Eλεύθερη με τους περιοριστικούς όρους της καταβολής χρηματικής εγγύησης ύψους 50.000 ευρώ, της απαγόρευσης εξόδου από τη χώρα και της εμφάνισης της 3 φορές κάθε μήνα στο αστυνομικό τμήμα του τόπου κατοικίας της (την 10η, 20η και 30η μέρα κάθε μήνα) αφέθηκε χθες, μετά την απολογία της, με ομόφωνη απόφαση Ανακριτή και Εισαγγελέα η S. H., υπήκοος Βουλγαρίας, εκπρόσωπος στη Ρόδο της ιδιοκτήτριας του φορτηγού πλοίου “Nour M”, που μετέφερε 55 εμπορευματικιβώτια με φυσίγγια, και βυθίστηκε στον λιμένα της Ακαντιάς, τουρκικής εταιρείας “TSS SILAH VE SAUMNA SANAYI DIS TICARET LIMITED SIRKETI”.
Η Βουλγάρα καγηγορείται για ηθική αυτουργία σε πρόκληση ναυαγίου, από κοινού με δόλο, από την οποία θα μπορούσε να προκύψει κίνδυνος σε άνθρωπο, για ηθική αυτουργία σε διακεκριμένη περίπτωση φθοράς πράγματος που χρησιμοποιείται για κοινό όφελος από κοινού και για ρύπανση του περιβάλλοντος.
Σήμερα θα απολογηθούν ενώπιον της κ. Ανακρίτριας ο πλοίαρχος, ο ύπαρχος και ο Α ́ μηχανικός του πλοίου.
Καθυστέρηση στη διεκπεραίωση της ανάκρισης προέκυψε μετά την παραίτηση των νομικών συμπαραστατών των κατηγορούμενων κ.κ. Κ. Διακονή, Σοφίας Ιωακείμ και Μαργαρίτας Καρπαθάκη και την ανάληψη της υπεράσπισης τους από τους δικηγόρους κ.κ. Ακη Δημητριάδη και Ν. Σκούρτο.
Στη δικογραφία που έχει σχηματιστεί σε βάρος τους αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι το πλοίο ήταν ασφαλισμένο έναντι ολικής καταστροφής για το ποσό των 400.000 ευρώ περίπου.
Σύμφωνα με τη δικογραφία, την 11η Δεκεμβρίου 2013 και περί ώραν 07.30 λόγω των εξαιρετικά δυσμενών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν στην περιοχή (άνεμοι ΒΒΔ έντασης 9-10BF) υπήρξε θραύση των πρωραίων κάβων πρόσδεσης του πλοίου, το οποίο ήταν πλαγιοδετημένο στη θέση «Κολοσσός» του λιμένα της Ακαντιάς με φορτίο τέσσερα κενά εμπορευματοκιβώτια.
Ο πλοίαρχος και το πλήρωμα, αποβιβάστηκαν σε προβλήτα φοβούμενοι για τη ζωή τους και δηλώνοντας ότι αδυνατούσαν να προβούν σε οποιαδήποτε ενέργεια για την ασφάλειά του.
Ακολούθως, περί ώρα 10.00 και κατόπιν θραύσης όλων των κάβων πρόσδεσης, το πλοίο παρασύρθηκε για τριακόσια περίπου μέτρα εντός της λιμενολεκάνης με αποτέλεσμα την παραβολή του με την αριστερή πλευρά στη θέση «Δωριέας».
Σύμφωνα με τη δικογραφία που έχει σχηματιστεί από την ξέφρενη πορεία του «Nour M» κινδύνευσε το ολιγομελές πλήρωμα του πλοίου «Πρέβελης» ενώ κινδύνεψαν και δύο ναύτες των ρυμουλκών που ανέβηκαν στο πλοίο για να το ελέγξουν.
Σημειώνεται ότι μόλις οι καιρικές συνθήκες επιδεινώθηκαν, αντί να βοηθήσει ο πλοίαρχος και το πλήρωμά του, την όλη κατάσταση, εγκατέλειψαν το πλοίο και προσπάθησαν να πάνε στο ξενοδοχείο, αλλά τους εμπόδισε το Φυλάκιο του Λιμεναρχείου Ρόδου. Το πλοίο παρέμενε με ελλιπή σύνθεση πληρώματος, χωρίς αποκατάσταση των παρατηρήσεων ασφαλείας.
