«Δηλώνω “παρών” στο νέο πολιτικό τοπίο που διαμορφώνεται στα Δωδεκάνησα»

«Παρών στο νέο πολιτικό τοπίο που διαμορφώνεται στα Δωδεκάνησα με την επικείμενη διοικητική μεταρρύθμιση, σε συνάρτηση με το νέο εκλογικό νόμο που προωθεί η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, δηλώνει ο αντινομάρχης κ. Φώτης Χατζηδιάκος, στη συνέντευξή του προς τη «δ» και διευκρινίζει ότι στην παρούσα φάση τηρεί στάση αναμονής, μέχρις ότου το νέο πολιτικό σκηνικό, που σήμερα εμφανίζεται ακόμη ρευστό και υπό διαμόρφωση, λάβει την τελική του μορφή.
Ο κ. Χατζηδιάκος ασκεί κριτική στην κυβέρνηση για τα πεπραγμένα των δύο μηνών διακυβέρνησης της χώρας και διαπιστώνει «αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στην ανάθεση αρμοδιοτήτων στα νέα υπουργεία και υφυπουργεία και την πλήρωση θέσεων των γενικών και ειδικών γραμματέων, που έδωσαν τροφή για αρνητικά σχόλια», σε αντίθεση με τις μεγάλες προσδοκίες που καλλιέργησε στους πολίτες η εντυπωσιακή εκλογική νίκη του Οκτωβρίου. Υποστηρίζει την άποψη ότι οι θέσεις των γενικών γραμματέων για τις οποίες τόσος λόγος έγινε «είναι εξόχως πολιτικές και όχι τεχνοκρατικές», κατά συνέπεια διατηρεί «σοβαρές επιφυλάξεις για τον τρόπο και τα κριτήρια επιλογής τους και κατά πόσο οι πανεπιστημιακοί που πλαισίωσαν τις περισσότερες θέσεις θα μπορέσουν να λειτουργήσουν πολιτικά». Σημειώνει δε ότι αν η κυβέρνηση είχε θέσει το δίλημμα όχι στη βάση του «αν θα επιλεγούν οι αρεστοί ή οι άριστοι» , αλλά «από τους αρεστούς να επιλεγούν οι άριστοι» , τότε κανένας δεν θα μπορούσε να προσάψει το παραμικρό σ΄ αυτές τις επιλογές.
Στα θετικά της νέας κυβέρνησης προσμετρά την κινητικότητα του Πρωθυπουργού για την ανάκτηση του κύρους και της εμπιστοσύνη της χώρας στο εξωτερικό, την προώθηση της Διοικητικής μεταρρύθμισης και τις τολμηρές τομές που δρομολογούνται στο Ασφαλιστικό, τη Διαφάνεια, την πάταξη της φοροδιαφυγής.
Ο αντινομάρχης δεν συμμερίζεται τα όσα εικάζονται περί απόστασης μεταξύ κυβέρνησης και κόμματος και υποστηρίζει ότι «η έκφραση διαφορετικών απόψεων από κορυφαία στελέχη αντικατοπτρίζει ακριβώς την πεμπτουσία της έννοιας της δημοκρατίας και το δικαίωμα να εκφράζει καθένας δημόσια τις θέσεις του, ώστε στην τελική λήψη αποφάσεων να έχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα».

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

• Πως αξιολογείτε τη μέχρι σήμερα πορεία της κυβέρνησης, με βάση τις προτεραιότητες που τέθησαν;
Είναι πολύ νωρίς για να κρίνουμε το έργο της νέας κυβέρνησης, ειδικά με τον τρόπο που ο Κώστας Καραμανλής εγκατέλειψε την διακυβέρνηση της χώρας. Όταν τα ελλείμματα σκιάζουν τα πάντα και ο πρωθυπουργός με το σύνολο της κυβέρνησης αναλώθηκε όλο αυτό το χρονικό διάστημα, για να εντοπίσει τις μαύρες τρύπες που άφησε η απερχόμενη κυβέρνηση γίνεται κατανοητό ότι αλλάζουν οι προτεραιότητες που είχαν τεθεί προεκλογικά.
Βέβαια προεκλογικά ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ είχε δηλώσει ότι δεν χρειαζόταν πίστωση χρόνου και αυτό δημιούργησε μεγάλες προσδοκίες, προφανώς όμως δεν υπολόγισε σε ποια κατάσταση βρισκόταν η χώρα μας πριν τις 4 του Οκτώβρη.
