Ε. Καρύδη: «Το οδικό δίκτυο πρέπει να είναι ασφαλές στους χρήστες οδηγούς»

“Οι όποιες βελτιώσεις, που μπορεί να γίνονται στο οδικό δίκτυο του νησιού μας, δυστυχώς είναι αποσπασματικές. Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, τις επόμενες ημέρες θα δημοσιοποιήσει σχετικό υπόμνημα για το οδικό δίκτυο της Ρόδου και θα αποσταλεί σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Δεν μπορούμε να καταθέσουμε τα όπλα, να σωπάσουμε”
Αυτό δηλώνει, σε συνέντευξή της στη «δ», η πρόεδρος της ΕΥΘΥΤΑ κ. Ελένη Καρύδη και προσθέτει πως είναι υποχρέωση της πολιτείας να εξασφαλίσει την πληρότητα του οδικού δικτύου, ώστε αυτό να είναι ασφαλές στους χρήστες- οδηγούς.
Σε ερώτηση σχετικά με την τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας απο τους Ροδίτες οδηγούς η κ. Καρύδη δηλώνει:
“Οι Ροδίτες οδηγοί δεν διαφοροποιούνται από το σύνολο των υπολοίπων οδηγών στην Ελλάδα. Δεν συμμορφώνονται προς τις υποδείξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, υπερεκτιμούν τις ικανότητές τους και οδηγούν με βεβαιότητα ότι το κακό δεν θα συμβεί σε αυτούς ή στα δικά τους αγαπημένα πρόσωπα”.
Η πρόεδρος της ΕΥΘΥΤΑ δηλώνει πως η ανάγκη της τήρησης των Κανόνων Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) είναι επιτακτική, αφού µειώνονται οι πιθανότητες πρόκλησης δυστυχηµάτων.
“Είναι απαραίτητη η γνώση, η βελτίωση της οδικής μας συμπεριφοράς, η κατάρτιση και η ευαισθητοποίηση των οδηγών στα θέµατα της οδικής ασφάλειας”, υπογραμμίζει η πρόεδρος της ΕΥΘΥΤΑ.
Η συνέντευξη της κ. Ελένης Καρύδη, αναλυτικά:
• Πώς θα εορτασθεί φέτος η ημέρα για τα τροχαία ατυχήματα στη Ρόδο;
Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ έχει προγραμματίσει εκδηλώσεις για να τιμήσει και φέτος την Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης. Την Κυριακή 17 Νοεμβρίου 2013: Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων Δυστυχημάτων. Κατόπιν αιτήματος, με την αποστολή εγγράφου στον Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Ρόδου κ.κ. Κύριλλο, επίτιμο μέλος της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, θα τελεστεί για τέταρτη χρονιά επιμνημόσυνη δέηση σε όλους τους ναούς της Ρόδου με σκοπό την ευαισθητοποίηση των πιστών.
Εχει προγραμματιστεί λειτανυκτική συναυλία στον Ιερό Καθεδρικό Ναό του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στις 20.30 από τον Διεθνούς Συνθέτη Φίλιππο Τσαλαχούρη. Θα ακουστούν έργα του Sebastian Bach, του Heinrich Ignaz Franz von Biber. Το έργο του Φίλιππου Τσαλαχούρη με τίτλο «Πέντε Προσευχές» θα ακουστεί σε πρώτη πανελλήνια εκτέλεση. Είναι αφιερωμένο στην Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων Δυστυχημάτων. Συμμετέχει η Μικτή Χορωδία Ρόδου: Δ/νση – Δ/λία Μιχάλης Καλαεντζής. Κατά την έναρξη ποδοσφαιρικού αγώνα που θα γίνει στις 17/11/2013 η ποδοσφαιρική ομάδα ΙΠΠΟΤΕΣ ΤΗΣ ΠΑΛΙΑΣ ΠΟΛΗΣ θα εισέλθουν στο γήπεδο, φορώντας μπλούζες της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ και θα ανοίξουν banner με το μήνυμα «Στόχος μας οι δρόμοι να είναι ασφαλείς για όλους μας».
Στα πλαίσια της Ημέρας Μνήμης, εντάσσεται και η καλλωπιστική ανάπλαση του κεντρικού παρτεριού του Γενικού Νοσοκομείου Ρόδου, το οποίο μας παραχωρήθηκε, κατόπιν αιτήματός μας. Θα τοποθετηθεί ενότητα από καλλιτέχνη που θα παραπέμπει στα Θύματα από τροχαία. Θα τοποθετηθεί μικρή πινακίδα με το λογότυπό μας και με μήνυμα «Ας κάνουμε τους δρόμους ΑΣΦΑΛΕΙΣ. Ξεκίνησαν οι εργασίες και όταν ολοκληρωθεί το έργο θα γίνει σχετική ανακοίνωση.

