Ακροβασίες πολιτικών συμφερόντων

Ενα πρωτοφανές παιχνίδι εντυπώσεων έχει ξεκινήσει από χθες στο παρασκήνιο για να αποτραπεί το ενδεχόμενο της χωροταξικής μεταρρύθμισης του Καλλικράτη στο νησί της Ρόδου, ενόψει της σημερινής επίσκεψης του υπουργού Εσωτερικών κ. Γ. Μιχελάκη.
Ο δήμαρχος Ρόδου κ. Στάθης Κουσουρνάς, που δεσμεύτηκε στην άτυπη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου της Παρασκευής (μετείχαν 15 εκ των 49 συμβούλων) ότι θα εκφράσει μόνο τις προσωπικές του απόψεις επί του θέματος, ενώ παραδέχτηκε δημόσια ότι η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών τάσσονται υπέρ της διάσπασης του ενιαίου Δήμου, επιδιώκει να ελέγξει τις εξελίξεις!
Πιο συγκεκριμένα χθες, με μια νομικίστικη «ντρίπλα», ετοίμασε απάντηση στην πρόταση της Νομαρχιακής Επιτροπής της Νέας Δημοκρατίας στα Δωδεκάνησα για τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος προκειμένου να εκφρασθεί ελεύθερα και ανεμπόδιστα η βούληση του ροδιακού λαού επί του προκειμένου.
Επικαλούμενος συγκεκριμένα το άρθρο 216 παρ. 5 του Ν.3463/2006 εξήγησε σε συνεργάτες του ότι δεν επιτρέπεται η διεξαγωγή δημοψηφισμάτων κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους της δημοτικής αρχής εκτός εξαιρετικών περιπτώσεων που αφορούν την ένωση δήμων (και όχι τη διάσπασή τους) αλλά και την προσάρτηση σε δήμους τοπικών διαμερισμάτων και οικισμών!!
Στο άρθρο αυτό προβλέπεται συγκεκριμένα ότι οι δημοτικές και κοινοτικές αρχές, προκειμένου να λάβουν απόφαση για σοβαρά θέματα που ανήκουν στη σφαίρα των αρμοδιοτήτων τους, μπορούν να διεξάγουν τοπικό δημοψήφισμα, σύμφωνα με τις ειδικότερες ρυθμίσεις του νόμου.
Στην παράγραφο 3 του ίδιου άρθρου επισημαίνεται ότι τοπικό δημοψήφισμα διεξάγεται, μετά από αίτηση του ενός τρίτου (1/3) των δημοτών για την ένωση Δήμων και Κοινοτήτων καθώς και μετά από αίτησή του ενός τρίτου (1/3) των εκλογέων τοπικού διαμερίσματος για την προσάρτησή του σε άλλο Δήμο ή Κοινότητα.
Ο νόμος δεν προβλέπει σε ειδική διάταξη τη διενέργεια δημοψηφίσματος για τη διάσπαση του δήμου με αποτέλεσμα να αποκλειστεί το ενδεχόμενο της λαϊκής κατακραυγής κατά του Καλλικράτη στο νησί, με τη συγκεκριμένη νομική… «μανούβρα».
«Οι προσωπικοί σχεδιασμοί είναι σεβαστοί, αλλά η Δημοκρατία προτάσσει την αρχή της πλειοψηφίας, διότι σε αντίθετη περίπτωση τα μονομελή όργανα υποκαθιστούν τα πολυμελή, αντίθετα με τις αρχές του Συντάγματος. Η πλειοψηφία της κοινής γνώμης αναμένει να πράξουν όλοι το αυτονόητο. Η κοινωνία έχει δικαίωμα να γνωρίζει τις προσωπικές και συλλογικές απόψεις και θέσεις όσων διεκδικούν την ψήφο της», ανέφερε στην πρότασή της για δημοψήφισμα η ΝΟΔΕ αφού διαπιστώθηκε εξάλλου ότι η “στημένη” συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου με την οποία επιχειρήθηκε να αποσπαστεί η άτυπη συναίνεση των δημοτικών συμβούλων για την υποβολή κοινής πρότασης για τη διατήρηση του αποτυχημένου μοντέλου του ενός Δήμου στο νησί της Ρόδου στον Υπουργό Εσωτερικών, κατέληξε σε “βατερλό” για τους κοινούς προεκλογικούς σχεδιασμούς του δημάρχου Ρόδου κ. Στάθη Κουσουρνά και του επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας κ. Γ. Χατζημάρκου, ερήμην μάλιστα των παρατάξεών τους.
