Τα “κακώς κείμενα” της πόλεως Ρόδου καταγράφονται στην προκαταρκτική μελέτη της Τοπικής Επιτροπής Habitat Agenda που συστήθηκε με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου και έχει σημαντικό ρόλο στην εκπόνηση σχεδίου μελέτης για τη βιώσιμη ανάπτυξη και την αντιμετώπιση των προβλημάτων της καθημερινότητας στο Δήμο Ροδίων.
Το πρώτο στάδιο της μελέτης πρόκειται να εξεταστεί στην προσεχή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου ενώ θα εμπλουτισθεί με στατιστικά στοιχεία της Γενικής Γραμματείας της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας. Θα ακολουθήσει ιεράρχηση των προβλημάτων και η προώθηση άμεσων λύσεων από τη δημοτική αρχή.
Η τοπική επιτροπή Habitat Agenda επισημαίνει στη μελέτη της ότι η αναλογία πρασίνου ανά κάτοικο είναι μικρή. Τονίζει ότι είναι επιτακτική η ανάγκη να διευρυνθεί ο χωροθετημμένος χώρος πρασίνου και να διαμορφωθεί. Υπάρχουν μεγάλοι ή μικροί ελεύθεροι χώροι που θα μπορούσαν να μετατραπούν σε πράσινο. Ένα παράδειγμα είναι η ανάπλαση των σχολικών αυλών με πράσινο που θα αποτελέσει ανάσα τόσο για τους μαθητές όσο και για τους περίοικους. Με ανάπλαση τσιμεντοποιημένων πλατειών θα μπορούσαν επίσης να δημιουργηθούν χώροι πρασίνου (π.χ. Πλ. Βρούχου, Πλ. Αγίου Νικολάου). Επίσης υπάρχουν χώροι πρασίνου μέσα στους αρχαιολογικούς χώρους της Μεσαιωνικής Πόλης που είναι κλειστοί για το κοινό από την Αρχαιολογική Υπηρεσία και θα μπορούσαν με τις κατάλληλες παρεμβάσεις να δοθούν για χρήση στο κοινό.
Θεωρεί παραπέρα αναγκαίο τον καθορισμό στρατηγικής για το πράσινο.
Σε ό,τι αφορά τις δημοτικές τουαλέτες τονίζει ότι είναι αδιαπραγμάτευτη αναγκαιότητα η παροχή άριστων υπηρεσιών στις δημόσιες τουαλέτες της πόλης της Ρόδου και ο επαρκής αριθμός αυτών, με αντίστοιχη τη γεωγραφική κατανομή τους, ώστε να καλύπτουν όλους τους πολίτες ημεδαπούς και μη. Οι δημόσιες τουαλέτες μπορούν να λειτουργήσουν είτε με δημοτικό προσωπικό είτε μέσω δημοπράτησης της συντήρησης και της εκμετάλλευσης τους, από ιδιώτες. Ανεξάρτητα με το πώς θα λειτουργήσουν, οφείλουν να πληρούν Ευρωπαϊκές προδιαγραφές.
Για τα πεζοδρόμια επισημαίνεται ότι το περπάτημα στα πεζοδρόμια της Πόλης ιδιαίτερα για τους ηλικιωμένους δεν είναι εύκολη υπόθεση. Οι πεζοί έχουν να αντιμετωπίσουν στο διάβα τους δεκάδες εμπόδια και κινδύνους, που μερικές φορές ούτε καν τους υποψιάζονται. Τα πεζοδρόμια αντί να είναι ελεύθερα και προοριζόμενα μόνο γι’ αυτούς (το υποδηλώνει εξάλλου και η ονομασία τους), είναι απρόσιτα. Κακοτεχνίες, τρύπες, χαλασμένες σχάρες της ΔΕΥΑΡ, σπασμένες πλάκες, σκουπίδια, παρκαρισμένα μηχανάκια, τραπεζοκαθίσματα καταστημάτων, προεκτάσεις περιπτέρων κ.α, αναγκάζουν τους πεζούς να εγκαταλείπουν τα πεζοδρόμια και να βαδίζουν στους δρόμους, βάζοντας σε κίνδυνο την ίδια τη ζωή τους.
Για την εικόνα των παραλιών οι διαπιστώσεις είναι εξίσου αρνητικές. Όπως τονίζεται υπάρχουν στις παραλίες αμέτρητες ξαπλώστρες τόσο κοντά στο κύμα με ομπρέλες φθαρμένες, σκουριασμένες, παντός τύπου και χρώματος, δημιουργώντας απαράδεκτη την αισθητική του αιγιαλού αφ ενός και αφ εταίρου περιορίζουν το χώρο για εκείνους που δεν επιθυμούν να πληρώσουν κάποιο αντίτιμο για να απολαύσουν την θάλασσα και την παραλία. Οι ξύλινοι διάδρομοι είναι σπασμένοι, δεν υπάρχουν ναυαγοσώστες και πλήρες ιατρείο. Οι τουαλέτες και τα αποδυτήρια δεν τηρούν τους κανόνες υγιεινής. Ο Ζέφυρος είναι μια περιοχή που μπορεί να αξιοποιηθεί και να γίνει προσιτή σε πολλούς κατοίκους που επί σειρά ετών απολάμβαναν εκεί το μπάνιο τους.