• Από πότε οργανώνει τέτοιες δράσεις η ΕΥΘΥΤΑ;
Η ΕΥΘΥΤΑ τιμά την Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης από το 2006 στη Ρόδο, οργανώνοντας κάθε χρόνο εκδηλώσεις γι αυτούς που άδικα και βίαια χάθηκαν στην άσφαλτο, αναγνωρίζοντας τον πόνο που βιώνουν οι οικογένειές τους, αλλά και αφύπνισης της κοινωνίας και ευαισθητοποίησης των μελών της σε σχέση με τα θέματα της οδικής ασφάλειας. Εκδηλώσεις για την Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης θα πραγματοποιηθούν σε όλο τον πλανήτη. H ΕΥΘΥΤΑ και o Πανελλαδικός Σύλλογος “SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ” είναι Μέλη της Παγκόσμιας Συμμαχίας Μ.Κ.Ο για την Οδική Ασφάλεια ( Global Alliance of NGOs for ROAD SAFETY) και της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Θυμάτων Τροχαίων (FEVR), σημειώνοντας ότι είμαστε οι δύο (2) Μ.Κ.Ο από την Ελλάδα που είμαστε Μέλη των πιο πάνω Οργανώσεων.Φέτος σε όλο τον κόσμο τα Μέλη της Παγκόσμιας Συμμαχίας Μ.Κ.Ο για την Οδική Ασφάλεια θα μοιραστούν το ίδιο μήνυμα και βίντεο για την Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων Δυστυχημάτων, μεταφρασμένο σε όλες τις γλώσσες του κόσμου. Στόχος και αξία αυτού του ενιαίου μηνύματος να αποδείξουμε τη δέσμευσή μας ως Μέλη της Παγκόσμιας Συμμαχίας, ότι εργαζόμαστε από κοινού ελπίζοντας ότι θα αναδείξουμε την σοβαρότητα του θέματος της Οδικής Ασφάλειας για τα επόμενα χρόνια και να παρθούν σημαντικές αποφάσεις από τους παγκόσμιους και διεθνείς οργανισμούς για να κάνουμε τους δρόμους ασφαλείς για όλους μας.
• Εκτιμάτε πως η ελληνική πολιτεία έχει κατανοήσει πόσο σημαντικές είναι οι δράσεις που συμβάλλουν στην αποφυγή των ατυχημάτων;
Στον επίσημο απολογισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προσπάθεια περιορισμού των τροχαίων συγκρούσεων στη δεκαετία 2001-2010 η Ελλάδα βρέθηκε στην τελευταία θέση. Πιο κάτω απ΄ ό,τι το 2000.
Οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις κραυγάζουν για την αναγκαιότητα πρωτοβουλιών από την Πολιτεία. Συμπίπτουν στις εκτιμήσεις μας, ότι για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα χρειάζεται σχέδιο, χρειάζεται συντονισμός με εξειδικευμένες δράσεις, διότι για να αντιμετωπιστεί το θέμα της οδικής ασφάλειας πρέπει να συντονιστούν πάνω από επτά Υπουργεία. Χρειάζεται συνέπεια και συνέχεια με ποσοτικούς και ποιοτικούς δείκτες. Με άλλα λόγια ένα σχέδιο πραγματικό που θα αντιμετώπιζε το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας προϋποθέτοντας πολιτικές πρόληψης, παιδείας, συστηματικού τακτικού ελέγχου και έγκαιρης αντιμετώπισης μετά το δυστύχημα.
Η οικονομική δε επίπτωση των τροχαίων δυστυχημάτων, ξεπερνά τα 4,5 δισ ευρώ στην χώρα μας. Οι δε πολίτες που μένουν με κινητικά ή άλλα προβλήματα και οι οποίοι καθίστανται περιθώριο της ελληνικής κοινωνίας, ανέρχονται σε χιλιάδες.
Για το ζήτημα αυτό, πρέπει να υπάρχει εθνική συνεννόηση όλων των πολιτικών παρατάξεων για να πορευτούμε σε ένα ενιαίο σχέδιο οδικής ασφάλειας, όπως έκαναν άλλες χώρες της Ε.Ε και τα κατάφεραν.