Σημειώνεται ότι από τις προσκρούσεις του πλοίου στην προβλήτα προκλήθηκαν εκτεταμένες ζημιές ύψους άνω των 400.000 ευρώ.
Σύμφωνα με δήλωση του πλοιάρχου στο πλοίο υπάρχουν περίπου δέκα τόνοι diesel και πεντακόσια σαράντα κιλά λιπαντελαίων ενώ η θαλάσσια περιοχή έχει ήδη μολυνθεί με σεντίνες και επιδιώκεται ο περιορισμός της ρύπανσης με υλικά μέσα απορρύπανσης, της εταιρείας «Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος Α.Ε.»..
Το πλοίο είχε επιθεωρηθεί στις 9 και 10 Νοεμβρίου 2013 από δύο επιθεωρητές στο πλαίσιο ελέγχου κράτους λιμένα του μνημονίου συνεννόησης Παρισίων (PARIS MoU) και είχαν διαπιστωθεί σοβαρές ελλείψεις – αντικανονικότητες που οδήγησαν στο μέτρο της κράτησής του στο λιμένα μας μέχρι την αποκατάστασή τους.
Η κατηγορούμενη απολογούμενη ισχυρίστηκε ότι δεν είναι εκπρόσωπος αλλά αντιπρόσωπος της ιδιοκτήτριας εταιρείας ενώ αρνήθηκε κατηγορηματικά ότι είχε οποιαδήποτε σχέση με το ατύχημα τονίζοντας ότι από πουθενά δεν προκύπτει ότι τέλεσε το αδίκημα της ηθικής αυτουργίας στα αδικήματα για τα οποία κατηγορούνται οι συγκατηγορούμενοι της.
Δεν υπήρξε συγκεκριμένα ούτε καν υπόνοια στη δικογραφία ότι η ίδια έδωσε εντολή να μην λάβουν μέτρα προστασίας του πλοίου ή να το εγκαταλείψουν λόγω της θαλασσοταραχής αλλά και ότι είχε τη δυνατότητα να το μεταφέρει σε ασφαλές σημείο του λιμένα και δεν το έπραξε.
Η ΡΥΠΑΝΣΗ
Την Τρίτη συνεχίστηκε αρμοδίως η περισυλλογή διάσπαρτων κηλίδων πετρελαιοειδών μιγμάτων ιριδίζουσας μορφής από επιφάνεια της θάλασσας (εσωτερικά ποντισμένου πλωτού φράγματος), με χρήση κατάλληλων απορροφητικών υλικών και μέσων απορρύπανσης από προσωπικό εταιρείας «Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος Α.Ε.».
Ακολούθως πραγματοποιήιθηκε περισυλλογή των χρησιμοποιημένων απορροφητικών υλικών και ρίψη νέων.
Οι λιμενικοί δεν παρατήρησαν ρύπανση της θάλασσας (εξωτερικά του ποντισμένου φράγματος). Η οσμή πετρελαίου (σημαντικά μειωμένη) εξακολουθεί να υφίσταται στην περιοχή του ναυαγίου.
Ο ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΟΥ ΦΟΡΤΙΟΥ
Στο μεταξύ συνεχίζεται ο έλεγχος του περιεχομένου των εμπορευματοκιβωτίων από ομάδα λιμενικών με συνδρομή 24 υπαξιωματικών και στρατιωτών με επικεφαλής δόκιμο αξιωματικό της 95 ΑΔΤΕ, παρουσία πυροτεχνουργών και υπαλλήλων του τελωνείου.
Από τον έλεγχο ακόμη 9 εμπορευματοκιβωτίων την Τρίτη βρέθηκαν φυσίγγια 7,62Χ39ΜΜ ανατολικού τύπου.
Εντός ενός εμπορευματοκιβωτίου βρέθηκε ένα επιπλέον λανθασμένο παραστατικό φορτίου (στη Ρωσική γλώσσα).
Μέχρι και σήμερα έχει πραγματοποιηθεί καταγραφή περιεχομένου σε πενήντα εμπορευματοκιβώτια.