Σημαντικά προβλήματα, που αναμφίβολα δεν θ’ αφήσουν ανεπηρέαστο και τον ελληνικό τουρισμό, αναμένεται να προκαλέσει η στάση πληρωμών της εταιρείας σεκιούριτι Brink’s σε περίπου 1.100 υπαλλήλους της, που έχουν την ευθύνη της ασφάλειας αλλά και του ελέγχου 6 μεγάλων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας. Οι εργαζόμενοι, που
τέθηκαν μπροστά στην προοπτική της μισθολογικής κατάψυξης, προσανατολίζονται σε κινητοποιήσεις, μεταξύ των οποίων και η προειδοποιητική στάση εργασίας, με διάθεση προοδευτικής κλιμάκωσης, κάτι που θα επιφέρει χάος στις εναέριες συγκοινωνίες και σημαντικό πλήγμα στην εικόνα και στην αξιοπιστία του ελληνικού τουρισμού. Δυστυχώς, όμως, εάν δεν βρεθεί λύση και μάλιστα άμεση, δεν έχουν εναλλακτικά περιθώρια επιλογής.
Διαβάστε ένα σύντομο ιστορικό για το πως φτάσαμε στη διαφαινόμενη κρίση. Στο θέμα θα επανέλθουμε, δημοσιοποιώντας νέα στοιχεία κι επιστολής.
H BRINK’S – ΟΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΣΤΑ 6 ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ
Η πολυεθνική εταιρία Brink’s (ΗΠΑ) παρέχει προσηκόντως από τον Μάιο του 2011 μέχρι και σήμερα όλες τις προβλεπόμενες υπηρεσίες ασφαλείας (έλεγχος επιβατών κτλ.) στους Κρατικούς αερολιμένες Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Κέρκυρας, Χανίων, Ρόδου και Κω, κατόπιν δημόσιου μειοδοτικού διαγωνισμού, στον οποίο προσέφερε τιμές που ήταν κατά 15-22% χαμηλότερες από αυτές των άλλων εταιριών που συμμετείχαν, παράγοντας, έτσι, ανάλογο χρηματικό όφελος για το Ελληνικό Δημόσιο.
Η κύρια διάρκεια των υπηρεσιών ορίστηκε στις σχετικές συμβάσεις μέχρι το Μάιο του 2014, με δικαίωμα μονομερούς, εκ μέρους του Δημοσίου, παράτασης για 12 ακόμη μήνες.
ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
Τον Ιούνιο του 2014 προέκυψε μεγάλο πρόβλημα στην καταβολή των αμοιβών της Brink’s για τις παρασχεθείσες υπηρεσίες της. Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (Δ26) αρνούνταν να εγκρίνει την πληρωμή των τιμολογίων της Brink’s από το Νοέμβριο του 2013 και μετά, ύψους σχεδόν 10.000.000 €, με την επιχειρηματολογία ότι η ΥΠΑ θα έπρεπε να έχει επιβάλλει μονομερώς στην Brink’s (παρά το γεγονός πως η σχετική σύμβαση δεν το προέβλεπε) να μειώσει, αναδρομικά από τον Φεβρουάριο του 2012 και μετά, τους μισθούς όλων των εργαζομένων της κατά 22% με ανάλογη μείωση του συμβατικού τιμήματος. Όμως, η εφαρμογή της μείωσης των μισθών του Μνημονίου (Ν. 4046/2012) και της ΠΥΣ 6/2012 ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ (Βλ. και αιτιολογική έκθεση) και η Brink’s ουδέποτε είχε προβεί σε μειώσεις μισθών των εργαζομένων της. Το Υπουργείο Οικονομικών αντιλαμβανόμενο, τελικά, ότι η Brink’s δεν καρπώθηκε την οποιαδήποτε υπεραξία, ενέκρινε περί τα μέσα Ιουλίου την πληρωμή όλων των τιμολογίων μέχρι και την 31/7/2014 και υποσχέθηκε ρητά να τα εξοφλήσει, υπό τον όρο όμως ότι η Brink’s θα έκανε ό,τι ήταν απαραίτητο για τη μείωση της μισθοδοσίας του προσωπικού της κατά 22% από την 1/8/2014 και εφεξής, με σύγχρονη μετακύληση της μείωσης αυτής στο συμβατικό τίμημα, επίσης από την 1/8/2014 και εφεξής, το οποίο όρισε μονομερώς στην τιμή των 9,20 € ανά εργατοώρα σε όλα τα αεροδρόμια (μείωση περίπου 16%). Πράγματι, η Brink’s, ενόψει του ορατού κινδύνου να μην εισπράξει τις αμοιβές για τις παρασχεθείσες υπηρεσίες της (και συνεπώς να μην μπορεί να πληρώσει άλλο το προσωπικό της, πράγμα που θα οδηγούσε σε χάος τη λειτουργία των αεροδρομίων), αναγκαστικά αποδέχτηκε τους ως άνω όρους, μείωσε τους μισθούς του προσωπικού της και εν τέλει συνυπέγραψε με το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων την ανάλογη μείωση του συμβατικού τιμήματος.