Προσωπικά πιστεύω ότι υπάρχει δυνατότητα μεσοπρόθεσμα να μειωθούν τουλάχιστον κατά 50% τα τροχαία δυστυχήματα στη χώρα μας κυρίως τα θανατηφόρα. Τι χρειάζεται; (α) Πολιτική βούληση, (β) Δράσεις για τη βελτίωση της κυκλοφοριακής αγωγής, (γ) Ένα πρόγραμμα επιτήρησης της οδικής συμπεριφοράς, (δ) Θέσπιση προτεραιοτήτων στην επιτήρηση της οδικής κυκλοφορίας., (ε) Ανάπτυξη και συντήρηση βάσης δεδομένων οδικών συμβάντων με στοιχεία που αφορούν τις επικρατούσες συνθήκες, (ζ) Τακτική δημοσιοποίηση του αριθμού των ελέγχων και των αποτελεσμάτων. ΜΕ ΑΠΛΑ ΛΟΓΙΑ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ να ενεργοποιηθεί το ΕΝΑ πλέον ΚΑΙ μοναδικό εθνικό ΚΕΝΤΡΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ λειτουργώντας υπό την εποπτεία του Πρωθυπουργού! Όπως στην Ευρώπη.
Είναι επιτακτική ανάγκη η ίδρυση ινστιτούτου μελετών και στατιστικών ελέγχων κατά το πρότυπο της Γερμανίας καθώς και η τακτική δημόσια λειτουργία αφενός μεν της Διακομματικής Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής και αφετέρου της Διυπουργικής Επιτροπής. Ακόμα πρέπει να διευθετηθεί, με βάση συγκεκριμένο σχέδιο, ο κατάλληλος προϋπολογισμός με αποκλειστικό στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Είναι επιτακτική ανάγκη να υπάρξει, θεσμική συνεργασία με μη κυβερνητικούς και επιστημονικούς φορείς. Να υπάρξει συντονισμός και εξειδίκευση δράσης ανά Υπουργείο για το οδικό περιβάλλον καθώς και εντοπισμός και επεμβάσεις σε επικίνδυνες θέσεις σ΄ ολόκληρο το οδικό δίκτυο της χώρας.
Για όλους αυτούς τους λόγους θεωρώ ότι η πολιτεία οφείλει να δει με σοβαρότητα το θέμα αυτό και να βοηθήσει την Ελληνική κοινωνία στην εξάλειψη των τροχαίων δυστυχημάτων.
• Πώς αξιολογείτε τα στοιχεία για τα τροχαία ατυχήματα που έχουν σημειωθεί στην περιοχή μας;
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, που δόθηκαν στη δημοσιότητα, τα τροχαία δυστυχήματα κατά το μήνα Οκτώβριο 2013 μειώθηκαν σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα.
Στη Ρόδο τα τροχαία δυστυχήματα από την αρχή του 2013 μέχρι σήμερα μειώθηκαν κατά 40% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Η ΕΥΘΥΤΑ , δεν στέκεται στους αριθμούς των στατιστικών στοιχείων. Αν θέλουμε να σταματήσουμε τα τροχαία δυστυχήματα πρέπει να μιλάμε για πρόσωπα και όχι για αριθμούς. Κάθε αριθμός είναι και ένα πρόσωπο με όνομα, ο δικός μας άνθρωπος.
Για μας και ένας μόνο άνθρωπος που χάνεται ή χάνει ικανότητες του έχει σημασία. Ο πόνος παραμένει ο ίδιος και δεν είναι μετρήσιμος από καμιά στατιστική.
Ο Θάνατος στο δρόμο είναι παραλογισμός. Δεν θα εξοικειωθούμε μ΄ αυτόν και θα κάνουμε ότι μπορούμε για να τον σταματήσουμε.
• Πιστεύετε ότι οι Ροδίτες οδηγοί έχουν γίνει πιο προσεκτικοί ή συνεχίζουν να παραβαίνουν τους κανόνες του ΚΟΚ;
Τα οδικά δυστυχήματα αποτελούν ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα σε παγκόσμια κλίµακα. Το τίµηµα της ολοένα και µεγαλύτερης κινητικότητας είναι υπέρογκο, αφού κάθε χρόνο στην Ε.Ε. ο αριθµός των θυµάτων υπερβαίνει τους 40.000 νεκρούς και τους 1.700.000 τραυµατίες. Το άµεσο ή έµµεσο κόστος έχει υπολογιστεί σε 160 δις. ευρώ, περίπου το 2% του ΑΕΠ της Ε.Ε.
