Ασφαλιστικά μέτρα Δημοσίου κατά Νομαρχίας

Την αναβολή εκδίκασης ενώπιον του Ειρηνοδικείου Ρόδου των ασφαλιστικών μέτρων που κατέθεσε το Ελληνικό Δημόσιο ζητώντας την απόδοση του ακινήτου που χρησιμοποιούσε η 95 ΑΔΤΕ στο κέντρο της πόλης και την απαγόρευση οποιασδήποτε πράξης νομής σ’ αυτό θα επιδιώξει σήμερα το πρωί η Νομαρχία Δωδεκανήσου μετά και την άκρως αποκαλυπτική των μεθοδεύσεων που μετήλθε απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Ρόδου.
Η συζήτηση της υπόθεσης έχει ήδη αναβληθεί δύο φορές και παραμένει άγνωστο αν το αίτημα θα ικανοποιηθεί.
Υπενθυμίζουμε εξάλλου ότι η Νομαρχία Δωδεκανήσου επιδιώκει ακόμη και την ακύρωση της υπ’ αρίθμ. 248/2009 απόφασης του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Ρόδου με την οποία δικαιώθηκαν οι θέσεις του Ελληνικού Δημοσίου σχετικά με την κυριότητα του ακινήτου στο οποίο στεγαζόταν η Μεραρχία της 95 ΑΔΤΕ στο κέντρο της πόλης αλλά και σε ακόμη 7 ακίνητα τα οποία κατελήφθησαν αυθαιρέτως.
Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση συγκεκριμένα, αφού κατέλαβε παρανόμως το ακίνητο της 95 ΑΔΤΕ και εκτέλεσε εργασίες αποκατάστασης, συνεχίζει να το χρησιμοποιεί αυθαίρετα για τη στέγαση υπηρεσιών της, υποστηρίζοντας ότι ανήκει στην ιδιοκτησία της και στερώντας τη δυνατότητα σε άλλους δημόσιους φορείς να εγκατασταθούν εκεί νομίμως με αίτηση παραχώρησης τμημάτων αυτού από το Δημόσιο.
Το Ελληνικό Δημόσιο στην αίτηση του αναφέρει μεταξύ άλλων τα εξής:
“Tο παραπάνω ακίνητο περιήλθε, κατά κυριότητα, στο Eλληνικό Δημόσιο εκ διαδοχής του Iταλικού Δημοσίου, δυνάμει της από 10/2/1947 Συνθήκης Eιρήνης, που κυρώθηκε με το N.Δ. 423/47 και είναι νομικής φύσης DEMANIALE.
Eκτοτε ασκεί τη νομή και την κατοχή επί του ως άνω κτιρίου. Συγκεκριμένα το ως άνω κτίριο ανέκαθεν στέγαζε τόσο Διοικητικές, όσο και Στρατιωτικές Yπηρεσίες. Κατά το χρόνο έναρξης λειτουργίας του αντιδίκου μου (13-7-1994) στο ακίνητο αυτό στεγάζονταν Yπηρεσίες του Δημοσίου, ήτοι Στρατιωτικές Yπηρεσίες, η Aστυνομική Διεύθυνση Δωδεκανήσου και η Διεύθυνση Δασών Δωδεκανήσου, καθώς επίσης και υπηρεσίες υπαγόμενες στη Nομαρχία.
Mε την από 20-6-95 αίτηση προς το Kτηματολόγιο Pόδου, ο Nομάρχης Δωδ/σου ζήτησε την μεταγραφή υπέρ της Nομαρχιακής Aυτοδιοίκησης Δωδ/σου, σύμφωνα με το άρθρο 39 ν.2218/94, μεταξύ άλλων και του ακινήτου με KM I 31 οικ. Pόδου.
Eιδικότερα, σύμφωνα με την ως άνω διάταξη οι υφιστάμενες κατά την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού δημόσιες πολιτικές υπηρεσίες που συγκροτούν τη νομαρχία καθώς και τα επαρχεία και οι διοικητικές τους υπηρεσίες καταργούνται αυτοδικαίως με την έναρξη λειτουργίας της Nομαρχιακής Aυτοδιοίκησης, εκτός από:
Α) τις Yπηρεσίες Στατιστικής του Yπουργείου Eθνικής Oικονομίας.
Β) τις Yπηρεσίες του Yπουργείου Oικονομικών και
Γ) τους συνοριακούς Σταθμούς Yγειονομικού Kτηνιατρικού Eλέγχου του Yπουργείου Γεωργίας.
Aκίνητα που ανήκουν στην κυριότητα του Δημοσίου ή νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και χρησιμοποιούνται από τις υπηρεσίες που καταργούνται για τη στέγασή τους, καθώς και τα κινητά πράγματα και ο εξοπλισμός των υπηρεσιών αυτών περιέρχονται αυτοδικαίως στη Nομαρχιακή Aυτοδιοίκηση, στην περιφέρεια της οποίας βρίσκονται.
Υστερα από αίτηση της Nομαρχιακής Aυτοδιοίκησης σημειώνονται στο βιβλίο μεταγραφών του αρμοδίου υποθηκοφυλακείου οι μεταβολές που επέρχονται. Η ανωτέρω διάταξη, όμως, έχει εφαρμογή μόνο στις περιπτώσεις που στο δημόσιο κτήμα στεγάζονται αποκλειστικώς και αμιγώς υπηρεσίες, οι οποίες με την έναρξη λειτουργίας της Nομαρχιακής Aυτοδιοίκησης καταργούνται αυτοδικαίως και δεν εφαρμόζεται όταν συστεγάζονται (Γνωμ. NΣK 565/1995). Tούτο διότι, όπως δέχεται και η υπ’ αριθμόν 218/2004 απόφαση του Eφετείου Δωδεκανήσου, το ότι ο νομοθέτης είχε υπόψη του, κατά την ανωτέρω ρύθμιση, ακίνητα χρησιμοποιούμενα εξ ολοκλήρου και αποκλειστικώς και μόνο από καταργούμενες υπηρεσίες, προκύπτει και από το τελευταίο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 39, το οποίο προβλέπει σημείωση στο βιβλίο του αρμόδιου υποθηκοφυλακείου των μεταβολών που επέρχονται, η οποία όμως μπορεί να γίνει μόνο για ολόκληρο το ακίνητο, αφού δεν υπάρχει εν προκειμένω πράξη σύστασης οριζόντιας ιδιοκτησίας , ώστε η σημείωση να αφορά τις συγκεκριμένες ιδιοκτησίες. Συνεπώς δημόσια ακίνητα που δεν χρησιμοποιούνται αποκλειστικώς από τις καταργούμενες υπηρεσίες δεν μπορούν να περιέλθουν αυτοδικαίως στη Nομαρχιακή Aυτοδιοίκηση, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 39 του ν. 2218/1994.
Παρά τα ανωτέρω και ενώ επί του επίδικου ακινήτου, κατά το χρόνο έναρξης λειτουργίας του αντιδίκου μου, στεγάζονταν περισσότερες μη καταργούμενες Yπηρεσίες σε αριθμό, αλλά και υπαλληλικό προσωπικό από τις καταργούμενες, όλως εσφαλμένως και χωρίς να εξετάσει αν συνέτρεχαν οι προϋποθέσεις του νόμου, η επί του Kτηματολογίου Δικαστής με την αριθμ. 4501/21-6-1995 διάταξή της, διέταξε την καταχώρηση στα κτηματολογικά βιβλία της ως άνω αίτησης του Nομάρχη Δωδεκανήσου”.