Ασκηση πειθαρχικής δίωξης εις βάρος δημοτικών υπαλλήλων;

Tην άσκηση πειθαρχικής δίωξης σε βάρος ενός υπαλλήλου του Δήμου Ροδίων που διώκεται ποινικά για κακουργηματική πλαστογραφία, υπεξαίρεση και απιστία, με τις επιβαρυντικές διατάξεις του νόμου περί καταχραστών δημοσίου χρήματος και σε βάρος ακόμη τριών που διώκονται για παράβαση καθήκοντος αλλά και την παραπομπή των υποθέσεων τους προς εξέταση στο Υπηρεσιακό Συμβούλιο προκειμένου να κρίνει εάν συντρέχουν οι προϋποθέσεις που τάσσει ο υπαλληλικός κώδικας για να τεθούν σε υποχρεωτική αργία εξετάζει ο Δήμαρχος Ροδίων κ Χ. Χατζηευθυμίου μετά από σχετική γνωμοδότηση που απέστειλε στο γραφείο προσωπικού ο Νομικός Σύμβουλος του Δήμου Ροδίων κ Θ. Φραράκης.

H διαδικασία ξεκίνησε μετά την γνωστοποίηση της άσκησης ποινικών διώξεων σε βάρος των υπαλλήλων του Δήμου Ροδίων από την Εισαγγελία Πλημμελειοδικών Ρόδου.
Εν πάση περιπτώσει στην πρώτη περίπτωση σε βάρος πρώην δημάρχου Ροδίων και πρώην Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ροδίων αλλά και τριών δημοτικών υπαλλήλων, δύο εκ των οποίων έχουν ήδη συνταξιοδοτηθεί, έχουν ασκηθεί διώξεις, για εξακολουθητική κακουργηματική πλαστογραφία, υπεξαίρεση και απιστία, με τις επιβαρυντικές διατάξεις του νόμου περί καταχραστών δημοσίου χρήματος, μετά την αξιολόγηση στοιχείων που αφορούν στην οικονομική διαχείριση του έτους 2006 στο Δήμο Ροδίων.
Οι αποχρώσες ενδείξεις δε προέκυψαν από τα διαλαμβανόμενα σε τρεις εξαιρετικά δυσμενείς εκθέσεις ελέγχου του ορκωτού λογιστή της εταιρείας “PRIME AUDIT L.T.D.” κ. Γιώργου Μανώλαρου ενώ υπέρ της ορθότητας των διαπιστώσεων του φέρεται να έχει καταθέσει ενόρκως η Διευθύντρια των Οικονομικών Υπηρεσιών του Δήμου Ροδίων κ Ελένη Τσουμπλέκα.
Στην δεύτερη περίπτωση τρεις υπάλληλοι της Πολεοδομίας του Δήμου Ροδίων έχουν παραπεμφθεί μαζί με δύο άλλα άτομα με δύο απευθείας κλήσεις σε δίκη ενώπιον του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Ρόδου την 16η Απριλίου 2010 για την υπόθεση της έκδοσης οικοδομικής αδείας για την κατασκευή υποσταθμού υψηλής τάσεως της ΔΕΗ στην συνοικία του Αγίου Νικολάου.
Στη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβούλου του Δήμου Ροδίων με θέμα “συνέπειες ασκήσεως ποινικών διώξεων κατά υπαλλήλων του Δήμου” αναφέρονται τα εξής:
Σχετ. Τα έγγραφα της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Ρόδου με αριθ. πρωτ. Εισαγγελίας 292/16-2-2010 και 433/24-2-2010.
Α! Με τα ανωτέρω σχετικά έγγραφα ο Δήμος μας ενημερώθηκε αρμοδίως για το ότι ασκήθηκαν δύο ποινικές διώξεις κατά υπαλλήλων του. Η πρώτη αφορά δύο υπαλλήλους που κατηγορούνται για το αδίκημα της παραβάσεως καθήκοντος (πλημμέλημα) και η δεύτερη έναν εν ενεργεία υπάλληλο που κατηγορείται για υπεξαίρεση εις βάρος ΟΤΑ, πλαστογραφία μετά χρήσεως εις βάρος ΟΤΑ και απιστία σχετικά με την υπηρεσία εις βάρος ΟΤΑ για ποσό ανώτερο των 150.000 ευρώ (κακουργήματα). Οι κατηγορίες αυτές αφορούν και άλλα πρόσωπα που δεν έχουν την ιδιότητα του δημοτικού υπαλλήλου.

