Την παράταση του μέτρου της απόσυρσης, που λήγει στο τέλος του τρέχοντος έτους, έως και τις 31 Δεκεμβρίου 2014 σχεδιάζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, στο πλαίσιο των κινήσεων που έχουν δρομολογηθεί για ενίσχυση των δημοσίων εσόδων, αφού η κατάργηση του μέτρου αναμένεται να μειώσει τις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων και ως εκ τούτου να στερήσει από τα ταμεία του κράτους δασμούς και φόρους.
Η σχετική τροπολογία, μάλιστα, αναμένεται να περιληφθεί στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών, στο οποίο θα ενταχθούν οι αλλαγές στον Κώδικα Φορολογικής Απεικόνισης Συναλλαγών, οι βελτιώσεις στο ποινολόγιο της Εφορίας, καθώς και ο πολυσυζητημένος Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων.
Το εν λόγω σχέδιο νόμου αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή την επόμενη εβδομάδα σύμφωνα με προχθεσινοβραδινή ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, καθώς -αν και είχε δρομολογηθεί η κατάθεσή του την προηγούμενη εβδομάδα- έλαβε παράταση προκειμένου να ενταχθούν σε αυτό όλες οι αλλαγές στη φορολογία. Θα πρέπει, ωστόσο, να αναφερθεί ότι σύμφωνα με πληροφορίες, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών επιθυμεί να εντάξει σε αυτό όλες τις «εκκρεμότητες» που υπάρχουν για να μην αναγκαστεί να έρθει στη Βουλή κι άλλο νομοσχέδιο, που θα αντιβαίνει στην αρχή του απλού φορολογικού συστήματος που ευαγγελίζεται.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το ισχύον φορολογικό σύστημα κάθε άλλο παρά απλοποιείται, όχι μόνο γιατί ο φόρος επί των ακινήτων κυοφορείται περίπου δύο χρόνια και ακόμη σημείο σύγκλισης με την τρόικα δεν υπάρχει, αλλά και γιατί αν και δεν έχει περάσει ούτε χρόνος από την ψήφιση του ΚΦΑΣ, έχει αρχίσει και πάλι το «ράβε – ξήλωνε», όπως και στις ποινές.
Οσον αφορά, πάντως, το μέτρο της απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων, επιβατικών και μικρών φορτηγών, υπενθυμίζεται ότι με βάση τη ρύθμιση, η οποία πρώτη φορά θεσπίστηκε το 2011 και από τότε έχει λάβει δύο παρατάσεις, παρέχεται ως κίνητρο για την αγορά καινούργιου αυτοκινήτου μόνο σε αντικατάσταση παλαιού η καταβολή μειωμένου τέλους ταξινόμησης, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις προβλέπεται ακόμη και πλήρης απαλλαγή του αγοραστή από την καταβολή αυτού.
Μειώνονται τα πρόστιμα
Στις σημαντικότερες αλλαγές που αναμένεται να επέλθουν με το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών καταγράφεται η μείωση των προστίμων για εκπρόθεσμη υποβολή φορολογικών δηλώσεων, αλλά και για μη έκδοση αποδείξεων.
Η αναθεώρηση βέβαια των προστίμων, πριν καν εφαρμοστούν, πιστοποιεί ότι στο υπουργείο Οικονομικών συνειδητοποίησαν ότι θα «εξόντωναν» χιλιάδες επιτηδευματίες, που θα βρίσκονταν σε αδιέξοδο και θα τροφοδοτούσαν τη «δεξαμενή» των ληξιπροθέσμων, λόγω αδυναμίας καταβολής των εξοντωτικών προστίμων, επιτείνοντας τα προβλήματα σε μια αγορά που ακόμη αναζητά τη ρευστότητα και καταρρέει υπό το βάρος των λουκέτων και της ανεργίας.