Η κατάσταση στην Ελλάδα είναι εξαιρετικά ανησυχητική, αφού κατέχει την δεύτερη θέση, µεταξύ των χωρών της Ε.Ε., για τις χειρότερες επιδόσεις σε σχέση µε την Οδική Ασφάλεια. Οι αιτίες των τροχαίων δυστυχημάτων πηγάζουν από τις παρακάτω τέσσερις οµάδες παραγόντων :
• οδός µε το περιβάλλον της (γεωµετρικά χαρακτηριστικά, κατασκευαστική
διαµόρφωση, επίπεδο συντήρησης, εξοπλισµός, τοπικές κυκλοφοριακές ρυθµίσεις, διαµόρφωση της κυκλοφορίας, καιρικές συνθήκες),
• όχηµα (τεχνική διαµόρφωση και εξοπλισµός, ιδιαίτερα σε σχέση µε την ενεργητική και την παθητική ασφάλεια)
• ο χρήστης της οδού (φυσικές, ψυχικές και κοινωνικές ιδιαιτερότητες, οδική παιδεία καθώς επίσης πρότυπα συµπεριφοράς)
• κοινωνία (νοµοθεσία, συστήµατα οδικής διαπαιδαγώγησης, ανταμοιβής και τιμωρίας, οικονομικές συνθήκες, κοινωνικές τάξεις)
Στις περισσότερες περιπτώσεις ο συνδυασµός των παραπάνω παραγόντων συµβάλλουν στην πρόκληση δυστυχήµατος, κάνοντας την οδική ασφάλεια ένα ζήτηµα σύνθετο και πολυπαραµετρικό. Συστηµατικές µελέτες και έρευνες καταλήγουν στο συµπέρασµα ότι ο χρήστης της οδού (είτε µόνος, είτε σε συνδυασµό µε τους άλλους παράγοντες ) αποτελεί τη σημαντικότερη αιτία των οδικών δυστυχημάτων, σε ποσοστό περίπου 65% έως 95%. (Πηγή: Φραντζεσκάκης, Μουρατίδης).
Με δεδομένο ότι η οδική συµπεριφορά ενός ατόµου καθορίζεται από τα δεδοµένα και τα στοιχεία του περιβάλλοντος χώρου, τα οποία αξιολογούνται και επεξεργάζονται από τον οδηγό, βάσει της προσωπικής του εµπειρίας, των φυσικών ικανοτήτων του και της ιδιοσυγκρασίας, η συμπεριφορά του οδηγού κάνει τη διαφορά…
Παρόλ’ αυτά, πολλά από τα ανθρώπινα λάθη γίνονται αιτίες πρόκλησης δυστυχηµάτων, όπως η υπερβολική ταχύτητα, η παραβίαση των φωτεινών σηµατοδοτών, η παραβίαση της προτεραιότητας, η μη χρήση ζώνης ασφαλείας, η μη χρήση προστατευτικού κράνους, η χρήση του κινητού, η οδήγηση υπό την επήρεια οινοπνεύµατος, η αδιαφορία για την τήρηση στοιχειωδών κανόνων ασφαλείας, γενικά η µη συµµόρφωση προς τις υποδείξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Ως εκ τούτου οι Ροδίτες οδηγοί δεν διαφοροποιούνται από τα πιο πάνω και από το σύνολο των υπολοίπων οδηγών στην Ελλάδα. Οι ίδιοι ως οδηγοί δεν συμμορφώνονται προς τις υποδείξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, υπερεκτιμούν τις ικανότητές τους και οδηγούν με βεβαιότητα ότι το κακό δεν θα συμβεί σε αυτούς ή στα δικά τους αγαπημένα πρόσωπα.
Η ανάγκη της τήρησης των Κανόνων Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) είναι επιτακτική, αφού µειώνονται οι πιθανότητες πρόκλησης δυστυχηµάτων. Είναι απαραίτητη η γνώση, η βελτίωση της οδικής μας συμπεριφοράς, η κατάρτιση και η ευαισθητοποίηση των οδηγών στα θέµατα της οδικής ασφάλειας.
• Τα τσουχτερά πρόστιμα έχουν συνετίσει τους οδηγούς των αυτοκινήτων και των δικύκλων ή συνεχίζουν να οδηγούν χωρίς ζώνες ασφαλείας και κράνη και κάνουν χρήση κινητών κατά την οδήγηση;
Οι οδηγοί θα πρέπει να αποβάλουν το φόβο επιβολής του προστίμου.Ας αναλογιστούμε , τι έχει μεγαλύτερη αξία για μας, που θα μπορεί να μας συνετίσει. Το χρηματικό ποσό της όποιας παράβασης ή ίδια μας η ΖΩΗ; Επιβάλλεται να κατανοήσουμε ότι οδηγώντας υπεύθυνα, κινούμαστε χωρίς να θέτουμε σε κίνδυνο τη ζωή μας και αυτή των συνανθρώπων μας. Είναι στοιχείο πολιτισμού ο τρόπος με τον οποίο κινούμαστε στο δρόμο και θα πρέπει να καθορίζεται πρωτίστως από την ασφάλεια μας και την φιλοσοφία της οδήγησης.
