Και όμως, το 2014 αναμένεται να είναι έτος προσλήψεων. Η δραματική και έξω από κάθε λογική αύξηση των ανέργων έχει οδηγήσει τους ιθύνοντες στην εξεύρεση λύσεων και πρόσθετων παρεμβάσεων προκειμένου να μην εκραγεί η βόμβα της ανεργίας στην Ευρώπη και ειδικότερα στην Ελλάδα.
Ετσι, στην κοινή συμφωνία Σαμαρά – Βενιζέλου αποφασίστηκε να υπάρξουν παρεμβάσεις με στόχο την ανάσχεση και ιδίως τη μείωση της ανεργίας στην Ελλάδα στα μέσα ευρωπαϊκά επίπεδα, ενώ κοινή διαπίστωση υπήρξε ότι αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί παρά μόνον εάν υπάρξει η επάνοδος σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Οι παρεμβάσεις αποφασίστηκε να είναι οι εξής:
* Προγράμματα για τη δημιουργία προσωρινών θέσεων απασχόλησης για ανέργους (νέους, μέσης ηλικίας, γυναίκες) με τη συνεργασία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (αυτεπιστασία και κοινωφελής εργασία), των επιχειρήσεων και συνεταιρισμών κοινωνικής οικονομίας, αλλά, βεβαίως, και των ιδιωτικών επιχειρήσεων. Το πρώτο πρόγραμμα με 50.000 θέσεις το 2013 λειτούργησε ήδη πολύ αποτελεσματικά και έτσι προετοιμάζεται αντίστοιχο για το 2014 με πρόβλεψη για 75.000.
* Τα κριτήρια θα είναι απολύτως διαφανή ως προς την επιλογή των εργαζομένων, υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ. Οι αναγκαίοι πόροι έχουν σε σημαντικό βαθμό διασφαλιστεί και θα συμπληρωθούν μέσα από τους απαραίτητους χειρισμούς σε εθνικό και κοινοτικό επίπεδο.
Προτεραιότητα έχουν τα ζευγάρια των ανέργων με μακροχρόνια ανεργία (μέχρι τους 36 μήνες), με χαμηλό οικογενειακό εισόδημα και πάνω από τρία παιδιά. Δυνατότητα συμμετοχής έχουν όλοι οι άνεργοι ανεξάρτητα από όριο ηλικίας, αρκεί να έχουν κλείσει τα δεκαοκτώ τους χρόνια.
Ο μισθός θα είναι 748 ευρώ για τους ανέργους άνω των 25 ετών, εκ των οποίων τα 490 ευρώ θα είναι η καθαρή αμοιβή και τα 258 ευρώ ασφαλιστικές εισφορές. Για τους ανέργους κάτω των 25 ετών η αμοιβή θα είναι 652 ευρώ, εκ των οποίων τα 427 ευρώ θα είναι η καθαρή αμοιβή και τα 225 ευρώ ασφαλιστικές εισφορές. Η συνολική αμοιβή των τελευταίων θα ανέλθει στα 3.260 ευρώ, καθώς οι συμβάσεις είναι πεντάμηνες χωρίς να υπάρχει καμία ελπίδα ανανέωσης ή παράτασης.
• ΠΟΙΟΙ ΜΠΟΡΟΥΝ
ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΑΣΧΟΥΝ
Δυνατότητα συμμετοχής έχουν οι πάντες, ανεξαρτήτως ηλικίας, αρκεί να έχουν συμπληρώσει τα δεκαοκτώ τους χρόνια. Δικαίωμα συμμετοχής θα έχουν όλες οι κατηγορίες εγγεγραμμένων ανέργων του ΟΑΕΔ, οι οποίοι θα αξιολογηθούν με βάση τη διάρκεια ανεργίας, το ετήσιο φορολογητέο εισόδημα, ατομικό ή οικογενειακό, για το οικονομικό έτος 2012, την ηλικία και την οικογενειακή κατάσταση.
Τα κριτήρια της πρόσληψης είναι κοινωνικά με βάση το χρόνο παραμονής του υποψηφίου στις λίστες των ανέργων, την εντοπιότητα και το εισόδημα. Προτεραιότητα θα έχουν οι οικογένειες στις οποίες δεν υπάρχει κανένας που να εργάζεται, δηλαδή θα προηγούνται τα ζευγάρια των ανέργων, αλλά και οι μονογονεϊκές οικογένειες, ενώ «κλειδί» στο διορισμό θα αποτελέσει ο αριθμός των παιδιών κάθε οικογένειας με προτεραιότητα, βεβαίως, στους πολύτεκνους και τρίτεκνους.
Η όλη διαδικασία θα πραγματοποιηθεί και πάλι από τον ΟΑΕΔ.
• ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
Η επιλογή θα γίνει με βάση τα εξής:
* Ανεργία πιστοποιημένη από τον ΟΑΕΔ και των δύο συζύγων.
* Ανεργία πιστοποιημένη από τον ΟΑΕΔ μέλους μονογονεϊκής οικογένειας της οποίας τα παιδιά είναι ανήλικα και δεν εργάζονται.
* Μακροχρόνια ανεργία πιστοποιημένη από τον ΟΑΕΔ με ανώτατο όριο τους 36 μήνες.
* Νέοι άνεργοι ΟΑΕΔ από 18 έως 29 ετών και άνεργοι πτυχιούχοι ΑΕΙ-ΤΕΙ.
* Ετήσιο εισόδημα ατομικό ή οικογενειακό.
* Αριθμός ανήλικων προστατευόμενων τέκνων.
Μια δεύτερη προσπάθεια, που επίσης θα πραγματοποιηθεί με τη μορφή προγραμμάτων, είναι η στήριξη υφιστάμενων θέσεων εργασίας μέσω της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών με νομοθετημένα, απλά και διαφανή κριτήρια που εφαρμόζονται αυτόματα και χωρίς χρηματοοικονομικό κόστος για τα ασφαλιστικά ταμεία.
Τρίτη προσπάθεια μείωσης της ανεργίας, η στήριξη της επιχειρηματικότητας. Από όλες τις μελέτες αναδεικνύονται ως προφανείς πυλώνες του νέου εθνικού παραγωγικού μοντέλου οι ακόλουθοι τομείς:
* Πρωτογενής τομέας και βιομηχανία τροφίμων,
* Τουρισμός,
* Ενέργεια,
* Ναυτιλία,
* Επένδυση στη γνώση και την καινοτομία,
* Εξωστρέφεια (μεταφορές, διαμετακομιστικοί σταθμοί, logistics, ενεργειακοί κόμβοι, κόμβοι διεθνών μεταφορών, θαλάσσιων και αεροπορικών, επικοινωνίες) και όλοι οι εξαγωγικοί τομείς.
Σε αυτά τα πεδία θα υπάρξει οριζόντια προτεραιότητα, που διατρέχει τις πολιτικές όλων των υπουργείων για τη στήριξη της επιχειρηματικότητας και των επενδύσεων, της εξωστρέφειας και των περιφερειακών πρωτοβουλιών που τείνουν στη συγκρότηση ολοκληρωμένων περιφερειακών αναπτυξιακών μοντέλων. Αυτό δεν αφορά μόνο τα λεγόμενα «αναπτυξιακά υπουργεία» (Οικονομικών, Ανάπτυξης, Αγροτικής Ανάπτυξης, Υποδομών, ΥΠΕΚΑ, Τουρισμού, Ναυτιλίας κ.ο.κ.) αλλά και τα λεγόμενα «θεσμικά υπουργεία», που διαδραματίζουν κρίσιμο αναπτυξιακό ρόλο (Δικαιοσύνης, Διοικητικής Μεταρρύθμισης, Εσωτερικών κ.ο.κ.).
Επίσης, οι διαρθρωτικές αλλαγές στο κράτος και η συγκρότηση ενός «κανονικού» ευρωπαϊκού κράτους στην υπηρεσία του πολίτη, του δημοσίου συμφέροντος και της ανάπτυξης, επιβάλλουν τη συνολική, θεσμικά εγγυημένη, επιστημονικά οργανωμένη αξιολόγηση, αφενός μεν, υπηρεσιών και φορέων, αφετέρου δε, του προσωπικού. Η αξιολόγηση είναι μια διαρκής, φυσιολογική, θεσμική διαδικασία και όχι ένα έκτακτο απειλητικό μέτρο. Κανένας εργαζόμενος στο Δημόσιο ο οποίος είναι συνεπής στη δουλειά του δεν έχει λόγο να ανησυχεί. Η κινητικότητα του προσωπικού, στο πλαίσιο αυτό, σέβεται όλες τις θεσμικές εγγυήσεις των δημοσίων υπαλλήλων και εξυπηρετεί την κάλυψη κενών και ζωτικών αναγκών του Δημοσίου μέσα από την ορθολογική και διαφανή διαχείριση, αφενός μεν, του τυχόν πλεονάζοντος προσωπικού, αφετέρου δε, των κενών θέσεων.
Τέλος, ο κανόνας 1:1 στις 15.000 περιπτώσεις απολύσεων (4.000 το 2013 και 11.000 το 2014) αναμένεται να οδηγήσει στην άμεση πρόσληψη νέων με υψηλά προσόντα για την κάλυψη ζωτικών αναγκών. Η αναλογία για τις απομακρύνσεις των υπαλλήλων που συνταξιοδοτούνται θα είναι ένας προς πέντε.