Τρία πρωτοκλασάτα και διακεκριμένα στελέχη της παράταξης του κ. Χατζημάρκου οι κ.κ. Σάκης Στάγκας, Μ. Συκόφυλος και Γ. Φλεβάρης τάχθηκαν ευθέως και με επιχειρήματα υπέρ της διάσπασης του ενιαίου Δήμου.
Την ίδια άποψη εκφράζουν δημόσιως και οι αντιδήμαρχοι Ρόδου κ.κ. Σ. Διακοσταματίου, Μ. Καμπουρόπουλος και Στρ. Καρίκης.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ
Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι ο δήμαρχος Ρόδου έχει προγραμματίσει να παραλάβει ο ίδιος τον Υπουργό Εσωτερικών από το αεροδρόμιο της Ρόδου σήμερα το πρωί και ώρα 10.30!
Θα ακολουθήσει συνάντηση με τους τοπικούς φορείς, στην αίθουσα εθιμοτυπίας για το θέμα της ΔΕΗ στις 11.00, συνάντηση εργασίας με τους αιρετούς στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου μισή ώρα αργότερα, γεύμα εργασίας στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου στις 14.00, συνάντηση του υπουργού Εσωτερικών με τον πρώην δήμαρχο Ροδίων κ. Χ. Χατζηευθυμίου στις 16.15 και συνάντηση με τη ΝΟΔΕ στις 16.30 στο Δημαρχείο.
Ο υπουργός θα αναχωρήσει για το αεροδρόμιο την 17.30 ώρα.
ΔΗΛΩΣΗ ΧΑΤΖΗ
ΧΑΤΖΗΕΥΘΥΜΙΟΥ
Ο πρώην δήμαρχος Ροδίων κ. Χ. Χατζηευθυμίου προέβη χθες στην ακόλουθη δήλωση:
“Σε μια κρίσιμη από κάθε άποψη χρονική περίοδο με Οικονομική, Πολιτική και Κοινωνική κρίση που αντιμετωπίζει ο Ελληνικός Λαός, το νησί μας υποδέχεται αύριο δύο Υπουργούς της Κυβέρνησης, οι οποίοι καλούνται να δώσουν λύσεις σε σοβαρά θέματα η λύση των οποίων θα καθορίσει το μέλλον και την πορεία του νησιού μας για πολλές δεκαετίες.
Ο Υφυπουργός Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής καλείται να δώσει μόνιμη και βιώσιμη λύση στο θέμα της ενεργειακής επάρκειας στο νησί προκειμένου να μην βρεθούμε αντιμέτωποι με ένα ανάλογο πρόβλημα, όπως αυτό της Σαντορίνης και ο Υπουργός Εσωτερικών ο οποίος καλείται να δώσει λύση στα προβλήματα που δημιούργησε το μόρφωμα του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ. Μια διοικητική μεταρρύθμιση η οποία στα τρία χρόνια εφαρμογής της το μόνο πρόβλημα που έλυσε ήταν αυτό της ανάδειξης κομματικών υποψηφίων δημάρχων και περιφερειαρχών ενώ δημιούργησε πλήθος προβλημάτων και απόγνωση στους πολίτες του νησιού μας.
Έχοντας υπηρετήσει για αρκετά χρόνια τον θεσμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και γνωρίζοντας τα προβλήματα του τόπου μας δεν θα μπορούσα να αρνηθώ τη συνάντησή μου με τους κ.κ. Υπουργούς.
Αποδέχθηκα σχετική πρόσκληση και αύριο θα έχω την δυνατότητα να μεταφέρω τις απόψεις μου για την αλλαγή του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ με τη δημιουργία περισσοτέρων Δήμων στο νησί της Ρόδου, απόψεις οι οποίες είναι κοινές με τη συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων του νησιού μας, οι οποίοι βιώνουν τα αποτελέσματα της πλέον πρόχειρης και ψευδεπίγραφης διοικητικής μεταρρύθμισης που έχει εφαρμοσθεί στη χώρα”.