Οι ταχείς ρυθμοί ζωής, το άγχος και άλλοι παράγοντες μας κάνουν πολλές φορές να παραβλέπουμε ακόμη και την δική μας ασφάλεια. Η υπομονή και η ευγένεια δεν είναι στοιχεία αδυνάτων αλλά στοιχεία ατομικού πολιτισμού. Ας μη ξεχνάμε ότι η ανθρώπινη ΖΩΗ είναι ανεκτίμητη.
• Παρουσιάζει βελτιώσεις τα οδικό δίκτυο του νησιού μας ή συνεχίζει να είναι επικίνδυνο σε ορισμένα του σημεία;
Οι όποιες βελτιώσεις που μπορεί να γίνονται στο οδικό δίκτυο του νησιού μας δυστυχώς είναι αποσπασματικές. Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, τις επόμενες ημέρες θα δημοσιοποιήσει σχετικό υπόμνημα για το οδικό δίκτυο της Ρόδου και θα αποσταλεί σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Δεν μπορούμε να καταθέσουμε τα όπλα, να σωπάσουμε. Έχουμε δικαίωμα να είμαστε ασφαλείς κατά την χρήση του οδικού δικτύου, είτε έχει χαρακτηριστεί εθνική οδός ή επαρχιακή οδός ή δημοτική οδός.
Είναι υποχρέωση της πολιτείας να εξασφαλίσει την πληρότητα του οδικού δικτύου, ώστε αυτό να είναι ασφαλές στον χρήστη, αναλογίζοντας το τεράστιο οικονομικό κόστος και το κοινωνικό κόστος των τροχαίων δυστυχημάτων και των αναπηριών.
• Ποιες δράσεις έχετε οραματιστεί να υλοποιήσετε το έτος 2014; Είστε ικανοποιημένη απο την αποδοχή που είχαν οι εκδηλώσεις που οργανώθηκαν από την ΕΥΘΥΤΑ το τρέχον έτος;
• Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ-ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ, συνεχίζει τις δράσεις που αφορούν την ενημέρωση, την ευαισθητοποίηση στο θέμα της Οδικής Ασφάλειας.
• Μετά από έγκριση του Υπουργείου Παιδείας για παρεμβάσεις στα σχολεία Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης κατά την σχολική χρονιά 2013-2014, είκοσι τέσσερα(24) σχολεία μέχρι τώρα μας απέστειλαν αίτημα συμμετοχής και ξεκινήσαμε να υλοποιούμε το Διαδραστικό Πρόγραμμα «Κυκλοφορώ με Ασφάλεια», έχοντας την υποστήριξη και των Υπευθύνων της Αγωγής Υγείας Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης.
• Ξεκινούν οι ενημερώσεις σε στρατόπεδα
• Προγραμματίζουμε Ημερίδα με προσκεκλημένους από την Ελλάδα και την Ε.Ε, από χώρες που πέτυχαν να μειώσουν τα τροχαία δυστυχήματα
• Συμμετέχουμε σε όλες τις ευρωπαϊκές και παγκόσμιες εκδηλώσεις για την οδική ασφάλεια
• Προγραμματίζουμε μία δράση και ευελπιστούμε να την υλοποιήσουμε για το 2014 η οποία θα χαρακτηριστεί πρωτοποριακή.
• Λειτουργεί «Ομάδα ΖΩΗΣ» με ψυχολόγο
• Θα ανακοινωθεί η έρευνα που πραγματοποιήσαμε στα σχολεία Β/θμιας Εκπαίδευσης. Πήραν μέρος 1100 έφηβοι- μαθητές. Το θέμα της έρευνας ήταν «Οδηγική Συμπεριφορά Εφήβων»
• Προγραμματισμός εκδηλώσεων για τα 10 χρόνια (2004-2014) της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ.

«Όλοι μαζί συνεργαζόμαστε για να βελτιώσουμε την οδική μας συμπεριφορά. Μέσα από την ευαισθητοποίηση όλων μας, θεωρούμε και πιστεύουμε ότι μπορούν να σωθούν πολλές ζωές»