Η επιτροπή κατέγραψε παραπέρα σημαντική υστέρηση σε προσωπικό που απασχολείται στην καθαριότητα. Όπως τονίζει στην πραγματικότητα οι εργαζόμενοι οδοκαθαρισμού είναι λιγότεροι από τους αναγκαίους και υποχρεούνται να αναλαμβάνουν περισσότερο χώρο από όσο μπορούν αντικειμενικά να καθαρίσουν, με αποτέλεσμα την δική τους επιβάρυνση και την αντικειμενική ως εκ τούτου αδυναμία να κρατήσουν τους δρόμους καθαρούς.
Προβλήματα κατεγράφησαν και στα ιδιωτικά έργα αφού στα εργοτάξια δε γίνεται έλεγχος από την αρμόδια Δημοτική Αρχή έτσι ώστε να μη διασκορπίζονται υλικά (οικοδομικά, χώματα κλπ) στο γύρω χώρο. Δημόσια ή ιδιωτικά οικόπεδα που δεν καθαρίζονται και εμφανίζουν θαμνώδη – ακανθώδη βλάστηση αποτελούν εστίες μόλυνσης καθώς πολλές φορές καταλήγουν να είναι μικρές χωματερές εναποθέτοντας εκεί οι κάτοικοι της γειτονικής περιοχής απορρίμματα.
Καταγράφηκε παραπέρα παλαιότητα και έλλειψη συντήρησης του μηχανικού εξοπλισμού, που αφορούν στο πλύσιμο των κάδων που είχε προμηθευτεί ο Δήμος και στον αριθμό των απορριμματοφόρων εκ των οποίων αρκετά χρήζουν αντικατάστασης.
Δυσμενείς είναι και οι διαπιστώσεις για το κυκλοφοριακό. Όπως τονίζεται οι περισσότεροι οδηγοί της πόλης μας δεν έχουν σωστή γνώση σε σχέση με τη κυκλοφοριακή αγωγή. Η έλλειψη κυκλοφοριακής αγωγής και η μη τήρηση των στοιχειωδών κανόνων κυκλοφορίας, δημιουργεί αταξία στους κεντρικούς δρόμους με παραβάσεις των οδηγών επικινδυνότητα στη διακίνηση των πεζών. Οι δρόμοι της πόλης είναι στενοί και σε μεγάλα τμήματά τους τα πεζοδρόμια είναι επίσης πολύ στενά ή αδιαμόρφωτα. Συγχρόνως ο αριθμός των αυτοκινήτων αυξάνει κατακόρυφα στη Ρόδο, λόγω του υψηλού μέσου εισοδήματος, σε σχέση με άλλες πόλεις της Ελλάδας.
Για το πρόβλημα της στάθμευσης τονίζεται παραπέρα ότι οφείλεται πρωτίστως στους εργαζομένους και δευτερευόντως στους επισκέπτες των καταστημάτων. Χαρακτηρίζονται παραπέρα θετικές οι προσπάθειες που έχουν γίνει με τη δημιουργία υπαίθριων χώρων στάθμευσης εκτός οδού και ενός υπαίθριου χώρου δωρεάν στάθμευσης για μετεπιβίβαση (Park and Ride) σε μικρο-λεωφορεία, καθώς και η οργάνωση ζώνης ελεγχόμενης στάθμευσης με συνολικά 2.739 θέσεις.
Υστέρηση καταγράφεται στην ανάδεικξη του ρόλου της ΡΟΔΑ, ως πρωτεύοντα φορέα μετακινήσεων στην πόλη ιδιαίτερα λόγω των περιορισμένων συχνοτήτων δρομολογίων αλλά και της σημαντικής θέσης που εξακολουθεί να κατέχει το Ε.Ι.Χ.
Σε ότι αφορά τη μεσαιωνική πόλη τονίζεται ότι είναι αποκομμένη από το σύγχρονο κέντρο. Η κύρια πύλη εισόδου στη μεσαιωνική πόλη που θα μπορεί να παίξει καλύτερα από κάθε άλλη το ρόλο του συνδετικού κρίκου με το σύγχρονο κέντρο, είναι η πύλη του Αγ. Παύλου. Όμως η προσπέλαση της πύλης αυτής από τον πεζό γίνεται δύσκολα, αφού υποχρεώνεται να διασχίσει την Πλ. Χριστοφόρου, Πατρ. Αλεξανδρείας που ουσιαστικά είναι μια διευρυμένη διασταύρωση για τα αυτοκίνητα και μια μεγάλη πιάτσα για ταξί.
https://www.dimokratiki.gr/arxeio/egine-katagrafi-ton-kakos-kimenon/