Κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ… απαιτούνται ακόμη για την ολοκλήρωση του έργου του επαρχιακού δρόμου Απέρι – Σπόα- Ολυμπος, παρότι το «αμαρτωλό» από άποψη διαδικασιών, που είχε ακολουθήσει η απελθούσα διοίκηση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, οδικό έργο Σπόα – Όλυμπος, ολοκληρώθηκε και παραδόθηκε σε χρήση.
Είναι γνωστή εξάλλου η υπόθεση με τον «μαϊμού» διαγωνισμό για χωματουργικές εργασίες, που απαιτούντο για το συγκεκριμένο έργο προκειμένου να αποπληρωθεί μέρος του έργου, που είχε ανατεθεί αντισυμβατικά στην ανάδοχο εταιρεία.
Το έργο είχε υποεκτιμηθεί όταν ξεκίνησε και συγκεκριμένα, ενώ έπρεπε να δημοπρατηθεί με προϋπολογισμό άνω των 20.000.000 ευρώ, η Νομαρχία επειδή δεν είχε τις απαιτούμενες πιστώσεις, αγνόησε την αρχική μελέτη του έργου, ελάττωσε τις ποσότητες των απαιτούμενων εργασιών, ελάττωσε επίσης το χαρακτηρισμό του εδάφους, προκειμένου να φαίνεται ότι με τα χρήματα που διέθετε θα μπορούσε να κατασκευαστεί το έργο.
Η σύμβαση υπεγράφη τον Δεκέμβριο του 2004 και ξεκίνησαν οι εργασίες και γρήγορα διαπιστώθηκε ότι έπρεπε να γίνουν περισσότερες απ’ αυτές που είχαν προβλεφθεί στον προϋπολογισμό.
Η Νομαρχία, προσπαθούσε μέσω της επιβλέπουσας υπηρεσίας της να κατασκευάσει το έργο με τα 7.690.000 ευρώ της σύμβασης, όταν αυτό κόστιζε πάνω από 20 εκατ. ευρώ.
Συντάχθηκαν τρεις τακτοποιητικοί ανακεφαλαιωτικοί πίνακες μέσα στο συμβατικό αντικείμενο, που ήταν πολύ μικρό, ο δε χρόνος παράδοσης του έργου, ενώ αρχικά είχε οριστεί σε δύο έτη στην πορεία τετραπλασιάστηκε!
Εν πάση περιπτώσει ενδεικτική του τι συμβαίνει σήμερα είναι και η επιστολή του Υποναύαρχου κ. Ν. Κανάκη, πρώην κοινοτάρχη, προς τον περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου κ. Γ. Χατζημάρκο και τον έπαρχο κ. Γ. Μηνατσή:
«Αγαπητέ κύριε Περιφερειάρχη,
Για την σημασία του οδικού άξονα Απέρι-Σπόα -Όλυμπος για την τουριστική ανάπτυξη της Καρπάθου πιστεύω πως δεν χρειάζεται να επιχειρηματολογήσουμε.
Πριν από ένα χρόνο ολοκληρώθηκε η ασφαλτόστρωση του τμήματος Όλυμπος -Σπόα χωρίς να κατασκευασθούν τα προβλεπόμενα από την μελέτη δύο τοιχία κατάντη του δρόμου στις ΧΘ 12370 και 12462, μήκους 68 και 18 μ , προϋπολογισμού 100 χιλ. ευρώ, τα οποία είναι απαραίτητα για να αποκτήσει το ελάχιστο πλάτος που θα επιτρέπει την ταυτόχρονη κίνηση οχημάτων.
Το άλλο τμήμα Σπόα-Απέρι μήκους 13 χλμ, που ασφαλτοστρώθηκε το 2003 χωρίς προηγούμενη βελτίωση του, παραμένει προβληματικό από πλευράς ασφαλείας. Παρά το γεγονός ότι η μελέτη βελτίωσης και ασφαλτόστρωσης του που προκηρύχθηκε το 2002 από την Ν.Α. Δωδεκανήσου έχει ολοκληρωθεί από το 2006 μέχρι τώρα δεν έγινε καμιά προσπάθεια για την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ, ώστε να αποκτήσει επιτέλους η Βόρεια Κάρπαθος ένα ολοκληρωμένο οδικό δίκτυο, που να πληροί τις ελάχιστες προδιαγραφές επαρχιακού δικτύου. Η προβαλλόμενη αιτιολογία είναι ότι το κόστος κατασκευής του έργου σύμφωνα με την μελέτη είναι υψηλό για τα σημερινά οικονομικά δεδομένα και τις διατιθέμενες πιστώσεις.
Εκτιμάται όμως ότι θα μπορούσαν να εξαιρεθούν της βελτίωσης κάποια τμήματα,του υπάρχοντος δρόμου, που δεν παρουσιάζουν σημαντικά προβλήματα, ώστε το κόστος του έργου να μειωθεί σημαντικά. Θα μπορούσε για παράδειγμα η βελτίωση μέχρι τον 9.5 χλμ να περιορισθεί μόνο σε απλές διαπλατύνσεις των λίγων τμημάτων που έχουν πλάτος μικρότερο των 7.5 μ και τα υπόλοιπα 3.3 χλμ να βελτιωθούν σύμφωνα με τη μελέτη, χωρίς την κατασκευή της γέφυρας που προβλέπεται για την Κακιά Σκάλα, που δεν είναι απαραίτητη και χωρίς μεταφορά των προϊόντων εκσκαφής, ώστε το κόστος κατασκευής να περιορισθεί στα 2.5 εκατομμύρια ευρώ. Σε έσχατη ανάγκη θα μπορούσαν να βελτιωθούν μόνο τα τμήματα από χθ 14100-14500 και 9500-11300 προϋπολογισμού 1 εκατομμυρίου. Σε κάθε περίπτωση όμως η όποια τμηματική βελτίωση θα πρέπει να γίνει σύμφωνα με την εγκεκριμένη μελέτη.
Ελπίζουμε πως και εσείς θα συμφωνήσετε πως τα παραπάνω ποσά δεν είναι απαγορευτικά για την βελτίωση του ζωτικής σημασίας για ολόκληρη την Κάρπαθο έργου και ότι θα καταβάλετε από την πλευρά σας κάθε δυνατή προσπάθεια για την ολοκλήρωσή του.
Με τιμή
Υποναύαρχος
Λ.Σ.Ν. Κανάκης
Τηλ.6944289909».