4 «προπέλες» για την κρουαζιέρα

Στην αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών, στην ασφάλεια των λιμένων, στις μεταφορές και στην τοπική κοινωνία επικεντρώνεται η κυβερνητική πολιτική για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Ελλάδα. Το τετράπτυχο αυτό αποτελεί τον βασικό άξονα, όπως επισημαίνει ο υπουργός Ναυτιλίας Μ. Βαρβιτσιώτης, ώστε η κρουαζιέρα «να δείξει ότι η Ελλάδα δεν είναι, πλέον, μια χώρα ελκυστική μόνο σε φυσική ομορφιά, είναι μια χώρα ελκυστική σε λιμάνια, σε υπηρεσίες, σε νομικό πλαίσιο, σε καταρτισμένο προσωπικό, σε ασφάλεια και είναι μια χώρα που ξέρει να προσαρμόζεται στις νέες συνθήκες, έτοιμη να αντεπεξέλθει στον διεθνή ανταγωνισμό και να αξιοποιήσει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα».
Ωστόσο, υπογραμμίζει ότι «η επιτυχία του εγχειρήματος στην κρουαζιέρα απαιτεί καταρχήν σχεδιασμό, βούληση, ετοιμότητα και πάνω από όλα συνεργασία, σε ένα κοινό εθνικό όραμα, και ό,τι σχεδιάζει ο ένας να μην έρχεται να το ανατρέψει ο άλλος». Ο ίδιος τονίζει ότι «ο ελλαδικός χώρος είναι γεγονός ότι απορροφά το 17% των επισκεπτών στα ευρωπαϊκά λιμάνια, από μια παγκόσμια αγορά 20 εκατομμυρίων τουριστών και πλέον, η οποία συνεχώς διευρύνεται, και εμείς θέλουμε να μεγαλώσουμε αυτήν την πίτα».

Γιότινγκ
Παράλληλα, το υπουργείο Ναυτιλίας επισπεύδει τις διαδικασίες για την ψήφιση από τη Βουλή ενός νέου σχεδίου νόμου για τον θαλάσσιο τουρισμό και το γιότινγκ, το οποίο, κατά τον Μ. Βαρβιτσιώτη, «εισάγει μια σειρά νεωτερισμών και καινοτομιών που στοχεύουν στο να ανοίξει η αγορά των σκαφών αναψυχής και κυρίως με ένα φιλελεύθερο πνεύμα να αρθούν μια σειρά περιορισμοί και γραφειοκρατικά εμπόδια που είχαν εγκλωβίσει τα σκάφη αναψυχής σε μια αντιαναπτυξιακή λογική». Εξάλλου, ο υπουργός Ναυτιλίας υποστηρίζει την άποψη ότι «ορισμένοι αγνοούν πως, για κάθε σκάφος αναψυχής που κινείται, διατηρούνται ή δημιουργούνται 4-5 θέσεις εργασίας, δεδομένου ότι για τη συντήρησή τους θα δουλεύει ο ναυπηγοεπισκευαστικός τομέας, ο μικρομεσαίος επιχειρηματίας της τοπικής αγοράς στο λιμάνι που θα υποδέχεται τα σκάφη, αλλά και ο ίδιος ο κλάδος θα στερεωθεί πιο δυναμικά στον διεθνή ανταγωνισμό που είναι αμείλικτος». Για τον λόγο αυτό, τονίζει ο Μ. Βαρβιτσιώτης, «πρωταρχικός στόχος μας σήμερα είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου και ελκυστικού θεσμικού πλαισίου, ενός πλαισίου που ενισχύει την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής σημαίας στα σκάφη αναψυχής, δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας στους συναφείς κλάδους και απλοποιεί τις γραφειοκρατικές διαδικασίες». Στόχος επίσης του σχεδίου νόμου για το γιότινγκ είναι «να αυξηθεί η προσέλκυση ιδιωτικών και επαγγελματικών πλοίων αναψυχής για κυκλοφορία και ελλιμενισμό για όσο το δυνατόν περισσότερους μήνες τον χρόνο, αλλά και η προσέλκυση μεγάλων επαγγελματικών σκαφών για να χρησιμοποιούνται και να παραμένουν στην Ελλάδα, ακόμα και καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, εάν αυτό είναι δυνατόν».

Έσοδα και αριθμοί
Ενθαρρυντικά είναι τα οικονομικά στοιχεία που αφορούν τις αφίξεις και επιβιβάσεις τουριστών από την κρουαζιέρα. Σύμφωνα με τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς, το 9μηνο του τρέχοντος έτους επισκέφθηκαν το λιμάνι του Πειραιά με κρουαζιερόπλοιο 1.776.470 επιβάτες, έναντι 1.579.342 επιβατών που ήρθαν το αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα. Με άλλα λόγια, οι επιβάτες κρουαζιέρας αυξήθηκαν κατά 227.494 άτομα (ποσοστό 12,48%). Ωστόσο, μείωση παρατηρήθηκε στο home porting, παρά το γεγονός ότι απελευθερώθηκαν η επιβίβαση και η αποβίβαση σε ελληνικά λιμάνια. Συνολικά, με το home porting επισκέφθηκαν 30.366 επιβάτες το 9μηνο, σε σύγκριση με το περσινό διάστημα. Ειδικότερα το 9μηνο του 2012 είχαν επιβιβασθεί από το λιμάνι του Πειραιά 262.474 επιβάτες και εφέτος 232.108 επιβάτες, δηλαδή η μείωση ήταν κατά 11,57%. Αντίθετα, στους επιβάτες transit είχαμε αύξηση κατά 17,28%, δεδομένου ότι ήρθαν το 9μηνο του 2013 συνολικά 1.544.362 επιβάτες, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2012 είχαν έρθει 1.316.868 επιβάτες. Εξάλλου, σύμφωνα με στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος, αυξήθηκαν τα έσοδα από την κρουαζιέρα το εξάμηνο του τρέχοντος έτους.
Η εκτίμηση για το πρώτο εξάμηνο του 2013 είναι ότι ανήλθαν οι συνολικές εισπράξεις σε 185 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 9,5% σε σχέση με τα αντίστοιχα στοιχεία του 2012, που ήταν 169 εκατ. ευρώ.
Τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος συγκεντρώθηκαν από 14 λιμένες της χώρας όπου αφίχθη το 85% των κρουαζιερόπλοιων, ενώ τα αντίστοιχα στοιχεία για τα υπόλοιπα λιμάνια αντλήθηκαν από την Ενωση Λιμένων Ελλάδος. Συνολικά, το 2012 πραγματοποιήθηκαν 4.737 αφίξεις πλοίων με 5,4 εκατ. εξόδους επιβατών. Το 2012 οι συνολικές εισπράξεις από ταξιδιώτες κρουαζιέρας ανήλθαν στα 519,4 εκατ. ευρώ. Επίσης επισημαίνεται ότι το 91,3% των επισκεπτών αφορά διερχόμενους επισκέπτες οι οποίοι κατά μέσο όρο πραγματοποιούν τρεις στάσεις σε ελληνικά λιμάνια. Οι συνολικοί επισκέπτες κρουαζιέρας το 2012 εκτιμώνται σε 1,7 εκατ. ταξιδιώτες και οι συνολικές διανυκτερεύσεις που πραγματοποίησαν εκτός κρουαζιερόπλοιων εκτιμώνται σε 3,3 εκατ.