“Ανάσα” στην αγορά από τις εκπτώσεις;

Τα “σπασμένα” των προηγούμενων μηνών ευελπιστούν ότι θα βγάλουν οι έμποροι τον επόμενο ενάμιση μήνα θερινών εκπτώσεων, που ξεκινούν την Τετάρτη 15 Ιουλίου και ολοκληρώνονται τη Δευτέρα 31 Αυγούστου. Μάλιστα, πολλοί καταναλωτές έχουν ήδη κάνει προκρατήσεις ειδών, ώστε να τα παραλάβουν την Τετάρτη πληρώνοντάς τα με την τρέχουσα έκπτωση.
Ηδη, λόγω του 10ήμερου προσφορών που προηγήθηκε, η αγορά πήρε βαθιά ανάσα, καθώς η μείωση των τιμών, εν είδει προσφορών έως και 30%, αποτέλεσε σοβαρό κίνητρο για τους καταναλωτές. Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Ανάπτυξης προχώρησε στην άρση της απαγόρευσης των προσφορών 30 ημέρες πριν από την έναρξη των εκπτώσεων.
Τα ποσοστά των εκπτώσεων-προσφορών προαναγγέλλουν επί της ουσίας το πώς θα κινηθεί η αγορά από την επίσημη πρώτη των θερινών εκπτώσεων.
Ετσι, αναμένεται, από την Τετάρτη κιόλας, να δούμε ποσοστά που θα φτάνουν και το 70%, κυρίως σε είδη ένδυσης και υπόδησης, καθώς οι έμποροι θέλουν να ξεστοκάρουν και να βάλουν “ζεστό” χρήμα στα ταμεία τους, θυσιάζοντας μέρος των κερδών τους προκειμένου να εξασφαλίσουν σχετική ρευστότητα.
Με δεδομένο, εξάλλου, ότι από τις αρχές Αυγούστου, όταν αρχίζουν τα μπάνια της πλειονότητας του… λαού, αρχίζουν οι αναδουλειές, οι έμποροι σπεύδουν να εκμεταλλευτούν το τελευταίο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου.
Στα είδη σπιτιού (έπιπλα, λευκά είδη) το ποσοστό της έκπτωσης αναμένεται να διαμορφωθεί στο 40%-50%, ενώ σε ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη θα κυμανθεί στο 15% με 30%. Γενναίες εκπτώσεις φέτος θα έχουμε και στα καλλυντικά (25%-30%), αν και είναι ο κλάδος με τις μικρότερες απώλειες, χάρη στις γυναίκες που αντικειμενικά αποτελούν πυλώνα ανάπτυξης του λιανεμπορίου.
Τα ποσοστά εκπτώσεων που θα δούμε στις βιτρίνες τις επόμενες ημέρες θα είναι σε πολλές περιπτώσεις πρωτόγνωρα για την ελληνική αγορά και διαμορφώνονται λόγω της οικονομικής κρίσης. Αλλωστε, όπως επισημαίνουν παράγοντες του λιανεμπορίου, η διεθνής συγκυρία έχει αναγκάσει και τους προμηθευτές να ρίξουν “νερό στο κρασί τους”, ιδιαίτερα σε κλάδους που έχουν “χτυπηθεί” περισσότερο.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα τέλη του 2008 η αγορά έχει μπει στον αστερισμό των προσφορών και των σιωπηρών εκπτώσεων, με αποτέλεσμα ο τζίρος του λιανεμπορίου στο πρώτο τετράμηνο του έτους να έχει μειωθεί στο 14%.
Αλλωστε, όπως επισημαίνει ο εμπορικός κόσμος, η αγοραστική κίνηση μετά το Πάσχα ήταν η χειρότερη των τελευταίων ετών, καθώς η πτώση του τζίρου φθάνει ακόμα και στο 30% σε σχέση με πέρσι.
Ο ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΡΟΔΟΥ
Ενόψει των θερινών εκπτώσεων από τον Εμπορικό Σύλλογο Ρόδου εκδόθηκε χθες η ακόλουθη ενημερωτική ανακοίνωση:
Ο Εμπορικός Σύλλογος Ρόδου ενημερώνει τα μέλη του ότι σύμφωνα με το άρθρο 13, παρ. 3 του Ν. 3557/07 που καθόρισε τις ημερομηνίες των εκπτώσεων σε σταθερή βάση, οι θερινές εκπτώσεις έτους 2009 θα αρχίσουν στις 15 Ιουλίου και θα λήξουν στις 31 Αυγούστου.
Ο Εμπορικός Σύλλογος Ρόδου επισημαίνει την ιδιαίτερη προσοχή των εμπορικών επιχειρήσεων στα κάτωθι:
1. Η αναγραφή διπλής τιμής, δηλαδή της παλαιάς (συνήθως διαγραμμένης) και της νέας τιμής των προϊόντων που πωλούνται με έκπτωση είναι υποχρεωτική στα εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία όπου αυτά εκτίθενται.
2. Η αναγραφή ποσοστού έκπτωσης δεν είναι υποχρεωτική και ανήκει στην διακριτική ευχέρεια της επιχείρησης εάν θα αναγράψει ποσοστό ή όχι. Σε περίπτωση που η επιχείρηση αναγράψει ποσοστό πρέπει να προσδιορίζεται ότι πρόκειται για έκπτωση (π.χ. “20% έκπτωση”).
3. Η διενέργεια εκπτώσεων είναι στην διακριτική ευχέρεια της κάθε επιχείρησης.
4. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στην ακρίβεια των εκπτωτικών αναγγελιών προς τον πελάτη. Η κάθε παροχή πρέπει να ταυτίζεται με την αναγγελία, οικονομικά, ποσοτικά και ποιοτικά. Τα πρόστιμα είναι βαρύτατα και δεν επιτρέπεται να καταβληθεί ένα τέτοιο πρόστιμο λόγω λάθους. Επειδή δε, πρόκειται για διοικητικό πρόστιμο, πρώτα εισπράττεται (και μάλιστα σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων) και κατόπιν αμφισβητείται στα Διοικητικά Δικαστήρια.

Συγχρόνως ο Εμπορικός Σύλλογος καλεί τους υπεύθυνους των εμπορικών επιχειρήσεων, να προστατεύσουν τον θεσμό των εκπτώσεων και να αναδείξουν για μία ακόμη φορά τον παραδοσιακό σεβασμό του εμπορίου προς τους καταναλωτές.