Β! Νομικό Καθεστώς.
α) Πειθαρχικό αδίκημα αποτελεί (άρθρο 110 ν. 3584/2007, κώδικα κατάστασης δημοτικών και κοινοτικών υπαλλήλων), κάθε παράβαση του υπαλληλικού καθήκοντος, εφ’ όσον προήλθε από δόλο ή αμέλεια. Ο νόμος αναφέρει (άρθρο 111 ν. 3584/2007) ενδεικτικώς (όπως προκύπτει από την λέξη «ιδίως») ορισμένες περιπτώσεις που ρητώς εμπίπτουν στην έννοια του πειθαρχικού αδικήματος, ανάμεσα στις οποίες ειδική περίπτωση πειθαρχικού αδικήματος αποτελεί η τέλεση του ποινικού αδικήματος της παραβάσεως καθήκοντος.
β) Ο υπάλληλος μπορεί να τεθεί σε αργία εάν έχει ασκηθεί εναντίον του ποινική δίωξη για αδίκημα το οποίο μπορεί να επισύρει την έκπτωση από την υπηρεσία (άρθρο 108 παρ. 1 ν. 3584/2007).
Τέτοια αδικήματα είναι (άρθρορ 153 περίπτωση α και άρθρο 16 του ν. 3584/2007) όλα τα κακουργήματα και από τα πλημμελήματα, ανάμεσα σε άλλα, και η υπεξαίρεση, στην υπηρεσία ή κοινή, πλαστογραφία, απιστία και παράβαση καθόκοντος.
Η θέση σε αργία είναι δυνητική («μπορεί να τεθεί σε αργία» άρθρο 108 παρ. 1 ν. 3584/2007) και όχι υποχρεωτική. Προϋπόθεση γι’ αυτό είναι να συντρέχουν λόγοι δημοσίου συμφέροντος ή λόγοι υπηρεσιακοί. Ανήκει επομένως στο αρμόδιο όργανο (για το οποίο ακολούθως) να κρίνει και να αποφασίσει εάν συντρέχουν τέτοιοι λόγοι. Για να είναι αιτιολογημένη νομίμως η σχετική πράξη πρέπει οι λόγοι αυτοί να εξειδικεύονται, δηλ. να αναφέρεται με ποιόν τρόπο το δημόσιο συμφέρον επιβάλλει την θέση του υπαλλήλου σε κατάσταση αργίας ή ποιός υπηρεσιακός λόγος την επιβάλλει.
Για να τεθεί σε αργία ο υπάλληλος προηγείται (άρθρο 108 παρ. 3 ν. 3584/2007) απόφαση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου και μετά από αυτήν, η θέση σε αργία ενεργείται με πράξη που εκδίδεται από το αρμόδιο για τον διορισμό του υπαλλήλου όργανο.
γ) Ως προς την υποχρεωτικότητα ενεργείας της Διοικήσεως του Δήμου, η άσκηση της πειθαρχικής διώξεως είναι κατά το άρθρο 114 παρ. 1 ν. 3584/2007 υποχρεωτική, με την έννοια ότι η άσκηση της αποτελεί υπηρεσιακό καθήκον και η παράλειψη ασκήσεως της αποτελεί πειθαρχικό αδίκημα του οργάνου που παρέλειψε να ενεργήσει.
Αντίθετα η κίνηση της διαδικασίας για την θέση σε κατάσταση αργίας δεν είναι υποχρεωτική αλλά δυνητική (άρθρο 108: «μπορεί να τεθεί σε αργία», ο τίτλος του κεφαλαίου είναι «Δυνητική θέση σε αργία») και απόκειται στην κρίση του οργάνου, το οποίο εκτιμά την συνδρομή των προϋποθέσεων που προαναφέρθηκαν.
Γ! Επομένως, για μεν την κίνηση της πειθαρχικής διαδικασίας ισχύουν όσα προαναφέρονται ανωτέρω υπό Βγ, για δε την κίνηση της διαδικασίας θέσεως σε αργία του υπαλλήλου κατά του οποίου έχει ασκηθεί ποινική δίωξη για κακούργημα απόκειται στην εκτίμηση του Δημάρχου, ως οργάνου αρμόδιου για τον διορισμό του, εφ’ όσον, κρίνει ότι συντρέχουν οι ανωτέρω υπό Ββ προϋποθέσεις του νόμου.
Ο Πληρεξούσιος δικηγόρος
Θεόδωρος Εμμ. Φραράκης