• Πρόσφατα, σε δηλώσεις σας, μιλήσατε για ολιγωρία της νέας κυβέρνησης. Σε ποιους τομείς, συγκεκριμένα, διαπιστώνετε ολιγωρία;
Ο Ελληνικός λαός πίστεψε και πιστεύει στο ΠΑΣΟΚ και στον Γ. Παπανδρέου και καταδίκασε τις κυβερνήσεις της Ν.Δ. που τον εξαπάτησαν επί 5,5 χρόνια και οδήγησαν τη χώρα στα πρόθυρα της χρεοκοπίας. Με το μεγάλο εκλογικό ποσοστό που έλαβε το ΠΑΣΟΚ και την ισχυρή κοινοβουλευτική πλειοψηφία ουσιαστικά έδωσε λευκή επιταγή στον Πρωθυπουργό να προχωρήσει σε ρήξεις να κάνει τομές και να εφαρμόσει το πρόγραμμά του.
Αυτό όμως έχει και το τίμημά του, γιατί δημιούργησε αυτόματα μεγάλες απαιτήσεις για άμεσες διαρθρωτικές κινήσεις και αλλαγές που για την ανάκτηση της χαμένης εμπιστοσύνης του πολίτη στο πολιτικό σύστημα και στους πολιτικούς. Συνεπώς αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στην ανάθεση αρμοδιοτήτων στα νέα υπουργεία και υφυπουργεία και την πλήρωση θέσεων των γενικών και ειδικών γραμματέων, έδωσαν τροφή για αρνητικά σχόλια.
• Ποιες κινήσεις της κυβέρνησης θεωρείτε ως τις πλέον σωστές μέχρι τώρα;
Εκείνο που έγινε ορατό από την πρώτη κιόλας ημέρα ανάληψης της εξουσίας από το ΠΑΣΟΚ και την κινητικότητα του Πρωθυπουργού είναι η ανάκτηση του κύρους και της εμπιστοσύνη της χώρας μας στο εξωτερικό. Όπως θα παρατηρήσατε ο Πρωθυπουργός κέρδισε το στοίχημα στη προχθεσινή σύνοδο κορυφής στην Ευρωπαϊκή Ένωση και έδωσε απάντηση στους μεμψιμοιρούντες για το λόγο που κράτησε ο ίδιος το Υπουργείο Εξωτερικών αυτές τις πρώτες δύσκολες ημέρες της νέας διακυβέρνησης της χώρας.
Στο εσωτερικό, βλέπουμε ότι προχωρά με πολύ γρήγορους ρυθμούς η προεκλογική δέσμευση για την αλλαγή στο διοικητικό σύστημα της χώρας το 2010, σε πείσμα πολλών που υποστήριζαν ότι δεν υπήρχε η πολιτική βούληση και το χρονικό περιθώριο για τη διοικητική μεταρρύθμιση.
Στα θετικά της νέας κυβέρνησης προσμετρούνται ο διάλογος που έχει ανοίξει για την επίλυση του ασφαλιστικού ένα καυτό θέμα που όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις δε τολμούσαν να αγγίξουν όπως και οι σχεδιασμοί για την πάταξη της φοροδιαφυγής και την καθιέρωση της διαφάνειας σε όλους τους τομείς της δημόσιας ζωής.
• Πως σχολιάζετε τη έμφαση που έδωσε ο πρωθυπουργός στη ανοιχτή διακυβέρνηση;
Ο πρωθυπουργός οραματίζεται την Ελλάδα των επόμενων δεκαετιών και θέλει να οικοδομήσει ένα κράτος που θα σέβεται, θα υπηρετεί αλλά και θα αφουγκράζεται τον πολίτη. Η ανάρτηση στο διαδίκτυο σε ανοικτή διαβούλευση κάθε νομοσχεδίου είναι μία παγκόσμια πρωτοπορία. Ενδεχόμενα οι παλαιότερες γενιές να μη μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες των καιρών. Όμως οι τελευταίες στατιστικές δείχνουν ότι ποσοστό 40% του ενεργού πληθυσμού συμβουλεύεται το διαδίκτυο, αυτό ενθαρρύνει την πρωτοβουλία του πρωθυπουργού. Βέβαια η διαμόρφωση πολιτικής δεν μπορεί να γίνεται μόνο μέσω του Η/Υ. Η γοητεία της πολιτικής εκφράζεται και μέσα από μία ζώσα, ενεργό και αέναο κοινωνική διαβούλευση η οποία δεν θα πρέπει να αφανισθεί μέσα από μηχανιστικές πρακτικές.