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ
ΓΙΑ ΕΝΑ ΔΗΜΟ
Ο πρόεδρος του τοπικού συμβουλίου Σορωνής κ. Γ. Μαρίνος σε συνεργασία με στελέχη της παράταξης Κουσουρνά και με τον πρόεδρο της παράταξης κ. Στ. Φλαμπουριάρη ξεκίνησαν στο μεταξύ διαδικασία συγκέντρωσης υπογραφών, όμοια με αυτή που έκανε η ΝΟΔΕ, υπέρ της διατήρησης του ενιαίου Δήμου.
Στην επιστολή τους με τίτλο: «ΕΝΑΣ ΔΗΜΟΣ – ΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ», αναφέρονται τα εξής:
«Αξιότιμε κ. Υπουργέ, μόλις λίγους μήνες πριν τις εκλογές, ανοίγει μέσω δημοσιευμάτων, η συζήτηση για την αλλαγή των ορίων των Δήμων. Με τον τρόπο αυτό, ο τρόπος διοίκησης του τόπου μας μπαίνει κάτω από το πρίσμα όχι της βελτιστοποίησής του, αλλά του τρόπου επίτευξης του βέλτιστου αποτελέσματος, όπως ο καθένας το αντιλαμβάνεται για τον εαυτό του.
Βεβαίως άλλοθι για τη συζήτηση είναι η απογοήτευση των πολιτών από τα αποτελέσματα της τελευταίας διοικητικής μεταρρύθμισης (γνωστή ως «Καλλικράτης»), μεγεθυμένα στο μέγιστο βαθμό από τις γενικότερες επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια.
Όμως και αν επιχειρήσουμε από τώρα να κρίνουμε την τελευταία διοικητική μεταρρύθμιση, εκεί που εντοπίζουμε την πηγή των προβλημάτων είναι στο ό,τι οι αλλαγές που επιχειρήθηκαν έμειναν μισές. Δεν ολοκληρώθηκε η μεταβατική διαδικασία, αμελήθηκαν τα αναγκαία διευκρινιστικά νομοθετήματα, ενώ η μεταφορά αρμοδιοτήτων έγινε εν τέλει χωρίς τη μεταφορά των αντίστοιχων πόρων. Κυρίως όμως, και ενώ στο πρόγραμμα «Καλλικράτης» γινόταν σαφής αναφορά σε αρμοδιότητες των τοπικών κοινοτήτων και υπήρχε σαφής πρόθεση αυτό-οργάνωσης και αυτάρκειάς τους σε θέματα καθημερινότητας, ο τρόπος λειτουργίας τους δεν απεγκλωβίστηκε από την αυξημένη γραφειοκρατία που επιβλήθηκε στο σύνολο των δήμων, μετατρέποντας τα όργανα των τοπικών κοινοτήτων σε έναν επί πλέον μηχανισμό γραφειοκρατίας.
Η αλήθεια είναι ότι η μεταρρύθμιση του «Καλλικράτη» έγινε με γνώμονα τον απόλυτο έλεγχο των ενεργειών των δήμων, την απαγόρευση όποιας ελευθερίας αποτελούσε και «παράθυρο» αδιαφάνειας ικανοποιώντας δηλαδή το ζητούμενο της εποχής (λίγους μήνες πριν την είσοδό μας στην οικονομική κρίση) τη διαφάνεια των οικονομικών συναλλαγών. Τώρα όμως, στο μέσο της κρίσης και με εξαντλημένες τις αντοχές της κοινωνίας, η διάσταση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ως βασικός αρωγός του εξαθλιωμένου πολίτη και παράλληλα του κύριου αναπτυξιακού παράγοντα σε περιφερειακό επίπεδο, είναι το νέο ζητούμενο και η πραγματική απαίτηση των πολιτών σήμερα. Τώρα αναδεικνύεται ο αυτο-ακρωτηριασμός που πέτυχε η δημόσια διοίκηση απονευρώνοντας την εγγύτερη στον πολίτη δομή δημόσιας διοίκησης: τους δήμους με τις τοπικές κοινότητές του.
Γίνεται φανερό ότι η δυσφορία όλων μας για τη σημερινή αδυναμία των δήμων να αντεπεξέλθουν στις σημερινές αυξημένες απαιτήσεις του κόσμου, δεν αποτελεί ένα τοπικό θέμα στο νησί της Ρόδου, αλλά πανελλαδική διαπίστωση που σαφώς δεν έχει να κάνει με τα όρια των δήμων, αλλά τον σκοπό της λειτουργίας των ΟΤΑ και τη δυνατότητα που τους δίνεται να τον επιτελέσουν.
Σε περίπτωση που αγνοηθούν οι παραπάνω διαπιστώσεις και επικρατήσει η προσπάθεια κάποιων ιδιοτελών μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων που διαιρώντας το νησί ξανά σε μικρο-φέουδα, ελπίζουν ότι θα δημιουργηθούν και πάλι θέσεις εξουσίας στα δικά τους (μικρά) μέτρα, η τοπική αυτοδιοίκηση θα κάνει ένα μεγάλο βήμα προς τα πίσω.
Η ανάδειξη των τοπικών συμφερόντων θα κυριαρχεί και πάλι εις βάρος του γενικότερου οφέλους, θα χαθεί και πάλι η ευρύτερη εικόνα, ο συνολικός σχεδιασμός και η μακροπρόθεσμη στόχευση. Θα επικρατήσουν και πάλι τοπικά άβατα, όπου δήμαρχοι εν είδει «μικρο-αυτοκρατόρων» θα αποτελούν το «Α και το Ω» της τοπικής κοινωνίας, εγκαθιστώντας και πάλι μια κοινωνία της συναλλαγής και της πελατειακής σχέσης μεταξύ δημοσίου και πολίτη.

Θα προκύψουν όμως και πιο απλά και τετριμμένα προβλήματα, τα οποία όμως θα αναλώσουν όχι τα πρώτα 1-2 χρόνια προσαρμογής που χρειάστηκε ο «Καλλικράτης» αλλά πολύ περισσότερα, ίσως και το σύνολο της επόμενης πενταετίας. Θα είναι πρακτικά αδύνατο να διαχωριστούν, τουλάχιστον χωρίς έριδες, οι οφειλές, ο εξοπλισμός, τα οχήματα, ακόμη και οι υπάλληλοι. Είναι μαθηματικά βέβαιο ότι τα κομμάτια του ενιαίου σήμερα Δήμου Ρόδου θα καταλήξουν μόνιμοι πελάτες δικαστηρίων προκειμένου να υλοποιηθεί το βίαιο διαζύγιο των κοινωνιών που επιχειρούν κάποιοι να επιβάλλουν.
Οι δυο-τρεις μικροί δήμοι που σίγουρα θα προκύψουν λόγω ιδιομορφίας του νησιού, θα γίνουν επαίτες του μεγάλου δήμου, ο οποίος με τη σειρά του θα πρέπει να σταθμίσει το όφελος των «δικών του» δημοτών-έναντι των «ξένων» δημοτών. Ο απειλούμενος διαχωρισμός είναι αναπόφευκτος ακόμη και κατά την ανάλυση της διαίρεσης του δήμου ως μια υπόθεση θεωρίας.
Είναι προφανές ότι το ζητούμενο της κοινωνίας δεν είναι να τριπλασιαστούν οι θέσεις των δημάρχων, των αντιδημάρχων, των δημοτικών συμβούλων, των προέδρων και συμβουλίων των οργανισμών και των ειδικών συμβούλων, για να βολευτεί το πολυπληθές «πολιτικό» προσωπικό της περιοχής. Το ζητούμενο του πολίτη και αυτό πρέπει να είναι ο στόχος όλων μας τώρα στο τέλος της πρώτης μεταβατικής περιόδου, είναι να γίνουν οι διορθώσεις για να απεγκλωβιστούν οι Δήμοι από τις ανούσιες γραφειοκρατικές αγκυλώσεις.
Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με :
• την απλούστευση των διαδικασιών καθημερινών εξόδων («πάγια» των προέδρων, διαδικασίες αγοράς αναλωσίμων, ανταλλακτικών, κλπ)
• την έγκαιρη πρόσληψη εποχιακών υπαλλήλων για την τουριστική περίοδο,
• την ενίσχυση των δυνατοτήτων παρεμβάσεων των δήμων με ενισχύσεις σε άπορους και εν γένει προνοιακών πρωτοβουλιών,
• την ενίσχυση των κοινωνικών δομών (παιδικοί σταθμοί, ΚΑΠΗ, κλπ) αλλά και τη δυνατότητα για πιο γενναίες παρεμβάσεις με αποφάσεις ενισχυμένης πλειοψηφίας και ευρύτερης κοινωνικής αποδοχής για:
• τη στήριξη επιχειρηματιών με ειδικές ρυθμίσεις οφειλών,
• τη χρηματοδότηση μη κερδοσκοπικών σωματείων ειδικού σκοπού,
και άλλες περισσότερες βελτιώσεις, η αναφορά των οποίων ξεφεύγει του σκοπού της παρούσας.