Υπενθυμίζεται ότι με βάση τις διατάξεις του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, από την 1η Ιανουαρίου 2014, για κάθε απόδειξη που δεν εκδίδεται και η αξία της δεν υπερβαίνει τα 5.000 ευρώ η Εφορία καλείται να επιβάλει πρόστιμο 1.000 ευρώ, εφόσον ο παραβάτης τηρεί απλογραφικά στοιχεία (πρώην βιβλία Β’ κατηγορίας) και 2.500 ευρώ εφόσον ο παραβάτης τηρεί διπλογραφικά βιβλία (πρώην βιβλία Γ κατηγορίας).
Για το λόγο αυτό, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έχει αποφασίσει να προχωρήσει στην αναθεώρηση των εν λόγω προστίμων, και με βάση το νέο σχέδιο το πρόστιμο των 2.500 ευρώ δεν θα επιβάλλεται στο εξής για κάθε μη εκδοθείσα απόδειξη (για εταιρείες με διπλογραφικά βιβλία), αλλά ανά φύλλο ελέγχου ανεξαρτήτως αριθμού αποδείξεων. Στην περίπτωση, βέβαια, που οι φορολογούμενοι «πέφτουν» στην ίδια παράβαση συστηματικά, τότε το πρόστιμο θα διπλασιάζεται.
Ο φόρος στα ακίνητα
Με βάση το τελευταίο σχέδιο που δημοσιοποιήθηκε από το υπουργείο Οικονομικών και εάν δεν υπάρξουν «εκπλήξεις» της τελευταίας στιγμής, από το νέο φόρο επί των ακινήτων αναμένονται να βεβαιωθούν 3,2 δισ. ευρώ -ή 3,1 δισ. ευρώ χωρίς τα αγροτεμάχια-και να εισπραχθούν 2,65 δισ. ευρώ. Το «κενό», ωστόσο, με την τρόικα παραμένει, αφού το οικονομικό επιτελείο εμμένει ότι σε σχέση με τις μνημονιακές υποχρεώσεις οι απώλειες θα είναι 250 εκατ. ευρώ, ενώ οι δανειστές επιμένουν ότι η υστέρηση θα είναι της τάξεως των 400 εκατ. ευρώ.
Πάντως, περίπου 660 εκατ. ευρώ θα κληθούν να πληρώσουν όσοι έχουν ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας άνω των 300.000 ευρώ, οι οποίοι φυσικά θα επιβαρυνθούν διπλά.
Ο νέου τύπου ΦΑΠ θα έχει περισσότερα κλιμάκια από τον ισχύοντα, αφού από πέντε γίνονται έξι, με συντελεστές που θα κυμαίνονται από 0,2% έως και 1% για ακίνητα των οποίων η αντικειμενική αξία ξεπερνά τα 800.000 ευρώ.
Πέρα από το νέου τύπου ΦΑΠ οι «έχοντες», όπως άλλωστε και όλοι οι ιδιοκτήτες καλούνται, με βάση το νομοσχέδιο, να καταβάλουν το 2014 φόρο για κάθε ακίνητο που κατέχουν από το πρώτο ευρώ αντικειμενικής αξίας.
Ποιοι απαλλάσονται
Από το φόρο, πάντως, απαλλάσσονται πλήρως τα αγροτοκτηνοτροφικά κτίσματα, μειώνεται η φορολογία στα οικόπεδα, ενώ καταργούνται και οι συντελεστές προσαύξησης των αγροτεμαχίων για απόσταση από τη θάλασσα. Θα πρέπει να αναφερθεί δε ότι για τα νομικά πρόσωπα προβλέπεται μικρή μείωση των συντελεστών που ισχύουν σήμερα από 0,3% και 0,6% σε 0,25% και 0,5%.
Επισημαίνεται ότι εξαιρέσεις και απαλλαγές από το φόρο θα υπάρχουν για όσους βρίσκονται στα όρια της φτώχειας, καθώς και για ευπαθείς κοινωνικές ομάδες.
Υπενθυμίζεται εξάλλου ότι στο νέο σχέδιο νόμου θα προβλέπεται η μείωση των συντελεστών του φόρου μεταβίβασης από 8% και 10% σε 3% και 5% αντίστοιχα.
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/aposirsi-ke-allages-ston-kodika-sinallagon-ferni-to-polinomoschedio/