Ανοικτή επιστολή προς το υπουργείο Ναυτιλίας και το Σ.Α.Σ.

Μετά την πληροφόρηση που είχαμε για τις περικοπές δρομολογίων και μειώσεις μισθωμάτων που έρχονται, τους επόμενους μήνες, σε ενδονησιωτικές συνδέσεις, όπως αποτυπώνεται στην προκήρυξη για την κάλυψη γραμμών με επιδότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας διαπιστώσαμε τα παρακάτω:
Η προκήρυξη έχει αναρτηθεί στην ηλεκτρονική σελίδα του υπουργείου και ορίζει ότι ο διαγωνισμός για την κάλυψη των γραμμών μέχρι 31 Οκτωβρίου 2014 θα διεξαχθεί στις 19/11.
Η εκτιμώμενη προϋπολογισθείσα δαπάνη κυμαίνεται από 11.195.859 ευρώ μέχρι 12.581.907 για τις 19 γραμμές, που ήταν αρμοδιότητας του υπουργείου Ναυτιλίας και σε 9.391.200 ευρώ για τις δρομολογιακές γραμμές της Γραμματείας Αιγαίου (πρώην υπουργείου Αιγαίου).
Στις 19 γραμμές, που ήταν αρμοδιότητας του υπουργείου Ναυτιλίας δεν υπάρχουν διαφοροποιήσεις ούτε στην συχνότητα δρομολογίων ούτε στα προσφερόμενα μισθώματα. Μοναδική αλλαγή, που υπάρχει, είναι η δυνατότητα, που δίνεται στις εταιρείες να χρησιμοποιούν ως «αφετήριο» λιμάνι αντί του Πειραιά, το Λαύριο.
Ωστόσο, κάτι τέτοιο στο παρελθόν δεν είχε αποδειχτεί λειτουργικό και για τις εταιρείες και γρήγορα εγκαταλείφθηκε.
Αντίθετα, στις γραμμές της Γραμματείας Αιγαίου υπάρχουν σημαντικές μειώσεις δρομολογίων αλλά και εξορθολογισμοί σε μισθώματα και γραμμές.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η γραμμή (Πειραιά- Μήλο- Θήρα)- Ανάφη- Κάσος- Πηγάδια Καρπάθου- Διαφάνι- Χάλκη- Ρόδος- Ηράκλειο- Σητεία και επιστροφή είχε «κοπεί» σε 3 κομμάτια, είχε ανατεθεί στο «Πρέβελη» και καταβαλλόταν συνολικά μίσθωμα (62.000+30.000+64.000=) 136.000 ευρώ ανά δρομολόγιο!….
Τώρα, στη νέα προκήρυξη η γραμμή ενοποιείται (Ηράκλειο- Σητεία- Κάσος- Πηγάδια Καρπάθου- Χάλκη- Ρόδος) προκηρύσσεται σε ενιαία μορφή, χωρίς, όμως, τις προσεγγίσεις στην Ανάφη (σ.σ. η Μήλος και η Θήρα ήταν εκτός επιδότησης) και στον Πειραιά και το προσφερόμενο μίσθωμα για 2 δρομολόγια την εβδομάδα περιορίζεται στα 28.000 ευρώ ανά δρομολόγιο.
Από εκεί και πέρα:
Στην γραμμή Κάλυμνο- Λέρο- Λειψοί- Πάτμο- Αρκιοί- Αγαθονήσι- Πυθαγόρειο Σάμου τα εβδομαδιαία δρομολόγια μειώνονται κατά ένα σε 3 και το προσφερόμενο μίσθωμα κατά 1.000 ¤ , σε 8.000¤ ανά δρομολόγιο.
Στην γραμμή Χάλκη- Σκάλα Καμείρου τα δρομολόγια μειώνονται κατά ένα σε 3 την εβδομάδα.
Στην γραμμή Κάσος- Πηγάδια Καρπάθου τα δρομολόγια μειώνονται κατά ένα σε 3 την εβδομάδα.
Στην γραμμή Καρκινάγρι- Τραπαλού- Μαγγανίτης- ¶γιος Κήρυκος τα δρομολόγια παρέμειναν 3 την εβδομάδα αλλά μειώθηκε το προσφερόμενο τίμημα κατά 200 ¤ και διαμορφώθηκε στα 1.200 ¤ ανά δρομολόγιο.
Η γραμμή Θηρασιά- Οία Θήρας, που προέβλεπε 3 δρομολόγια ημερησίως δεν προκηρύχθηκε ενώ αντίθετα προκηρύχθηκε ως είχε, με 5 δρομολόγια εβδομαδιαίως η γραμμή Θηρασιά- Θήρα.
Τέλος, στην γραμμή Φούρνοι- Θύμαινα- ¶γιος Κήρυκος- Καρλόβασι τα δρομολόγια μειώθηκαν κατά ένα σε 4 την εβδομάδα.
Η θέση της Ομοσπονδίας, η οποία εκπροσωπεί όλες τις παροικίες της Δωδεκανήσου, είναι η παρακάτω:
Η διακοπή της απευθείας ακτοπλοϊκής σύνδεσης κυρίως της Κάσου, Καρπάθου, αλλά και της Χάλκης, με τον Πειραιά, θα έχει καθοριστικές συνέπειες στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη των νησιών, η οποία ήδη έχει φτάσει στο σημείο μηδέν.
Η διακοπή της απευθείας σύνδεσης θα καταδικάσει τα νησιά σε απομόνωση, θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα τροφοδοσίας, και θα ανεβάσει το κόστος και το χρόνο μεταφοράς των κατοίκων, των επισκεπτών και των αγαθών στο διπλάσιο.
