Ειδήσεις

Πώς μοιράστηκαν επιδοτήσεις 380 εκατ. στις μεταφορές το 2014

Κίνδυνος να μείνουν πάλι υποχρηματοδοτημένα δεκάδες δρομολόγια ακτοπλοϊκών, σιδηροδρομικών και αεροπορικών συνδέσεων ανακύπτει εκ του προϋπολογισμού του 2015. Και αυτό καθώς τα προβλήματα, ειδικά στην ακτοπλοΐα, έχουν ενταθεί. Ηδη το 2014 ο προϋπολογισμός για τις επιδοτήσεις αυτές ανήλθε στα 380 εκατ. ευρώ και ήταν σημαντικά μειωμένος από τα προηγούμενα έτη, εξαιτίας της δημοσιονομικής προσαρμογής. Ομως δημιουργήθηκαν σημαντικά ζητήματα στην ακτοπλοΐα, αλλά και αντιδράσεις για τις επιδοτήσεις ορισμένων δρομολογίων, όπως και έριδες μεταξύ των αρμοδίων υπουργείων Μεταφορών και Ναυτιλίας και Αιγαίου. Το Ναυτιλίας και Αιγαίου πέτυχε, πάντως, στα κονδύλια του 2015 μικρή αύξηση για τις άγονες γραμμές της τάξεως του 5%, στα 83,2 εκατ. ευρώ από 80 εκατ. πέρυσι.

Εκτιμάται, πάντως, ότι θα χρειαστούν επιπλέον πόροι για να μπορέσει να στηρίξει τη διασύνδεση της χώρας με τα νησιά, η οποία απειλείται από οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν ορισμένες ακτοπλοϊκές. Προβλήματα τα οποία έχουν οδηγήσει σε συρρίκνωση του στόλου και της συχνότητας των δρομολογίων. Είναι χαρακτηριστικό πως το 2009 η ακτοπλοΐα λάμβανε επιδοτήσεις 130 εκατ. ευρώ και σήμερα λαμβάνει 80 εκατ. Ομως αυτά τα 50 εκατ. ευρώ που λείπουν έχουν σημαντικό αντίκτυπο στη διασύνδεση των νησιών και δευτερογενώς στη ρευστότητα των επιχειρήσεων και αφορούν έναν πληθυσμό 1,6 εκατ. νησιωτών.

Αντίστοιχα είναι τα προβλήματα και με τις χερσαίες μεταφορές, καθώς, όπως και στην ακτοπλοΐα, οι αυξημένες τιμές των καυσίμων την προηγούμενη τετραετία μεταφράστηκαν σε σημαντική αύξηση των λειτουργικών εξόδων. Πάντως, η μεγάλη μείωση των τιμών του αργού πετρελαίου το τελευταίο διάστημα στις διεθνείς αγορές αναμένεται να έχει ευεργετικά αποτελέσματα για τις μεταφορές, καθώς συμπιέζει δραστικά τις τιμές των καυσίμων. Μειωμένες επιδοτήσεις και υψηλές τιμές καυσίμων μέχρι πρότινος δεν επέτρεψαν τη μείωση των τιμών των εισιτηρίων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις μετακινήσεις των Ελλήνων και την ανταγωνιστικότητα του τουριστικού προϊόντος, και σε περιπτώσεις οδήγησε σε αυξήσεις.

Τα 380 εκατ. των επιδοτήσεων από τον προϋπολογισμό της χρήσης που ολοκληρώνεται στα τέλη Δεκεμβρίου μοιράστηκαν, όπως προαναφέρθηκε, η ακτοπλοΐα με 80 εκατ. ευρώ, οι χερσαίες μεταφορές με 260,3 εκατ. ευρώ και οι αεροπορικές μεταφορές με 40,5 εκατ. ευρώ. Οι επιδοτήσεις αυτές δίδονται διότι πρέπει να καλυφθούν συνδέσεις που οικονομικά δεν είναι βιώσιμες, αλλά η διακοπή τους θα σήμαινε την απομόνωση πληθυσμών ολόκληρων από την οικονομική ζωή της χώρας αλλά και τις υποδομές του κοινωνικού κράτους. Ομως οι διελκυστίνδες μεταξύ των διαφορετικών κλάδων για τη σκοπιμότητα κάποιων εξ αυτών είναι έντονες.

Σε αυτό το πλαίσιο αξίζει να σημειωθεί πως στις χερσαίες μεταφορές τα ΚΤΕΛ επιδοτήθηκαν κατά το 2014 με 1 εκατομμύριο ευρώ. Ο ΟΑΣΑ Α.Ε. επιδοτήθηκε για τις ΟΣΥ Α.Ε. και ειδικότερα την ΕΘΕΛ (θερμικά λεωφορεία) και τα ΗΛΠΑΠ με 100,290 εκατομμύρια ευρώ. Οι επιχορηγήσεις προς ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανήλθαν στα 111 εκατομμύρια ευρώ. Αντίστοιχα οι επιδοτήσεις του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης είναι 48 εκατομμύρια ευρώ.

Στις αεροπορικές μεταφορές καταβάλλονται επιπλέον σημαντικές επιδοτήσεις, αν και χαμηλότερες από άλλα μέσα μεταφοράς και μειωμένες σε σχέση με το παρελθόν επίσης. Ετσι, οι επιδοτήσεις φέτος ύψους 40,459 εκατομμυρίων ευρώ αφορούν 6.138 ταξίδια σε 22 διαφορετικές γραμμές. Πολλές εξ αυτών είναι «κληροδότημα» των παλαιών συνδέσεων της Ολυμπιακής και άλλες αφορούν μικρότερες εταιρείες που πραγματοποιούν τοπικά δρομολόγια. Οπως, για παράδειγμα, η γραμμή Κέρκυρα – Ακτιο – Κεφαλονιά – Ζάκυνθος – Κύθηρα που επιδοτείται με 2,48 εκατ. ετησίως για 130 δρομολόγια τον χρόνο και η συνολική σύμβαση (για όλα τα έτη διαρκείας της) είναι αξίας 9,92 εκατ. ευρώ. Διευκρινίζεται ότι στα φετινά 40,459 εκατ. ευρώ των αεροπορικών υποχρεώσεων παροχής δημόσιας υπηρεσίας αντιστοιχούν συμβάσεις συνολικού ύψους 161 εκατ. ευρώ. Τόσο είναι, δηλαδή, το ποσό για τις συμβάσεις που είναι μακροχρόνιες.

Καθημερινή

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου