«Δεν πρέπει απλώς να πάμε μια χρονιά καλά και μετά να πέσουμε, πρέπει κάθε χρόνο από δω και πέρα να ανεβάζουμε τον πήχυ. Αυτό έχει μεγαλύτερη σημασία από την επιτυχία μιας χρονιάς και μόνο σε αφίξεις και έσοδα».
Αυτό υπογραμμίζει, μεταξύ άλλων σε συνέντευξή του στη «δ», ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Ανδρέας Ανδρεάδης, σχολιάζοντας τα πολύ καλά αποτελέσματα της φετινής τουριστικής σεζόν που φαίνεται πως πήγε πολύ καλά σε αφίξεις αλλά και σε έσοδα.
Ο κ. Α. Ανδρεάδης αναφέρεται και στα πολύ θετικά συμπεράσματα που εξήχθησαν από τη συμμετοχή της χώρας μας στη διεθνή τουριστική έκθεση «World Travel Market», του Λονδίνου.
«Οι προκρατήσεις από την αγγλική αγορά είναι μπροστά σε ποσοστό 10%. Το πολύ θετικό φέτος είναι πως για πρώτη φορά μετά από αρκετά χρόνια η Ελλάδα φαίνεται να κερδίζει μερίδιο αγοράς . Οι ανταγωνιστές μας είναι στα ίδια επίπεδα ή με σοβαρή πτώση όπως για παράδειγμα η Αίγυπτος και η Τυνησία, η Ελλάδα είναι μπροστά», δηλώνει ο κ. Ανδρεάδης.
Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ αναφέρεται και στα επόμενα βήματα στα οποία θα προχωρήσει η εταιρεία Marketing Greece. «Η Marketing Greece εργάζεται πολύ έντονα για να βγει στο αέρα το Web Site της Discovergreece.com και θα παρουσιάζει πλειάδα νέων τουριστικών προϊόντων, την άγνωστη Ελλάδα παράλληλα με τις ειδικές μορφές τουρισμού. Όλα θα είναι δομημένα σωστά ώστε να γίνουν ελκυστικά και προσιτά σε όλους. Θα υπάρξει επέκταση του δικτύου δημοσίων σχέσεων σε στρατηγικές συνεργασίες με μεγάλους οργανισμούς του εξωτερικού», δηλώνει ο κ. Ανδρεάδης.
Η συνέντευξη του κ. Α. Ανδρεάδη αναλυτικά:
• Ποια είναι τα συμπεράσματά σας από την τουριστική έκθεση του Λονδίνου;
Όπως ανακοινώσαμε, οι προκρατήσεις από την αγγλική αγορά είναι μπροστά σε ποσοστό 10%. Το πολύ θετικό φέτος είναι πως για πρώτη φορά μετά από αρκετά χρόνια η Ελλάδα φαίνεται να κερδίζει μερίδιο αγοράς. Οι ανταγωνιστές μας είναι στα ίδια επίπεδα ή με σοβαρή πτώση, όπως για παράδειγμα η Αίγυπτος και η Τυνησία, η Ελλάδα είναι μπροστά. Αυτό είχε να συμβεί πολύ καιρό. Βέβαια η εικόνα αυτή αφορά μόνο μια αγορά. Επομένως θα πρέπει να περιμένουμε να δούμε πως θα εξελιχθούν και οι υπόλοιπες αγορές. Πάντως είναι μια πρώτη θετική ένδειξη. Η άλλη θετική ένδειξη είναι ότι έχουν προγραμματισθεί, για δεύτερη συνεχή χρονιά, επιπλέον 1.000.000 νέες αεροπορικές θέσεις προς την χώρα μας. Εάν η πορεία της Βρετανικής αγοράς εμφανισθεί και στις άλλες χώρες, όπου ακόμη δεν ξεκίνησαν ουσιαστικά οι προκρατήσεις, προδιαγράφεται ως εφικτή η επίτευξη του στόχου για το 2014 των 18 εκατ. αφίξεων και των 13 δισ. ευρώ σε άμεσα έσοδα, μαζί με την κρουαζιέρα.
• Είναι θετική η ένδειξη και για τις τιμές καθώς οι τουρ οπερέιτορς δεν άσκησαν φέτος πιέσεις για μειώσεις των τιμών;
Δεν άσκησαν πιέσεις γιατί θεωρούν πως η σχέση ποιότητας και τιμής στην Ελλάδα είναι ικανοποιητική. Πιέσεις έχουν αυτοί που χάνουν μερίδιο αγοράς. Αυτό συνέβαινε στην Ελλάδα εδώ και χρόνια. Η χώρα μας τότε έχανε μερίδιο αγοράς και για το λόγο αυτό ασκούντον πιέσεις για μειώσεις των τιμών.
• Υπάρχουν μηνύματα από τις άλλες τουριστικές αγορές που μας ενδιαφέρουν;
Είναι πολύ νωρίς ακόμη να αναφερθούμε σε αυτό. Πάντως η Αγγλία δείχνει μια δυναμική. Το θετικό είναι πως βλέπουμε μια τάση βελτίωσης και αύξησης των αεροπορικών θέσεων. Φέτος ο προγραμματισμός που είχε γίνει από τις αεροπορικές εταιρείες καλύφθηκε και έγιναν και επιπλέον πτήσεις. Πάντα οι αεροπορικές θέσεις έχουν και ένα ποσοστό 80% πληρότητας . Δεν είναι 100% γεμάτα τα αεροπλάνα. Το ό,τι πήγαμε καλά είναι θετικό.
• Σας ικανοποίησαν τα αποτελέσματα της φετινής τουριστικής σεζόν σε αφίξεις και έσοδα;
Θυμίζω πως τέτοια εποχή πέρσι ο ΣΕΤΕ είχε κάνει εκτίμηση για 17 εκατομμύρια αφίξεις και 11,5 εκατομμύρια ευρώ άμεσα έσοδα. Τα αποτελέσματα υπερ καλύπτονται αφού πάμε για 17,5 εκατομμύρια αφίξεις και 11,5 δις έσοδα . Αν υπολογίσουμε και την κρουαζιέρα σαφέστατα θα φθάσουμε τα 12,2 δισεκατομμύρια ευρώ. Και τα δύο είναι ρεκόρ όλων των εποχών. Είναι ένα σημαντικό βήμα. Αποτελεί όμως μόνο ένα βήμα. Να σας θυμίσω πως στην μελέτη που έχουμε εκπονήσει κάνουμε λόγο για 22 με 24 εκατομμύρια αφίξεις μέχρι τα 2021.Επομένως δεν πρέπει απλώς να πάμε μια χρονιά καλά και μετά να πέσουμε, πρέπει κάθε χρόνο από δω και πέρα να ανεβάζουμε τον πήχυ. Αυτό έχει μεγαλύτερη σημασία από την επιτυχία μιας χρονιάς και μόνο.
• Υπάρχουν στοιχεία για την πορεία των αφίξεων μέχρι τώρα;
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία των τουριστικών αφίξεων στα κυριότερα αεροδρόμια της χώρας, που ανακοίνωσε ο ΣΕΤΕ, το δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2013 σημειώνει διψήφια αύξηση +10,93% σε σχέση με το ίδιο διάστημα 2012. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι, βάσει των διαθέσιμων στοιχείων του ΣΕΤΕ, ο Οκτώβριος 2013 είναι από πλευράς διεθνών αφίξεων ο καλύτερος Οκτώβριος όλων των εποχών, με αύξηση της τάξεως του 21,52% σε σχέση με το 2012.
• Ποιες δράσεις πρέπει να υλοποιηθούν για μην μείνουμε στην επιτυχία μιας σεζόν;
Έχουμε παρουσιάσει ένα στρατηγικό σχέδιο. Χρειάζεται μια συνολική υποστήριξη από το τραπεζικό σύστημα. Απαιτείται χρηματοδότηση εξωστρεφών τομέων με μεγάλη απόδοση, όπως ο τουρισμός, γιατί και κατά τη δήλωση του υπουργού οικονομικών ο τουρισμός είναι υποχρηματοδοτημένος τομέας με τα 7,5 δις σε σχέση με τον τζίρο και την εξωστρέφεια που έχει. ¶ρα ένα θέμα είναι πως το πώς θα χρηματοδοτηθεί επαρκώς. Η μελέτη που έχουμε στη διάθεση μας, θυμίζω, πως υπολογίζει ότι μέχρι το 2021 θα γίνουν επενδύσεις ύψους 26 εκατομμυρίων ευρώ . Από αυτά τα 4.000.000 από το ΕΣΠΑ και 22 δις από τον ιδιωτικό τομέα. Αυτό σημαίνει πως κάποιος θα πρέπει να χρηματοδοτήσει πέρα από τα κεφάλαια των ιδιωτών. ¶ρα οι τράπεζες πρέπει να δώσουν χρήματα αλλά με όρους τέτοιους που να συμβάλουν ώστε οι επενδύσεις να είναι βιώσιμες.
• Πώς αλλιώς μπορεί να ενισχυθεί το επενδυτικό κλίμα στη χώρα;
Το δεύτερο εξίσου σημαντικό στοιχείο είναι η εικόνα σταθερότητας και η σοβαρότητα που θα πρέπει να εκπέμπει η χώρα. Αυτό θα πρέπει να μεταφραστεί όμως και σε ένα ευνοϊκό και παράλληλα σταθερό φορολογικό καθεστώς. Η Ελλάδα έχει δημιουργήσει μια εικόνα χώρας που αλλάζει φορολογικούς συντελεστές κάθε λίγο και λιγάκι. Θυμίζω πως η κυβέρνηση της Ιρλανδίας, όταν η χώρα αυτή έμπαινε στο μνημόνιο και όταν έβγαινε, αξίωσε να μην αλλάξουν οι φορολογικοί συντελεστές για τις επιχειρήσεις. Οι άνθρωποι κατάλαβαν πως αν γίνει αλλαγή κανείς δεν θα τους εμπιστεύεται. Επομένως η Ελλάδα θα πρέπει να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη ως προς το φορολογικό και το χωροταξικό της σχεδιασμό. Για να γίνει αυτό έχουμε κάνει σαν ΣΕΤΕ συγκεκριμένες προτάσεις που αναφέρονται στη συνταγματική αναθεώρηση που επίκειται. Θα πρέπει με τη συνταγματική αναθεώρηση να κατοχυρώνεται η κάθε επένδυση. Ο κάθε επενδυτής αφού θα παίρνει την άδεια και τους όρους τους φορολογικούς πρέπει να γνωρίζει πως δεν θα επέρχονται αλλαγές για να προχωρά με σταθερότητα . Αυτός είναι ο μόνος τρόπος να αποκατασταθεί και να ενισχυθεί το επενδυτικό κλίμα στη χώρα. Ο αριθμός των 22 δις σε επενδύσεις είναι τεράστιος για την Ελλάδα.
• Πού βρίσκεται το θέμα της επιμήκυνσης της σαιζόν;
Νομίζω πως κάναμε ένα βήμα που σχετίζεται και με τα γεγονότα στην Αίγυπτο . Όλο αυτό τον κόσμό δεν τον κερδίσαμε μόνο με το σπαθί μας ή με τις τιμές μας. Έπαιξε ρόλο και η Αίγυπτος. Για τον Οκτώβριο είχαμε υπολογίσει αύξηση που επιβεβαιώθηκε.Ένα μέρος της αύξησης των αφίξεων οφείλεται στα γεγονότα που είχαμε στην Αίγυπτο. Τους ανθρώπους αυτούς όμως πρέπει να τους κερδίσουμε μακροπρόθεσμα μέσα από τις ενέργειες που θα πρέπει να κάνουμε για να ενισχυθεί η χαμηλή περίοδος. Αυτό που αναφέρω έχει να κάνει με τη σχέση ποιότητας -τιμής και το μάρκετινγκ των περιοχών της χώρας. Στο σημείο αυτό εστιάζουμε με την εταιρεία Marketing Greece.
• Σας ανησυχεί η συγχώνευση της Ολυμπιακής με την Aegean;
Όχι, δεν με ανησυχεί. Την χαιρέτισα την κίνηση αυτή. Κάθε χώρα χρειάζεται ένα ισχυρό εθνικό αερομεταφορέα. Η Ελλάδα είναι μικρή χώρα για να έχει δύο ισχυρές εταιρείες. Δεν έχει αντικείμενο και το απαιτούμενο μέγεθος. Καλύτερα μια ισχυρή εταιρεία παρά δύο αδύναμες. Γνωρίζετε πως είναι πλήρως απελευθερωμένες οι αεροπορικές συνδέσεις και οποιοσδήποτε μπορεί να πετάει στο εσωτερικό και στο εξωτερικό. ¶ρα ο ανταγωνισμός είναι δεδομένο ότι θα υπάρχει.
• Ποια είναι τα επόμενα βήματα της εταιρείας Marketing Greece;
Η Marketing Greece εργάζεται πολύ έντονα για να βγει στο αέρα το Web Site της που φέρει την ονομασία Discovergreece.com και θα παρουσιάζει πλειάδα νέων τουριστικών προϊόντων, την άγνωστη Ελλάδα, παράλληλα με τις ειδικές μορφές τουρισμού. Όλα θα είναι δομημένα σωστά ώστε να γίνουν ελκυστικά και προσιτά σε όλους. Θα υπάρξει επέκταση του δικτύου δημοσίων σχέσεων σε στρατηγικές συνεργασίες με μεγάλους οργανισμούς του εξωτερικού, όπως η Trip Advisor και η Brand USA με στελέχη της οποίας είχαμε την ευκαιρία να συναντηθούμε στο Λονδίνο. Έχει ένα μεγάλο προϋπολογισμό. Αυτό είναι το μοντέλο πάνω στο οποίο πρέπει να μετεξελιχθεί και η Marketing Greece. ¶ρα επιδιώκεται συνεργασία με τους φορείς αυτούς για να ενισχύσομε την εικόνα της χώρας και της εταιρείας. Πάντα προσπαθούμε να έχουμε καλή συνεργασία με τον ΕΟΤ. Ο ΕΟΤ από τα γραφεία και τον διαδικτυακό του τόπο προβάλλει σε όλο τον κόσμο τη χώρα. Η Marketing Greece με το δικό της Web Site θα προβάλλει τα τουριστικά προιόντα. Ετσι υπάρχει χώρος και για τη μια και για την άλλη προσπάθεια και πάντα σε συνεργασία.
• Δηλώσατε πρόσφατα πως τα καταστήματα θα πρέπει πάντα να λειτουργούν τις Κυριακές. Γιατί;
Μα κοιτάξτε, δεν μπορεί η λογική της λειτουργίας των καταστημάτων μόνο επτά Κυριακές να είναι αντικειμενική . Αυτό μπορεί να είναι καλό για τους Έλληνες. Είναι αστείο να ζητάμε από ένα ξένο επισκέπτη που έρχεται για διακοπές να ξέρει ποιες είναι αυτές οι επτά Κυριακές που τα καταστήματα θα είναι σε λειτουργία. Αυτά είναι ελληνικές πατέντες. Τουλάχιστον οι τουριστικές πόλεις, η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, αν θέλουν να έχουν τουρισμό, δεν μπορούν να έχουν τα καταστήματα κλειστά. Αυτή η λογική της εσωστρέφειας πρέπει επιτέλους να αλλάξει. Αυτή είναι μια σοβαρή μεταρρύθμιση στη χώρα και πρέπει να προχωρήσει. Οι αντιπεριφερειάρχες και οι λοιποί φορείς, έχουν την ευθύνη να αποφασίσουν σωστά συνυπολογίζοντας την δυναμική του ελληνικού τουρισμού και τα αυξημένα έσοδα από τις τουριστικές δαπάνες των 18 εκατ. τουριστών που θα επισκεφτούν την χώρα μας το 2014.