ΤΟ ΝΕΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
Τον περασμένο Αύγουστο προέκυψε ξανά νέο πρόβλημα. Με σχετική Πράξη της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στο Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, δεν εγκρίνεται η πληρωμή των χρηματικών ενταλμάτων, τα οποία αφορούν παρασχεθείσες υπηρεσίες της Brink’s για το διάστημα από 25/5/2014 έως 30/6/2014 (το ίδιο, δε, αναμένεται να γίνει και για τα τιμολόγια του Ιουλίου 2014), με την επιχειρηματολογία ότι το διάστημα αυτό αφορά παρατάσεις των (αρχικής τριετούς διάρκειας) συμβάσεων και ότι η ΥΠΑ θα έπρεπε για το διάστημα αυτό να φροντίσει να μειώσει το συμβατικό τίμημα. Έτσι, και σε αυτήν την περίπτωση παραγνωρίζονται από την Επίτροπο του ΕλΣυν. (προφανώς διότι δεν είχε τη σχετική ενημέρωση) τα εξής:
Ότι η Brink’s νομίμως δεν είχε προβεί σε μείωση των μισθών του προσωπικού της κατά το εν λόγω χρονικό διάστημα και συνεπώς δεν καρπώθηκε κάποια υπεραξία.
Ότι πράγματι η ΥΠΑ σε συνεννόηση με το Υπουργείο Οικονομικών και με τη συναίνεση της Brink’s έκανε ό,τι ήταν απαραίτητο ώστε να επέλθει μείωση του συμβατικού τιμήματος από την 1/8/2014 και μετά.
Ότι το Υπουργείο Οικονομικών δεσμεύτηκε για την πληρωμή όλων των τιμολογίων της Brink’s έως την 31/7/2014.
Έτσι, πλέον, οι καταβολές των αμοιβών της Brink’s από την 25/5/2014 και εντεύθεν έχουν μπλοκαριστεί.
Ειδικότερα, Α) τα τιμολόγια της χρονικής περιόδου 25/5/2014 – 31/7/2014 πρέπει να θεωρηθούν από το Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο όμως δεν αναμένεται να συνεδριάσει για το θέμα αυτό πριν το 2015 και Β) τα τιμολόγια της χρονικής περιόδου 1/8/2014 – 30/11/2014 βρίσκονται στην Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου του Υπουργείου Μεταφορών, η οποία, όμως, επικαλείται φόρτο εργασίας και δηλώνει πως δεν θα τα επεξεργαστεί σύντομα.
Έτσι, πλέον το χρεωστικό υπόλοιπο προς τη Brink’s είναι ύψους 10.000.000 €.
Με τη σειρά της η Brink’s αδυνατεί πλέον να ανεύρει επιπρόσθετα του ως άνω ποσού κεφάλαια ώστε να καταβάλει τις μισθοδοσίες των εργαζομένων της, και ήδη οι εργαζόμενοι έχουν προαναγγείλει δυναμικές κινητοποιήσεις (στάσεις εργασίας, απεργίες) στους αερολιμένες, γεγονός που θα παραλύσει τη λειτουργία τους εν μέσω μάλιστα εορτών.
ΟΙ ΛΥΣΕΙΣ
Είναι σαφές ότι για την άμεση επίλυση του ως άνω προβλήματος και για να αποφευχθούν οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων στα αεροδρόμια δύο λύσεις υπάρχουν:
Η άμεση συζήτηση της υπόθεσης από το 4Ο (IV) Κλιμάκιο του ΕλΣυν και η έκδοση απόφασης δυνάμει της οποίας θα εγκρίνεται η πληρωμή των χρηματικών ενταλμάτων της περιόδου 25/5/2014 – 31/7/2014.
Η άμεση επεξεργασία από την Υπηρεσία Δημοσιονομικού Ελέγχου του Υπουργείου Μεταφορών των χρηματικών ενταλμάτων της περιόδου 1/8/2014 – 30/11/2014
bloko.gr