Αγεφύρωτες οι διαφορές για τα πρόστιμα από παράνομο πάρκινγκ

Διαστάσεις αναμένεται να προσλάβει η “κόντρα” μεταξύ της Επιτροπής Επίλυσης & Συμβιβασμού Φορολογικών Διαφορών και της Διεύθυνσης Προσόδων του Δήμου Ρόδου για τον τρόπο διεκπεραίωσης της εκκρεμότητας στην είσπραξη προστίμων από παραβάσεις του ΚΟΚ (κυρίως παράνομη στάθμευση) των ετών 2006- 2010.
Ως υπόλογοι φέρονται σύμφωνα με τους πρώτους υπολογισμούς 19.000 κάτοικοι της Ρόδου, στους οποίους αναμένεται να αποσταλούν σύντομα νέα ειδοποιητήρια για την εξόφληση των οφειλών τους, με κίνδυνο μάλιστα να βεβαιωθούν αυτές στην Εφορία ως ανείσπρακτες.
Όπως έγραψε η “δ”, ο αντιδήμαρχος οικονομικών κ. Νίκος Τσουκαλάς, που είχε καταγγελθεί από την μείζονα μειοψηφία, για παράβαση στη διεκπεραίωση της συγκεκριμένης εκκρεμότητας, επειδή προχωρούσε σε μειώσεις προστίμων πολιτών, που προσέφευγαν στο γραφείο του, απέστειλε έγγραφο στο Τμήμα Προσόδων και στη Διεύθυνση Οικονομικών, αναθέτοντας το θέμα στην Επιτροπή Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών. Η επιτροπή, που απαρτίζεται από τους κ.κ. Ι. Περδίκη, Κ. Ταρασλιά και Ι. Κωνσταντίνου, με απόφασή της, που κοινοποιήθηκε στο Τμήμα Προσόδων αντέδρασε για την ανάληψη της διεκπεραίωσης του συγκεκριμένου έργου, κρίνοντας ότι οι κλήσεις για τις οποίες δεν έχει υπάρξει βεβαίωση της υπηρεσίας πριν την πάροδο 5ετίας έχουν ήδη υποπέσει σε παραγραφή.
Η επιτροπή πρότεινε:
-Τη μη αποδοχή εξέτασης των προσφυγών, που αναφέρονται σε ποσά μη βεβαιωμένα των ετών 2007, 2006 και πριν, ως παραγεγραμμένα λόγω της αποσβεστικής προθεσμίας και μη υπαγόμενα στις εξαιρέσεις του Ν. 1416/84.
-Για τις προσφυγές των ετών 2008 των μη βεβαιωμένων, την αποδοχή εξέτασής τους λόγω του κινδύνου παραγραφής των ποσών από την αποσβεστική προθεσμία.
-Για τις προσφυγές των ετών 2009 και μεταγενέστερα την προσκόμιση των εγγράφων από τα οποία να προκύπτει η βεβαίωση των δημοτικών εσόδων που ορίζονται από τις διατάξεις του Ν.Δ. 318/69 των παρ. 1-5 του άρθρου 4 του Β.Δ. 17/5-15/6/1959 και των άρθρων 70 και 71 του Β.Δ. 249-20/10/1958.
-Όλες οι προσφυγές να συνοδεύονται από απόδειξη του Δήμου για την είσπραξη του 50% του προστίμου.
Με την ως άνω απόφαση δεν συμφωνεί το Τμήμα Προσόδων και ο διευθυντής των οικονομικών υπηρεσιών κ. Μ. Παϊτάκης απηύθυνε την ακόλουθη επιστολή προς την Επιτροπή:
“Τα πρόστιμα της Δημοτικής Αστυνομίας στα οποία αναφέρεστε, επιβάλλονται σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.2696/99, ΦΕΚ 57/Α, όπως τροποποιήθηκε από τον Ν.3542/2007, όταν πρόκειται για παραβάσεις Κ.Ο.Κ., ενώ τα πρόστιμα λόγω στάθμευσης σε περιοχές ελεγχόμενης στάθμευσης χωρίς την καταβολή του τέλους ή με υπέρβαση του καθορισμένου χρόνου ορίζονται από τον ΑΝ 170/67.