Οι κάτοικοι, ιδιαίτερα όσοι αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας, θα είναι υποχρεωμένοι να ταξιδεύουν στη Ρόδο ή στη Κρήτη και από εκεί, όποτε έχει δρομολόγιο, θα πηγαίνουν στον Πειραιά. Το ίδιο ισχύει και για τα αγαθά που παράγονται στα νησιά και προωθούνται στο Πειραιά. Αντίστοιχα οι επισκέπτες και τα αγαθά από το κέντρο προς τα νησιά θα φτάνουν μέσω Κρήτης ή Ρόδου.
Πέραν τούτων, αμφιβάλουμε αν θα υπάρξει ναυτική εταιρεία, η οποία θα αναλάβει δύο εικοσιτετράωρα δρομολόγια την εβδομάδα και μετά θα έχει αγκυροβολημένο το πλοίο αυτής της γραμμής, αφού αποκλείεται να καλύπτει το μηνιαίο κόστος των 30 ημερών με λιγότερες από 10 ημέρες δραστηριότητας.
Αυτή η εξέλιξη που προγραμματίζει το Υπουργείο, προκειμένου να μειώσει το κόστος των δρομολογίων, είμαστε βέβαιοι ότι θα έχει τέτοιες δυσμενείς κάθετες και παράλληλες συνέπειες, οι οποίες θα προκαλέσουν ανεπανόρθωτη ζημιά κυρίως στα νησιά του νότιου Αιγαίου.
Θα εξοικονομήσει το Υπουργείο Ναυτιλίας πόρους, από τις περικοπές, αλλά θα επιβαρύνει τα άλλα Υπουργεία (Υγείας, Οικονομικών, Εργασίας, Ανάπτυξης κ.α.) και φυσικά τους εξαθλιωμένους πολίτες με πρόσθετες δαπάνες.
Με την ευκαιρία σας τονίζουμε την αναγκαιότητα διατήρησης της εσωτερικής γραμμής του SEA STAR -πλοίου της Τήλου, στο οποίο οφείλεται η ανάπτυξη και η σύνδεση του νησιού κυρίως με την πρωτεύουσα του Νομού.
Οι κάτοικοι με αυτή την ανασφάλεια διαμονής τους στα νησιά και το δυσβάστακτο κόστος ζωής και μετακίνησης θα προτιμήσουν να φύγουν οριστικά από τις ακριτικές περιοχές. Τα νησιά θα ερημώσουν, το κόστος ζωής θα αυξηθεί, ο τουρισμός και το εμπόριο θα πληγούν, οι παραγωγοί που στέλνουν τα εμπορεύματ;a τους στο Πειραιά θα καταστραφούν, η ανεργία θα αυξηθεί, οι παροικίες της Ρόδου και του Πειραιά – Αθηνών θα αυξήσουν τα μέλη τους.
Πέραν όλων όμως, πρέπει να λάβετε σοβαρά υπ’ όψη τον κυριότερο παράγοντα που θα πληγεί, από αυτή την απόφαση: τον ανθρώπινο!
Η ταλαιπωρία, η δυσφορία, η ανασφάλεια, το πρόσθετο κόστος ζωής, καταδικάζουν τους ακριτικούς νησιώτες να ζήσουν απομονωμένοι, δυστυχείς, χωρίς ψυχικές δυνάμεις για να αντισταθούν στον πειρασμό για να ακολουθήσουν τον μοναδικό δρόμο που τους μένει προκειμένου να επιβιώσουν με αξιοπρέπεια: Τον ξενιτεμό από το τόπο που είχαν την τύχη να γεννηθούν και την ατυχία άλλοι να λαμβάνουν αποfάσεις για τη ζωή τους.
Η Ομοσπονδία πολλές φορές επικροτεί κεντρικές αποφάσεις και μεταρρυθμιστικά μέτρα, δεν επιθυμεί ν’ αντιπολιτεύεται και να γίνεται εμπόδιο στους κυβερνητικούς σχεδιασμούς που έχουν στόχο το συμμάζεμα, το νοικοκύρεμα και την ανάπτυξη της Πατρίδας μας. Όμως όταν διαπιστώνει ότι κάποιες αποφάσεις προκαλούν ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα, από τις επιδιώξεις των διοικούντων, παρεμβαίνει γνωμοδοτικά μεταφέροντας την εμπειρία των ανθρώπων που γνωρίζουν και το κοινό αίσθημα των πολιτών, των μικρών νησιών της Δωδεκανήσου.
Πέραν των μέτρων που προγραμματίζει το Υπουργείο Ναυτιλίας πρέπει να αναλογιστείτε και τ’ άλλα μέτρα που έχουν παρθεί με δραματικές περικοπές στην Υγεία, την Παιδεία, το κλείσιμο της ΕΡΤ, από άλλα Υπουργεία, χωρίς κανένα παράλληλο αναπτυξιακό μέτρο και κίνητρο επιχειρηματικής πρωτοβουλίας για ν’ αλλάξει η ψυχολογία των ακριτών κατοίκων του Αιγαίου και του δυναμικού που ζει και εργάζεται στο εξωτερικό.
Παρακαλούμε την ύστατη στιγμή να λάβετε υπόψη τις παραπάνω απόψεις, με τις οποίες συμφωνούν όλοι οι τοπικοί βουλευτές, ανεξαρτήτως κόμματος που ανήκουν και όλοι οι τοπικοί εκπρόσωποι της Τοπικής και Περιφερειακής Διοίκησης.

Με εκτίμηση και ελπίδα για την Ομοσπονδία
Ο Πρόεδρος
Νίκος Κωνσταντινίδης