Προς τα εκεί πρέπει να κινηθούμε, γιατί :
• σ’ αυτούς που θέλουν τη Ρόδο μικρότερη, εμείς λέμε ακόμη πιο μεγάλη,
• σ’ αυτούς που μας θέλουν χώρια, εμείς λέμε ακόμη πιο ενωμένοι,
• σ’ αυτούς που θέλουν να κάνουμε ένα βήμα πίσω, εμείς λέμε ακόμη ένα εμπρός».

2000 ΥΠΟΓΡΑΦΕΣ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΕ Η ΝΟΔΕ
Η ΝΟΔΕ Δωδεκανήσου σε συνεργασία με ενεργούς πολίτες ανεξαρτήτως κομματικών και πολιτικών καταβολών, ανέλαβε την πρωτοβουλία συγκέντρωσης υπογραφών για τη στήριξη των θέσεων της επισυναπτόμενης επιστολής.
Η προσπάθεια ξενίνησε το βράδυ του Σαββάτου και ήδη έχουν συγκεντρωθεί περίπου 1700 υπογραφές συμπολιτών μας από όλα τα μέρη της Ρόδου, ενώ αναμένει να “αγγίξει” τις 2000.

Στην επιστολή της ΝΟΔΕ αναφέρονται τα εξής:
“Κάθε πολίτης που βιώνει την καθημερινότητα που διαμόρφωσε το Καλλικρατικό μόρφωμα στο νησί μας αντιλαμβάνεται την ανάγκη άμεσων αλλαγών.
Σε αυτή τη κατεύθυνση κινήθηκαν ο πρόεδρος και τα μέλη της ΝΟΔΕ, ο γραμματέας της Περιφερειακής, οι αιρετοί των τοπικών οργανώσεων και τα απλά μέλη της Νέας Δημοκρατίας που δεν ζουν αποκομμένα από την κοινωνία,
Ιδιαίτερα στο θέμα των αλλαγών που πρέπει να γίνουν στην αυτοδιοίκηση, έχουν και γνώμη αλλά και γνώση. Γνώση που προέκυψε από την εμπειρία που βιώνουμε 45 μήνες τώρα, με το απόλυτα αποτυχημένο και αντιπαραγωγικό μοντέλο του ενιαίου δήμου. Ενός μοντέλου που επιβλήθηκε στο νησί μας χωρίς μελέτη και κυρίως χωρίς διάλογο.
Μαζί με αυτό το μοντέλο υπάρχουν και άλλες αστοχίες στον Καλλικράτη, προχειρότητες και διατάξεις που δεν έχουν εφαρμογή στην πραγματικότητα και ελάχιστη έως μηδενική σχέση με την αυτοδιοικητική ιδέα.
Σήμερα με δική μας πρωτοβουλία αλλά και τη συμμετοχή ενεργών πολιτών, καταξιωμένων πολιτών του νησιού, έχει ανοίξει η συζήτηση για αυτές τις αλλαγές.
Απέναντι σε αυτές τις αλλαγές στέκονται αυτοί που δεν θέλουν να αλλάξει τίποτα, αυτοί που θέλουν τον ενιαίο, παραλυτικό και αναποτελεσματικό δήμο για να εξυπηρετήσουν τις προσωπικές τους φιλοδοξίες.
Αυτοί που αποδίδουν σε εμάς προσωπικά κίνητρα πρέπει να είναι διπλά προσεκτικοί.
-Πρώτον γιατί ορισμένοι από αυτούς αποτελούν την προσωποποίηση της παροιμίας ”στο σπίτι του κρεμασμένου δεν μιλάνε για σχοινί” αφού ήταν οι πρωταγωνιστές σε όλη την περίοδο των χαμένων ευκαιριών για τον τόπο μας.
-Δεύτερον γιατί εμείς έχουμε επιχειρήματα, κάνουμε διάλογο, ανοίξαμε μια συζήτηση που αυτοί δεν ήθελαν ποτέ να ανοίξει για ευνόητους λόγους.
-Σήμερα, εμείς που υπογράφουμε αυτό το κείμενο θέλουμε να προχωρήσουμε σε ένα επόμενο βήμα.