Τα πρόστιμα των διατάξεων του ΝΔ 805/71 αναφέρονται σε υπαίτιους πταισματικών παραβάσεων που αφορούν στην κοινή ησυχία, καθαριότητα κ.λ.π. και δεν υπάγονται στην κατηγορία που αναφέρετε.
Στις περιπτώσεις επομένως των εκθέσεων βεβαίωσης παράβασης από την Δημοτική Αστυνομία σχετικά με την στάθμευση, τα στοιχεία των ιδιοκτητών δεν είναι γνωστά στον Δήμο αφού αναγράφονται μόνο τα στοιχεία και η θέση του οχήματος καθώς και η ημερομηνία παράβασης.
Σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ.1 ΑΝ 344/68, η βεβαίωση των φόρων, τελών δικαιωμάτων και εισφορών ενεργείται από τους δήμους μέσα σε προθεσμία πέντε (5) ετών από την λήξη του οικονομικού έτους μέσα στο οποίο ανάγονται.
Μετά την πάροδο της προθεσμίας αυτής ο δήμος δεν έχει πλέον το δικαίωμα να βεβαιώσει οποιοδήποτε φόρο, τέλος, δικαίωμα ή εισφορά, εκτός εάν ορίζει διαφορετικά η ειδική διάταξη που προβλέπει την επιβολή του συγκεκριμένου φόρου, τέλους κ.λ.π. (ΣτΕ 2978/87 ΝοΒ 1990 σε,742).
Κατ’ εξαίρεση, είναι δυνατή η βεβαίωση μετά την παρέλευση της ανωτέρω προθεσμίας, στις ακόλουθες περιπτώσεις (άρθρο 61 παρ.2 Ν1416/84):
Α) Εάν ο υπόχρεος είναι άγνωστος και για τον λόγο αυτό είναι ανέφικτη η βεβαίωση. Στην περίπτωση αυτή η παραγραφή συμπληρώνεται μετά την παρέλευση της πενταετίας από τότε που ο υπόχρεος έγινε γνωστός στο δήμο (Εγκ.Υπ.Εσωτ.56299/18-07-1974). Το βάρος της απόδειξης ότι ο υπόχρεος ήταν άγνωστος, το φέρει ο δήμος.
Β)Αν η βεβαίωση έγινε μεν εμπρόθεσμα αλλά σε βάρος προσώπου, που δεν είχε μερική ή ολική φορολογική υποχρέωση .
Γ)Αν η βεβαίωση έγινε μεν εμπρόθεσμα αλλά για οικονομικό έτος διάφορο εκείνου, στο οποίο αφορά η φορολογική υποχρέωση.
Δ)Εάν ακυρωθεί μετά την πάροδο της πενταετίας η φορολογική εγγραφή, για τον λόγο ότι ο υπόχρεος δεν έλαβε γνώση της εγγραφής.
Δεδομένου ότι τα στοιχεία των ιδιοκτητών δεν είναι γνωστά, αλλά και του γεγονότος ότι στην νομοθεσία δεν προβλέπεται χρονικό περιθώριο για την αναζήτηση στοιχείων από τους ΟΤΑ, οι εν λόγω εκθέσεις βεβαίωσης παράβασης ετών 2006, 2007 δεν μπορούν να θεωρηθούν παραγεγραμμένες. Σχετική είναι και η γνωμοδότηση αρ.πρωτ. 2/6543/21-01-2013 του Προϊσταμένου της Νομικής Υπηρεσίας του Δήμου μας κ. Θοδωρή Παπαγεωργίου.
¶λλωστε ως υπηρεσία είμαστε υποχρεωμένοι να διασφαλίσουμε με κάθε νόμιμο τρόπο τα έσοδα του Δήμου μας και να αποτρέψουμε κάθε ελλειμματική ενέργεια που μπορεί να οδηγήσει σε παραγραφή, διαγραφή ή και απώλεια αυτών, με τις συνέπειες που κάτι τέτοιο θα μπορούσε να επιφέρει.