• Η διαδικασία επιλογής ειδικών και γενικών γραμματέων με βάση τα βιογραφικά τους, σας βρίσκει σύμφωνο;
Οι θέσεις ευθύνης και ο ρόλος των γενικών γραμματέων είναι η υλοποίηση των πολιτικών, των οραμάτων και του προγράμματος που είχε εξαγγείλει προεκλογικά το ΠΑΣΟΚ. Αναγκαία και ικανή συνθήκη είναι τα πρόσωπα που τοποθετούνται σ΄αυτές τις θέσεις να πιστεύουν, να στηρίζουν και να δίνουν το είναι τους, για την επίτευξη των στόχων αυτών. Κατά συνέπεια οι θέσεις αυτές είναι εξόχως πολιτικές και όχι τεχνοκρατικές. Με τα δεδομένα αυτά διατηρώ σοβαρές επιφυλάξεις με τον τρόπο και τα κριτήρια επιλογής τους και κατά πόσο οι πανεπιστημιακοί που πλαισίωσαν τις περισσότερες θέσεις θα μπορέσουν να λειτουργήσουν πολιτικά.
Κανένας δεν εμποδίζει τα πολιτικά πρόσωπα να επιλέξουν τους συμβούλους τους τεχνοκράτες και τους συνεργάτες τους με βάση τα πτυχία και τις ακαδημαικές περγαμινές τους, Όμως την ευθύνη και την λογοδοσία στο λαό την δίνουν τα πολιτικά πρόσωπα και όχι οι τεχνοκράτες.
Στο δίλημμα που τέθηκε αν θα επιλεγούν <<οι αρεστοί>> ή <<οι άριστοι>>, απαντώ για μια ακόμη φορά <<από τους αρεστούς να επιλεγούν οι άριστοι>> και να είστε σίγουροι ότι κανένας δεν θα μπορούσε να προσάψει κάτι σ΄αυτές τις επιλογές. Όταν ο λαός σου δίνει μια διαφορά από το προηγούμενο κόμμα που κυβερνούσε 10 μονάδες σου δίνει και την εντολή να ορίσεις σε θέσεις ευθύνης τους ανθρώπους που πιστεύουν και στηρίζουν τις πολιτικές και τα οράματά σου.
• Η καθυστέρηση στην επιλογή και τοποθέτησης Γενικών Γραμματέων των Περιφερειών, έχει προκαλέσει προβλήματα και σε ποιους τομείς.
Είναι γεγονός ότι η καθυστερημένη τοποθέτηση γενικών γραμματέων στις Περιφέρειες δημιούργησε λειτουργικά προβλήματα τόσο στους Ο.Τ.Α όσο και στις υπηρεσίες που υπάγονται στην Περιφέρεια, αλλά κυρίως στην αναγκαιότητα επίσπευσης των διαδικασιών του ΕΣΠΑ που η προηγούμενη κυβέρνηση κρατούσε <<εν υπνώσει >> τα προηγούμενα 2,5 χρόνια.
Τελικά από τον διορισμό των νέων γραμματέων περιφέρειας φαίνεται ότι παρακάμφθησαν οι ατέρμονες διαδικασίες αξιολόγησης βιογραφικών και τίτλων, κάτι που θα μπορούσε να γίνει από την πρώτη εβδομάδα και αφού τους ευχηθώ καλή επιτυχία, ελπίζω να είναι πράγματι από τους άριστους και θα δώσουν τον εαυτό τους για την δικαίωση του Ελληνικού λαού που εμπιστεύθηκε ανεπιφύλακτα το ΠΑΣΟΚ.
• Ποιες είναι οι σχέσεις κυβέρνησης και κόμματος; Υπάρχει η εντύπωση ότι η κυβέρνηση είναι αποστασιοποιημένη από το κόμμα, λαμβανομένων υπόψιν και των διαφοροποιήσεων κορυφαίων στελεχών ως προς τους κυβερνητικούς χειρισμούς σε διάφορα ζητήματα (πχ Παπουτσής για τα 2.000 ευρώ)
Όταν ο Πρωθυπουργός και η κυβέρνηση κάνει ανοικτό διάλογο με την κοινωνία και διαβουλεύεται με τους κοινωνικούς εταίρους, μου ακούγεται παράταιρο να είναι αποστασιοποιημένη από το κόμμα. Η έκφραση διαφορετικών απόψεων από κορυφαία στελέχη αντικατοπτρίζει ακριβώς την πεμπτουσία της έννοιας της δημοκρατίας και το δικαίωμα να εκφράζει καθένας δημόσια τις θέσεις του, ώστε στην τελική λήψη αποφάσεων να έχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.
• Ποια είναι η θέση σας για τη διοικητική μεταρρύθμιση και ποιο θα ήταν το ιδανικό σχήμα για τους δήμους της Δωδεκανήσου και για την αιρετή περιφέρεια;
Η Διοικητική Μεταρρύθμιση είναι μία αδήριτη ανάγκη ώστε να αναδειχθεί ένας νέος τρόπος άσκησης της διοίκησης για να τεθούν νέοι στόχοι, οράματα και να δοθεί μια νέα αναπτυξιακή προοπτική στη χώρα μας. Με αυτά τα δεδομένα θεωρώ ότι δεν επιτρέπεται σε κανένα μας να προσεγγίσουμε το θέμα μας με προσωπικά κριτήρια και προσωπικούς στόχους, με μικροφιλοδοξίες και βραχυπρόθεσμους σχεδιασμούς και ούτε με πλειοδοσία εθνικού πατριωτισμού.