-Καταθέτουμε 6 Προτάσεις για τις αλλαγές στην αυτοδιοίκηση. Αλλαγές που δε περιορίζονται στην αυταπόδεικτη πλέον ανάγκη διαχωρισμού του ενιαίου δήμου Ρόδου αλλά και σε θεσμικά ζητήματα.
Πρόταση 1
• Τρεις δήμοι στη Ρόδο. Τρεις δήμοι με αντικειμενικά κριτήρια. Τρεις δήμοι με τη μέγιστη δυνατή πληθυσμιακή ισορροπία μεταξύ τους. Τρεις δήμοι με κοινά χαρακτηριστικά, με κοινές αναπτυξιακές προεκτάσεις.
• Απορρίπτουμε την παλαιά μελέτη του ΙΤΑ που ήταν εκτός πραγματικότητας. Ο χωροταξικός διαχωρισμός των τριών νέων δήμων θα γίνει με τα κριτήρια που θέσαμε. Με συμμετοχή των πολιτών.
Πρόταση 2
• Κάθε δήμος θα διαθέτει μία αποκεντρωμένη και ολοκληρωμένη διοικητική δομή σε κάθε δημοτική ενότητα. Ο πολίτης θα εξυπηρετείται εκεί που κατοικεί χωρίς να μετακινείται.
• Κάθε δημοτική ενότητα θα έχει τη δική της συμμετοχή στο τεχνικό πρόγραμμα και στον προϋπολογισμό. Θα σταματήσει η εγκατάλειψη των χωριών αλλά και ολόκληρων περιοχών.
• Θα παραχωρηθούν πόροι και αρμοδιότητες στα τοπικά συμβούλια. Με εσωτερική αποκέντρωση, οι δήμοι θα κάνουν αυτό που δεν μπορεί να κάνει σήμερα ο ενιαίος δήμος: να είναι κοντά στον πολίτη και στις ανάγκες του τόπου.
Πρόταση 3
• Οι τρεις νέοι δήμοι θα συνεργαστούν για να υπάρξουν μητροπολιτικές λειτουργίες και κοινές δράσεις σε συγκεκριμένα πεδία. Αυτά είναι η διαχείριση απορριμμάτων, η ύδρευση, η πολιτική προστασία, η χωροταξία, το περιβάλλον.
• Οι τρεις δήμοι όμως θα προωθούν πολιτικές,θα υλοποιούν έργα που θα υπηρετούν το δικό τους ξεχωριστό αναπτυξιακό πρότυπο.
Πρόταση 4
• Ο θεσμός του Δημοτικού Συμβουλίου πρέπει να αναβαθμιστεί. Τα θέματα διαχείρισης και διοίκησης του δήμου πρέπει να αποκεντρωθούν, κάποια θέματα που έρχονται στο δημοτικό συμβούλιο πρέπει να αποτελέσουν θέματα της αρμοδιότητας των τοπικών συμβουλίων.
Πρόταση 5
• Από τις αλλαγές δεν μπορεί να εξαιρεθεί η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση. Σήμερα, ο χωρικός αντιπεριφερειάρχης λειτουργεί ως μονοπρόσωπη μορφή εξουσίας. Αυτό πρέπει να αλλάξει, χρειάζεται ένα θεσμοθετημένο όργανο με τη συμμετοχή των περιφερειακών συμβούλων που εκλέγονται στη Ρόδο αλλά και σε κάθε χωρική αντιπεριφέρεια. Ο αντιπεριφερειάρχης δεν θα είναι ανεξέλεγκτος,πρέπει να υπάρχει δημοκρατικός έλεγχος και συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας και των φορέων.

Πρόταση 6
• Το νέο εκλογικό σύστημα πρέπει να «σπάσει» τις κομματικές γραμμές, να συμβάλει στην αδέσμευτη και ακηδεμόνευτη αυτοδιοίκηση.
• Να επιλέγονται οι άριστοι, να δοθεί η δυνατότητα σε αυτούς που δεν έχουν κομματική ένταξη να υπηρετήσουν τον τόπο τους.
• Ταυτόχρονα όμως πρέπει να διασφαλίζει τη λειτουργία του δήμου, να μην αφήνει περιθώρια παραλυτικών ισορροπιών, συναλλαγών ή και εμπαθών μικροπολιτικών που θα εμποδίζουν τη λειτουργία του Δήμου.