Ήταν Δεκέμβριος του 2010, όταν σύμφωνα με το δελτίο τιμών για τα καύσιμα του υπουργείου Ανάπτυξης η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν 1,514 ευρώ το λίτρο.
Στο τελευταίο δελτίο που εκδόθηκε για τις 21 Νοεμβρίου η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν περίπου πέντε σεντς ακριβότερη, στο 1,562 ευρώ το λίτρο. Όμως όποιος οδηγός δοκιμάσει στην Αττική να ψάξει λίγο περισσότερο το πρατήριο από όπου θα προμηθευτεί βενζίνη τότε θα διαπιστώσει ότι μπορεί να βρει άνετα τιμές κάτω από το 1,5 ευρώ το λίτρο, με τη φθηνότερες τιμές να φτάνουν κάτω από το 1,45 ακόμη και στο 1,42 ευρώ το λίτρο.
Δηλαδή τιμές έχουν επιστρέψει στα επίπεδα που βρίσκονταν πριν από τέσσερα χρόνια, όχι όμως και στα επίπεδα των τιμών πριν τις τρεις αλλεπάλληλες αυξήσεις του ΕΦΚ που έγιναν μέσα σε διάστημα λίγων μηνών μέσα στο 2010, όταν δηλαδή ξεκινούσε η κρίση.
Αυτό ισχύει για τα καύσιμα κίνησης, όπου αυτή τη στιγμή η αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων κυμαίνεται κάτω από το 1,5 ευρώ ή και ακόμη φθηνότερα αλλά και για το diesel κίνησης όπου η τιμή κυμαίνεται στο 1,2 ευρώ το λίτρο και σε αρκετά πρατήρια της Αθήνας βρίσκεται ακόμη και κάτω από το όριο αυτό.
Όσο για το diesel θέρμανσης επισήμως η μέση τιμή σε όλη την Ελλάδα την περασμένη εβδομάδα ήταν λίγο πάνω από το 1 ευρώ το λίτρο στο 1,03, ωστόσο αυτή τη στιγμή διατίθεται από πολλούς διανομείς ακόμη και κάτω από το 1 ευρώ το λίτρο. Αυτό σημαίνει ότι μαζί με το επίδομα θέρμανσης, οι τιμές που μπορεί αυτή τη στιγμή να προμηθευτούν πετρέλαιο οι δικαιούχοι φτάνουν στα 62 σεντς το λίτρο. Ενώ δηλαδή πέρυσι το Δεκέμβριο μια δεξαμενή 1000 λίτρων γέμιζε με 1200 ευρώ, αυτή τη στιγμή μπορεί να γεμίσει με σχεδόν τα μισά, 620 ευρώ εφόσον ο αγοραστής είναι δικαιούχος του επιδόματος.
«Πονοκέφαλος» … αποθεμάτων
Και ενώ οι τιμές πέφτουν και η ζήτηση αυξάνεται, υπάρχει και μια πηγή… ανησυχίας που αφορά στις εταιρείες του κλάδου, οι οποίες είχαν στοκάρει λόγω εποχής μεγάλα αποθέματα. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η πτώση της τιμής απομειώνει την αξία αυτών των αποθεμάτων. Σαν αποτέλεσμα οι εταιρείες ανησυχούν για τις επιπτώσεις που μπορεί να προκαλέσει η εξέλιξη αυτή στους ισολογισμού τους. Ωστόσο αυτή η αρνητική αυτή εξέλιξη μπορεί να «ισοφαριστεί» από την πιθανή διατήρηση των χαμηλών τιμών επί μακρόν, που εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε σημαντική αύξηση της κατανάλωσης.
Πάντως από την πλευρά της αγοράς καυσίμων εκφράζεται ικανοποίηση για το γεγονός ότι η αγορά φαίνεται να ξαναμπαίνει σε τάξη.
«Φτάσαμε σε σημείο το πετρέλαιο θέρμανσης να είναι φθηνότερο και από το φυσικό αέριο για τους δικαιούχους του επιδόματος» αναφέρει χαρακτηριστικά παράγοντας της αγοράς στο Capital.gr
Σε κάθε περίπτωση οι εκτιμήσεις της εγχώριας αγοράς είναι ότι η προοπτική για τις τιμές είναι είτε να διατηρηθούν στα τρέχοντα επίπεδα ή ακόμη και να πέσουν ακόμη περισσότερο εφόσον υπάρξει περαιτέρω πίεση στις διεθνείς τιμές.
Πόσο πέφτει η τιμή;
Πάντως όταν παρακολουθούμε την πτώση στις διεθνείς τιμές καλό είναι να έχουμε υπόψη ότι οι λιανικές τιμές των βενζινών αποτελούνται περίπου κατά 40% από το κόστος του προϊόντος ενώ το υπόλοιπο περίπου 60% αφορά σε φόρους άλλους σταθερούς και άλλους ποσοστιαίους (ΕΦΚ, ΦΠΑ, κλπ).
Άρα η όποια αυξομείωση στις διεθνείς τιμές του προϊόντος (και εδώ υπάρχει μια διαφορά σε σχέση με την τιμή του πετρελαίου και τη διεθνή τιμή της βενζίνης βάσει της οποίας τιμολογείται στη χονδρική το προϊόν) αφορά περίπου στη μισή τιμή της αντλίας. Έτσι για παράδειγμα, μία μείωση των διεθνών τιμών κατά 30%, θα αφορά περίπου στο 40% της λιανικής, άρα η τελική μείωση που φτάνεις τον καταναλωτή είναι περίπου 6%.
Πηγή:capital.gr
Η πτώση των τιμών του πετρελαίου είναι «καλή είδηση» για την παγκόσμια οικονομία, δήλωσε η εκτελεστική διευθύντρια του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) Κριστίν Λαγκάρντ.
«Θα υπάρξουν νικητές και ηττημένοι, αλλά σε καθαρή βάση, είναι καλή είδηση για την παγκόσμια οικονομία», δήλωσε η Κριστίν Λαγκάρντ κατά τη διάρκεια συζήτησης στρογγυλής τραπέζης στην Ουάσιγκτον. Η επικεφαλής του ΔΝΤ θεωρεί ότι η «κατάρρευση» της τιμής, θα ωφελήσει τις μεγάλες οικονομίες του κόσμου και θα φέρει την ανάπτυξη στον πλανήτη.
«Όταν έχεις μια μείωση κατά 30%, αυτό θα πρέπει να οδηγήσει σε πλεόνασμα (ανάπτυξη) 0,8% στις περισσότερες προηγμένες οικονομίες που είναι εισαγωγείς πετρελαίου» σημείωσε η Κριστίν Λαγκάρντ.
Οι τιμές του αργού πετρελαίου έχουν μειωθεί δραματικά καθώς η αξία τους έχει χάσει περίπου το 30% από τον περασμένο Ιούνιο και επί του παρόντος η τιμή του βαρελιού βρίσκεται περίπου στα 70 δολάρια, το χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας πενταετίας.
AΠΕ-ΜΠΕ