Κριτήρια για την διοικητική μεταρρύθμιση δεν μπορεί να είναι η γεωγραφική κατανομή της χώρας η θεώρηση του ζητήματος με στείρο τοπικισμό, η περιχαράκωση διοικητικών ορίων με στόχο τη διατήρηση «της καρέκλας μας», ούτε η πατριδοκαπηλία και η πατριωτική πλειοδοσία. Ο καθορισμός γεωγραφικών προσδιορισμών, ειδικά για τον καθορισμό των περιφερειών, αποτελεί πράγματι ψευτο δίλημα και δεν είναι αυτό το ζητούμενο. Η Ε.Ε. διαβουλεύεται και στηρίζει πολιτικές ανάπτυξης ευρύτερων γεωγραφικών περιφερειών, με κοινά χαρακτηριστικά, συναφείς ανάγκες και μειονεξίες και ενισχύει σχεδιασμούς με ομοειδείς δράσεις.
Είναι επίσης αυτονόητο ότι η αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και ευθυνών προϋποθέτει τη θέσπιση και μεταβίβαση πόρων, γι’ αυτό η διοικητική μεταρρύθμιση θα πρέπει να στηρίζεται σε μια γενναία φορολογική μεταρρύθμιση και μόνο και όχι να συνδέεται με τις μικροπολιτικές σκοπιμότητες ενός νέου εκλογικού συστήματος.
Ειδικά για τη μεταρρύθμιση στο νησιωτικό χώρο, βασικό κριτήριο είναι η αντιμετώπιση των μειονεκτημάτων της νησιωτικότητας, η χάραξη νέων πολιτικών σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο και η διεκδίκηση πρόσθετων πόρων, ειδικών προγραμμάτων για την επίτευξη της σύγκλισης και της κοινωνικής συνοχής, βασικών στόχων και πολιτικών της ΕΕ.
Με αυτά τα δεδομένα η διοικητική μεταρρύθμιση θα πρέπει να αρχίσει από το Α΄βαθμό. Συνακόλουθα στα γεωγραφικά όρια του Νομού Δωδεκανήσου με ισχυρούς δήμους-τουλάχιστον ένα δήμο ανά νησί και γιατί όχι ανά επαρχείο, μηδέ της Ρόδου εξαιρουμένης- με αρμοδιότητες και πόρους, παρέχει τη δυνατότητα θέσπισης περιφερειών με ευρύτερα γεωγραφικά όρια, διαφορετικά δεν θα έχει νόημα και αντικείμενο η λειτουργίας περιφέρειας που θα χαράζει αναπτυξιακή πολιτική σε 4 έως 10 δήμους.
Επιπρόσθετα, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των νησιών της Δωδεκανήσου είναι ίδια με αυτά των υπολοίπων νησιών του Αιγαίου. Είναι γνωστές οι μειονεξίες, οι συγκοινωνιακές δυσχέρειες, οι αναπτυξιακές αδυναμίες μας. Τα οικονομικά, ιστορικά, πολιτιστικά, αναπτυξιακά ακόμη και Εθνικά κριτήρια προσομοιάζουν στα νησιά του Αρχιπελάγους. Είναι δε αυτονόητο ότι και τα προβλήματα σε πολλούς τομείς είναι κοινά αφού η γεωγραφική ασυνέχεια δεν σταματά στα διοικητικά όρια του Νομού Δωδεκανήσου.
Ανεξάρτητο όμως με τα γεωγραφικά όρια της περιφέρειας, εκείνο που πρέπει να διεκδικήσουμε ανυποχώρητα είναι ότι η Ρόδος για πολλούς λόγους, οικονομικούς, πληθυσμιακούς, συγκοινωνιακούς και κυρίως αναγνωρισιμότητας στην Ευρώπη και παγκοσμίως την καθιερώνει να είναι η έδρα της περιφέρειας οποιαδήποτε γεωγραφικά όρια και αν έχει η υπό νέα Περιφέρεια.
• Στο νέο διοικητικό πλαίσιο που θα δημιουργηθεί, σε συνάρτηση με το νέο εκλογικό νόμο, που αλλάζει άρδην τα δεδομένα σε ποια θέση επιθυμείτε να δραστηριοποιηθείτε;
Δηλώνω «παρών». Επί του παρόντος, αναμένω να δω το προσχέδιο της κυβέρνησης για το νέο διοικητικό χάρτη της χώρας.