Κατόπιν όλων των ανωτέρω και σύμφωνα πάντα με την νομοθεσία, κάθε φορολογούμενος που έχει εγγραφεί σε χρηματικό κατάλογο έχει δικαίωμα άσκησης προσφυγής εντός 30 ημερών από την ημέρα επίδοσης του ειδοποιητηρίου (Ν.4079/2012).
Κάθε φορολογούμενος που ασκεί προσφυγή σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.505/76 στα τακτικά διοικητικά δικαστήρια, δικαιούται με το ίδιο δικόγραφο να ζητήσει τη συμβιβαστική επίλυση της διαφοράς του προς τον Δήμο εφόσον η ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει την άσκηση προσφυγής.
Με το αρ.πρωτ.34999/31-08-2005 έγγραφο του Υπουργείου Εσωτερικών διευκρινίζεται ότι οι εν λόγω παραβάσεις στάθμευσης αποτελούν εκτελεστές ατομικές διοικητικές πράξεις, προσβαλλόμενες με προσφυγή και υπαγόμενες στην δικαιοδοσία των διοικητικών δικαστηρίων κατά το άρθρο 1 παρ. 1 του Ν.505/76 και ως εκ τούτου η εξέταση των συγκεκριμένων προσφυγών αποτελεί αρμοδιότητα των Επιτροπών Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών του Ν. 1080/80.
Επομένως υποχρεούται μέσα σε 10 μέρες από την παραλαβή του δικογράφου να ορίσει ημερομηνία συζήτησης όχι μεταγενέστερη των είκοσι ημερών από την λήξη του δεκαημέρου και να καλέσει εγγράφως τον αιτούντα.
Σε περίπτωση που η Επιτροπή διαπιστώσει ότι δεν συντρέχουν λόγοι μείωσης ή διαγραφής του ποσού που βεβαιώθηκε, συντάσσει σχετικό πρακτικό μέσα σε 20 ημέρες από την συζήτηση της υπόθεσης, το οποίο, εκτός από την ίδια, υπογράφει και ο αιτών ή ο αντίκλητος αυτού (άρθρο 32 παρ.5 Ν.1080/80) και ο φάκελος της υπόθεσης διαβιβάζεται στο διοικητικό δικαστήριο (άρθρο 32 παρ.7 και 8 Ν. 1080/80). Το ίδιο ισχύει και σε περίπτωση μη αποδοχής της πρότασης της Επιτροπής από το Δημοτικό Συμβούλιο.

Όσον αφορά τα σημεία Γ και Δ του αποφασιστικού του πρακτικού 12/2013 της Επιτροπής, στην νομοθεσία δεν προβλέπεται έλεγχος των δικαιολογητικών και της διαδικασίας σύνταξης και βεβαίωσης των χρηματικών καταλόγων από την Επιτροπή Επίλυσης και Συμβιβασμού Φορολογικών Διαφορών, παρά μόνο εξέταση του αιτήματος συμβιβασμού.
Επιπροσθέτως, η Επιτροπή δεν έχει την αρμοδιότητα να εξετάσει εάν η προσφυγή που κατατέθηκε πληροί τις προϋποθέσεις που απαιτεί ο νόμος για να είναι έγκυρη ή εάν απευθύνεται στο αρμόδιο δικαστήριο κ.λ.π.
Συνεπώς παρακαλούμε όπως επανεξετάσετε τις προσφυγές των πολιτών σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στην νομοθεσία και ενημερώσετε αναλόγως τόσο τους πολίτες όσο και το αρμόδιο Τμήμα Προσόδων προκειμένου να προχωρήσουμε εν συνεχεία στις ανάλογες ενέργειες για είσπραξη και βεβαίωση των συγκεκριμένων εσόδων πριν από την λήξη του οικονομικού έτους”.