο να αυξηθεί η τουριστική κίνηση προς όφελος του κοινωνικού συνόλου και της τουριστικής πολιτικής της χώρας
«Όλα τα παραπάνω και πολλά άλλα καταδεικνύουν την ιδιαιτερότητα των ελληνικών κρατικών αεροδρομίων, ιδιαιτερότητα που όχι μόνο δεν μπορούν να καταλάβουν οι «τροικανοί»,αλλά δυστυχώς και όσοι θα έπρεπε να εκπροσωπούν τα συμφέροντα των Ελλήνων πολιτών, ουδεμία προσπάθεια κάνουν να τους το εξηγήσουν», αναφέρει η ΟΣΥΠΑ.
Την ίδια ώρα, έντονα αντιδρούν και οι τοπικές κοινωνίες.
Με κινητοποιήσεις απειλούν τα Χανιά
Στα Χανιά, με πρωτοβουλία της αντιπεριφέρειας, αποφασίστηκε, αμέσως μετά το άνοιγμα των προσφορών που έχουν καταθέσει οι υποψήφιοι επενδυτές στο ΤΑΙΠΕΔ και αφού μελετηθούν οι λεπτομέρειες της σύμβασης, να γίνει, μέσω της νομικής οδού και με προσφυγή στα αρμόδια δικαστήρια, προσπάθεια ώστε να μην προχωρήσει η όλη διαδικασία.
Παράλληλα, θα οργανωθεί, σε ημερομηνία που θα αποφασιστεί, συγκέντρωση διαμαρτυρίας στον χώρο του αεροδρομίου Χανίων, ενώ ανάλογες εκδηλώσεις θα γίνουν την ίδια μέρα και σε άλλα, υπό ιδιωτικοποίηση, αεροδρόμια της χώρας.
«Όχι στην πώληση του κερδοφόρου αεροδρομίου Καβάλας»
Ο Κρατικός Αερολιμένας Καβάλας «Μέγας Αλέξανδρος», φιλοξενείται σε ακίνητο στο οποίο υπάρχει επίσης νατοϊκή βάση, ενώ φιλοξενούνται ταυτόχρονα οι εγκαταστάσεις της σχολής «Εγνατία Αβιέισον».
Η πιο πρόσφατη αναβάθμιση του αεροδιαδρόμου έλαβε χώρα το έτος 2009.Το αεροδρόμιο εξυπηρετεί 200.000 ταξιδιώτες και το επιχειρησιακό πλάνο της Υ.Π.Α. παρουσιάζει το αεροδρόμιο κερδοφόρο.
Σύμφωνα με τον τοπικό βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Χρήστο Καραγιαννίδη που έφερε το θέμα με ερώτησή του στη Βουλή, «η ιδιωτικοποίησή του θα επιφέρει πρόσθετες επιβαρύνσεις στους ταξιδιώτες, πρόσθετα τέλη στην παροχή υπηρεσιών του αεροδρομίου και στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σ’ αυτό. Κάτι τέτοιο θα επιφέρει ενδεχομένως μείωση της κίνησης του αεροδρομίου και κατ΄ επέκταση της τουριστικής κίνησης της περιοχής, ενώ εγκυμονεί εργασιακή αβεβαιότητα για τους εργαζόμενους σε αυτό».
Αεροδρόμιο Κεφαλονιάς: Επισκευάζεται πριν ιδιωτικοποιηθεί
Οι κάτοικοι της Κεφαλονιάς αντιδρούν έντονα στην ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου του νησιού, έχοντας στο πλευρό τους και την αντιπεριφέρεια.
Όπως λένε, πρόκειται για ένα κερδοφόρο αεροδρόμιο που λειτουργεί με κοινωνική ευαισθησία και με αυτή τη φιλοσοφία εξυπηρετεί τους κατοίκους του πολύπαθου νησιού.
Οι αντιδράσεις στην περιοχή έγιναν πιο έντονες όταν αποκαλύφθηκε πως ο επενδυτής που θα αναλάβει τη διαχείρισή του δεν θα «βάλει από την τσέπη του» για να το φτιάξει.
Όπως έχουν αποκαλύψει τα «Κεφαλονίτικα Νέα», ενέκρινε, στα τέλη Οκτωβρίου, το ποσό των 191.880 ευρώ για δηµοπράτηση του έργου «αποκατάσταση βλαβών στα κτίρια α) Πυροσβεστικού σταθµού, β) Πύργου Ελέγχου, γ) Αεροσταθµού του Κρατικού Αερολιµένα Κεφαλλονιάς».
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι φορείς της Ρόδου
Στην κατάθεση προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας για να μην παραχωρηθεί το αεροδρόμιο της Ρόδου σε ιδιώτες προσανατολίζονται οι φορείς του νησιού που παρακολουθούν με ιδιαίτερη ανησυχία την υπόθεση της ιδιωτικοποίησης.
Σε ημερία που διοργάνωσαν το τοπικό συμβούλιο Παραδεισίου και ο Σύλλογος Εργαζομένων στον αερολιμένα Ρόδου με την συμμετοχή της ΟΣΥΠΑ, παραβρέθηκαν και εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης.
«Η παραχώρηση του αεροδρομίου και η αδυναμία δημιουργίας δευτέρου θα έχει ανυπολόγιστες συνέπειες. Εμείς έχουμε προχωρήσει σε σειρά δράσεων για να χυθεί άπλετο φως στην υπόθεση», δήλωσε ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων στο αεροδρόμιο κ. Φώτης Λουλουδάκης
newpost.gr
Πολυ καλο……… Η αποφαση εχει ξεσηκωσει εντονες αντιδρασεις απο τους κατοικους , τους φορεις των περιοχων που θα ΧΑΣΟΥΝ τα αεροδρομια τους……… λες και θα πανε περιπατο.
Ουτε σταγωνα μυαλου δεν υπαρχει.!!!!
καιρος ηταν…….μακαρι να ιδιωτικοποιηθουν να παμε μπροστα…..διαμαρτυρονται οι βολεμενοι της ΥΠΑ που πληρωνονται 3000 ευρω ο καθενας και δεν κανουν τιποτα……